Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Listataan työpaikkailmoituksen red flageja!

Vierailija
12.03.2025 |

Red flag eli asia, mikä herättää negatiivisen reaktion siitä ettei avoinna olevaa työpaikkaa kannata hakea. Autetaan samalla (muitakin) työttömiä välttämään sudenkuopat. Minulle yksi iso red flag työpaikkailmoitussa on jos kieltävät puhelintiedustelut, ja miksi tämä on punainen vaate, no siksi, että työpaikassa on varmasti helkutinmoinen kiire.

Kommentit (152)

Vierailija
81/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olethan reipas ja työtä pelkäämätön" eli saa juosta kieli vyön alla surkealla palkalla.

Reipas ja työtä pelkäämätön siivooja.

82/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan ton Red Flagiksi, että kk-palkkaa ei ole mainittu. Ei nykypäivänä TES ole mikään meriitti, ja jos on TES:n mukainen palkka voisi silti olla merkitty että mikä palkkaluokka jotta hakija voisi itse käydä katsomassa sen etukäteen taulukoista (jotka ainakin osassa SOTE-alan sopimuksissa on helevetin hyvin piilotettuna..) ja päättää käyttääkö aikaansa edes hakemiseen.

Nimim. kahdesti päässyt haastatteluissa loppuun asti, saanut siellä vasta euromääräisen palkan tietoonsa, allekirjoittanut nauranut ääneen ja kysynyt: 'ootteko ihan tosissanne että tulisin teille tonnin pienemmällä kk-palkalla kuin mitä nyt tienaan?'.

p.s. En mennyt. Ja tämän jälkeen olen hakenut vain paikkoja joissa on eurot merkitty.

Muutama viikko sitten löysin kiinnostavan paikan, laitoin sähköpostilla kyselyn palkasta. Vastaus oli, että yleensä laitetaan ensin työhakemus ja sitten vasta kysellään palkkaa. No en hakenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ymmärräthän roisiakin huumoria" tms.

Tämä. Usein vielä yhdistettynä huomautukseen että miesvaltainen työpaikka. Voiko enää selvemmin sanoa että eivät halua naisia sinne.

Enpä ole tullut ajatelleeksi noin. Eihän naisia välttämättä haittaa roisi huumori ja miestä voi haitata. Minua ei haittaisi.

Vierailija
84/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Usein vielä yhdistettynä huomautukseen että miesvaltainen työpaikka. Voiko enää selvemmin sanoa että eivät halua naisia sinne.

Enpä ole tullut ajatelleeksi noin. Eihän naisia välttämättä haittaa roisi huumori ja miestä voi haitata. Minua ei haittaisi.

Joo, mutta usein tämä tarkoittaa sellaista mieshuumoria, joka ei ole enää hauskaa, ja tämä liittyy usein myös tietynlaisiin asenteisiin naiskollegoja kohtaan.

Vierailija
85/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse paljon tehtaissa ja muissa äijä työpaikoissa olleena omakohtaisella kokemuksella sanon että ymmärrän hyvin miksei naisia monesti palkata miesten työhön. Naisilla ei yleensä ole sellaista mekaniikan kokemusta saatika kiinnostusta joka miespuolisilla lähes kaikilta löytyy.

Toki työn kuin työn voi opetella mutta kun se jokin asia ei menekkään totutusti niin naisilla se osaaminen loppuu siihen. Lisäksi fyysinen voima on puolet siitä mitä normaalilla miehellä. Lähes kaikki naispuoliset kollegani ovatkin olleet niitä työpaikkojen saikuttajia tai muuten vain töiden välttelijöitä. Vaikka kuinka halutaan uskoa hyvää niin muutaman päivän esittämisen jälkeen alkaa työote lipsua

Vierailija
86/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fraasi "kivat työkaverit"

Olisi kiva kuulla perustelut?

"Kivat" kenen/keiden mielestä ja kenelle/keille? Jos tämäkin höpölöpölässytys olisi totta et tarvitsisi palkkaakaan kun niin "kivat" kaverit ja vielä pahempi jos niin ollaan "yhtä perhettä".

"Yhtä perhettä" saa aikaan oksennuksenmaun suussani. Ei työkaverit ja pomo ole normaalissa tilanteessa koskaan perhettä.

Vierailija
87/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon teijän CEO mul on teille visioo ei se iisii oo

Vierailija
88/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että luetellaan perusasioita mm saat ajallasi palkan, lomat, työvälineet, työvaatteet jne. Eli mitään oikeasti hyvää työssä ei ole. 

Vierailija
89/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatimus video-CV:stä. Tai vaatimuksia ylipäätään mistään hakemuksen suhteen. Kyllä hyvä hakija osaa itse kertoa oleellisimmat asiat hakemuksessa.

Juuri näin. Lähetän silti sen video-CV:n ja saan paikan.

Sinun kaltaistesi takia työhaastatteluista on tehty yritysten sirkushuvi. Ensin työhakemus videolla, sitten teams haastattelu, sitten ryhmähaastattelu, sitten yksityinen haastattelu hr konsultin kanssa ja lopuksi haastattelu johtoryhmän kanssa joka ilmoittaa pääsetkö töihin varastoon vai et

Tämän takia paljon kehuttu työministeri Satonen on yrittänyt madaltaa yritysten kynnystä rekrytoida, jotteivät yritykset tarvitse tällaista varmistelua, ettei tule virherekrytointia. Rekrytoinnin kynnyksen madaltaminen tapahtuu siten, että ta

Työsuhteiden alussa oli koeajat jo ennen palvomaasi Satosta.

Vierailija
90/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta usein tämä tarkoittaa sellaista mieshuumoria, joka ei ole enää hauskaa, ja tämä liittyy usein myös tietynlaisiin asenteisiin naiskollegoja kohtaan.

Näennäishauskaa sovinismia 1980-luvulta. Ei naurata useimpia miehiäkään. Mutta joissain työpaikoissa on edelleen niitä, joiden on pakko vääntää seksistisiä vitsejä joka tilanteeseen ja jotka odottavat, että muutkin nauravat. Samat tyypit käyvät vessassa pesemättä käsiään, koska eihän tosimies sellaista tarvitse. Taitavat kuitenkin olla kaappihomoja.

Vierailija
91/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä perse?

Vierailija
92/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun facesta: Ilmoituksessa oli ollut "Meidän toimitusjohtaja on tosi hyvä tyyppi ja hän haastattelee sinut." Työhaastattelussa "tosi hyvä tyyppi" oli ollut kiireinen ja sählännyt kaikkea muuta, ja kun tutulle oli käynyt ilmi ettei palkka vastaa lainkaan työnkuvan vaatimaa taitomäärää ym., tämä "tosi hyvä tyyppi" oli haastattelun päätteeksi alkanut vittuilemaan hakijan CVn "aukoista" ym. kun sopimusta ei ollut syntynyt. Lopuksi syyttänyt hakijaa ajanhukasta.

Jos ihmisestä pitää sanoa että toi meidän johtaja on hyvä tyyppi, hyvin todennäköisesti hän on itse käskenyt niin kirjoittaa. Moniko suomalainen ihan spontaanisti kirjoittaisi työilmoitukseen noin?

Vierailija
93/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkasta ei mainita mitään selvää. "Aikapalkka" tai "TES" eivät sano minulle mitään, "3500 €/kk" sen sijaan on selvä.

Eikä sana "TESsin mukainen" ole yhtään selvempi. Hiljattain tuli katsottua PAMin sivuilta kaupan alan palkkoja eikä sieltäkään tahtonut löytyä mitään yksinkertaista selitystä. Selityksiä A ja B ryhmästä, näiden ryhmien alaryhmistä, oletko töissä pääkaupunkiseudulla vai hevonkuusessa. Puolet tessistä piti lukea läpi ennen kuin löysi ensimmäisen taulukon ja siitäkin pitäisi alkaa arvailemaan mihin ryhmään kuuluu. Tai kai se selviäisi jos lukee lopun puoliskon mutta miksi €/tunti tai €/kk on liian iso tabu mainita hakemuksessa? Häpeävätkö työnantajat itsekkin summaa niin etteivät kehtaa sitä kertoa?

Vierailija
94/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos palkasta ei mainita mitään selvää. "Aikapalkka" tai "TES" eivät sano minulle mitään, "3500 €/kk" sen sijaan on selvä.

Eikä sana "TESsin mukainen" ole yhtään selvempi. Hiljattain tuli katsottua PAMin sivuilta kaupan alan palkkoja eikä sieltäkään tahtonut löytyä mitään yksinkertaista selitystä. Selityksiä A ja B ryhmästä, näiden ryhmien alaryhmistä, oletko töissä pääkaupunkiseudulla vai hevonkuusessa. Puolet tessistä piti lukea läpi ennen kuin löysi ensimmäisen taulukon ja siitäkin pitäisi alkaa arvailemaan mihin ryhmään kuuluu. Tai kai se selviäisi jos lukee lopun puoliskon mutta miksi €/tunti tai €/kk on liian iso tabu mainita hakemuksessa? Häpeävätkö työnantajat itsekkin summaa niin etteivät kehtaa sitä kertoa?

Meillä korkeakoulutetuilla on vähän sama tilanne. Palkkasumma jää monta kertaa arvailuksi ja saattaa paljastua vasta työsopimusta kirjoitettaessa. Palkan määräytyminen on monimutkaista, ja käytännössä siihen vaikuttaa tehtävän vaatimustasoa ja omaa suoriutumista enemmän oppiaineen tai projektin rahatilanne. Vaikka kuinka saavuttaisi ja ylittäisi tavoitteet, palkankorotusta ei ole tiedossa.

Vierailija
95/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä REIPAS, INNOKAS, JOUSTAVA...

Vierailija
96/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin kielinen ilmoitus.

Vierailija
97/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että työtä mainostetaan etätyönä, mutta oikeasti vaaditaan paikalla oloa. Todella monta ilmoitusta nähnyt missä puhutaan etätyöstä, mutta vähintään rivien välissä mainitaan, että etätyö onnistuu erikseen sovittuna harvoissa yksittäistapauksissa.

Vierailija
98/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimakkaasti kasvava yritys, joka hakee uusia työtäpelkäämättömiä tiimipelaajia palkitsevaan työhön, jossa voit itse vaikuttaa palkkaasi. Takana vankkumaton tiimin tuki. Paikka täytetään sopivan kaverin löytyessä.

Vierailija
99/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäselkeys työtehtävissä: jos mainitaan jokin lisäosaaminen, joka edellytetään, niin voisi kertoa, että MIKSI se vaaditaan. Jos haetaan lasinpuhaltajaa ja edellytetään sujuvaa ruotsin- ja englannin kielen taitoa, ja jonkin huippuvaikean järjestelmän osaamista, niin voisi kertoa enemmän siitä työnkuvasta, että mihin niitä tarkalleen ottaen tullaan tarvitsemaan.

Vierailija
100/152 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v työkokemus labra alalla. Alempi tehtävä nimike kuin amk taso. Työnantaja haluu kokeneen ja korkeakoulutetun matalimmalle ammattinimikkeelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä