Saatko käydä työajalla lääkärissä?
Minulla on tulossa erikoissairaanhoitoon lääkäriaika keskellä päivää. Ongelma on että siirtymineen joudun olemaan töistä pois n 3 tuntia. Pyysin lomapäivää, mutta työnantaja ei suostunut. Joudun tekemään sillä viikolla muina päivinä tunnit takaisin ja yhdeksän tunnin päivät ovat raskaita.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Missä olet töissä..?
Pitäisin salkkua koko päivän.
Mistä saa lääkärintodistuksen koko päiväksi? Vain sairaana voi saada lääkärilläkäynnin ajalta palkkaa, polikäynnillä ei olla sairaana.
Meillä ei saa käydä työajalla lääkärissä, ellei kyse ole ennalta arvaamattomasta akuutista tilanteesta. Esim. etukäteen tiedossa oleva lääkäriaika ei ole akuutti asia, joten poissaolo paikataan liukumilla.
Polikäynnistä saa ainoastaan todistuksen pyydettäessä, että on ollut siellä tutkittavana. Se ei ole syy paikalliseen sairauspoissaoloon.
Ainahan noita omia poissaoloja oli syy mikä tahansa on paikattu tekemällä tunteja sisään. Rankkaahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy jos joku työkaveri vaihtaa sun kanssa vuoroa? Meilläkään ei onnistu vapaat enää siinä vaiheessa jos ne on työvuorolistaan merkitty.
Sairastumiselle ei toisiaan voi mitään, ja silloin ollaan poissa.
Ennakkoon tuleva aika sairaalaan ei ole äkillinen sairastuminen. Eli melkein olisi pakko jos rehellisesti hallussa toimia, yrittää siirtää sitä erikoissairaanhoidon aikaa.
Aika on keskellä päivää, työvuoron vaihto ei auta. Ja kerroin kyllä työnantajalle ajasta yli kk sitten, jolloin työvuoroja ei oltu vielä tehty. Erikoissairaanhoidon aikaa ei voi siirtää. Se on mikä on. Sairastapauksessa aika siirtyy kohtuuttoman pitkälle.
Aina voi yrittää soittamalla siirtää. Se että sulle tulee postissa aika, ei tarkoita aina että se sopii asiakkaalle. Itse saanut monet ajat siirrettyä
Siirtää voi toki päivää, mutta mitä se hyödyttäisi? Ap sanoi että kertoi yli kk sitten ajasta, muttei saanut lomaa tai palkatonta. Päiväkodeissa ei ole yleensä yövuoroja, joten todennäköisesti uusi aika olisi taas keskellä päivää. Kiusaamiselta tuo kuulostaa, ei miltään muulta. Itse en edes kertoisi tuollaiselle työnantajalle asiasta vaan ilmoittautuisin sairaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä olet töissä..?
Mistä saa lääkärintodistuksen koko päiväksi? Vain sairaana voi saada lääkärilläkäynnin ajalta palkkaa, polikäynnillä ei olla sairaana.
Ihminen voi kylläkin olla samaan aikaan sairas ja erikoissairaanhoidon käynnillä. Potilas voi olla ihan viikkojakin sairaalassa osastohoidossa ja käydä monen eri poliklinikan vastaanotolla.
Samoin ihminen voi saada työterveydestä todistuksen esim. kuumeesta ja silti käyttää poliklinikkakäyntinsä. Tuo tietysti tapauskohtaista. Itse olen joskus noin toiminut, koska muuten olisin joutunut uudelleen odottamaan kohtuuttoman pitkään uutta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä olet töissä..?
Ihminen voi kylläkin olla samaan aikaan sairas ja erikoissairaanhoidon käynnillä. Potilas voi olla ihan viikkojakin sairaalassa osastohoidossa ja käydä monen eri poliklinikan vastaanotolla.
Samoin ihminen voi saada työterveydestä todistuksen esim. kuumeesta ja silti käyttää poliklinikkakäyntinsä. Tuo tietysti tapauskohtaista. Itse olen joskus noin toiminut, koska muuten olisin joutunut uudelleen odottamaan kohtuuttoman pitkään uutta aikaa.
Se onkin hauska selitellä siellä polilla kanta kirjauksia jostain kuumeesta että joo olen mä ihan terve
"Se onkin hauska selitellä siellä polilla kanta kirjauksia jostain kuumeesta että joo olen mä ihan terve"
Miksi pitäisi selittää? Ei minua ainakaan ole kielletty saapumaan sairaalaan, vaikka olisin sairas. Sairauttani voidaan hoitaa, vaikka olisin kuumeessa. Toki jollain voi olla eri.
Vierailija kirjoitti:
"Se onkin hauska selitellä siellä polilla kanta kirjauksia jostain kuumeesta että joo olen mä ihan terve"
Miksi pitäisi selittää? Ei minua ainakaan ole kielletty saapumaan sairaalaan, vaikka olisin sairas. Sairauttani voidaan hoitaa, vaikka olisin kuumeessa. Toki jollain voi olla eri.
"Tulethan vastaanotolle vain terveenä" lukee yleensä ajanvarauskirjeessä
Ei yleensä saa käydä lääkärissä työajalla vaan se on omaa aikaa. Poikkeuksista on sovittu työehtosopimuksissa. Esimerkiksi yötyötä tekevän lakisääteinen työterveystarkastus usein työaikaa, jos se sattuu työpäivälle.
Jos liittyy työntekoon, niin lääkärikäynti on työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy jos joku työkaveri vaihtaa sun kanssa vuoroa? Meilläkään ei onnistu vapaat enää siinä vaiheessa jos ne on työvuorolistaan merkitty.
Sairastumiselle ei toisiaan voi mitään, ja silloin ollaan poissa.
Ennakkoon tuleva aika sairaalaan ei ole äkillinen sairastuminen. Eli melkein olisi pakko jos rehellisesti hallussa toimia, yrittää siirtää sitä erikoissairaanhoidon aikaa.
Aika on keskellä päivää, työvuoron vaihto ei auta. Ja kerroin kyllä työnantajalle ajasta yli kk sitten, jolloin työvuoroja ei oltu vielä tehty. Erikoissairaanhoidon aikaa ei voi siirtää. Se on mikä on. Sairastapauksessa aika siirtyy kohtuuttoman pitkälle.
Kyllä erikoissairaanhoidon aikaa voi siirtää kun soittaa heti kun saa ajan. Mutta eihän se toki onnistu jos ei ole tietoa työvuoroista vielä.
Työterveystarkastukset on työaikaa, muut lääkärikäynnit ei. Mutta toki saa vapaata että pystyy lääkärissä käymään, joko palkatonta tai niin että tekee tunnit sitten takaisin. Helpottaa tietysti tosi paljon kun on sairaalassa töissä eikä mene matkoihin aikaa 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista, että minulla olisi lukenut.
Jonotusajat ovat pitkiä. Milloin kuvittelet, että isossa varhaiskasvatusyksikössä olevan lapsen vanhempi pääsisi polille, jos pitäisi olla täysin terve... Viiden vuoden kuluttua?
Mä nukuin pommiin ja oli raskasta ottaa menetetty työaika seuraavana päivänä takas. Mälsää. Eikö ap voi ottaa aikaa takas vaikka vartin pitusina tai puoltuntisina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonotusajat ovat pitkiä. Milloin kuvittelet, että isossa varhaiskasvatusyksikössä olevan lapsen vanhempi pääsisi polille, jos pitäisi olla täysin terve... Viiden vuoden kuluttua?
Tietenkään kaikille poliklinikoille ei pyydetä saapumaan terveenä, kahelit. Joillain poleilla esim. toisinaan selvitetään syytä krooniseen kuumeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opin kerrasta korona-aikana. En päässyt hammaslääkärille näyttämään pahaa tulehduspattia, kun kerroin että olin ollut sairaana JA parantunut. En päässyt, VAIKKA olin parantunut jo flunssasta, koska se saattaisi kuitenkin olla koronaa. Samalla hoitaja kertoi, että kyllä patin antibiootin tarve olisi tosiaan hyvä arvioida, mutta ei voida kun saatan olla koronassa. Vaikka olin jo toipunut.
Tuon jälkeen aloin mennä tyylipuhtaasti omalla maalaisjärjellä. Kävin viisaudenhampaan leikkauksessakin lievästi infektoituneena sitä kertomatta ja monessa muussa. Olimme pahimmillaan oikeasti kuukauden välein sairaana useita vuosia, kun lapsi toi päiväkodista pöpöt. Ei olisi tullut yhtään mitään, jos aina olisi jäänyt potemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa käydä. Entisellä työpaikalla piti tehdä tunnit takas.
Jos sairastuu, ei tarvitse.
Ja sitten ihmetellään kun hallitus puuhaa palkatonta ekaa sairauspäivää.
Sitä palkatontakaan ei saa.
Meillä pomo ehdotti kaverille että siirrä sitä sairauslomaa, kun oli keikalle lähtö.
Aina voi yrittää soittamalla siirtää. Se että sulle tulee postissa aika, ei tarkoita aina että se sopii asiakkaalle. Itse saanut monet ajat siirrettyä.