Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
21/6747 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuplamaisteri ja (etä)töissä teknologia-alan firmassa. Tähän voisi ottaa vielä kolmannen yliopistotutkinnon työn ohelle. Ehdotuksia? Joko HY tai Aalto eikä kauheasti pakollista läsnäoloa.

Vierailija
22/6747 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulin samaan lopputulokseen, kun valintakokeet testasin ei-ensikertalaisena vuosi sitten -> ei tärpännyt. Mihin alalle / kouluun hait?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/6747 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hain pariin amk verkkototeutukseen, joiden valintakoe itsessään on verkkokurssi. Katsotaan miten käy :)

Tähän yritin edellisessä viestissä vastata. :D

Vierailija
24/6747 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuplamaisteri ja (etä)töissä teknologia-alan firmassa. Tähän voisi ottaa vielä kolmannen yliopistotutkinnon työn ohelle. Ehdotuksia? Joko HY tai Aalto eikä kauheasti pakollista läsnäoloa.

Jättäisin sinuna opiskelupaikan ensikertalaiselle. Sinulla näkyy menevän hyvin jo muutenkin.

Vierailija
25/6747 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En täyttänyt viel hakemusta opintopolussa, selasin sen vaan läpi. Pitääkö siihen hakemusmaksukohtaan valita jotain, vaikka on Suomen kansalainen? Katsoin että siinä luki "pakollinen tieto", siksi jäin miettimään.

Vierailija
26/6747 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En täyttänyt viel hakemusta opintopolussa, selasin sen vaan läpi. Pitääkö siihen hakemusmaksukohtaan valita jotain, vaikka on Suomen kansalainen? Katsoin että siinä luki "pakollinen tieto", siksi jäin miettimään.

Kaikkiin kohtiin pitää vastata muuten ei anna lähettää hakemusta. Eli laitat vaan suomi/suomalainen joka kohtaan missä se kysytään.

Vierailija
27/6747 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin kohtiin pitää vastata muuten ei anna lähettää hakemusta. Eli laitat vaan suomi/suomalainen joka kohtaan missä se kysytään.

Siinä ei ole sellaista kohtaa, vaan ylimpänä on vaihtoehto, että minulla on suomen passi tai henkilökortti. Entä jos ei ole kumpaakaan, vaan pelkkä ajokortti? 😄 Tai passi on, mutta en tiedä onko se voimassa, onkohan sillä merkitystä?

Vierailija
28/6747 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei ole sellaista kohtaa, vaan ylimpänä on vaihtoehto, että minulla on suomen passi tai henkilökortti. Entä jos ei ole kumpaakaan, vaan pelkkä ajokortti? 😄 Tai passi on, mutta en tiedä onko se voimassa, onkohan sillä merkitystä?

Ei sillä ole merkitystä onko sinulla fyysisesti kädessäsi se asiakirja vai ei. Se tarkoittaa, että saat sen tarvittaessa hankittua, jos sitä kysyttäisiin todisteeksi. Olet oikeutettu siihen. Ei minullakaan ole passia ja aina on huolittu kouluun. Hehän näkevät järjestelmästä oletko oikeutettu saamaan passin vai et. Eli tarkistavat tarpeen vaatiessa tilanteen.

Vierailija
29/6747 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bioanalyytikko monimuotona. Ammattikoulusta valmistunut 18 vuotta sitten, joten todistushaulla ei pysty hakeen, pääsykoe ainut väylä :/ perus matikkaa yrittänyt kerrata, kun kaikki unohtunut vuosien aikana. Enkkua pitäs myös treenata paljon. Et saapa nähdä.. 

Vierailija
30/6747 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan ketjua, koska aikeissa hakea syksyn haussa. Olen sairaanhoitaja ja haaveena päästä kätilöksi muuntokoulutukseen. On vaan tosi vaikea päästä ei ensikertalaisena. Metropoliaan ollut n. 50-60 ensisijaista hakijaa vuosittain ja 4 vaan otetaan. En tiedä onko mulla edes mahista ikinä päästä, mutta harmittaisi myöhemmin jos en edes yritä. 😓🥺 Ajattelin alkaa jo matikkaa treenaamaan.

Vierailija
31/6747 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään haukkumatta tai tuomitsematta ottamatta sen enempää kantaa mihinkään kysyn ihan yleisesti ja neutraalisti, että mitä kannattaa nykyään opiskella kun tavoitteena on ensin pääsy opiskelemaan  ja sitten työllistyminen. Olen jo opiskeluja suunnittelevaksi iäkäs ja aikaisempi koulutus tradenomi (AMK) ei ole työllistänyt. Lähihoitajan koulutus ja vanhusten hoitaminen ei innosta. Voisin toki täysin tehdä jonkun laitoksen, sairaalan tai vastaavan paperitöitä ja esim. varata aikoja, hoitaa laskutusta, tehdä tilauksia jne., mutta tuollaiseen työhön voisi kai tradenominakin hakea.

Vierailija
32/6747 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain Helsingin Yliopistoon avoimen väylän haussa. Olen kohtalaisen varma sisäänpääsystäni. Ajattelin opiskella työn ohessa.

Vierailija
33/6747 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri ennakkotehtävät valmiiksi ja nyt on luottavainen fiilis siitä, että pääsen valintakokeisiin. 

Vierailija
34/6747 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain juuri ennakkotehtävät valmiiksi ja nyt on luottavainen fiilis siitä, että pääsen valintakokeisiin. 

Mikä ala?

Vierailija
35/6747 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään haukkumatta tai tuomitsematta ottamatta sen enempää kantaa mihinkään kysyn ihan yleisesti ja neutraalisti, että mitä kannattaa nykyään opiskella kun tavoitteena on ensin pääsy opiskelemaan  ja sitten työllistyminen. Olen jo opiskeluja suunnittelevaksi iäkäs ja aikaisempi koulutus tradenomi (AMK) ei ole työllistänyt. Lähihoitajan koulutus ja vanhusten hoitaminen ei innosta. Voisin toki täysin tehdä jonkun laitoksen, sairaalan tai vastaavan paperitöitä ja esim. varata aikoja, hoitaa laskutusta, tehdä tilauksia jne., mutta tuollaiseen työhön voisi kai tradenominakin hakea.

Eikö ainakin varhaiskasvatusopettajista ole kova pula?

Vierailija
36/6747 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menee pääsykokeeseen, henkilöllisyys pitää todistaa, ja ajokortti ei välttämättä riitä. 

Vierailija
37/6747 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menee pääsykokeeseen, henkilöllisyys pitää todistaa, ja ajokortti ei välttämättä riitä. 

Ai? Kiitos kun kerroit. Olen aina mennyt tenttiin opiskelijakortilla ja ajattelin, että se kelpaa pääsykokeisiinkin (oma yliopisto). Eikö kelpaa?

-eri

Vierailija
38/6747 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain maisteriohjelmaan (kauppatieteet) ja kolmeen eri yamk-koulutukseen. Harmittaa kyllä hiukan, kun hyvällä tutkintotodistuksella ei nyt tee sitten mitään noissa yamk-hauissa, vaan opiskelijat valitaan pelkästään opintojakson perusteella. Mittaahan se motivaatiota kuitenkin paremmin kuin pelkkä aiempiin arvosanoihin perustuva valinta.

Vierailija
39/6747 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin piti jo nyt jättää ennakkotehtävät?

Mä saan ensi viikolla ohjeet suoritettaviin opintojaksoihin. Toisessa on kuukausi aikaa suorittaa ja toisessa 6 viikkoa. Panostan enemmän tohon kuuden viikon kurssiin, koska se on valintaehtona mun toiveisiin nro 2 ja 3. Tuo kuukaudessa suoritettava kurssi on hakukohteeseen nro 4.

Paljonko on aloituspaikkoja niissä mihin olette hakeneet? 

Mulla on ykköstoiveeseen päässyt vuosittain noin 10% hakijoista. Kakkostoiveeseen oli 10 paikkaa, kolmoseen 20 paikkaa ja neloseen 40 paikkaa.

Vierailija
40/6747 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen ei-ensikertalaisena uudelleen logopediaan. Pääsin viime vuonna opiskelemaan, mutten haluamaani kaupunkiin. Opintojen lähipainotteisuuden vuoksi suorittaminen muodostui ongelmalliseksi ja haen nyt sitten uudelleen lähemmäs töitä ja kotia. Pisterajat jäivät viime vuonna ennätyksellisen korkeiksi ja pelkään, että nousevat vaan edelleen.