KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisena varasijoilla 3,6,8,11, 12 sosionomi monimuoto/verkkopainotteisille. Mitään mahkuja? Amistodistuksella haen, vähemmän otetaan sisään kuin yo todistuksella..
Riippuu mihin AMKiin yrität päästä. Esim. Tamkiin suurin osa hakijoista vastaanottaa paikan yleensä, joten aika vähän jonot liikkuvat siel
En hakenut sinne, mulla esim. Hamk varasija 6 ja Seamk varasija 3
Siite oon aika varma että pääset!
Onko kellään tietoa Jyväskylän kasvatustieteen soveltuvuuskokeiden kutsusta? Olen hakenut avoimen väylän kautta.
Milloin sosiaali- ja terveyshallintotieteen tulokset Vaasan yliopistoon ja Itä-Suomen yliopistoon ovat yleensä tulleet?
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tietoa Jyväskylän kasvatustieteen soveltuvuuskokeiden kutsusta? Olen hakenut avoimen väylän kautta.
En osaa sanoa Jyväskylästä. Mutta itselleni tuli 20.5. Sähköpostiviesti näistä ja kuvittelin sen olevan kaikkien yliopistojen yhteinen. Tai ainakin minulla tuli samassa viestissä tieto useampaan hakukohteeseen (opettajakoulutus) liittyen.
Viesti meni kyllä sähköpostissa johonkin tarjouskansioon...
Vierailija kirjoitti:
Maisterihaun tuloksia saa vielä tovin jännätä mutta onko muita, jotka on hakemassa Jyväskylään tietojärjestelmätieteen maisteriohjelmaan? Kiinnostaisi tietää minkälaisella aiempien opintojen keskiarvolla on päässyt edellisinä vuosina sisään mutta tällaista tietoa ei taida olla mistään saatavilla.
Eikö maisterihaun tulokset ole todistusvalintaa ja tule tänään? Näin olen kuvitellut, korjatkaa jos olen väärässä. Oulun yliopistoon oli jo tullut, Tampereelle odotan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisterihaun tuloksia saa vielä tovin jännätä mutta onko muita, jotka on hakemassa Jyväskylään tietojärjestelmätieteen maisteriohjelmaan? Kiinnostaisi tietää minkälaisella aiempien opintojen keskiarvolla on päässyt edellisinä vuosina sisään mutta tällaista tietoa ei taida olla mistään saatavilla.
Eikö maisterihaun tulokset ole todistusvalintaa ja tule tänään? Näin olen kuvitellut, korjatkaa jos olen väärässä. Oulun yliopistoon oli jo tullut, Tampereelle odotan vielä.
Okei tarkistin ja ei tule tänään, vaan joutuu parhaillaan odotella heinäkuulle saakka. Oletin kaikkien tulevan nyt kun Oulu oli tosiaan tullut jo viikko sitten.
Vierailija kirjoitti:
En hakenut sinne, mulla esim. Hamk varasija 6 ja Seamk varasija 3
Pääset varmasti.
Jokohan on kaikki todistusvalinnan tulokset tulleet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei tarkistin ja ei tule tänään, vaan joutuu parhaillaan odotella heinäkuulle saakka. Oletin kaikkien tulevan nyt kun Oulu oli tosiaan tullut jo viikko sitten.
Mä haen Jyu:n DI-maisteriohjelmaan. En tiedä rajoja mitä ovat olleet, mielenkiintoinen olisi kyllä tietää. Tosiaan heinäkuulle joutuu odottelemaan. Hankalaa tässä on se et ei jää paljon mitään aikaa sopia opintovapaasta työnantajan kanssa. Laskin kyllä säästöjen ja osa-aikaisen palkan riittävän opintojen ajaksi ok.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta taas moni joutuu tyytymään johonkin muuhun kun ei pääse toivomalleen alalle. Tämäkin varmasti lisääntyy pakon edessä ja kun uutta koulutusta ei saa enää hankkia niin siinä sitten kituuttaa koko elämänsä inhoamallaan alalla ehkä jopa suurimmaksi osaksi työttömänä ilman toivoa paremmasta tai muusta. Sitähän halutaan, että opiskellaan mennään entistä nopeampaa välittämättä siitä, mihin joku päätyy opiskelemaan. Unelmia ei siis saisi olla. En siis itse päässyt koskaan toivomalleni alalle.
Ikävä kuulla. Saako kysyä mille alalle yritit? Itse pääsin aikanaan omalle unelma-alalle mutta unelmatkin on ehtineet vuosien varrella muuttua kun on nähnyt ICT-alalla jo lähes kaiken. Nyt on vielä tarkoitus jatko-opintojen aikana tai jälkeen perustaa yritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä fiiliksillä te, jotka menossa huomenna kasvatusalan valintakokeisiin? Onko varasuunnitelmaa, jos opiskelupaikka ei aukee?
Jännittää, vaikka kahteen hakukohteeseen on joka tapauksessa tulossa kutsu soveltuvuuskokeeseen. Tietysti on tavoitteena, että koe menee huomenna hyvin ja saan kutsun ykköskohteeseen. Mutta ekaa kertaa tuota koetta (tai mitä tahansa valintakoetta) tekeville voin antaa vinkiksi, että ei kannata ahdistua jos ei kerkeä tekemään koko koetta. Mulla jäi viime vuonna varmaan 1/3 tai 1/4 tekemättä ja saatto ehkä päästä itku sen kokeen jälkeen ku luulin sen menneen huonosti.. Lopulta sainki soveltuvuuskoekutsun jokaseen kohteeseen :-D Varasuunnitelmaa ei mulla ole, joten tänä vuonna on todella kova paine päästä sinne minne haluan. Viimeksi jäi aika pienestä kiinni sisäänpääsy
Hyvä tämä mun antama vinkki ku nyt oon kuitenki ahdistunu kokeen jälkeen. Jäi varmaan pahemmin koe kesken ku viime vuonna.. En kyllä ymmärrä miksi tää on tämmönen nopeustesti.. :)
Te tällä hetkellä todistusvalintapaikkoja jännittävät - kai tiedätte, että Vipusesta näkee ihan täsmälleen, kuinka monta paikkaa otettu vastaan. Lisäksi näkee esim. valittujen iän, kotipaikan, mille sijalle hakija on valittu hakija on kys. kohteen sijoittanut jne. Siitä on helppo päätellä omia mahdollisuuksia. "Hakeneet ja paikan vastaanottaneet" osiossa sijaitseva "Pivot-taulukko" sivun oikealla puolella sijaitsevassa lisävalintapalkissa antaa nämä tiedot kun jaksaa näpyttää.
Ite ihan pienillä varasijoilla niin pakko oli jaksaa näpyttää. Omalta kohdalta toivoa onneksi vielä on, mutta tiukkaa tekee odottaminen.
Mitkä fiilikset valintakoe E:stä? :O Mun mielestä ei ollut vaikeutunut, oon tehnyt vakavan aijemmin. Se identiteetti/toimijuus soveltava tehtävä, jossa piti sijoittaa uraprofiilit oikeille paikoille oli jotenkin hankala mulle ymmärtää. Milloinkohan saada tietää tuleeko kutsu sovareihin? Sinne nyt reilu kaks viikkoa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. En päässyt hakemaani paikkaan. Käytin tekoälyä valintakoekurssin tekemiseen ja meni PALJON huonommin kun aiempina vuosina jolloin tein sen pelkästään omin avuin. Eli muistutuksena tulevaisuuteen älkää uskoko pelkkää tekoälyä.
Tekoäly on hyvä renki mutta huono isäntä. Pitää itse tuntea konteksti hyvin, jotta voi arvioida ovatko tekoälyn vastaukset kelvollisia.
Jännitän SAMKin sosionomi kurssin pistemääriä, tai on sieltä jos essee ja pedagogisen työn pisteet näkyvissä. Mutta nehän eivät välttämättä ole lopulliset. Harmittaa vaan jos eivät perustele edes yhdellä lauseella pistemääriä hakijan niin halutessaan. Sain esseestä 14 pistettä alustavasti ja haluaisin tietää mikä siinä meni mönkään, ihan siis mielenkiinnosta. Mielestäni ymmärsin hyvin tehtävänannon ja käytin lähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta taas moni joutuu tyytymään johonkin muuhun kun ei pääse toivomalleen alalle. Tämäkin varmasti lisääntyy pakon edessä ja kun uutta koulutusta ei saa enää hankkia niin siinä sitten kituuttaa koko elämänsä inhoamallaan alalla ehkä jopa suurimmaksi osaksi työttömänä ilman toivoa paremmasta tai muusta. Sitähän halutaan, että opiskellaan mennään entistä nopeampaa välittämättä siitä, mihin joku päätyy opiskelemaan. Unelmia ei siis saisi olla. En siis itse päässyt koskaan toivomalleni alalle.
Ikävä kuulla. Saako kysyä mille alalle yritit? Itse pääsin aikanaan omalle unelma-alalle mutta unelmatkin on ehtineet vuosien varrella muuttua kun on nähnyt ICT-alalla jo lähes kaiken. Nyt on vielä tarkoitus jatko-opintojen aikana tai jälkeen perustaa yritys.
Helsingin yliopisto valtiotieteellinen: lähinnä sosiaalipolitiikka, sosiaalityö
Itse hain vielä 50-vuotiaana yliopistolle. Eläkeikä on omalla kohdalla varmasti 70 vuotta, varsinainen eläkeikä lukitaan vasta kun täyttää 62. Ehtii tässä vielä 18 vuotta tutkinnon jälkeen tuota hyödyntää 😂👴🏻🥳. Onneksi yliopistoilla on muutakin vähän varttuneempaa väkeä.
Ensikertalaisena varasijoilla 3,6,8,11, 12 sosionomi monimuoto/verkkopainotteisille. Mitään mahkuja? Amistodistuksella haen, vähemmän otetaan sisään kuin yo todistuksella..