Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
781/6747 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vipusta seuraan silmäkovana, nyt ku opin sitä selaamaan! Oon varasijalla 20. Lapin amk sosionomiksi lukemaan monimuotototeutukseen. Kertokaapa, miten viime kevään tilastoissa vastaavanlaiseen koulutukseen rovaniemellä valittuja on 81, vaikka aloituspaikkoja on ollut 65?

Toi 81 on se paljonko kokonaisuudessaan valittu, eli kaikki ei ole ottaneet paikkaa vastaan/valittu toiseen kohteeseen, niin tuon verran ollut liikettä valintajonossa.

Vierailija
782/6747 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Haaga-Heliaan Porvooseen liiketalouteen päässeitä palstalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/6747 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysiikasta L yo-kirjoituksissa mutta aika loppui kesken lääkiksen valintakokeessa, 3 laskua jäi kokonaan laskematta. Miten muilla? 

Vierailija
784/6747 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekan kerran tuli tehtyä valintakoe amk SH varten. Mielestäni pärjäsin hyvin PAITSI englannin osio on SAIRAS.

Englanti on mun vahvin aine ja kokeessa heikoin. Jos en pääse ens kerralla pitää kertaa kemian termisöä huolella enkun sijasta, paljon hyödyllisempää.

Mikä aihe englannissa oli?

Ma kokeessa oli ainakin parikin eri aihetta, toinen oli jotain tutkimusta aivojen jäädyttämisestä ja hiirillä testaamisesta.

Ja toinen jotain menetelmää jolla testataan vesistöistä erilaisia myrkkyjä..

Todellakin ois pitänyt osata muuta kuin perussanastoa, enkä itekkään yhtään ylläty vaikka tulisi hylsy 😥

Vierailija
785/6747 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vipusta seuraan silmäkovana, nyt ku opin sitä selaamaan! Oon varasijalla 20. Lapin amk sosionomiksi lukemaan monimuotototeutukseen. Kertokaapa, miten viime kevään tilastoissa vastaavanlaiseen koulutukseen rovaniemellä valittuja on 81, vaikka aloituspaikkoja on ollut 65?

Minäkin olen varasijalla 20 :D tosin eri koulutusohjelma (monimuoto) ja amk. Tänään kävin kääntymässä pääsykokeessa ja nyt jännätään heinäkuun alkuun :D

Kysymys tähän loppuun. Jos pisteet riittää sisäänpääsyyn niin onko mitään saumaa päästä 20. varasijalta opiskelijaksi vaikka tulisi mokattua pääsykoe? Ja tiedän että asiaan vaikuttaa moni teikijä mutta silleen yleisellä tasolla?

Vierailija
786/6747 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään amk-kokeessa ja kummastus oli suuri, että tämmöisilläkö hassuilla tehtävillä karsitaan hakijoita. 

Vierailija
787/6747 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan siirtymässä Helsinkiin (Helsingin yliopisto) muualta (siirtohaku)? Milloin ne tiedot, pääsikö siirtymään, yleensä tulee? Itellä edessä siirtohaku ensi vuonna.

Vierailija
788/6747 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saako vipusen paikan vastaanottaneet tiedot esiin kännykällä myös vai tarvitseeko olla tietokone?

Ei nyt suoraan vastaa kysymykseen mutta mä en saa oikeen mitään kännykällä näkyviin siellä, koneella aukee ne pisterajat jne. mutta puhelimella herjaa jotain outoo.

Vierailija
789/6747 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saako vipusen paikan vastaanottaneet tiedot esiin kännykällä myös vai tarvitseeko olla tietokone?

Ei nyt suoraan vastaa kysymykseen mutta mä en saa oikeen mitään kännykällä näkyviin siellä, koneella aukee ne pisterajat jne. mutta puhelimella herjaa jotain outoo.

Kiitos Sinulle, en itsekään saa kännykällä niitä kaikkia esiin

Vierailija
790/6747 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekan kerran tuli tehtyä valintakoe amk SH varten. Mielestäni pärjäsin hyvin PAITSI englannin osio on SAIRAS.

Englanti on mun vahvin aine ja kokeessa heikoin. Jos en pääse ens kerralla pitää kertaa kemian termisöä huolella enkun sijasta, paljon hyödyllisempää.

Mikä aihe englannissa oli?

Ma kokeessa oli ainakin parikin eri aihetta, toinen oli jotain tutkimusta aivojen jäädyttämisestä ja hiirillä testaamisesta.

Ja toinen jotain menetelmää jolla testataan vesistöistä erilaisia myrkkyjä..

Todellakin ois pitänyt osata muuta kuin perussanastoa, enkä itekkään yhtään ylläty vaikka tulisi hylsy 😥

Tiistai jotai psykologian tutkimuksia ja sitten jäätävää kemiallista sanastoa paristoista, teksti täynnä jostain jotain ioneista, hapetuksesta ja whatnot.

Vierailija
791/6747 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, että opiskelupaikkoja:120, valittuja 129, paikan vastaanottaneita 111.

Hakijoita kuitenkin lähes 400. Eikö noista loppuhakijoista löytynyt enää  9 joille olis voinu tarjota täyttämättömiä paikkoja? Tuolla Vipusessa on useita tän tyylisiä kohtia. 

Vierailija
792/6747 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, että opiskelupaikkoja:120, valittuja 129, paikan vastaanottaneita 111.

Hakijoita kuitenkin lähes 400. Eikö noista loppuhakijoista löytynyt enää  9 joille olis voinu tarjota täyttämättömiä paikkoja? Tuolla Vipusessa on useita tän tyylisiä kohtia. 

Valitut ei ota paikkaa vastaan tai kohde ei ole niiden ensisijainen hakukohde. Ensin mainittu ei jostain varmista paikkaa ja jälkimmäiset ei pysty varmistamaan paikkaa ennen heinäkuuta.

Vierailija
793/6747 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ihmettelen minäkin, kun olen selannut Vipusen viime vuoden tilastoja. Jos jotkut eivät ota tarjottua paikkaa vastaan, jääkö ne paikat sitten täyttämättä kokonaan siltä vuodelta?

Vierailija
794/6747 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Vipusta käytetään edellisten vuosien tietojen etsimiseen. Lähinnä mistä löydän tuon luvun monta hyvöksyttyä/paikkoja. Eli miten jonot liikkuneet

Vierailija
795/6747 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko koe tänävuonna siis mielestäsi helppo? (Ekaa kertaa menossa tänään enkä tiedä mitä odottaa, viimevuonna koe kuulema oli todella vaikea ja pusterajoja jouduttiin laskemaan alkuperäisistä..)

Vierailija
796/6747 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita logopediaan hakijoita? Näkeekö muiden yliopistojen pisterajoja jostain ? Itse vain Ouluun hakenut, olisi kiva tietää miten korkealla rajat tällä hetkellä muualla.

Vierailija
797/6747 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä muita logopediaan hakijoita? Näkeekö muiden yliopistojen pisterajoja jostain ? Itse vain Ouluun hakenut, olisi kiva tietää miten korkealla rajat tällä hetkellä muualla.

Haen logopediaan ja pisterajat todella korkealla. Itse haen kaikkiin muihin kuin Ouluun, joten Oulun pisterajat kiinnostaa. Vipusessa ei kai vielä ole pisterajoja.

HKI: ens.kert 121,5 / kaikki 133,3

TRE: ens.kert 124,3 / kaikki 125,3

TKU: ens.kert 121,6 / kaikki 126,4

JNS: ens.kert 116,2 / kaikki 118,3

Paikkoja ei ole vielä otettu vastaan ihan hirveästi, enemmän kaikkien jonossa kuin ensikertalaisilla. Rajat laskenevat tuosta vielä jonkin verran, mut etenkin kaikkien jonossa varmaan aika vähän... Näyttää siltä, että pisterajat jatkaa nousua vuosi vuodelta. Hurjaa menoa.

Vierailija
798/6747 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kyllä tosiaan korkealla rajat taas, saa nähdä miten laskee... 

Oulussa nyt rajat ens.kert 119,5  ja kaikki 119,4

Vierailija
799/6747 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänäänaamupäivällä ensimmäistä kertaa elämässäni amkien valintakokeessa. En ollut mitenkään kokeeseen harjoitellut. Se, mitä tiesin etukäteen kokeesta oli ne esimerkkitehtävät ammattikorkeakouluun-sivuilla. Mielestäni ne olivat hyvin yksinkertaisia, joten en ajatellut, että tulee mitään ongelmia itse kokeessa. Mielestäni kokeen tehtävät olivat kyllä vaikeampia, eikä yhtään aikaa jäänyt hukattavaksi. Kokeeseen meni tyyliin se aika, mitä annettiinkin. Esim. Kieli- ja viestintätaito-osiossa ei ollut järkeä ekana ajatuksella lukea luettavia tektiä, vaan vaataukset piti etsiä tekstin seasta. Muutoin olisi mennyt aikaa, koska tekstiin olisi kuitenkin pitäny jatkuvasti palata uudelleen. Monesta tehtävästä/vastauksesta jäi epävarma tunne. Johonkin matikkatehtävään taisin vain heittää vastauksen. Kaikista vaikein osuus oli yllättäen päätöksentekotaidot ja helpoin englanti. Kielet ei ole vahvuuteni, mutta enkun tehtävät olivat helppoja. 

Kiinnostaa tosiaan tietää, että miten meni. 

Vierailija
800/6747 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kyllä tosiaan korkealla rajat taas, saa nähdä miten laskee... 

Oulussa nyt rajat ens.kert 119,5  ja kaikki 119,4

Saa nähdä miten todistusvalintauudistus vaikuttaa sisäänpääsymahdollisuuksiin ensi vuonna. Mullakin matikkaa lukuun ottamatta nyt ällän paperit, mutten meinaa päästä sisään. Todistusuudistuksen pitäisi vähän helpottaa tilannetta mun kohdalta, ainakin toivon niin, jollen nyt pääse sisään. Lisäksi täytyy vaan koettaa vielä nostaa matikka. En pysty elämäntilanteen vuoksi lähtemään Jns/Oulu, joten ainoa mahdollisuus puskea etelän korkeita pisterajoja vastaan. Peli ei tältä vuodelta vielä menetetty, joten odotan jännittyneenä heinäkuuta, kun kaikki tulokset valmistuu ja kokonaistilanne etenee.