Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valtio ei halua antaa valtion työntekijöille vientimallin mukaisia palkankorotuksia!

Vierailija
14.03.2025 |

Ensin vaaditaan oikein lakiin hirtettynä palkankorotusten taso, mutta valtio työnantajana haluaa pienemmät korotukset. 

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako vientimalli sitä, että kun kerran jää jälkeen, sitä ei voi koskaan saada enää takaisin, vaan palkkaerot kasvavat sen jälkeen aina eksponentiaalisesti?

Kyllä. SItä se juurikin tarkoittaa. Ihan prosenttilaskun perusteita noudattaen.

Vierailija
22/55 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkoon voi mennä valtiollakin.

Virkamiehet eivät. Eikä poliisi, tulli, rajavartiolaitos tai armeija. Palkkaa heille ei tosin tarvitse maksaa.

Kyllä voi sopimuksettomassa tilassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla pitäisi toteuttaa palkka-ale samoilla prosenteilla kuin tuottavalla sektorilla nostetaan palkkoja. Aivan järkyttävää, että kaikenlaisen taloudellisen toimeliaisuuden tukahduttamisesta maksetaan parempaa palkkaa kuin siitä tuottavasta työstä.

Vierailija
24/55 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hieno idea. Yksityistetään kaikki valtion toiminnot. Ihan joka ikinen. Sen jälkeen jokainen joka jotain tarvitsee jotain hankkii sen ihan itse yksityiseltä toimijalta ja maksaa kustannusten mukaisen hinnan eikös vaan?? Poliisin käynti maksaisi vaikka 500€, koulupäivä vaikka 50€, kirjan lainaaminen 15€, tienkäyttö riippuen tiestä ehkä 12-20€/km. Tässä on se hyvä puoli että kenenkään ei tarvitsisi enää ikinä maksaa veroja vaan kaikki kustannetaan ihan itse täysimääräisesti. Hiphurraa olen nero 😎😎

Kustannetaan itse ja täysimääräisesti? No näinhän se on nykyisinkin. Esittämäsi malli laskisi kustannuksia jos tuottajia olisi useampia. Näin ne edelleen kustannettaisiin itse ja täysimääräisesti (eli ilman subventiota) mutta tuotettaisiin tehokkaammin.Yksityisessä hyvinvointialueessa ei voi olla kymmeniä johtajia, mutta suoriteperusteisessa suoritusportaassa käsiä lisättäisiin reilusti.

Vierailija
25/55 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hieno idea. Yksityistetään kaikki valtion toiminnot. Ihan joka ikinen. Sen jälkeen jokainen joka jotain tarvitsee jotain hankkii sen ihan itse yksityiseltä toimijalta ja maksaa kustannusten mukaisen hinnan eikös vaan?? Poliisin käynti maksaisi vaikka 500€, koulupäivä vaikka 50€, kirjan lainaaminen 15€, tienkäyttö riippuen tiestä ehkä 12-20€/km. Tässä on se hyvä puoli että kenenkään ei tarvitsisi enää ikinä maksaa veroja vaan kaikki kustannetaan ihan itse täysimääräisesti. Hiphurraa olen nero 😎😎

Kustannetaan itse ja täysimääräisesti? No näinhän se on nykyisinkin. Esittämäsi malli laskisi kustannuksia jos tuottajia olisi useampia. Näin ne edelleen kustannettaisiin itse ja täysimääräisesti (eli ilman subventiota) mutta tuotettaisiin tehokkaammin.Yksityisessä hyvinvointialueessa ei voi olla kymmeniä johtajia, mutta suoriteperusteisessa suorituspor

No mutta hei olet yhtä nerokas kuin minäkin. Mitä jos yhdessä otamme kaikki toiminnot haltuumme ja myymme sitten mielivaltaiseen hintaan niitä tarvitseville? Kyllähän ihmisillä on varaa maksaa varsinkin kun ei ole enää veroja maksettavina. Tämä on loistava idea 😎😎

Vierailija
26/55 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko lisätä että luodaan järjestelmä jossa jokainen työsuorite hinnoitellaan ja tarkastetaan. Eli johtajille vaikka tietty määrä kynän pyöräytyksiä päivässä ja tietty määrä allekirjoituksia ja kokouksia. Sitten niille alemmille vaipan vaihdosta vaikka 10 senttiä per vaippa ja kirjastotädeille 1 sentti per lainattu kirja niin päästää oikein kunnolla tähän suoriteperusteiseen palkkaukseen. Mainioita ideoita riittää 😎

Vierailija
27/55 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkamiehet eivät. Eikä poliisi, tulli, rajavartiolaitos tai armeija. Palkkaa heille ei tosin tarvitse maksaa.

Käytännössä virkamiehet määrätään suojelutyöhön lakon ajaksi. Eli valtion toiminnot eivät lakkoon pysähdy, mutta kaikilla töihin määrätyillä on superkurjaa.

Vierailija
28/55 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ala vuokraamaan kirjaa 15 eurolla. Lehtipisteistä saa ostettua uusia sarjakuvapokkareita pari kappaletta tuohon hintaan.

Vierailija
29/55 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loistava idea. Korruptio ei varmasti lisäänny ja kansalaiset varmasti saavat asiansa hoidettua vielä jossain. Kunhan on rahaa ja suhteita.

Vierailija
30/55 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kustannetaan itse ja täysimääräisesti? No näinhän se on nykyisinkin. Esittämäsi malli laskisi kustannuksia jos tuottajia olisi useampia. Näin ne edelleen kustannettaisiin itse ja täysimääräisesti (eli ilman subventiota) mutta tuotettaisiin tehokkaammin.Yksityisessä hyvinvointialueessa ei voi olla kymmeniä johtajia, mutta suoriteperusteisessa suorituspor

Kun yksityinen yhtiö hoitaisi terveyteen liittyviä asioita, niin matalan tason työntekijöitä palkattaisiin vain sen verran kuin on pakko. Tuolla tavalla saadaan maksimoitua monikansallisen sijoitusyhtiön voitot.

Vierailija
31/55 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko valtiolla töitä tekevät tuottavat yhteiseen kassaan?

Ei rahallisesti mitään. Kyllähän sinäkin tämän varmaan tiedät. Mutta on olemassa erittäin paljon töitä ja tehtäviä, jotka on hoidettava, jotta valtio voi pyöriä ja sinäkin voit turvallisesti ja hyvinvoinnista nauttien pyörittää vaikka sitä insinööritoimistoasi tai vaateputiikkiasi ja työllistää kymmenittäin ihmisiä ja olla tuottava.

Jopa sitä hallintoa tarvitaan, jotta voimme olla osa länsimaista demokraattista yhteisöä. Kaikki tämä maksaa tietysti jotain, mutta mieluummin niin, kuin anarkia jossa kukaan ei hoida mitään yhteistä tehtävää.

Valtiolla töissä oleville ei kannata olla kauhean kateellisia; palkat nousevat vain ja ainoastaan näiden ns yleiskorotusten myötä muutamien vuosien välein ja silloinkin vain sen maks pari prosenttia. Yksityisellä puolella voit mittauttaa arvosi pyytämällä milloin vain (perustellusti) palkankorotusta, tai voit saada tuntuviakin bonuksia. Valtiolla ei ylimääräisiä korotuksia jaeta kellekään eikä bonuksia tunneta. No eipä minusta pidäkään jakaa verorahoja noin vaan.

Lisäksi vielä, vaikka suomessa jotkut kohkaavat julkisista menoista, niin täällä on erittäin pieni, halpa ja tehokas julkinen koneisto verrattuna suurimpaan osaan maailman maista.

Ja ne kuuluisat edut, pitkät lomat ja ikuinen työpaikka => ihan normaalisti on 30pv lomaa vuodessa, ja vasta kun olet ollut 15v töissä voit saada 38pv lomaa. Se on puolitoista viikkoa enemmän. Ihan jees, mutta ottaisinko mieluummin vuodessa vaikka 3000€ bonarin, ehkä. Ja varma duuni, ei ole enää. Joka virastossa ja instanssissa irtisanomisia.

Kyllä Valtiolla työskentelevä on sen "normaalin palkankorotuksen" ansainnut siinä missä tehdastyöntekijäkin.

Vierailija
32/55 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tämä kokoomuslainen harha. Että kun yksityistetään niin kaikki on kilpailun vuoksi aina halvempaa kuin julkisesti tuotettu. Se ajatus perustuu siihen että otetaan kilpailulla "löysät" pois. No katsokaapa vaikka hoitajamitoituksia, koulun tai vanhusten ruoka-annoksia jne... kyllä ne löysät on julkisella puolella kauan sitten jo karsittu.

Yksityisellä puolella palvelun tuottamiseksi kulujen lisäksi pitää saada aikaan se tuotto, eli liikevoitto. Leikitään että julkisesti tuotetaan hernekeittoannos, palkkakulut on kolmelta tunnilta (jollain minimipalkalla) 310€ ja hernekittoannoksen materiaalikulut 0,5€. Ne ainekset on jo kilpailutettu julkisella puolella eikä niitä saa juuri halvemmalla mistään ellei osta jstain kiinasta jotain pilaantuneita. No leikitään vielä että sama henkilö tekee samassa ajassa ison kattilan josta saa 100 annosta niin kulut on 50€. Yhteensä kulut (ei oteta nyt muita tähän mukaan kun nekin koskee kaikkia, verot, sähkö, kiinteät kulut keittiöstä jne.) Yhteensä siis 80€. Eli maksoi palvelun saajalle siis karkeasti tuon 80€ tässä esimerkissä. No nyt yksityinen tekee saman, kulut on about tuon saman 80€ mutta pitäisi tuottaa myös se voitto omistajalle. Ok, palkkakuluja voi alkaa säästää sanotaan että maksavat vain 9,5€ eli siitä säästöä (voittoa 1,5€). Sanotaan että aikaa saa mennä vaan 2,5h, keitosta tulee vähän raaempaa ja herneet jää koviksi, mutta se on asiakkaan ongelma. Säästöä (voittoa 4,75€). Ja ostetaan vielä halvalla jostain osittain pilaantuneita herneitä puoleen hintaan eli säästetään 25€. No nyt sitä voittoa on sitten saatu, mutta paraniko palvelutaso tai säilyikö edes samana - ei.

Joo, erittäin karkea esimerkki mutta ehkä selventää jollekin ajatusta.

Eli kun yksityistetään asioita, niin se yksityinen palveluntarjoaja ottaa aina jostain sen voiton. Muutenhan yrittäminen ei kannata. Se voitto on välttämättä pois jostain. Joko palvelun hinta nousee, tai taso laskee.

Vierailija
33/55 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä virkamiehet määrätään suojelutyöhön lakon ajaksi. Eli valtion toiminnot eivät lakkoon pysähdy, mutta kaikilla töihin määrätyillä on superkurjaa.

Suojelutyö koskee vain hyvin pientä tarkkaan määriteltyä virkamiesjoukkoa. 98% virkamiehistä on lakossa, voi käytännössä sanoa että kaikki viranomaistoiminnot loppuu kun seinään. Yksikään anomus hakemus lupa-asia ym ym ym ei etene eikä kansalainen eikä yritykset saa mitään palveluita.

Vierailija
34/55 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aina ollut sama ongelma. Julkisen sektorin työntekijät "unohtavat" että heillä on satavarma eläkevirka veronmaksajien elättinä.

Vierailija
35/55 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 korjaa piti olla kolme kertaa 10€ palkkakulut eikä 310€ tämä poisti kertomerkin.

Vierailija
36/55 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt väärin.

Se ei ole minimi vaan maksimi.

Julkiselle puolelle tulee palkan leikkaus, kolmannes pois.

Vierailija
37/55 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aina ollut sama ongelma. Julkisen sektorin työntekijät "unohtavat" että heillä on satavarma eläkevirka veronmaksajien elättinä.

Ja yksityisen, että valtiolla irtisanotaan virkamiehiä koko ajan. Yt-neuvotteluja vain kutsutaan organisaatiomuutoksiksi, mutta lopputulos on se että työt lähtee.

Vierailija
38/55 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietityttää aina näissä keskusteluissa tämä yksityisen puolen asenne etenkin valtion työntekijöitä kohtaan. Jos valtiolla kaikki on helppoa ja hauskaa ja rahaakin tulee ovista ja ikkunoista, miksi valtiolle ei ole suurempaa tunkua töihin? 

Vierailija
39/55 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin.

Se ei ole minimi vaan maksimi.

Julkiselle puolelle tulee palkan leikkaus, kolmannes pois.

Ei tule, se tullaan lakkojen myötä huomaamaan.

Vierailija
40/55 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sote-alalta valmistutaan nyt suoraan työttömyyskortistoon."

https://www.hs.fi/talous/art-2000011087393.html