Saatko käydä työajalla lääkärissä?
Minulla on tulossa erikoissairaanhoitoon lääkäriaika keskellä päivää. Ongelma on että siirtymineen joudun olemaan töistä pois n 3 tuntia. Pyysin lomapäivää, mutta työnantaja ei suostunut. Joudun tekemään sillä viikolla muina päivinä tunnit takaisin ja yhdeksän tunnin päivät ovat raskaita.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuuluuko työehtosopimukseen mutta meillä poliklinikka ja lääkärissä käynti kuuluu työaikaan.
Mitä tarkoitat? Siis saatko muka palkkaa siitä, jos menet poliklinikalle?
Ennen sai. Ja sai olla omalla ilmoituksella töistä pois 3 päivää ja jos oli flunssia liikkeellä niin viikon. en koe että kukaan olisi hupisaikuttanut, eniten ehkä poissaoloja tuli niille joilla oli paljon pieniä lapsia.
Työelämä muuttui, nyt lääkärit omalla ajalla ja vähän tiukennuksia tuohon kolmeen pivään, jos se rajoittuu viikonloppuun niin lääkärintodistus tarvitaan. Kaikella todennäköisyydellä rajoittuu, ellei nyt satu olemaan juuri ti, ke, to.
Jotain muitakin muutoksia tuli, vähän samansuuntaisia. Sen sijaan etätyö tuli koronan myötä. Siitä oli välittömästi hyviä kokemuksia - osa käy töissä joka päivä mutta ne jotka tykkäävät tehdä kotona pystyvät keskittymään paremmin. Tehdyn työn määrä ei ainakaan pienentynyt kotona, ja samalla henkilölläkin työpäivät näyttävät olevan tehokkaampia kotona. Suositellaan noin yhtä lähipäivää viikossa. Työnantaja päätti pitää etätyön niillä jotka siitä tykkäävät, henkilökohtaisista paikoista luovuttiin ja nyt ollaan sitten etänä.
Poissaolot vähenevät etätöissä. Olen itse valinnut mennä töihin pikkuflunssassa, kun ei tarvitse pelätä tartuttavansa ja kun tietää että jos olo heikkenee niin voi loggata ulos ja mennä sohvalle. Samoin kun työtoveri rikkoi jalkansa aika pahasti ja sai kipsin, niin hän ei ollut töistä pois kuin onnettomuuspäivänä. Teki töitä kotoa käsin. Jos lapsi on vain vähän kipeä, voi ehkä tehdä töitä osan pivästä jne
En tiedä kuuluuko työehtosopimukseen mutta meillä poliklinikka ja lääkärissä käynti kuuluu työaikaan.