Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tärkeä on kuivausrumpu?

Vierailija
14.03.2025 |

Kuinka tärkeänä pidät kuivausrumpua?

On tullut monien kanssa juteltua kuivausrummuista, kun just hankin sellaisen. Olen yllättynyt, kuinka eri tavoin ihmiset siitä ajattelevat.

Lähes kaikki pitävät sitä hyödyllisenä. Jotkut ajattelevat, että se on ihan ekoja hankitoja, joka omaan kotiin hankitaan. Joku taas että voihan sen hommata, jos on ihan kauheasti ylimääräistä rahaa.

Kommentit (203)

Vierailija
121/203 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kovin tärkeä. Lähinnä lakanoita ja pyyhkeitä tulee kuivattua. Ärsyttäähän se pyykkiteline olohuoneessa mutta kaikkea ei voi kuitenkaan laittaa kuivausrumpuun, niin pyykkiteline pysyy. 

Pyykit kuivatetaan pesuhuoneessa. Muut talon huoneistot ei kestä samalla tavalla kosteutta.

Missä ihmeen pesuhuoneessa? Pyykkien kuivaus sisällä tekee ihan hyvää kuivalle sisäilmalle.

Jos kärsit jatkuvasta yskästä ja vilustumisesta, syy voi löytyä pyykeistäsi. Tutkimukset ovat nimittäin osoittaneet, että märkien vaatteiden kuivattaminen telineessä tai lämpöpattereiden päällä voi nostaa huoneen kosteutta jopa kolmanneksella.

Kostea, homehtunut elintila voi vaikuttaa hengitykseen.

Kosteat ympäristöt altistavat homeelle,

Suomessa on niin kuivaa talvella, ainakin pakkassäällä, että sisäilma paranee, kun pyykkejä kuivataan sisällä. Kosteassa ilmastossa on sitten päinvastoin. Siellähän eivät pyykit edes kuivu ilman kuivausrumpua, kuten esim. Etelä-Euroopassa talvella.

Vierailija
122/203 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kovin tärkeä. Lähinnä lakanoita ja pyyhkeitä tulee kuivattua. Ärsyttäähän se pyykkiteline olohuoneessa mutta kaikkea ei voi kuitenkaan laittaa kuivausrumpuun, niin pyykkiteline pysyy. 

Pyykit kuivatetaan pesuhuoneessa. Muut talon huoneistot ei kestä samalla tavalla kosteutta.

Missä ihmeen pesuhuoneessa? Pyykkien kuivaus sisällä tekee ihan hyvää kuivalle sisäilmalle.

Talvella kosteuttaa hyvin, kesällä taas jäähdyttää.

Pyykin kuivatus muissa tiloissa homehduttaa talon. Kesähelteellä juuri se kosteus tekee olon tukalaksi.

Siksi heinä/elokuun helteet tuntuu rankemmalta, koska ilma on kostea. Touko/kesä on kuivempaa aikaa.

Meillä on talvella sisäilma niin kuivaa, etten haista juuri mitään, koska nenä on sisältä niin kuiva. Lattioiden moppaaminen ja pyykin kuivaaminen kuivaustelineillä olohuoneessa helpottaa ilman kuivuutta. Ilmankosteus ei koskaan nouse niin paljon, että olisi vaaraa rakenteiden homehtumisesta. Eri asia sitten, jos kesällä sateisina päivinä kuivaa pyykkejä sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/203 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satoja vuosia on kotitaloudet pärjänneet ilman. Muutama vuosikymmen sitten joku sai kuningasidean ja nyt suurin osa on aivopesty että ilman ei pärjää. On minulla pyykkikone mutta osaan pestä käsinkin pyykit, en vaan jaksa kipeenä.

Otapa sitten käyttöön pesuvati ja pyykkilauta, jos kerta koneilla ei ole väliä. Eikös se ole ennemmin töiden helpottamista, että saadaan kone avuksi joitakin töitä tekemään?

Kuivausrumpu helpottaa vain poistamalla pyykkien ripustamisen kuivumaan. Minusta se on sen verran pieni homma, että pärjäisin ilman rumpuakin. Pyykinpesukone on sitten eri asia, koska peseminen on aika työlästä hommaa käsin.

Vierailija
124/203 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaan mielelläni pyykit sisällä. Ihan järkyttävän kuiva sisäilma talvisin! 11% oli juuri tänään ennen pyykinpesua. 

Vierailija
125/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä ymmärrän, miksi jotkut eivät kaipaa kuivausrumpua. Heillä on jokin muu paikka pyykkien kuivatukseen.  Oikeastiko ihmiset kuivattavat pyykkejä ulkona? Minä en ikinä uskaltaisi jättää pyykkejä ulosn. Nehän varastettaisiin hetkessä. Enkä mitään alusvaatteita toisten katsottavaksi laittaisi.

Suihkukoppiini saati vessaan muuten ei telinettä mahdu. Sängyn päälle sen voi nostaa mutt kaatuu helposti. Missä tahansa muualla on ihan kulkureitillä ja hankala ohittaa.

Ap

Vierailija
126/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt mä ymmärrän, miksi jotkut eivät kaipaa kuivausrumpua. Heillä on jokin muu paikka pyykkien kuivatukseen.  Oikeastiko ihmiset kuivattavat pyykkejä ulkona? Minä en ikinä uskaltaisi jättää pyykkejä ulosn. Nehän varastettaisiin hetkessä. Enkä mitään alusvaatteita toisten katsottavaksi laittaisi.

Suihkukoppiini saati vessaan muuten ei telinettä mahdu. Sängyn päälle sen voi nostaa mutt kaatuu helposti. Missä tahansa muualla on ihan kulkureitillä ja hankala ohittaa.

Ap

Kyllä, oikeasti. Suomessa on enemmän paikkoja, joissa pyykkejä voi huoletta kuivat ulkona kuin sellaisia, joissa ei voi.

Vierailija
127/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikkitaloudessa se on välttämätön. Ei karvaa saa mitenkään muuten kokonaan pois etenkään lakanapyykistä. 

Vierailija
128/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota en kyllä koe tarpeelliseksi enää. Aiemmassa elämässä kun oli 4 hengen perhe, se tuntui lähes välttämättömälle. Nyt kun oon yksin joka toinen viikko niin silloin en välttämättä pese pyykkiä ollenkaan. Lapset on jo sen ikäisiä että ei niiltäkään tuu hirveesti pyykkiä kun ovat mun luona, ehkä 2 koneeölista pesen silloin.

Ei mulla oo enää läppäriä, silitysrautaa tai kahvinkeitintäkään. Nekin tuntui joskus niin oleellisilta, nyt mielestäni täysin turhia.

Vierailija
129/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha

Vierailija
130/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeä pienissä tiloissa.

Vierailija
131/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin sen, mies ei. Ostettiin. Käytetään ja mies sanoo että olipa hyvä ostos. Pesukoneesta suoraan kuivuriin kaikki ja uusi koneellinen päälle. Kuluttaa vaatetta hieman, mutta sitten ostetaan uusia. Joka tapauksessa ostetaan uusia vaatteita. Ne joilla ei oo, ei tiedä kuinka helppoa pyykkirumba voi olla. Ja siistiä.

Vierailija
132/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarpeellinen ja kuluttaa vaatteita.

Vierailija
133/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1985-1990 sellainen oli käytössäni (äidillä asuessa). En ole kaivannut.

Vierailija
134/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se on yksi tärkeimmistä kodinkoneista. Meillä ei oikein mahdu kuivaustelineitä levittämään enkä varsinkaan halua niitä olo- tai makuuhuoneeseen. Pyykinpesu ei tunnu enää edes työltä, kun koneet hoitavat pesemisen ja kuivaamiseen. Kahdeksan vuoden aikana ei yksikään vaate ole kulunut kuivauksessa niin, että kuluminen olisi silmin havaittavaa. 

Vierailija
135/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi silitysrautaa kun laittaa vaatteet hetkeksi kuivuriin ja laittaa sitten henkarille.

Vierailija
136/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin allergiset voi laittaa pyykit ulos kuivumaan? Keväästä lähtien joka paikka täynnä siitepölyä.

Vierailija
137/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lemmikkitaloudessa se on välttämätön. Ei karvaa saa mitenkään muuten kokonaan pois etenkään lakanapyykistä. 

Ei ole välttämätön. Pärjäsimme hienosti yli 30 vuotta ilman kuivuria, vaikka meillä oli koiria. Kaikki lemmikit eivät todellakaan pudottele karvaa alituiseen. 

Vierailija
138/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ikinä ollut, mutta asuttiin lyhyen aikaa vuokralla talossa, jossa oli kallis pesutorni. Vaatteista tuli kyllä rypyttömiä ja koirankarva ja pöly lähti, mutta tuntui myös, että kangas kuluu monin verroin nopeammin varsinkin, jos täysin viikkauskuivaksi halusi. Jos ei laittanut viikkauskuivaksi, joutui ripustamaan narulle kumminkin kuivauksen jälkeen eli hyötyä siitä kuivaamisesta ei ainakaan työmäärään nähden ollut. 60 euroa maksaneista salihousuista alkoi nukkaantua saumat viiden pesun jälkeen ja trikoohousuista paistaa perse läpi.

Kun rakennettiin okt, tämän kokemuksen perusteella ei laitettu kodinhoitohuoneeseen kuin pesukone ja reilusti tilaa pyykkinarulle. Paljon tärkeämpänä pidän itse nykyään sitä, että pesukoneessa on 90 asteen ohjelma. 60 asteen ohjelma jättää petivaatteet jotenkin eltaantuneen oloisiksi.

Vierailija
139/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin allergiset voi laittaa pyykit ulos kuivumaan? Keväästä lähtien joka paikka täynnä siitepölyä.

Onko pakko laittaa ulos? Mä kuivatan aina sisällä.

Vierailija
140/203 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme pientä lasta, ilman kuivuria ei tulisi toimeen. Pyykkiä pestään joka päivä.

Toki voihan sitä pihalle tehdä pyykkinarun ja laittaa sinne, mutta vähemmän vaivaa on tuutata tavarat kuivuriin ja sieltä kaappiin.

Sisätiloissa en pyykkiä kuivata, koska kuivumisaika on epävarma ja niitä telineitä pitäis olla useampi. Mielestäni on typerää maksaa siitä tilasta, minkä joudut varaamaan pelkästään pyykkien kuivaamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan