KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Itse hain vielä 50-vuotiaana yliopistolle. Eläkeikä on omalla kohdalla varmasti 70 vuotta, varsinainen eläkeikä lukitaan vasta kun täyttää 62. Ehtii tässä vielä 18 vuotta tutkinnon jälkeen tuota hyödyntää 😂👴🏻🥳. Onneksi yliopistoilla on muutakin vähän varttuneempaa väkeä.
Vastaantulevat pitävät korkeintaan luennoitsija/opettajana/professorina, harva kai opiskelijana? Hienoa, jos joku jaksaa ja pystyy tuossa iässä vielä tuollaiseen. Olen itse nuorempi, mutta en pystyisi enää tuollaiseen. Syitä tähän on monia, enkä niitä tässä nyt enempää availe. Odotan tässä vain eläkkeelle pääsyä. Uudet opinnot ovat kohdallani täysin poissuljettu ajatus. Korkeintaan ehkä työvoimapalveluiden mahdollisesti pakottama koulutus on mahdollinen. Onneksi eivät ole lähihoitajaksi kuitenkaan ainakaan vielä pakottaneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä 4. vaihtoehdon paikkaa voi ottaa vastaan kesken haun. Vain 1. vaihtoehdon paikan voi vastaanottaa kesken haun. Muiden kuin 1. vaihtoehdon paikan voi ottaa vastaan vasta, kun haku päättyy joskus heinäkuun puolessa välissä. Ka sillonkin voi ottaa vastaan vain sen paikan, joka on omalla listalla korkeimmalla sijoituksella. Esim. jos sinut on hyväksytty 2. ja 4. vaihtoehtoon, niin voit ottaa vastaan vain 2. vaihtoehdon.
Ei meinaa äiti-ihminen pysyä kärryillä mitenkään... Jos on hyväksytty 2. vaihtoehtoonsa todistusvalinnalla, niin voiko tulla silti hyväksytyksi 4. vaihtoehtoonsa, jos on saanut kutsun soveltuvuuskokeeseen ja onnistuu siinä?
Omalla nuorella mieli on kevään aikana vahvasti muuttunut ja tuo kakkosvaihtoehto ei enää kiinnosta. Nelonen sen sijaan tuntuisi nyt omalta alalta, mutta nuori miettii, miten voi perustella moisen mielenmuutoksen ja epäilee, että hänet on kutsuttu soveltuvuus kokeeseen vain "täytteeksi".
Mielenkiinnolla olen tätä keskustelua seurannut, enkä halua ketään hakenutta haukkua. Jotenkin vaan tämä hakuaika ja tulosten saaminen sekä pääsykokeista puhuminen tuntuu vuosi vuoden jälkeen nostavan pintaan sen asian ja harmituksen siitä, että en itse koskaan päässyt monesta hakemisesta huolimatta yliopistoon. Sellaiset 20 vuotta eli käytännössä koko täysi-ikäisyyteni ajan olen tästä haaveillut ja todellakin luullut olevani sujut asian kanssa. Tuolloin aikaisemmin hakeminen itsessään oli paljon yksinkertaisempaa kuin nykyään. Silloin kun viimeisen kerran hain alkoi hakemisessa olla mukana jo esimakua nykyisestä pelleilystä. Olen toki käynyt lukion jälkeen kaksi muuta koulua ja aikoinaan jotakin jo unohtamiani avoimen yliopiston opintoja suorittanut.
Vierailija kirjoitti:
Te tällä hetkellä todistusvalintapaikkoja jännittävät - kai tiedätte, että Vipusesta näkee ihan täsmälleen, kuinka monta paikkaa otettu vastaan. Lisäksi näkee esim. valittujen iän, kotipaikan, mille sijalle hakija on valittu hakija on kys. kohteen sijoittanut jne. Siitä on helppo päätellä omia mahdollisuuksia. "Hakeneet ja paikan vastaanottaneet" osiossa sijaitseva "Pivot-taulukko" sivun oikealla puolella sijaitsevassa lisävalintapalkissa antaa nämä tiedot kun jaksaa näpyttää.
Ite ihan pienillä varasijoilla niin pakko oli jaksaa näpyttää. Omalta kohdalta toivoa onneksi vielä on, mutta tiukkaa tekee odottaminen.
Ei näytä päivittyneen kaikilta hakukohteilta vielä tai sitten en osaa katsoa oikein...
Vierailija kirjoitti:
Jännitän SAMKin sosionomi kurssin pistemääriä, tai on sieltä jos essee ja pedagogisen työn pisteet näkyvissä. Mutta nehän eivät välttämättä ole lopulliset. Harmittaa vaan jos eivät perustele edes yhdellä lauseella pistemääriä hakijan niin halutessaan. Sain esseestä 14 pistettä alustavasti ja haluaisin tietää mikä siinä meni mönkään, ihan siis mielenkiinnosta. Mielestäni ymmärsin hyvin tehtävänannon ja käytin lähteitä.
Samaa jännitän. Toivoisin myös jotain palautetta jotta tietäisi miten parantaa ja missä meni vikaan, sain esseestä 15p. Olin kyllä merkinnyt lähteet vähän huonosti, mutta omasta mielestäni sisältö oli juuri sitä mitä piti. Tentin tuloksia odotellessa.
Nämä korkeakoulujen pääsykokeet eivät kuitenkaan ole läheskään niin stressaavia kuin ylioppilaskirjoitukset. Kun ajattelee niin korkeakoulun pääsykokeissa on paljon vähemmän hävittävää ja menetettävää kuin ylioppilaskirjoituksissa. Vaikka olen itse ollut useita kertoja mokaamissani korkeakoulujen eli AMK ja yliopiston pääsykokeissa ja opiskelupaikka on siis jäänyt saamatta niin eivät nuo koskaan ole uniini päätyneet. Sitä vastoin vaikka ylioppilaskirjoituksistani on jo yli 20 vuotta ja pääsin ylioppilaaksi silloin kun pitikin, vaikka yhden A:n sainkin niin silti näen yhä välillä unta ylioppilaskirjoituksista ja aina noissa unissa joku menee pieleen, enkä pääse ylioppilaaksi. Olisi pitänyt mennä korottamaan kaikkea vielä vuosia myöhemmin, mutta enpä ole sitä tehnyt.
Millainen on tän päivän amk-valintakoe? Onko helpompaa/vaikeampaa verrattuna valmennuskursseihin tai esimerkkitehtäviin?
juu, nämä perustelut olisi toivottuja koska uskoin että se meni mulla parhaiten. Siitä pedagogisesta sain 21 ja luulin sen menneen huonosti, tentti tuntui helpolta mutta kai sekin meni sitten mönkään.
Varautukaa AMK-Valintakokeeseen osallistujat, matemaattinen osio ja päätöksentekotaidot osio oli huomattavasti vaikeammat kun valmennuskurssilla on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä 4. vaihtoehdon paikkaa voi ottaa vastaan kesken haun. Vain 1. vaihtoehdon paikan voi vastaanottaa kesken haun. Muiden kuin 1. vaihtoehdon paikan voi ottaa vastaan vasta, kun haku päättyy joskus heinäkuun puolessa välissä. Ka sillonkin voi ottaa vastaan vain sen paikan, joka on omalla listalla korkeimmalla sijoituksella. Esim. jos sinut on hyväksytty 2. ja 4. vaihtoehtoon, niin voit ottaa vastaan vain 2. vaihtoehdon.
Ei meinaa äiti-ihminen pysyä kärryillä mitenkään... Jos on hyväksytty 2. vaihtoehtoonsa todistusvalinnalla, niin voiko tulla silti hyväksytyksi 4. vaihtoehtoonsa, jos on saanut kutsun soveltuvuuskokeeseen ja onnistuu siinä?
Omalla nuorella mieli on kevään aikana vahvasti muuttunut ja tuo kakkosvaihtoehto ei enää kiinnosta. Nelonen sen sijaan tuntuisi nyt omalta alalta, mutta nuori miettii, miten voi perustella moisen mielenmuutoksen ja epäilee, että
Äidin tehtävä on opettaa jälkikasvulleen, että oppii katsomaan mitkä tahansa ohjeet hyvin, toimii sen mukaisesti ja hyväksyy sen, miten asiat on määritelty. Lista on laitettu omaan parhausjärjestykseen ja ei yhteiskunta toimi niin, että "enpä mä enää haluakaan noin, haluan erityiskäsittelyn". Ei tässä mitkään perustelut auta. Voi toki olla ottamatta paikkaa ja kokeilla ensi vuonna uudelleen. Isoja pettymyksiä on jatkossakin tiedossa, jos ei opi katsomaan, että millaiseen paperiin laittaa allekirjoituksensa. Elämä tuottaa pettymyksiä ja niistä voi oppia. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännitän SAMKin sosionomi kurssin pistemääriä, tai on sieltä jos essee ja pedagogisen työn pisteet näkyvissä. Mutta nehän eivät välttämättä ole lopulliset. Harmittaa vaan jos eivät perustele edes yhdellä lauseella pistemääriä hakijan niin halutessaan. Sain esseestä 14 pistettä alustavasti ja haluaisin tietää mikä siinä meni mönkään, ihan siis mielenkiinnosta. Mielestäni ymmärsin hyvin tehtävänannon ja käytin lähteitä.
Samaa jännitän. Toivoisin myös jotain palautetta jotta tietäisi miten parantaa ja missä meni vikaan, sain esseestä 15p. Olin kyllä merkinnyt lähteet vähän huonosti, mutta omasta mielestäni sisältö oli juuri sitä mitä piti. Tentin tuloksia odotellessa.
Ei se sisältö auta, jos lähteet ovat sinnepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla nuorella mieli on kevään aikana vahvasti muuttunut ja tuo kakkosvaihtoehto ei enää kiinnosta. Nelonen sen sijaan tuntuisi nyt omalta alalta, mutta nuori miettii, miten voi perustella moisen mielenmuutoksen ja epäilee, että
Olen pahoillani. Kun on jo saanut 2. vaihtoehdon paikan, alemmat peruuntuvat. Luultavasti pääsykoekutsut ovat silti lähteneet hänellekin ihan automaattisesti.
Katsokaa Opintopolusta, siellä pitäisi nyt lukea alimmissa vaihtoehdoissa Peruuntunut tms. 1. Vaihtoehto on kuitenkin vielä mahdollinen.
Jos nuori on varma, ettei halua saamaansa paikkaa, sitä ei ole pakko ottaa vastaan. Seuraavana syksynä/ keväänä voi hakea uudestaan. (Työkkäri saattaa kyllä tykätä kyttyrää.)
Vierailija kirjoitti:
Mitkä fiilikset valintakoe E:stä? :O Mun mielestä ei ollut vaikeutunut, oon tehnyt vakavan aijemmin. Se identiteetti/toimijuus soveltava tehtävä, jossa piti sijoittaa uraprofiilit oikeille paikoille oli jotenkin hankala mulle ymmärtää. Milloinkohan saada tietää tuleeko kutsu sovareihin? Sinne nyt reilu kaks viikkoa aikaa.
Älä huoli. Jos sait tehtyä kaikki kolme osiota, niin ei siellä muutama moka haittaa. En edes päässyt kolmoseen asti. Yliopistosi sivulta näet kutsupäivän.
Ajatukset valintakoe E:stä; kaikkein vaikein kohta oli lukea nopeasti :D . Olen siis yliopisto-opiskelija, joka on tottunut siihen, että artikkelit luetaan parissa viikossa ja tehdään essee. Eli on ruhtinaallisesti aikaa lukea. Valintakokeessa ei todellakaan ollut aikaa. Olen suorittanut aiemmin kasvatustieteen kursseja erinomaisin arvosanoin, joten kukaan älköön tunteko itseään huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakulomakkeeseen valitut kohteet (max. 6kpl) ovat hierarkkisessa järjestyksessä. Se tarkoittaa, että jos tulee hyväksytyksi ykkösvaihtoehtoon, vaihtoehdot 2-6 sulkeutuvat heti pysyvästi, eikä niihin voi enää tulla valituksi. Jos tulee hyväksytyksi kakkosvaihtoehtoon, vaihtoehdot 3-6 sulkeutuvat heti pysyvästi jne. Kakkospaikalta voi jäädä odottamaan, pääsisikö ykkösvaihtoehtoon tai valita heinäkuussa kaikkien tulosten julkistamisen jälkeen sen kakkosvaihtoehdon. Samalla tavoin paikoilta 3-6 voi jäädä jonottamaan ylempiä hakukohteita.
Jos siis menee kakkosvaihtoehdon valintakokeeseen ja tulee valituksi, neloskohta deletoituu eikä sitä voi enää valita. Eli ei pidä mennä valintakokeeseen, jos haluaa tulla valituksi neloseen. Ei tule mitään rangaistusta, jos ei osallistu valintakokeeseen, sitten ei vain saa siitä pisteitä eikä voi siten tulla valituksi. Ketään ei myöskään kutsuta valintakokeeseen "täytteeksi" tms., kokeeseen osallistumisen voi vaan perua tai jättää menemättä sinne.
Toivottavasti tästä oli apua, tsemppiä päätöksentekoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te tällä hetkellä todistusvalintapaikkoja jännittävät - kai tiedätte, että Vipusesta näkee ihan täsmälleen, kuinka monta paikkaa otettu vastaan. Lisäksi näkee esim. valittujen iän, kotipaikan, mille sijalle hakija on valittu hakija on kys. kohteen sijoittanut jne. Siitä on helppo päätellä omia mahdollisuuksia. "Hakeneet ja paikan vastaanottaneet" osiossa sijaitseva "Pivot-taulukko" sivun oikealla puolella sijaitsevassa lisävalintapalkissa antaa nämä tiedot kun jaksaa näpyttää.
Ite ihan pienillä varasijoilla niin pakko oli jaksaa näpyttää. Omalta kohdalta toivoa onneksi vielä on, mutta tiukkaa tekee odottaminen.
Ei näytä päivittyneen kaikilta hakukohteilta vielä tai sitten en osaa katsoa oikein...
Voi olla että joku puuttuu. Mikä ala? Voin katsoa sun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että joku puuttuu. Mikä ala? Voin katsoa sun puolesta.
Kiitos!
Centria amk, insinööri, tuotantotalous, monimuoto, Ylivieska
Centria amk, insinööri, tuotantotalous, päivätoteutus, Kokkola
Mitä mieltä valintakoe B:stä, mulla loppui just, tein vain biologian ja kemian osiot, hain siis ravitsemustieteeseen. Bilsa oli ihan ok, mutta kemiassa nousi karvat pystyyn. Tuntui että kolme tuntia ei ihan meinannut riittää. Mutta oli ihan kiva kun oli niin paljon monivalintoja ja lyhyitä vastauksia, ei pitkiä esseitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että joku
Kyllä näidenkin hakukohteiden tiedot löytyvät Vipusesta. Näyttää siltä, että vasta muutamia paikkoja on otettu vastaan. Kuitenkaan kaikki ensisijaiset hakijat ei ole ottaneet paikkaansa vastaan. Jos sulla on aikaa, kokeile näpyttää vipusta itse. Se on sekava, mutta toimii kyllä. Kun sieltä pivot-taulukosta ruksii niitä lisätietokohtia, niin ne avautuvat hakukohteessa hakukohteen edessä olevasta plus-merkistä omaksi alaluettelokseen. Sieltä näet tarkemmin, mikä on tilanne.
Millaisia syitä ihmisillä muuten on yleensä olla ottamatta ensisijaista hakupaikkaansa vastaan? Mun omissa hakukohteissa on sama ilmiö, eli ei oteta ensisijaista hakukohdetta vastaan. Haen kaikkien kiintiössä, eli hakijoilla ei edes ole pelkoa ensikertalaisuuden menettämisestä.
Sellaiset 20 vuotta sitten suoritin toki avoimessa yliopistossa joitakin valtiotieteellisen opintojaksoja ja ihan valtio-opin perusopinnot, mutta eihän nuo nyt enää voimassa edes ole. Taisin muuten jopa suorittaa jonkun sosiaalipolitiikan opintojakson ja sosiaalityön johdantokurssin, jos nyt oikein muistan. Pitäisi tarkastaa, jos noista löytyisi joku todistus, vaikka tosiaan mitä väliä kun eivät ole enää voimassa.