Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempi puuttui koulukiusaamiseen

Vierailija
16.03.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/71682011-2b32-4acd-b734-9ba3197809a7

Mitä muita vaihtoehtoja tälle vanhemmalle oli jäänyt? Kiusaaja jatkaa kiusaamistaan, kiusaajan vanhemmat vähättelevät tilannetta, koulu ei tee mitään ja selvästi kiusaajaa ei edes ole erotettu koulusta.

Kommentit (122)

Vierailija
21/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On toki ymmärrettävää, että uhrin vanhempi menetti hermonsa, mutta oikea ratkaisu olisi kyllä pyytää poliisin apua. Vaikka koulu-rikollisen vanhemmat vähättelisi suojattinsa rikoksia, harvoin hekään uskaltavat kyseenalaistaa poliisia

MItä poliisi voi tehdä jos on alle 15-v kyseessä? Lasun voi tehdä mutta ei kai muuta?

Vierailija
22/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näin, opetetaan se oma lapsi tappelemaan niin hän ratkoo itse ongelmat. Kerroin isälleni aikoinaan että minua kiusataan, hän ilmoitti minut nyrkkeilyyn ja treenattiin myös kotona. Vuoden päivät meni harjoitellessa ahkerasti, väistellessä koulussa kiusaajia ja miettiessä että joku päivä tulee stoppi. Sitten se päivä tuli, kiusaajia turpaan, kaikkia kolmea ja loppui kuin seinään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamisesta tulisi seurata vahingonkorvausvastuu, jolloin kiusaajien vanhempia voisi alkaa kiinnostaa kasvattaa kiusaajalastaan. 

No nythän se vahingonkorvausvastuu toteutuu, kun lasta kuristava aikuinen kiusaaja joutuu oikeuden eteen.

Vierailija
24/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi ihanalla 80-luvulla, erään kiusatun lapsen isä kävi järjettömällä raivolla kiusaajan kimppuun ilta-aikaan.

Satuin näkemään tapauksen, ja näin siitä myöhemmin painajaisia. Vieläkin oksettaa se muisto aikuisesta miehestä hakkaamassa kymmenvuotiasta poikaa. Tuo kiusaajapoika kiusasi minuakin, mutta silti sympatiani olivat silloin ja ovat nykyään hänen puolellaan.

Ja jos jotakuta kiinnostaa, kuinka kävi hakkaajan lapselle, ei kukaan enää uskaltanut mennä kylään hänen luokseen.

-Voi hellan lettas mitä lässytystä. Että oikein ihan "oksetti" että uhrin vanhempi puolusti omaa lastaan. En yhtään ihmettele, että tuo samainen poika kiusasi myös sua, jos sun mielestäsi kiusaajia ei saisi laittaa asioihin!!!

-Tuskin sen uhrin luona ylipäätään edes kävi ketään kavereita, koska sosiaalisessa hierarkiassa kiusaaja kerää itselleen hovin ja uhri jätetään yksin. Pääasia on kuitenkin se, että uhri sai jatkossa elää rauhassa

Vierailija
25/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näin, opetetaan se oma lapsi tappelemaan niin hän ratkoo itse ongelmat. Kerroin isälleni aikoinaan että minua kiusataan, hän ilmoitti minut nyrkkeilyyn ja treenattiin myös kotona. Vuoden päivät meni harjoitellessa ahkerasti, väistellessä koulussa kiusaajia ja miettiessä että joku päivä tulee stoppi. Sitten se päivä tuli, kiusaajia turpaan, kaikkia kolmea ja loppui kuin seinään. 

Ja sen jälkeen saakin olla loput kouluvuodet yksin.

Vierailija
26/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusasi yksi poika aikoinaan alakoukussa. Kerroin äidilleni ja mentiin yhdessä pojan kotiin. Pojan äiti tuli pihalle poikansa kanssa ja antoi pojalle sellaisen selkäsaunan äitini ja minun nähden, että en voisi moista kuvitella.

Kiusaaminen loppui ja myöhemmin teineinä,olimme ihan kavereita. En kyllä koskaan pehunut muille tuosta höykytyksestä.

Vierailija
27/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On toki ymmärrettävää, että uhrin vanhempi menetti hermonsa, mutta oikea ratkaisu olisi kyllä pyytää poliisin apua. Vaikka koulu-rikollisen vanhemmat vähättelisi suojattinsa rikoksia, harvoin hekään uskaltavat kyseenalaistaa poliisia

MItä poliisi voi tehdä jos on alle 15-v kyseessä? Lasun voi tehdä mutta ei kai muuta?

Lapsen rikosvastuu on vanhemmalla joten se mitä poliisi voi tehdä on häpäistä vanhempi lapsensa rikoksesta

Vierailija
28/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kavereiden määrä kyllä kasvoi itselläni tuon jälkeen. 

Vierailija
29/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että koulu ei tee mitään?

Tämän tapauksen kohdalla ei voi tietää, mutta kyllähän koulujen toimenpiteet ovat todella tehottomia, jos niitä edes on. 

Uskon tällaisten tapausten yleistyvän, kun vanhemmat haluavat suojata lapsensa mielenterveyttä.

Meinaatko tosissasi että opettajien päivät kuluvat vain ja ainoastaan opettamiseen? Että joka päivä jokaisen tunnin saa käyttää tuntisuunnitelman toteuttamiseen? Olisipa ihanaa, jos noin olisi! Valitettavasti suuri osa päivästä kuluu erilaisten riitojen selvittämiseen ja myös kiusaamistilanteiden käsittelyyn. Siksi raivostuttaa aina tämä sama kommentti, että "koulu ei tee mitään"! Voisiko olla kuitenkin kyse siitä, että koulussa on tehty kiusaamisenvastaiset toimenpiteet tai prosessi on käynnissä mutta ne eivät ole auttaneet. Toinen vaihtoehto on, että kiusaamisesta ei ole koulussa tiedetty, jolloin siihen ei voi puuttua. Kiusatun pitää kertoa asiasta henkilökunnalle. Ei voi vain pihalla seisoa ja ihmetellä miksi koulu ei tee mitään. Kaikki kiusaaminen ei näy päällepäin ja kiusaajat osaavat todellakin tehdä sen niin, että aikuinen ei näe. 

Vierailija
30/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, täytyy sanoa, että kun oma lapsi on koulukiusattu itsemurhan partaalle, ja kiusaajan vanhemmat puhuvat vaan, että tuntuu ettei heidän lasta uskota tai kuunnella ja että ei voi olla niin, että vain heidän lapsessa olisi syytä tilanteeseen, niin kyllä itseäkin tekisi mieli hivauttaa kiusaajaa ja hänen vanhempiaan kun näkee. Tässä työllistetään opettajia ja koulun kiusaamisenselvittelytiimiä vararehtoria myöden, koulun kuraattoria, kunnan nuorisopsykiatriaa. Kalliiksi tulee vanhempien vastuuttomuus lapsensa perseilyn äärellä, jos nyt ei yhden lapsen tuhoutuneelle mielelle mitään hintaa laskisikaan. Ja ei ole kyse edes sana sanaa -vastaan tilanteista, koska samoilla tunneilla olleet oppilaat (eivät edes kummankaan kavereita) ja opettajat ovat nähneet näitä tilanteita, mutta kiusaajan vanhemmat väistävät kaiken.

Itse olen miettinyt, että lasuja varmaan pitää ryhtyä tehtailemaan, että kiusaaja saisi jostain apua. Ja poliisille ilmoituksia myös, kun tekijä täyttää 15. 

Vierailija
31/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusattua varmasti harmitti, kun ei "saanut" enää olla muiden mukana nyrkkeilysäkin ja sylkykupin roolissa. Urpo.

Vierailija
32/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos selviäisi, että mun lapsi kiusaisi koulussa, eikä lopettaisi vaikka asiasta käytäisiin koulussa ja kotona keskusteluja, pidettäisiin palavereja, uhkailtaisiin, kiristettäisiin ja lahjottaisiin, ja sen jälkeen saisi tukkapöllöä kiusatun äidiltä, niin ihan oikein olisi. Sanoisin kyllä siinä vaiheessa lapselleni, että sitä saa mitä tilaa. 

Vierailija
33/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi ihanalla 80-luvulla, erään kiusatun lapsen isä kävi järjettömällä raivolla kiusaajan kimppuun ilta-aikaan.

Satuin näkemään tapauksen, ja näin siitä myöhemmin painajaisia. Vieläkin oksettaa se muisto aikuisesta miehestä hakkaamassa kymmenvuotiasta poikaa. Tuo kiusaajapoika kiusasi minuakin, mutta silti sympatiani olivat silloin ja ovat nykyään hänen puolellaan.

Ja jos jotakuta kiinnostaa, kuinka kävi hakkaajan lapselle, ei kukaan enää uskaltanut mennä kylään hänen luokseen.

-Voi hellan lettas mitä lässytystä. Että oikein ihan "oksetti" että uhrin vanhempi puolusti omaa lastaan. En yhtään ihmettele, että tuo samainen poika kiusasi myös sua, jos sun mielestäsi kiusaajia ei saisi laittaa asioihin!!!

-Tuskin sen uhrin luona ylipäätään edes kävi ketään kavereita, koska sosiaalisessa hierarkiassa kiusaaja kerää itselleen hovi

Anteeksi, mutta täytät kyllä itse ihan täysin kiusaajan tuntomerkit, kun noin vähättelet minun kokemustani. Kiusaava lapsi on veemäinen asia, mutta hakkaava raivopäinen aikuinen vie perusturvallisuuden aralta lapselta, jollainen minäkin myönnän olleeni.

Vierailija
34/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosoikeudellinen vastuu täytyisi laskea 10-vuotis ikään. Jos 5-v lyö toista/varastaa kaupasta, menee nuo rikokset "ymmärtämättömyyden" piikkiin. Sen sijaan 7-v alakoululainen sen sijaan tietää jo mikä on oikean ja väärän ero minkä vuoksi on absurdia, että rikosvastuu alkaa vasta niin saatanan myöhään kuin 15!!! Ei mitään järkeä, että vain muutama vuosi ennen täysi-ikäisyyttä nämä koulu-psykopaatit voivat piinata uhrejaan vapaasti tuottaen kärsimystä ja muutakin vahinkoa!

Vierailija
35/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisi arvioi tilanteen, mutta jälkiselvittely kuuluu sosiaalitoimelle, samallatavoin kuin kaikki alle 15-vuotiaiden tekemät. Jos on kovin vaikea tapaus niin huostaanotto, muutoin tukitoimia ja ohjausta. 

Vierailija
36/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusattua varmasti harmitti, kun ei "saanut" enää olla muiden mukana nyrkkeilysäkin ja sylkykupin roolissa. Urpo.

Itsetunnon kehityksen kannalta tuskin on parempi olla sen raivohullun maineessa. 

Vierailija
37/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on aina väärin, mutta että aikuinen ihminen hyökkää useamman lapsen kimppuun. Kyllä tuossa sillä aikuisella viiraa päässä.

Vierailija
38/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen rikosvastuu on vanhemmalla joten se mitä poliisi voi tehdä on häpäistä vanhempi lapsensa rikoksesta

Vanhempiakin on monenlaisia. Yhdenkin pahoinpitelijän vanhempi kertoi poliisin ihmettelevän rikosilmoitusta joka heidän lapsestaan oli tehty. Itse kyllä vähän epäilen tätä, mutta näin tämä pahoinpitelijän isä väitti kuuden ihmisen kuullen, joista kolme oli tilanteessa virkansa puolesta.

Vierailija
39/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suinkaan, rikosvastuu on aina teon tekijällä, mutta lasta ei voida pitää syyllisenä koska ei ymmärrä kaikilta osin tekemäänsä.  Vahemmilla on valvontavastuu, se on kokonaan eri rikos, valvontavelvollisuuden laiminlyönti. 

Vierailija
40/122 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Tuskin sen uhrin luona ylipäätään edes kävi ketään kavereita, koska sosiaa

Anteeksi, mutta täytät kyllä itse ihan täysin kiusaajan tuntomerkit, kun noin vähättelet minun kokemustani. Kiusaava lapsi on veemäinen asia, mutta hakkaava raivopäinen aikuinen vie perusturvallisuuden aralta lapselta, jollainen minäkin myönnän olleeni.

Syy sille miksi kiusaamista tapahtuu on se, että sinun kaltaiset sivustaseuraajalässyttäjät olette niitä jotka mahdollistavat sen, että kiusaaminen jatkuu!!! Kiusaaminen loppuu vain ja ainoastaan silloin, jos siihen puututaan! 

Toisekseen tuo, että sinä tuomitset uhrin vanhemman on todiste siitä, että sinulle itsellesi on ihan ok, että kiusaamista tapahtuu. Ei ole!!! Kiusaaminen ei ole koskaan ikinä ok ja se, että uhrin vanhempi puolustaa lastaan on ainoa keino lopettaa uhrin kärsimys.

Kolmanneksi tuo, että sinä haukut uhrin vanhempaa raivotautiseksi umpihulluksi täyttää kunnianloukkauksen kriteerit. Oikea raivotautinen ei tarvitse mitään motivaatiota, mutta uhrin vanhemmalla sen sijaan oli motivaatio; oman lapsen puolustaminen