Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
41/6747 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain juuri ennakkotehtävät valmiiksi ja nyt on luottavainen fiilis siitä, että pääsen valintakokeisiin. 

Mihin piti jo nyt jättää ennakkotehtävät?

Mä saan ensi viikolla ohjeet suoritettaviin opintojaksoihin. Toisessa on kuukausi aikaa suorittaa ja toisessa 6 viikkoa. Panostan enemmän tohon kuuden viikon kurssiin, koska se on valintaehtona mun toiveisiin nro 2 ja 3. Tuo kuukaudessa suoritettava kurssi on hakukohteeseen nro 4.

Paljonko on aloituspaikkoja niissä mihin olette hakeneet? 

Mulla on ykköstoiveeseen päässyt vuosittain noin 10% hakijoista. Kakkostoiveeseen oli 10 paikkaa, kolmoseen 20 paikkaa ja neloseen 40 paikkaa.

Mä haen Aaltoon ja tein sinne ennakkotehtävät.

Vierailija
42/6747 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, olen odottanut tätä ketjua! Hain erillisessä haussa ammatilliseksi erkaksi ja tulin valituksi. Hain myös laaja-alaisen erityisopettajan erilliskoulutukseen, johon pääsykoe lähiaikoina. Olen hakenut kerran aikaisemmin, enkä tullut valituksi, joten toivon nyt pärjääväni paremmin. Haen myös yhteishaussa erityispedagogiikkaan siltä varalta, jos en pääse erillisvalinnassa sisään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/6747 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeeko täällä kukaan oikikseen? mitä odotatte uudelta kokeelta? eroaa niin isosti aiemmista.

Vierailija
44/6747 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen ei-ensikertalaisena uudelleen logopediaan. Pääsin viime vuonna opiskelemaan, mutten haluamaani kaupunkiin. Opintojen lähipainotteisuuden vuoksi suorittaminen muodostui ongelmalliseksi ja haen nyt sitten uudelleen lähemmäs töitä ja kotia. Pisterajat jäivät viime vuonna ennätyksellisen korkeiksi ja pelkään, että nousevat vaan edelleen.

Sano nyt vielä että otit paikan vastaan eikä ollut tarkotuskaan opiskella kunnolla?

Vierailija
45/6747 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti katsottuna kaikkia (yliopiston kokeet) yhteisiä osioita saa tehdä noin pari tuntia. Se on todella vähän. Eriytyvää osiota noin tunnin.

Nyt nopeat syö kyllä hitaat. 

Vierailija
46/6747 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain sosiaalityön maisteriin. Sekä yhdelle paikkakunnalle kandi+maisteri. 

Vierailija
47/6747 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs muut hakivat? Itse näihin:

1. Tietotekniikan insinööri

2. Tietojärjestelmätiede

3. Tietojohtaminen

4. Teknologiajohtaminen

5. Tietojenkäsittelytiede

6. Tietojenkäsittely tradenomi

Vierailija
48/6747 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2. Tietojärjestelmätiede

3. Tietojohtaminen

4. Teknologiajohtaminen

Miksi laitoit amk-tutkinnon ykköseksi ja yliopiston sitten sen jälkeen?

Vierailija
49/6747 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain vaka opeksi Joensuuhun ja Tampereelle.

Ensikertalaisuus on käytetty, saas nähdä miten käy.

Vierailija
50/6747 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, yliopisto johon hain ykkösvalintana maisteriin, ilmoitti, että maisteriohjelmiin on tullut 30% enemmän hakemuksia kuin edellisenä vuonna 😄 Saa varmaan haudata ne haaveet sitten.

Kuvittelin, että aikuiskoulutustuen lakkauttaminen olisi nimenomaan vähentänyt maisteriin hakijoita.

Vierailija
51/6747 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että monet tekee maisteriointoja työn ohella. Itsekin olen tehnyt - vain muutama läsnäoloa vaativa senunaarikurssi ja sitten gradua, joka onnistuu kyllä työn ohessa. 

Vierailija
52/6747 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2. Tietojärjestelmätiede

3. Tietojohtaminen

4. Teknologiajohtaminen

Miksi laitoit amk-tutkinnon ykköseksi ja yliopiston sitten sen jälkeen?

Koska tietotekniikan insinööriohjelma sattui nyt olemaan mielenkiintoisempi sisällöltään kuin yliopiston vastaava🤷

Vierailija
53/6747 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeeko täällä kukaan oikikseen? mitä odotatte uudelta kokeelta? eroaa niin isosti aiemmista.

haen, itse odotan ns. tasapuolisuutta valmistautumisajassa ja että systeemi on kaikille uusi, olen aiemminkin hakenut mutta liian pitkä lukuaika on ollut liian raskas suoritus vaikka töistä ottanutkin lukuvapaata sen kuukauden. Nyt voisi olettaa että on enemmän soveltavat tehtävät kun matsku julkaistaan maanantaina ja pääsykoe jo torstaina. Oikiksessahan on toi pääsykoe se vaikein rasti että tärppää ja kun en ole enää ensikertalainenkaan.

Vierailija
54/6747 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain diplomi-insinöörin opintoihin Jyväskylään. Muuten hyvillä fiiliksillä, mutta en tiedä mistä saan rahat opintojen aikana. Varmaan pakko olla töissä samaan aikaan sen mitä nyt vaan pystyy ja jaksaa.

Vierailija
55/6747 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään haukkumatta tai tuomitsematta ottamatta sen enempää kantaa mihinkään kysyn ihan yleisesti ja neutraalisti, että mitä kannattaa nykyään opiskella kun tavoitteena on ensin pääsy opiskelemaan  ja sitten työllistyminen. Olen jo opiskeluja suunnittelevaksi iäkäs ja aikaisempi koulutus tradenomi (AMK) ei ole työllistänyt. Lähihoitajan koulutus ja vanhusten hoitaminen ei innosta. Voisin toki täysin tehdä jonkun laitoksen, sairaalan tai vastaavan paperitöitä ja esim. varata aikoja, hoitaa laskutusta, tehdä tilauksia jne., mutta tuollaiseen työhön voisi kai tradenominakin hakea.

Mikä on mielestäsi iäkäs? Tämän päivän 50-vuotias taitaa joutua olemaan töissä vielä 16-20 vuotta. Kyllä siinä aika paljon vielä ehtii

Vierailija
56/6747 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
57/6747 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, tämä ketju heräsi näköjään henkiin ainakin vähäksi aikaa!

Itselläni on sairaanhoitajan tutkinto ennestään, mutta haluaisin vielä jatkaa terveydenhoitajaksi. Myös erityisopettajan opinnot alkoivat alkuvuoden aikana kiinnostamaan, joten senkin pistin vaihtoehdoksi. Katsotaan miten käy :) ei ole valittamista jos pääsen jatkamaan terveydenhoitajaksi, mutta kieltämättä alanvaihto käynyt välillä mielessä.

Terveydenhoitajaksi hain Tampereelle ja Helsinkiin. Erityisopettajaksi pelkästään Tampereelle.

Vierailija
58/6747 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haen ei-ensikertalaisena uudelleen logopediaan. Pääsin viime vuonna opiskelemaan, mutten haluamaani kaupunkiin. Opintojen lähipainotteisuuden vuoksi suorittaminen muodostui ongelmalliseksi ja haen nyt sitten uudelleen lähemmäs töitä ja kotia. Pisterajat jäivät viime vuonna ennätyksellisen korkeiksi ja pelkään, että nousevat vaan edelleen.

Sano nyt vielä että otit paikan vastaan eikä ollut tarkotuskaan opiskella kunnolla?

Tietysti paikka otetaan vastaan. Ei täällä kukaan mitään hyväntekeväisyyttä tee ja luovuta paikkaansa muille. Katsotaan tätä sitten kun ensikertalaisuuskiintiö poistuu. Niin kauan kun täysin mielivaltaisesti syrjitään alanvaihtoon pakotettuja ja kiintiö heille on aivan olemattoman pieni, ei minua ainakaan minkäänlainen solidaarisuus muita kohtaan sitten myöskään kiinnosta.

En ole tämä opiskelija, mutta näin sivuhuomautuksena tämän puolen tuon esiin. Itsekin olisin näin toiminut ilman muuta.

Vierailija
59/6747 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain hammaslääkikseen vaihtoehtona 1-3 ja tähän valmistautunut 1,5 vuotta. Ensikertalaisuus mennyt. Sijat 4-6 oikikseen ihan vaan, koska lukuaika niin lyhyt. Menen sinne jos ei hampaalle pääse ja tuonne sattuisin pääsemään. Otan haun kyllä oikikseenkin tosissaan.

Vierailija
60/6747 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkikseen hain alanvaihtajana. Ikää 41. Tuskin tärppää vielä, mutta jonkinlainen mahis kuitenkin jo on. Päätavoite on ensi kevään pääsykokeessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme