Clomeista kysymys
Onko ihan normaalia, kun nyt olen 3 kiertoa syönyt clomeja 1tbl/päivä kp5-9 ja gyne mulla oli tiistaina ja gyne sano et ovulaatiota ei ole tapahtunut, muuten oli kyllä (PCO) munasarjoissa tilanne vähän parantunut. Eli gyne määräs nyt tästä kierrosta kp5-9 1tbl/päivä ja kp10-13 2tbl/päivä clomeja syötäväksi. Eli onko tuo ihan normaalikäytäntö?
Nyt mulla on menossa kp6, elikkä eilen ja tänään oon syöny 1tbl/päivä.
Mut kertoilkaahan onko toi annostus ihan ok?
Kommentit (3)
Mä oon käyny sellasella vanhemmalla gynellä. Mut ultrattiin sillon eka kerralla, jolloin tuo pco todettiin ja sit määrättiin clomit. Ja nyt tiistaina ultrattiin uudestaan, mut limakalvo oli kuulemma tosi paksu vielä. Munasarjoihin oli jotenkin nuo clomit vaikuttanu.
Joo, mustaki tuo tuntu oudolta systeemiltä että syöntipäiviä lisättiin. Mitä nyt oon täältä lueskellu, ni on vaa lisätty clomiannostusta, mutta päivät on pysyny samoina. Nyt siis mulla lisättiin myös 2tbl/päivä niinä neljänä ylimääräsenä päivänä mitä pitäs syödä. Voikohan tuosta sit olla jotain haittaa, et useampana päivänä syö?
Olen " tutkinut" paljonkin clomeja, lähinnä juuri annostusta, vaikutusta ja sivuoireita, sekä netistä että töissä pharmaca fennicasta, eikä siis siellä virallisesti ole annostuksesta mainittu kuin että joko kp3-7 tai 5-9 50-100mg/vrk annostuksella, mutta..netissä moni sanoo annostuksestaan aivan muuta, joten gynet kehittää omia variaatioitaan tarpeen mukaan, en osaa sanoa siihen, että onko oikein, tarpeen ja toimiiko ne muutokset ja mitä ne sitten voi sivuoireina aiheuttaa. Sen tiedän että liian pitkään syötynä clomit lisäävät riskiä sairastua kohdunkaulansyöpään, sen vuoksi suositeltava max. aika on 6 clomikiertoa, sitten pidettävä tauko, itsellä aikoinaan tauko oli 3 kiertoa. Mulle tuli mieleen että onkohan gynellä tarkoitus ohentaa tuota sun limistä, sen vuoksi määrännyt noin..Mutta pyydä soittoaika lääkärille selvittääksesi itsellesi asian, siis yksityisellekkin pitäisi saada soittoaika kun hoito on kesken..
Mulla mennyt niin että esikoisen kanssa söin 50mg annostuksella ensin 4 kiertoa ja sitten tauon jälkeen 6 tai 7 kiertoa 100mg ennen plussaa, mutta siis tosi pitkään. Kuopus ilmoitti tulostaan neljän 100mg kierron jälkeen. Eli siis mun kroppa ei reagoi mitenkään tohon 1tbl annostukseen, söin silloin aivan turhaan liian pientä annosta. Nyt sitten aloitettiin heti 100mg, niinkuin kuopusta yrittäessäkin. Ja siis tällä kertaa ovis tulikin heti näin ekassa kierrossa, kun aiemmin siihenkin on mennyt kolme 100mg kiertoa..
Toivottavasti tästä oli edes jotain hyötyä, mutta se sun gyne kyllä osais sua infota parhaiten ;)
-poco-
Mä en sit ole mikään lääkäri, mutta musta toi kuulostaa oudolta. Käytkö millä gynellä? Onko sua ultrattu? Mä söin yhden kierroksen clomeja eka 1tbl/päivä kp 3-7 ja sit ultrattiin. Tolla yhdellä ei kypsyny mitään. Seuraavaksi söin 2tbl/päivä ja sit ultraus taas kp 10-12 tienoilla ja oli yksi muna kypsynyt, clomeja söin taas kp3-7. Nyt syön tota kahta clomia ja tikutan itse enkä tarvi mennä enää ultraan. Minua hoidetaan naistenklinikan lapsettomuushoidossa. Tämä on nyt 4. clomikierros. Tänään aloin taas tikuttamaan ovista kp10 ja haalea viiva on tikussa eli sieltä ovis lähestyy.
Outoa et sun clomimäärää ei ole nostettu vaan ottamispäiviä pidennetty. Eikai tuo päivistä ole kiinni vaan hormonin määrästä? Sun kannattaa varmaan kaivaa tietoa jostain tai soittaa jonnekkin. Onko jollain jotain viisasta tähän? Ja tuolla odotuspuolella on varmasti clomien kanssa odotuksen käyntiin saaneita jotka on viisaampia...
Tsemppiä kiertoihin :)