Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
741/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, vastaukseni meni jotenkin oudosti tuonne lainauslaatikkoon. No tässä sille Centrian paikoista kyselleelle vielä uudelleen.

Kyllä näidenkin hakukohteiden tiedot löytyvät Vipusesta. Näyttää siltä, että vasta muutamia paikkoja on otettu vastaan. Kuitenkaan kaikki ensisijaiset hakijat ei ole ottaneet paikkaansa vastaan. Jos sulla on aikaa, kokeile näpyttää vipusta itse. Se on sekava, mutta toimii kyllä. Kun sieltä pivot-taulukosta ruksii niitä lisätietokohtia, niin ne avautuvat hakukohteessa hakukohteen edessä olevasta plus-merkistä omaksi alaluettelokseen. Sieltä näet tarkemmin, mikä on tilanne.

Millaisia syitä ihmisillä muuten on yleensä olla ottamatta ensisijaista hakupaikkaansa vastaan? Mun omissa hakukohteissa on sama ilmiö, eli ei oteta ensisijaista hakukohdetta vastaan. Haen kaikkien kiintiössä, eli hakijoilla ei edes ole pelkoa ensikertalaisuuden menettämisestä.

Vierailija
742/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään vastauksia muistissa päätöksentekotaitojen kysymyksiin tälle päivälle? Oli kyllä huomattavasti vaikeampi mitä jamekertauksen tai eezyn kokeissa ja saattoi tuohon katketa tie. Matikka oli helpohko mielestäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännitän SAMKin sosionomi kurssin pistemääriä, tai on sieltä jos essee ja pedagogisen työn pisteet näkyvissä. Mutta nehän eivät välttämättä ole lopulliset. Harmittaa vaan jos eivät perustele edes yhdellä lauseella pistemääriä hakijan niin halutessaan. Sain esseestä 14 pistettä alustavasti ja haluaisin tietää mikä siinä meni mönkään, ihan siis mielenkiinnosta. Mielestäni ymmärsin hyvin tehtävänannon ja käytin lähteitä.

Samaa jännitän. Toivoisin myös jotain palautetta jotta tietäisi miten parantaa ja missä meni vikaan, sain esseestä 15p. Olin kyllä merkinnyt lähteet vähän huonosti, mutta omasta mielestäni sisältö oli juuri sitä mitä piti. Tentin tuloksia odotellessa.

Ei se sisältö auta, jos lähteet ovat sinnepäin.

No juu se on kyllä totta. Tai en tiiä minkälainen painoarvo rakenteella arvioinnissa on.  Viimeisimmät esseet oon tehnyt melkein 15 vuotta sitten, niin taisin sössiä nyt ihan alkeellisilla jutuilla tuon. :D

Vierailija
744/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä 4. vaihtoehdon paikkaa voi ottaa vastaan kesken haun. Vain 1. vaihtoehdon paikan voi vastaanottaa kesken haun. Muiden kuin 1. vaihtoehdon paikan voi ottaa vastaan vasta, kun haku päättyy joskus heinäkuun puolessa välissä. Ka sillonkin voi ottaa vastaan vain sen paikan, joka on omalla listalla korkeimmalla sijoituksella. Esim. jos sinut on hyväksytty 2. ja 4. vaihtoehtoon, niin voit ottaa vastaan vain 2. vaihtoehdon. 

Ei meinaa äiti-ihminen pysyä kärryillä mitenkään... Jos on hyväksytty 2. vaihtoehtoonsa todistusvalinnalla, niin voiko tulla silti hyväksytyksi 4. vaihtoehtoonsa, jos on saanut kutsun soveltuvuuskokeeseen ja onnistuu siinä?

Omalla nuorella mieli on kevään aikana vahvasti muuttunut ja tuo kakkosvaihtoehto ei enää kiinnosta. Nelonen sen sijaan tuntuisi nyt omalta alalta, mutta nuori miettii, miten voi perustella moisen mielenmuutoksen ja epäilee, että

Käsittääkseni ei voi valita ottaa paikkaa  alempaa listalta  kun on jo saanut paikan korkeammalta listalta. Miten ylipäätään on saanut kutsun soveltuvuuskokeeseen kun on jo päässyt ylempään hakukohteeseensa?

Vierailija
745/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, vastaukseni meni jotenkin oudosti tuonne lainauslaatikkoon. No tässä sille Centrian paikoista kyselleelle vielä uudelleen.

Kyllä näidenkin hakukohteiden tiedot löytyvät Vipusesta. Näyttää siltä, että vasta muutamia paikkoja on otettu vastaan. Kuitenkaan kaikki ensisijaiset hakijat ei ole ottaneet paikkaansa vastaan. Jos sulla on aikaa, kokeile näpyttää vipusta itse. Se on sekava, mutta toimii kyllä. Kun sieltä pivot-taulukosta ruksii niitä lisätietokohtia, niin ne avautuvat hakukohteessa hakukohteen edessä olevasta plus-merkistä omaksi alaluettelokseen. Sieltä näet tarkemmin, mikä on tilanne.

Millaisia syitä ihmisillä muuten on yleensä olla ottamatta ensisijaista hakupaikkaansa vastaan? Mun omissa hakukohteissa on sama ilmiö, eli ei oteta ensisijaista hakukohdetta vastaan. Haen kaikkien kiintiössä, eli hakijoilla ei edes ole pelkoa ensikertalaisuuden menettämisestä.

Monilla suunnitelmat ennättää muuttua hakemusten teon ja tulosten tulon välissä. Ei ehkä ole alunperinkään ollut selvää ajatusta siitä, mitä ja missä oikeasti haluaa opiskella.

Vierailija
746/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas joo, olinkin vähän väärässä paikassa selailemassa, mut nyt alko löytyyn. Kiitos paljon sulle!

Vierailija
747/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittyykö tänään vielä opintopolku? ei oo tullu yhden hakukohteen todistusvalinnasta mitään viestiä, eikä opintopolussakaan ollu

Vierailija
748/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo mitään valmennuskursseja tehnyt, itsekseni lähinnä matikkaa treenannut, ja omasta mielestä kans matikka oli paljon helpompi kuin odotin!

Englanti tuotti eniten tuskaa, hankalaa sanastoa ja tekstiä... 

Päätöksentekotaidoista en oikein muista enään mitään, paitsi jäi häiritsee se nimi tehtävä kun en vaan keksinyt kahdesta vaihtoehdosta logiikkaa

Vierailija
749/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatukset valintakoe E:stä; kaikkein vaikein kohta oli lukea nopeasti :D . Olen siis yliopisto-opiskelija, joka on tottunut siihen, että artikkelit luetaan parissa viikossa ja tehdään essee. Eli on ruhtinaallisesti aikaa lukea. Valintakokeessa ei todellakaan ollut aikaa. Olen suorittanut aiemmin kasvatustieteen kursseja erinomaisin arvosanoin, joten kukaan älköön tunteko itseään huonoksi.

Sama täällä. Olen opiskellut paljon enkä saanut kaikkia tehtäviä valmiiksi. 

Vierailija
750/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo mitään valmennuskursseja tehnyt, itsekseni lähinnä matikkaa treenannut, ja omasta mielestä kans matikka oli paljon helpompi kuin odotin!

Englanti tuotti eniten tuskaa, hankalaa sanastoa ja tekstiä... 

Päätöksentekotaidoista en oikein muista enään mitään, paitsi jäi häiritsee se nimi tehtävä kun en vaan keksinyt kahdesta vaihtoehdosta logiikkaa

Jäikö mieleen se taulukko tehtävä jossa kysyttiin tulkkien määrää ja eri kielten määrää, oliko 5 ja 5 lähellä? 

Vierailija
751/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin odottelen ihan samaa hiki valuen vipusessa ei ollut yhtään mitään tietoja. 

Vierailija
752/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivittyykö tänään vielä opintopolku? ei oo tullu yhden hakukohteen todistusvalinnasta mitään viestiä, eikä opintopolussakaan ollu

Täällä ei näköjään tuo vastaus-nappi toimi, mutta  itse siis odottelen samaa.. vipusessakaan ei ollut mitään 

Vierailija
753/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäikö mieleen se taulukko tehtävä jossa kysyttiin tulkkien määrää ja eri kielten määrää, oliko 5 ja 5 lähellä? 

Muistaakseni 4 kieltä ja 5 tulkkia oli mun vastaus.

Vierailija
754/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemusta siitä paljonko varasija-paikka voi muuttua pääkaupunkiseudun englanninkielisissä kauppatiede-paikoissa?

Vierailija
755/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein valintakoe B:n. Tuntui ettei aika meinannut riittää ja fysiikan osio jäi aika tyhjäksi.. Miten teillä muilla?

Tosi vaikea sanoa paljonko tulee pisteitä ja mitkä pisterajat tulee olemaan minnekin..

Vierailija
756/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnolla olen tätä keskustelua seurannut, enkä halua ketään hakenutta haukkua. Jotenkin vaan tämä hakuaika ja tulosten saaminen sekä pääsykokeista puhuminen tuntuu vuosi vuoden jälkeen nostavan pintaan sen asian ja harmituksen siitä, että en itse koskaan päässyt monesta hakemisesta huolimatta yliopistoon. Sellaiset 20 vuotta eli käytännössä koko täysi-ikäisyyteni ajan olen tästä haaveillut ja todellakin luullut olevani sujut asian kanssa. Tuolloin aikaisemmin hakeminen itsessään oli paljon yksinkertaisempaa kuin nykyään. Silloin kun viimeisen kerran hain alkoi hakemisessa olla mukana jo esimakua nykyisestä pelleilystä. Olen toki käynyt lukion jälkeen kaksi muuta koulua ja aikoinaan jotakin jo unohtamiani avoimen yliopiston opintoja suorittanut.

Samat fiilikset ja sympatiat sinulle. Itsekin olen muutaman kerran kolkutellut yliopiston ovea maisteriksi yrittäen, tänä keväänä jälleen. Olen yamk-tutkinnon suorittanut mutta hampaankolossa on se, ettei ole maisterin papereita. Olen myös luullut olevani asian kanssa sujut mutten sitten olekaan. Yritän silti edelleen, onhan tässä työelämääkin vielä yli 30 vuotta jäljellä valtiovallan laskelmien mukaan. 🙂

Vierailija
757/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein valintakoe B:n. Tuntui ettei aika meinannut riittää ja fysiikan osio jäi aika tyhjäksi.. Miten teillä muilla?

Tosi vaikea sanoa paljonko tulee pisteitä ja mitkä pisterajat tulee olemaan minnekin..

Jep, sama homma! Bilsa meni ihan okei, mut loput sinne päin tosi vaikea kyllä sanoa pisteistä

Vierailija
758/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli koululla viimeisiä tämän lukuvuoden opintoja ja näki samalla sen valintakoe joukkion jännittävissä tunnelmissa. Haluan vain sanoa tsemppiä jokaiselle! Ja jos nyt ei mennyt niin hyvin, niin tulevaisuudessa on paljon uusia mahdollisuuksia.

Vierailija
759/6747 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tämänpäiväisessä AMK valintakokeessa suunnilleen jokaisessa osiossa tehtävien aineistot oli ihan törkeen pitusia. Huomattavasti enemmän luettavaa kuin viime syksynä ja keväänä.

Vierailija
760/6747 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään jonotus edennyt?