Missä kunnossa kotinne on kun siivooja tulee? Voiko itse jäädä kotiin?
Itse olen jo pidemmän aikaa ajatellellut/tiennyt että tarvitsisimme kotiin siivoojan vaikka olen itsekin kotona vauvan kanssa. Mutta miten ihmeessä kodin saa siihen kuntoon että siivoojan kehtaa pyytää? Minulle siivoaminen on pakkopullaa ja pelkkä järjestyksen pito liki sula mahdottomuus kun itse, mies eikä sitten lapsetkaan ole mitenkään järjestelmällisiä. Meillä on iso parinsadan neliön koti ja vaikka puolet kodista olisi järjestyksessä, niin puolet on kuin pommin jäljiltä. Kaiken lisäksi kaikki energia menee jos siihen järjestelyyn ja aina ne kaapinpäälliset, listat ja nurkat alkaa olee siinä kunnossa että lika alkaa kohta pinttymään ellei apua saada.
Millaisessa kunnossa kotinne siis ovat kun siivooja tulee? Millaiseen kotiin kehtaa siivoajan mielestänne pyytää? Onko noloa pyytää siivooja vaikka itse on kotona vauvan kanssa? Ja jos siivooja tulee, onko pakko lähteä pois vai voiko jäädä kotiin ja siivota itsekin samalla (jos se vauvalle sopisi).
Kommentit (12)
Ainakin aluksi? Jos pesee ikkunatkin, menee varmaan sen verran aikaa että siivooja vaivautuisi puolikkaan kodin takia tulemaan? Mikähän on minimiaika?
ap
Tottakai saat jäädä omaan kotiisi, jos haluat, mutta pysytele poissa siivoojan jaloista vauvan kanssa.
Luultavasti se kolme tuntia voisi olla minimi, eikä siihen sisälly ikkunanpesu, ei millään muotoa. Siivouta kämppä ensiksi (kokonaan, hyvä ihminen) ja sovi ikkunanpesusta.
Voit myös olla kotona vauvan kanssa, vaihda huonetta, kun siivooja/t tulevat paikalle tai sovi siivousjärjestyksestä. Ikkunoiden pesu tuon kokoisessa kämpässä kestänee useita tunteja sekin.
ottamaan lakanat pyykkiin ja tiskaamaan tiskit, viemään roskat jne.
Minä olen yleensä kotona, ainakin osan aikaa. Meillä on iso talo.
Jos tekis diilin että joka toinen kerta lattioiden ja toinen kerta tasojen pyyhintä :). Ei vain, täytyy pohtia mitä tässä tekisi...
ap
ihan omaksi kerrakseen. 3-4 tuntia on minimi 200 neliön asunnosta, näkemättä asuntoa vaikea sanoa kumpi ja tämä tuntimäärä kuluu ihan perussiivoukseen.
Ei kyllä kannata jäädä siivoojan jalkoihin pyörimään. Kyllä kai sitä tuon tuntimäärän voi jossain muualla viettää.
lastenhuoneessa leluja pois lattioilta (isompia siis), ja lelujen säilytyslaatikoita yms. Lapsiperheessä tämä kaikki on jo aika iso urakka, edellisenä iltana menee monta tuntia, jos riittääkään, toisaalta siivous onkin sitten aika joutuisaa (5 h/reilut 300 neliötä). Muuten en siivoa etukäteen. Joskus olen kotona, yleenäs yritän olla pois kotoa, töiden jatkuttua teitenkin koko ajan poissa.
Ei meillä ainakaan tarvitse lelulaatikoita/ sängynaluslaatikoita nostaa ylös. Siivooja ne siirtää. 2 h menee/ viikkosiivous.
Osta/lainaa/hae jostakin isohkoja pahvilaatikoita. Sitten JOKA päivä varaa tietty aika, esim. tunti siihen, että JÄRJESTELMÄLLISESTI karsit turhaa roinaa pois.
(Vaihtoehtoisesti voit myös laittaa miehen hoitamaan esim. (parina) v-loppuna lapsia (voisivat mennä esim. mummolassa käymään tmv. ) ja käyttää sen ajan huoneiden&tavaroiden läpikäymiseen. )
Mutta minusta parempi menetelmä on se, että joka päivä otat yhden " kohteen" , olkoon se sitten vaatekaappi, keittiönkaappi, eteisen lipasto, lastenhuone, kirjahylly tmv. ja käyt sen läpi. Laita tavarat/ paperit/vaatteet kolmeen: -pois- -?- -säilytetään- pahvilaatikoihin.
Sitten kun olet tyhjentänyt " kohteen" järjestä se uudelleen
--säilytetään-- pahvilaatikon sisällöllä, ja hankkiudu eroon --pois-- laatikon tavaroista (roskiin/kirpparille). Vie --?-- laatikko varastoon tmv. ja tutki se kuukauden päästä, oletko kaivannut jotakin tavaraa tmv. jos olet, muuten heitä kaikki menemään.
Näin pääset kaikesta turhasta roinasta eroon!:) On PALJON helpompi pitää kämppä kuosissa, kun poistaa kaiken turhan. Ihmisillä usein kertyy esim. kirjahyllyyn mitä ihmeellisempiä tavaroita, joilla ei tee mitään. Ja heitä kaikki " rikkinäiset kynät jonka joskus korjaan" pois ymv. Samoin lasten pienet vaatteet, rikkinäiset lelut ymv.
Ja kun heittää turhuudet pois, niin samalla tulee tilaa niille tärkeille jutuille, ja esim. keittiön tasolle kertyvä lasku/lehti pino saa oman laatikon ymv.
(Varaa myös pari pienempää, esim. pakasterasiaa tmv. johon voit kerätä tarpeellista pikkusälää mitä tulee vastaan millon mistäkin (esim. kyniä, hakaneuloja, postimerkkejä, jne. jne. kun olet käynyt koko kämpän läpi, voit lajitella ne ja sijoittaa yhteen paikkaan)
muuten tule siivottua kunnolla sovitun ajan puitteissa.
Toisekseen kannattaa ennen siivoojan tuloa nostella kaikki ylimääräiset rojut, lelut jne pois lattioilta, koska jos siivooja joutuu niitä nostelemaan, niin siihen menee kyllä tolkuttomasti aikaa. Sinähän se olet joka siivouksesta maksaa. Perussiivoukseen kuuluu imurointi, lattioiden moppaus, vessojen ja keittiön puhdistus ja pölyjen pyyhintä kaikilta pinnoilta. Tietenkin sopimuksen mukaan voi tehdä vaikka mitä, mutta tunteja siitä sitten tulee. Luulisin, että 3-4 tuntia voit varautua maksamaan kerrasta, jos neliöitä 200.