Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempi puuttui koulukiusaamiseen

Vierailija
16.03.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/71682011-2b32-4acd-b734-9ba3197809a7

Mitä muita vaihtoehtoja tälle vanhemmalle oli jäänyt? Kiusaaja jatkaa kiusaamistaan, kiusaajan vanhemmat vähättelevät tilannetta, koulu ei tee mitään ja selvästi kiusaajaa ei edes ole erotettu koulusta.

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ymmärrettävää toimintaa ja asettaa kiusaajan vanhemmat kiusalliseen asemaan. Miksi ei lapsen häiriintyneeseen käytökseen jaksettu puuttua? Vanhempia ei kiinnostanut lopulta edes suojella kiusaajaa uhrin isältä.. Kyllä se olisi ainakin omaan päähän pälkähtänyt, että jos annan riiviöni piinata muita, joltain menee pinna ja riiviöltä voi jopa lähteä henki. Miksei vanhempia kiinnostanut auttaa ja suojella lasta opettamalla tälle edes alkeellisia elämäntaitoja? 

Kai huostaanottoa on harkittu vakavasti? Uhrin isän toiminta on ymmärrettävää, vanhemman pitääkin suojella lastaan. 

Vierailija
62/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuveljeä kiusattiin pitkään koulussa.

Kiusaaminen loppui kuin seinään kun kiusaaja kaverinsa kanssa pyyhki valuvaa nenäänsä käyntini jälkeen..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuminen on sellainen keino mitä tervepäinen aikuinen käyttää. 

Mitäs muuten aioit tehdä sen jälkeen kun se "puhuminen" on yhtä tyhjän kanssa ja sama meno jatkuu? Puhut lisää? 😆😆😆

Vierailija
64/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on todella järkyttävää, että jotkut kasvattavat vainoavia lapsia. Siis millaisia aikuisia tulee niistä, jotka kieli pitkällä vainoavat, piinaavat ja kiusaavat muita jo pienenä nauttien sadismista, ja vanhemmat eivät puutu?

Toivottavasti oikeus tapahtuu, ja kaikkien kiusaajien vanhemmat saavat isot sakot ja pahimmassa tapauksessa myös linnaa. 

Vierailija
65/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolo vanhempi ottaa lehteen yhteyttä, kun oma pentu perseilee

Vierailija
66/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusaaminen on väkivaltaa ja väkivalta on rikos. Kerää todisteita vahingoista - kaikki terapiat, lääkärikäynnit, tuhottu omaisuus, nettikiusaaminen - ja poliisilaitokselle tekemään rikosilmoitus. Akuutissa tilanteessa soittaa poliisin koululle niin johan alkaa henkilökuntaakin kiinnostamaan. Alaikäisen ollessa kyseessä sossut on mukana automaattisesti ja kiusaajan kotiolot syynätään, otetaan tarvittaessa huostaan. Haastakaa kiusaajan perheineen ja yhteistyökyvytön koulu oikeuteen, tästä on jo ennakkotapauksia joissa kiusaaja joutunut maksamaan korvauksia uhrilleen.

Jos itse lähtee huitomaan niin joutuu vain itse maksumieheksi tai linnaan.

Vierailija
67/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua oksetti tuo juttu. Miksi? Koska siinä kiusaajan vanhempi asettuu uhrin asemaan vaikka ei ole puuttunut kiusaamiseen. Miten lapselta voi vaatia kiusaamattomuutta, jos äiti ei puutu siihen että lapsi on kiusaaja? Järkevää olisi ainakin selvittää tilanne. 

Tuo juttu toi itselleni oksettavan olon, koska olen itse seurannut läheltä tapausta, johon liittyi vakavaa sosiopatiaa. En ole lääkäri, enkä väitä, että jutun tapauksessa on sosiopatiaa, mutta tulee muutama terapeuttini lause mieleen

- ole varuillasi jos joku heittäytyy uhriksi itse aiheuttamassaan tilanteessa

- reaktiivinen väkivalta: uhria piinataan pitkän aikaa siihen saakka, kunnes hän menettää sietokykynsä, ja reagoi, sitten tekijä syyttää häntä, ja manipuloi maailman näkemään uhrin syyllisenä. Äärimmillään häpäisy viedään lehteen!! Apua. 

Tällainen tilanne pitäisi perusteellisesti selvittää, ja kyllä, lapsen huostaanottoa pitäisi mielestäni harkita, koska lapselle pitää osata opettaa kykyä elää yhteiskunnassa normaalisti, ja siihen ei kuulu kiusaaminen. Tilanteen on pitänyt olla todella kärjistynyt, jos uhrin äiti joutuu puuttumaan tilanteeseen noin. En toimisi samalla tavalla, mutta äitinä ymmärrän täysin käytöksen ja nyt myös kiusaaja tajuaa, että kiusaaminen on väärin. Tätä hänen äitinsä ei ilmeisesti osannut opettaa?

Vierailija
68/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin, opetetaan se oma lapsi tappelemaan niin hän ratkoo itse ongelmat. Kerroin isälleni aikoinaan että minua kiusataan, hän ilmoitti minut nyrkkeilyyn ja treenattiin myös kotona. Vuoden päivät meni harjoitellessa ahkerasti, väistellessä koulussa kiusaajia ja miettiessä että joku päivä tulee stoppi. Sitten se päivä tuli, kiusaajia turpaan, kaikkia kolmea ja loppui kuin seinään. 

Ja sen jälkeen saakin olla loput kouluvuodet yksin.

Kiusattua varmasti harmitti, kun ei "saanut" enää olla muiden mukana nyrkkeilysäkin ja sylkykupin roolissa. Urpo.

Itsetunnon kehityksen kannalta tuskin on parempi olla sen raivohullun maineessa. 

Onko silloin raivohullu jos uskaltaa puolustaa itseään jopa monen kiusaamisvuoden jälkeen? Kaikenmaailman tekosyitä te kiusaajien puolustajat keksittekin.

Vierailija
69/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua oksetti tuo juttu. Miksi? Koska siinä kiusaajan vanhempi asettuu uhrin asemaan vaikka ei ole puuttunut kiusaamiseen. Miten lapselta voi vaatia kiusaamattomuutta, jos äiti ei puutu siihen että lapsi on kiusaaja? Järkevää olisi ainakin selvittää tilanne. 

Tuo juttu toi itselleni oksettavan olon, koska olen itse seurannut läheltä tapausta, johon liittyi vakavaa sosiopatiaa. En ole lääkäri, enkä väitä, että jutun tapauksessa on sosiopatiaa, mutta tulee muutama terapeuttini lause mieleen

- ole varuillasi jos joku heittäytyy uhriksi itse aiheuttamassaan tilanteessa

- reaktiivinen väkivalta: uhria piinataan pitkän aikaa siihen saakka, kunnes hän menettää sietokykynsä, ja reagoi, sitten tekijä syyttää häntä, ja manipuloi maailman näkemään uhrin syyllisenä. Äärimmillään häpäisy viedään lehteen!! Apua. 

Tällainen tilanne pitäisi perusteellisesti selvittää, ja kyllä, lapsen huostaanottoa

Tuo että kiusaamisen uhri ja uhrin äiti yritetään häpäistä viemällä juttu lehteen, on todella epäilyttävää toimintaa. Inhottava olo, miten sairaita tilanteita elämässä on ja lehti on tavallaan käyttänyt hyväksi tämän kiusaajan äitiä. Hän ei selvästi ole kovinkaan itsereflektoiva ja lehti varmasti ymmärsi, kenen puolella kansa on... Mutta täällä me keskustelemme ja juttu sai näkyvyyttä. Itse häpeäisin silmät päästä, jos olisin tuollaisen jutun antanut lehteen. Kuka siis lopulta oli nolo. 

Vierailija
70/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että koulu ei tee mitään?

Tämän tapauksen kohdalla ei voi tietää, mutta kyllähän koulujen toimenpiteet ovat todella tehottomia, jos niitä edes on. 

Uskon tällaisten tapausten yleistyvän, kun vanhemmat haluavat suojata lapsensa mielenterveyttä.

Meinaatko tosissasi että opettajien päivät kuluvat vain ja ainoastaan opettamiseen? Että joka päivä jokaisen tunnin saa käyttää tuntisuunnitelman toteuttamiseen? Olisipa ihanaa, jos noin olisi! Valitettavasti suuri osa päivästä kuluu erilaisten riitojen selvittämiseen ja myös kiusaamistilanteiden käsittelyyn. Siksi raivostuttaa aina tämä sama kommentti, että "koulu ei tee mitään"! Voisiko olla kuitenkin kyse siitä, että koulussa on tehty kiusaamisenvastai

Nimenomaan aina ihmetellään, että koulu ei tee mitään. Näin asia ei ole. Varmasti tehdään ihan tosi paljon. Riitojen selvittelyllä ja LÄTISEMISELLÄ ei ole vaikutusta? Pitäisikö jättää selvittämättä? Sittenhän niitä vanhempia olisi piha täynnä selvittämässä jälkikasvunsa toilailuja. Kyllä näillä "lätisemisillä" suurin osa riidoista ratkeaa. Ei kaikki tilanteet ole sellaisia että ne vain jatkuvat ja jatkuvat.  Ja tuo kommenttisi opettajien suosikeista ja että ei "MUKA huomaa" on suoraan 60-luvulta. Mihin perustat tämän väitteen, että tällaista kiusaamista on paljon? Onko sulla jotain tutkimusta esittää aiheesta?

Vierailija
71/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua opena aina huvittaa nämä että koulu ei tee mitään. Iso osa työajasta menee vanhempien kanssa yhteydenpitoon, erilaisiin moniammatillisiin palavereihin (kuraattorit, koululääkäri, psykologi, rehtori) ja tapaamisiin huoltajien kanssa. Koteihin ollaan yhteydessä pienistäkin riidoista. Koulun säännöt tehdään kaikille selviksi. Puhutaan luokassa jatkuvasti kiusaamisesta, on otettu poliisikin mukaan kertomaan väkivallan seuraamuksista. Opettajana koen, että oman työaikani puitteissa teen tasan niin paljon kuin pystyn kiusaamisen lopettamiseksi. Missä on kotien ja vanhempien vastuu? Mitä kiusaajille pitäisi tehdä? Mikä on se taikakeino, millä kaikki kiusaaminen saadaan maailmasta loppumaan? 

Vierailija
72/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua opena aina huvittaa nämä että koulu ei tee mitään. Iso osa työajasta menee vanhempien kanssa yhteydenpitoon, erilaisiin moniammatillisiin palavereihin (kuraattorit, koululääkäri, psykologi, rehtori) ja tapaamisiin huoltajien kanssa. Koteihin ollaan yhteydessä pienistäkin riidoista. Koulun säännöt tehdään kaikille selviksi. Puhutaan luokassa jatkuvasti kiusaamisesta, on otettu poliisikin mukaan kertomaan väkivallan seuraamuksista. Opettajana koen, että oman työaikani puitteissa teen tasan niin paljon kuin pystyn kiusaamisen lopettamiseksi. Missä on kotien ja vanhempien vastuu? Mitä kiusaajille pitäisi tehdä? Mikä on se taikakeino, millä kaikki kiusaaminen saadaan maailmasta loppumaan? 

Yksi olisi se, että poliisin tulisi pidättää väkivallantekijät tai huoltajat, puhe ei auta vanhempiin, joita kiusaaminen ei yksinkertaisesti kiinnosta. 

Vierailija
73/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40: varmastikin minä mahdollistin kiusaamisen, koska olin itse kiusattu. Mutta onneksi minun isäni ei käynyt hakkaamassa kiusaajaa tai ylipäätään ketään. 

Te kiusaamisen mahdollistajat olette niitä piilokiusaajia joille kiusaaminen on täysin ok, niin kauan, kun sadistin ensisijaisesti fokus on jossain toisessa kuin itsessä.

Mistä vetoa, että jos sinä itse olisit ollut sen hirviöpojan uhri-fokus-1, sinä ei tuntisi sympatiaa sille pahoinpidellylle koulusadistille

Olin vuosia hänen ensisijainen uhrinsa. Pidä suusi kiinni.

No tämähän selittää sopivasti sen, että miksi sua "pelotti" se, että toisen uhrin vanhempi puolusti omaa lastaan. Ei ihme, koska sinä halusit, että sillä sadistilla on jotain muita uhreja sinun sij

Ei millään pahalla, mutta tässäkin ketjussa näyttää olevan kiusaaja, ja se olet sinä.

Vierailija
74/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuminen on sellainen keino mitä tervepäinen aikuinen käyttää. 

Mutta mikä on se keino, joka jollakin tavalla tilannetta muuttaa? Ei puhuminen mitään auta vaan ...? Jään odottamaan vastaustasi.

Vierailija
75/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö mä nyt tuon lehtijutun oikein, kun tuo jutun lehteen antanut äiti kertoo muidenkin joutuneen saman naisen häiriökäyttäytymisen uhreiksi, kuten hän itse asian ilmaisi, että tukistettu tyttö on kiusannut jonkun porukan kanssa tukistaneen naisen lasta, mutta tukistetun tytön äiti on ollut ainoa kuka halunnut asialle julkisuutta, muut olleet asiasta hiljaa. Muut eivät ole halunneet katseiden kohdistuvan heihin.

Vierailija
76/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on todella järkyttävää, että jotkut kasvattavat vainoavia lapsia. Siis millaisia aikuisia tulee niistä, jotka kieli pitkällä vainoavat, piinaavat ja kiusaavat muita jo pienenä nauttien sadismista, ja vanhemmat eivät puutu?

Toivottavasti oikeus tapahtuu, ja kaikkien kiusaajien vanhemmat saavat isot sakot ja pahimmassa tapauksessa myös linnaa. 

~Toivottavasti oikeus tapahtuu, ja kaikkien kiusaajien vanhemmat saavat isot sakot ja pahimmassa tapauksessa myös linnaa~

Tiesitkö, että useimmat kiusaajat ovat taitavia näyttelijöitä jotka teeskentelevät vanhempien/suvun läsnä kilttiä enkeliä?👼🏼

Olen samaa mieltä sakkojen suhteen, mutta tuo vankilaan joutuminen toisen puolesta menee jo laittoman vapauden riiston puolelle. 

Kiusaaja on se kenet täytyy vangita; vanhempi saakoot ainostaan sakot siitä hyvästä, että on epäonnistunut vanhempana, koska päätös kiusaamisesta on 100% kiusaajan omalla vastuulla 

Vierailija
77/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ymmärrettävää toimintaa ja asettaa kiusaajan vanhemmat kiusalliseen asemaan. Miksi ei lapsen häiriintyneeseen käytökseen jaksettu puuttua? Vanhempia ei kiinnostanut lopulta edes suojella kiusaajaa uhrin isältä.. Kyllä se olisi ainakin omaan päähän pälkähtänyt, että jos annan riiviöni piinata muita, joltain menee pinna ja riiviöltä voi jopa lähteä henki. Miksei vanhempia kiinnostanut auttaa ja suojella lasta opettamalla tälle edes alkeellisia elämäntaitoja? 

Kai huostaanottoa on harkittu vakavasti? Uhrin isän toiminta on ymmärrettävää, vanhemman pitääkin suojella lastaan. 

Ei ollut tässä tarinassa isää, eikä välttämättä kiusaajaakaan. Oli aikuinen nainen, joka kuristi 12-vuotiasta tyttöä. Poliisi tutkii, mitä on tapahtunut, mutta toivottavasti seuraava samaa harkitseva jättää lapsen rauhaan. 

Vierailija
78/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi olisi se, että poliisin tulisi pidättää väkivallantekijät tai huoltajat, puhe ei auta vanhempiin, joita kiusaaminen ei yksinkertaisesti kiinnosta. 

Monella tässä ketjussa on hyvin arkaainen käsitys, että kiusaaminen olisi lyömistä ja ratkaisu siihen olisi kovempaa lyöminen. Tosiasiassahan nykyajan kiusaaminen on 90-prosenttisesti nolaamista, usein somekanavien avulla. Siihen on vaikea puuttua, ja lyömällä joutuu itse hankaluuksiin. 

-eri.

Vierailija
79/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö mä nyt tuon lehtijutun oikein, kun tuo jutun lehteen antanut äiti kertoo muidenkin joutuneen saman naisen häiriökäyttäytymisen uhreiksi, kuten hän itse asian ilmaisi, että tukistettu tyttö on kiusannut jonkun porukan kanssa tukistaneen naisen lasta, mutta tukistetun tytön äiti on ollut ainoa kuka halunnut asialle julkisuutta, muut olleet asiasta hiljaa. Muut eivät ole halunneet katseiden kohdistuvan heihin.

Kyse oli kuristamisesta, ei tukistuksesta.

Vierailija
80/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

~Toivottavasti oikeus tapahtuu, ja kaikkien kiusaajien vanhemmat saavat isot sakot ja pahimmassa tapauksessa myös linnaa~

Tiesitkö, että useimmat kiusaajat ovat taitavia näyttelijöitä jotka teeskentelevät vanhempien/suvun läsnä kilttiä enkeliä?👼🏼

Olen samaa mieltä sakkojen suhteen, mutta tuo vankilaan joutuminen toisen puolesta menee jo laittom

Tiesitkö sinä, että useimmat kiusatut ovat myös kiusaajia, jos tilanne sen sallii? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi