Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
4901/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko päästä opiskelemaan psykologiaa, vaikka opiskelen yliopistossa kauppatieteitä, jos niin todistus- tai pääsykokeen kautta. Aion jokatapauksessa jatkaa kauppatieteitä.

Et ole ensikertalainen niin et ainakaan todistuksen mukaan

Vierailija
4902/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla J ja ei ole tullut

Eli K joutuu vielä odottamaan. Jos on siis aakkosjärjestys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4903/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku vahvistaa, että on tullut tuo kirje?

Vierailija
4904/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tietoa aiempien vuosien osalta miltä varasijalta on sisään päästy?

Päästy siis varasijalle kahden osalta ja kirjain L.

Vierailija
4905/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sait kirjeen?

Vierailija
4906/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kaksi varasijaa eikä yhtään hyväksyttyä? Sitten ilmeisesti hyväksyttyjen kirjeet eivät tule ensin.

Vierailija
4907/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku hyväksytty saanut kirjeen?

Vierailija
4908/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos varasijat voivat elää vielä elokuussakin, tällä hetkellä olen varasijalla 30 tieto- ja viestintätekniikan insinöörikoulutukseen (verkko) , eikä varasija ole liikkunut varmaan kuukauteen mihinkään, niin kannattaako minun hakea jo huomenna avoimen yliopiston opintoihin tälle alalle (aion kuitenkin opiskelut aloittaa) vai odottaa ja mahdollisesti menettää se avoimen paikka? Tai jos ilmottaudun avoimeen, mutta pääsenkin todistusvalinnalla sisään myöhemmin niin kumoaako se sitten sen avoimen? Kiitos jo etukäteen vastaauksista

Vierailija
4909/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Iso kiitos sulle ja edelliselle, jotka kommentoitte mulle ystävälliseen sävyyn. Oon ihan stressaantunut kaikesta. Tää nykyinen systeemi taitaa olla iso syy siihen miksi päätöksenteko on nyt tosi vaikeaa (viittaan siihen et menettää ensikertalaisuuden jos ottaa paikan vastaan, ja vaikeuttaa jatkossa kouluunpääsyä). Mua jostain syystä hävettää jo sekin yo-todistuksen korottaminen kun olen jo vähän vanhempi kuin ne muut siellä kirjoitussalissa. Nyt on muutenkin sellainen kiireinen olo, että pitäisi pian saada korkeakoulututkinto, jotta työllistyn paremmin ja sitten pitää alkaa jossakin vaiheessa katsoa niitä kaikkia asuntolainoja ym ... Ihan kuin polkisin paikallani elämässä, ja mikäli en nyt ota paikkaa vastaan niin kaikki siirtyy TAAS vuodella! Tähän vielä päälle sellainen huoli, että jos perustan perhettä niin senkin kannalta pitäisi olla jo kohtapuoliin kouluasiat hoidettuna tai edes hyvällä mallilla. :( Kuinkahan hyvä todistus pitää saad

Terveisiä vähän yli nelikymppiseltä alanvaihtajalta: istuin tänä keväänä niissä kirjoitussaleissa 18-vuotiaiden kanssa, ja hyvin meni. Oma olo voi tuntua ikävältä, mutta sen ei kannata antaa vaikuttaa tällaisiin koulutuspäätöksiin. Ja jos omassa lukiossa korottaminen tuntuu liian nololta, niin voi kokeilla aikuislukiota. Niissä on totuttu kaikenikäisiin. Vinkkinä vain, että niihin yleensä pitää suorittaa muutama opintopiste ennen kuin antavat osallistua kirjoituksiin.

Ensikertalaisuuden menettämisen vaikutus näyttää riippuvan paljon siitä, mihin on hakemassa - vaikuttaa siltä, että sillä on AMK-haussa paljon suurempi merkitys kuin yliopistoissa. Riippuu tietty varmasti myös yo-arvosanoista.

Omaa paikkaa elämässä taas joutuu etsimään kaikenlaisten muutosten takia aina välillä uudelleen. Epätietoisuus tuntuu tosi ikävältä (itse siedän epätietoisuutta tosi huonosti), mutta siihenkään ei kuole. Päätin vaihtaa alaa, kun alkuperäinen on katoamassa alta tai vähintäänkin kutistumassa reippaasti tekoälyn myötä: sitä en millään olisi voinut arvata 15 vuotta sitten opintoja lopetellessa, eikä arvannut moni muukaan. Paljon asioita voi sattua, ja sitten niihin sopeudutaan.

Vielä siitä tunteesta, että AMK olisi jotenkin huonompi kuin yliopisto: on melko sattumanvaraista, mitkä alat minkäkinlaiseen kouluun jakautuu missäkin maassa. Tärkeää on, että ala on itsesi kannalta sopiva ja järkevä valinta, ja olisi hyvä, jos osaa keskittyä koulutukseensa kunnolla ja olla terveesti ylpeä omasta suorituksesta, oli tutkinto tai ammattiosaaminen hankittu millä tavalla tahansa. En halua sanoa, että "älä tunne noin", koska tunteesi on varmasti aito - haluan vain sanoa, että sillä ei ole oikeasti todellisuuspohjaa. Jos joku arvostaa AMK:ta vähemmän, se on hänen murheensa, ei sinun, eikä vaikuta sinun osaamiseesi.

Vierailija
4910/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te sillä kirjeellä teette? Hyväksyntä ja paikan vastaanotto näkyy on opintopolussa. 

Vierailija
4911/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tällainen 

1. Peruuntunut

2. Varasija 2 

3. Hyväksytty

Niin onko sillä mitään merkitystä, hyväksyykö tuon kolmosen ehdollisena nyt vai vasta 10.7.? 

Jos hyväksyt ehdollisena ja pääset 2, joudut menemään kakkoseen. Jos odottelet max. viikon ja pääset kakkoseen ennen 10.7. voit valita kumpaan menet. MUTTA jos unohdat hyväksyä paikan 10.7. tuo kolmas luonnollisesti hylkääntyy. Jos olet tilanteessa jossa 3 kelpaa mutta 2 on mieluisimpi, hyväksyisin ehdollisena suoraan, eipähän unohdu. 

Vähän monimutkainen tuo hyväksymissysteemi. 

Nämä on kyllä hyvin selitetty opintopolussa esimerkkeineen.  Voi kuulostaa hankalalta mutta lopulta melko yksinkertaista, pitää vaan tietää mitä tekee.

Vierailija
4912/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te sillä kirjeellä teette? Hyväksyntä ja paikan vastaanotto näkyy on opintopolussa. 

Moni varasijalla 1. pohtii, jospa se on päitetympi kuin opintopolku, joka päivittyi viimeksi yöllä. 

Vierailija
4913/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain nyt ottaa vastaan ei-ensisijaisen paikan mihin mut oli hyväksytty opintopolussa mutta en ole saanut kirjettä.

Vierailija
4914/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinenkin, joka palaa Suomeen oltuaan yli vuosikymmenen ulkomailla. Olen vähän yli 40 ja ollut koko ulkomaillaoloajan oman alkuperäisen alan töissä, mutta niin vain maailma muuttuu ja koko ala pienenee niin, ettei sillä tule riittämään kaikille töitä. Vaihdan siis alaa nyt, kun vielä on ainakin 20 vuotta työuraa jäljellä uuden tutkinnon valmistumisen jälkeen.

Pääsin todistusvalinnalla sisään, mutta sitä varten piti kirjoittaa kaksi ainereaalia keväällä. Jos yo-kokeisiin osallistuminen on mitenkään mahdollista ja entisten arvosanojen puolesta kannattavaa, suosittelen kyllä todistusvalintaa. Tuntuu hieman, että ensikertalaisuudelle annetaan liikaa painoarvoa tässä keskustelussa, mutta se riippuu toki omista yo-arvosanoista myös. 

Mä ymmärrän kyllä keskustelun ensikertalaisuudesta ja olen itsekin sitä mieltä, että kannattaa miettiä tarkkaan mitä sen kanssa tekee. Joillakin amk-aloilla on oikeasti se tilanne, että enskoille on kymmeniä paikkoja ja ei-enskoille 1-2. Todistus- ja koepisteissä voi olla todella suuret erot! Joillakin yliopistoaloilla sillä taas ei ole suurta merkitystä muuten kuin jaettavissa paikkojen määrässä. Ihmisten tilanteet ovat myös erilaisia, ensimmäistä kertaa hakevan tilanne on erilainen kuin sellaisella jolla on jo useita välivuosia takana. T. aiempi kriiseilijä

Vierailija
4915/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis miten tuo, jos jonottaa voi 5.8. asti, niin ei edes tiedä, mihin kaupunkiin on lähdössä ja asunnon järjestäminen jne?

Vierailija
4916/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos varasijat voivat elää vielä elokuussakin, tällä hetkellä olen varasijalla 30 tieto- ja viestintätekniikan insinöörikoulutukseen (verkko) , eikä varasija ole liikkunut varmaan kuukauteen mihinkään, niin kannattaako minun hakea jo huomenna avoimen yliopiston opintoihin tälle alalle (aion kuitenkin opiskelut aloittaa) vai odottaa ja mahdollisesti menettää se avoimen paikka? Tai jos ilmottaudun avoimeen, mutta pääsenkin todistusvalinnalla sisään myöhemmin niin kumoaako se sitten sen avoimen? Kiitos jo etukäteen vastaauksista

Sun kohde todnäk menee viikossa kiinni. Elokuulle asti paikkoja riittää vain, jos vikaa paikkaa hylätään kerrasta toiseen.

Eli huomenna avoimeen. Joissakin kouluissa avoimen maksun saa takaisin, kun pääseekin tutkinto-opiskelijaksi samaan kouluun.

Vierailija
4917/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tällainen 

1. Peruuntunut

2. Varasija 2 

3. Hyväksytty

Niin onko sillä mitään merkitystä, hyväksyykö tuon kolmosen ehdollisena nyt vai vasta 10.7.? 

Jos hyväksyt ehdollisena ja pääset 2, joudut menemään kakkoseen. Jos odottelet max. viikon ja pääset kakkoseen ennen 10.7. voit valita kumpaan menet. MUTTA jos unohdat hyväksyä paikan 10.7. tuo kolmas luonnollisesti hylkääntyy. Jos olet tilanteessa jossa 3 kelpaa mutta 2 on mieluisimpi, hyväksyisin ehdollisena suoraan, eipähän unohdu. 

Entä jos hyväksyy ehdollisena, niin jatkuuko jonotus jopa 5.8. asti tuohon ylempään, jossa varasija 2?

Voit jatkaa jonottamista edelleen 5.8. asti, jos olet hyväksynyt kolmosen ehdollisena :) ymmärtääkseni myöhemmin voi myös halutessaan lopettaa jonottamisen ja ottaa 3. vaihtoehdon sitovasti vastaan esim heinäkuun lopulla, jos ei haluakaan odottaa loppuun asti. 

Vierailija
4918/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinenkin, joka palaa Suomeen oltuaan yli vuosikymmenen ulkomailla. Olen vähän yli 40 ja ollut koko ulkomaillaoloajan oman alkuperäisen alan töissä, mutta niin vain maailma muuttuu ja koko ala pienenee niin, ettei sillä tule riittämään kaikille töitä. Vaihdan siis alaa nyt, kun vielä on ainakin 20 vuotta työuraa jäljellä uuden tutkinnon valmistumisen jälkeen.

Pääsin todistusvalinnalla sisään, mutta sitä varten piti kirjoittaa kaksi ainereaalia keväällä. Jos yo-kokeisiin osallistuminen on mitenkään mahdollista ja entisten arvosanojen puolesta kannattavaa, suosittelen kyllä todistusvalintaa. Tuntuu hieman, että ensikertalaisuudelle annetaan liikaa painoarvoa tässä keskustelussa, mutta se riippuu toki omista yo-arvosanoista myös. 

Mä ymmärrän kyllä keskustelun ensikertalaisuudesta ja olen itsekin sitä mieltä, että kannattaa miettiä tarkkaan mitä sen

Kannattaa myös muistaa, että ensikertalaisten suosiminen on poliittinen päätös. Systeemikin voi muuttua muutamassa vuodessa.

Vierailija
4919/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän kyllä keskustelun ensikertalaisuudesta ja olen itsekin sitä

Ei se päätös tule muuttumaan. Nyt viedään siihen suuntaan, että ei voisi edes olla kahta korkeakoulupaikkaa samaan aikaan. Ja kun yliopistojen rahoitusta leikataan, lisäävät yliopistot maksullisten tutkintojen ja lisäkoulutusten määrää ja laatua.

Vierailija
4920/6747 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis miten tuo, jos jonottaa voi 5.8. asti, niin ei edes tiedä, mihin kaupunkiin on lähdössä ja asunnon järjestäminen jne?

Voit itse valita, jonotatko ylöspäin vai et. Suurin osa paikoista ei ole tarjolla 5.8. asti. Se vaatisi aika moneen kertaan hylätyksi tulleen paikan. Jokainen varasijalta hyväksytty saa siis viikon hyväksymisaikaa.