Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
4501/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaas pääsykoe B:n pisterajoja, paitsi ei lääkisten, ne löytyy jo netistä 🙏🏻

Näitä et vissiin tarkottanut: Tällä hetkellä siellä on HKI proviisori-pisteraja 85,45 (enska 85,7) ja farmaseutiksi 54,6 pistettä (enska 39,75). 

Vierailija
4502/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööristä voi maisterihaulla jatkaa DI:ksi.

Jos ykköstoiveesi on joku muu, mieti, mitä tekisit seuraavan vuoden, onko ensikertalaisuudesta kohteeseen miten paljon hyötyä ja onko uusituilla todistuspisteillä mahis päästä sinne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4503/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tuloksia vielä on tulematta?

Vierailija
4504/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä miksi mulla tuli ehkä itsestäni jotain häpeää tai pettymystä tän pääsykokeen jälkeen. Olin hakenut sekä yliopistoon että ammattikorkeakouluun insinööripuolille. Yliopistoon en pääse, mutta amkista tuli hyväksytty. Onkohan se vaan siitä, kun nykyään ammattikorkeakouluja haukutaan aika paljon ja yliopistoa pidetään yleisesti jotenkin "hyväksyttävämpänä" tai "parempana" vaihtoehtona? Mulla on tosi ristiriitainen olo kun pitäisi iloita et ovet aukesi edes johonkin, mutta samalla tuli huonommuudentunnetta :( en jaksaisi korottaa yo-todistusta ja multa puuttuu vielä korkeakoulututkinto eli oon ensikertalainen

AMK:paikka on hyvä! Jos siellä kiinnostaa saada hyviä arvosanoja, voit sitten pyrkiä DI-tutkintoon yliopistoon eikä sekään ole välttämätöntä. Monelle se AMK-insinöörin paikakin saaminen on vaikeaa. 

Vierailija
4505/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Iso kiitos sulle ja edelliselle, jotka kommentoitte mulle ystävälliseen sävyyn. Oon ihan stressaantunut kaikesta. Tää nykyinen systeemi taitaa olla iso syy siihen miksi päätöksenteko on nyt tosi vaikeaa (viittaan siihen et menettää ensikertalaisuuden jos ottaa paikan vastaan, ja vaikeuttaa jatkossa kouluunpääsyä). Mua jostain syystä hävettää jo sekin yo-todistuksen korottaminen kun olen jo vähän vanhempi kuin ne muut siellä kirjoitussalissa. Nyt on muutenkin sellainen kiireinen olo, että pitäisi pian saada korkeakoulututkinto, jotta työllistyn paremmin ja sitten pitää alkaa jossakin vaiheessa katsoa niitä kaikkia asuntolainoja ym ... Ihan kuin polkisin paikallani elämässä, ja mikäli en nyt ota paikkaa vastaan niin kaikki siirtyy TAAS vuodella! Tähän vielä päälle sellainen huoli, että jos perustan perhettä niin senkin kannalta pitäisi olla jo kohtapuoliin kouluasiat hoidettuna tai edes hyvällä mallilla. :( Kuinkahan hyvä todistus pitää saada amkista, jotta voi hakea maisteriopintoihin yliopistoon? Olisiko käytännössä ollut sen kannalta parempi/helpompi, että menen hampaita purren vielä kerran kokeilemaan yo-korotuksia ja pyrin vielä kerran tuonne yliopistoon vai mitä ihmettä teen mun elämällä?"

Ei sitä uusimista kannata hävetä. Seuraan instassa useita vanhempia opiskelijoita (+35 v.) jotka ovat käyneet tai käyvät korottelemassa arvosanoja. Kyllä siellä yo-salissa vaan kaiken ikäisiä ihmisiä istuu, ja monihan hankkii koko tutkinnon vasta kypsällä iällä. Ylioppilaskirjoitukset ei missään tapauksessa ole pelkästään mikään alle parikymppisten juttu.

Tuohon muuhun on vaikea tuntemattomana sanoa oikein mitään. Mikä fiilis sulle jäi pääsykokeesta, onko se sellainen, että ensi vuonna voisi onnistua? Mistä maisterin koulutuksesta oot kiinnostunut? Kyllähän myös inssinä voi saada hyvin töitä, jos ala on sellainen, eihän siitä mikään pakko ole jatkaa ylöspäin. Itse alan olla sen verran iällä jo (keski-ikäinen), että uskon senkin heikentävän mahdollisuuksia työllistyä ja jatkan siksi yliopistoon hakemista.

Vierailija
4506/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka mietti amk tai yliopisto. Teen suuressa yrityksessä alan x johtotehtäviä, enkä tähän päivään mennessä ole asiantuntijafirmoissa kertaakaan törmännyt siihen, että joku olisi halveksinut jonkin tutkintoa. CV:ssä koulutuksesta lähinnä katsotaan joo alan tutkinto ja siirrytään niihin oikeasti kiinnostaviin asiohin, eli kokemukseen. En vielä tähän päivään asti ole kuullutkaan, että ketään valittaisi sen perusteella, oliko taustalla amk, YAMK vai maisteri. Aika samaa harmaata massaa kaikki korkeakoulututkinnot tässä vaiheessa.

Tällaisten menestyvien porukoiden ulkopuolella olen ainoat amk ei ole mitään -mielipiteet kuullut, ja jokainen kommentoija kuuluu siihen osaan yliopiston käyneistä, joille se yliopisto oli tosiaan se suurin saavutus uralla. Miksi sinua kiinnostaisi heidän mielipide. Ole kiinnostava kandidaatti oikeiden ihmisen silmissä. ;)

Vierailija
4507/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jää kiinni näihin valintoihin, ota ensimmäinen opiskelupaikka mihin pääset, sillä tutkinnolla ei välttämättä ole paljoa merkitystä työuran kannalta kunhan on jotain suorittanut. 

Vierailija
4508/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaas pääsykoe B:n pisterajoja, paitsi ei lääkisten, ne löytyy jo netistä 🙏🏻

Näitä et vissiin tarkottanut: Tällä hetkellä siellä on HKI proviisori-pisteraja 85,45 (enska 85,7) ja farmaseutiksi 54,6 pistettä (enska 39,75). 

Kiitos! Mielenkiintoista vaan nähdä, mihin olisin pääsykokeella itse päässyt, jos olisin hakenut muualle kuin lääkikseen (pisteytyksissä tuskin paljoa eroja, kun oli niin paljon monivalintaa).

Vierailija
4509/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se joka mietti amk tai yliopisto. Teen suuressa yrityksessä alan x johtotehtäviä, enkä tähän päivään mennessä ole asiantuntijafirmoissa kertaakaan törmännyt siihen, että joku olisi halveksinut jonkin tutkintoa. CV:ssä koulutuksesta lähinnä katsotaan joo alan tutkinto ja siirrytään niihin oikeasti kiinnostaviin asiohin, eli kokemukseen. En vielä tähän päivään asti ole kuullutkaan, että ketään valittaisi sen perusteella, oliko taustalla amk, YAMK vai maisteri. Aika samaa harmaata massaa kaikki korkeakoulututkinnot tässä vaiheessa.

Tällaisten menestyvien porukoiden ulkopuolella olen ainoat amk ei ole mitään -mielipiteet kuullut, ja jokainen kommentoija kuuluu siihen osaan yliopiston käyneistä, joille se yliopisto oli tosiaan se suurin saavutus uralla. Miksi sinua kiinnostaisi heidän mielipide. Ole kiinnostava kandidaatti oikeiden ihmisen silmissä. ;)

Mä oon samaa mieltä. Mulla oli nykyisen urani pohjalle AMK-tutkinto, ja hyvin oon pärjännyt omalla ammattitaidollani maisterien rinnalla. Loppujen lopuksi se on just niin, että pitää tehdä vaikutus oikeisiin ihmisiin. Mun mies on DI, mutta ei tekniikan alalla uraansa olisi "opisto-insseys" hidastanut - taitoja ja suuntautumista/asennetta/otetta on muutakin kuin mitä koulussa opitaan. 

Vierailija
4510/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei te jotka haitta terveydenhuollon kehittämisen maisteriohjelmaan, millä kandi/amk -tutkinnolla haitte? Mun mielestä kriteerit kelpoisuudelle oli aika laajat, mutta oma terveysalan kanditutkinto ei antanut hakukelpoisuutta.

Hain sosionomi(AMK) tutkinnolla ja pääsin valintakokeella sisään

Vierailija
4511/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Onko joensuun logopedia mahdollinen varasijalta 3 (ei-ensikertalainen)? :(

Katsoin nopeasti, joten toivottavasti meni oikein:

UEFin logopediaan on otettu todistusvalinnassa yksi ei-ensikertalaisen paikka vastaan. Yksi sisäänpäässyt on Kuopiosta (3. hakutoive), toinen Tampereelta (4. hakutoive) ja kolmas Turusta (5. hakutoive). Yhteensä kiintiö vissiin neljä? En ainakaan nopeasti huomannut usempia.

Turussa on enää yksi ei-ensikertalaisten todistusvalintapaikka vapaana, sitä pitää kohteen 1. hakutoiveekseen merkinnyt hakija ja Tampereella pari paikkaa hakijoilla, jotka etelästä. Koetilanteesta en osaa sanoa, mutta todistuksella hankala tilanne, koska oletettavasti noilla em. hakijoilla on muita logopedian kohteita korkeammilla sijoilla. Helsinki on ainoa logopedian kohde, jossa ei-ens todistusjonossa voi tapahtua vähän suurempaa muutosta, mutta sinne pisteet ihan eri luokkaa kuin Joensuuhun. Tulokset valmistuu torstaihin mennessä ja aika varmaan siitä viikon päästä tulee sitten mitä liikettä tulee. Tsemppiä!

Vierailija
4512/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän meni ensimmäiset kolme hakukohdetta penkin alle (70-170 varasijoilla😬) eli kai sitä sitte on teologiaa mentävä opiskelemaan. Onko kellään kokemusta tai tietoa millaista on yliopiston sisällä vaihtaminen (siirtohaku) jos ei ala nappaakkaan? Ja kuinka vaikeaa se sitten ois?

Toimii samaan tutkintoon, mutta eri pääaineeseen. Sellaista ei siis ole, että voit mennä teologiaan ja päästä siellä siirrolla psykaan tai lääkikseen.

Eli puntaroi nyt tarkasti mitä haluat ja onko se sen arvoista, että menetät ensikertalaisuuden. Jos sitä ei enää ole, kätesi ovat vapaammat toki.

Ennen vanhaan onnistui siirto myös toiseen tiedekuntaan. Ei lääkikseen tai psykaan, mutta vähemmän seksikkäiden alojen välillä.

Vierailija
4513/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko logolla ollut vielä liikettä paikoissa? 

Vierailija
4514/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi kerralla pärjäät kokeessa paremmin tai käyt korottamassa yo-arvosanoja niin ei tarvitse varasijoilla odotella. Helppoa.

Vaikka kaikki tekisivät niin, silti osa valittaisiin pääsykokeella :D

Vierailija
4515/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko se psykan maisteri jo, puuttuuko vielä jotain?

Arkkitehdit ehkä, kun DIA:n sivuilla ei ole tietoa, että olisivat tulleet. DI-puoli tuli jo.

Vierailija
4516/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä jotain tuloksia tulematta?

Vierailija
4517/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vielä jotain tuloksia tulematta?

En ole nähnyt oikeustieteellisen pisterajaa. 

Vierailija
4518/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikis tuli jo aikapäiviä sitten. Hesa vähän jälkijunassa, mutta muut sitä ennen.

Vierailija
4519/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jää kiinni näihin valintoihin, ota ensimmäinen opiskelupaikka mihin pääset, sillä tutkinnolla ei välttämättä ole paljoa merkitystä työuran kannalta kunhan on jotain suorittanut. 

Tämä nyt on typerin neuvo koskaan nykyisellä ensikertalaismallilla.

Vierailija
4520/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkinnolla on aika vähän väliä heillä, jotka ovat jo valmiiksi töissä, mutta parikymppisen ei kannata opiskella esim. tradenomiksi vailla mitään mielenkiintoa kaupalliseen alaan. Ei löydy töitä, kun kilpailua on niin paljon.