Riita perinnön myynnistä
Perimme sisareni kanssa vanhempiemme omakotitalon. Muuta arvokasta perintöä ei ole. Emme kumpikaan halunneet pitää taloa, joten otimme välittäjän myymään taloa, ja sille olisi jo ostajakin. Ajattelimme sisareni kanssa hintaa x, jonka ostaja olisikin valmis maksamaan. Kuitenkin nyt yht'äkkiä, kun ostajan henkilöllisyys selvisi, sisareni ilmoitti, että hänelle ei käykään, että talo myydään ostajalle siihen hintaan, vaan siitä pitää saada enemmän. Lupasin, että voin maksaa välittäjän palkkion yksin, jolloin sisarelleni jää myyntihinnasta enemmän. Tämäkään ei käy sisarelleni vaan hän haluaa ostajan maksavan talosta enemmän. Mitä tekisit tässä tilanteessa? Itse mietin, että ottaisin lainan ja maksaisin sisareni ulos talosta ja sen jälkeen myisin talon eteenpäin. Sisareni kuitenkin sanoi heti, ettei käy. Hän on edelleen valmis myymään talon suoraan pois, mutta hintaa pitää nostaa...
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita sisarellesi, että sinä hankit pesänjakajan, joka päättää teidän puolestanne.
Ja samalla siskolle kannattaa kertoa, että pesänjakajan (tai uskotun miehen, jos kysymyksessä on yhteisomistuksen purku) palkkio on todennäköisesti enemmän kuin tuo kymppitonni.
Lisäksi pesänjakaja / uskottu mies päättää itse, kenelle hän talon myy ja mihin hintaan. Suurella todennäköisyydellä hän myy sen nykyiselle ostajakandidaatille, jos tämä on vielä siinä vaiheessa halukas ostamaan talon.
Siskolle kannattaa yrittää selittää, että jos hän ei nyt suoraan suostu myyntiin, niin talo voi silti mennä samalle ostajalle, mutta te saatte paljon vähemmän rahaa ja sen rahan saamiseen menee paljon pidempi aika.
Tyypillistä suomalaista ahneutta. Siihen ei tarvita kuin yksi tyhmä kuolinpesän osakas, niin riitelyksi menee. Te siskokset olisitte voineet hoitaa kaiken itse. Nyt tarvitaan välittäjä ja pesänjakaja ulkopuolelta. Minä tein perukirjan uskottujen miesten kanssa. Siitä eteenpäin kaiken itse. Kaikki 4 osakasta olivat tyytyväisiä toimintaani.
Tuollainen myynti kannattaa tehdä siten, että yksi kuolinpesän osakas hoitaa myynnin. Muut antavat hänelle valtakirjat sitä varten. Silloin riitatilanteet eivät estä kaupantekoa.
Älä koskaan sekoita tunteita, suhteita tai muistoja raha-asioihin. Siinä yksinkertainen sääntö.
Tässä on jo siskosi mukana eli sotkua tulee.
Haluaa nostaa hintaa koska on ahne ja pian sitä ei osta kukaan ja arvo alenee. Jotkut ei vaan ymmärrä että riitely tulee kalliiksi lopulta. Me myytiin veljeni kanssa äidin talo jonka saimme perinnöksi. Hinta talosta oli 429000 euroa ja molemmat oli samaa mieltä että heti myydään kun saadaan järkevä tarjous. Ostaja tinkasi 9000 euroa ja heti myytiin ei edes neuvoteltu.
Tarjous pitää hyväksyä. Vai tosissasiko luulet, että kun asunnosta pyydetään 300 000 e ja sinä tarjoat 300 000 e, niin kaupat on sillä sovittu?