Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
4481/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääketieteen todistusvalinnan varasijat liikkuvat jonkin verran. Toki Helsingissä (ja ehkä Tampereella) liikehdintä on pienempää. Tiedän, että Ouluun on päästy varasijalta 17 ja Kuopioon 14 pari joku vuosi sitten. Tämä siis yleiselle. Hampaasta ja elukasta ei minulla ole tietoa.

Pääsykoevalinnassa varasijat liikkuu todella vähän. Pääsykoevalinnassa on kiintiöt sekä enskoille että kaikille. Tosin enskojen jonossa on ollut korkeammat rajat kuin kaikkien, joten kaikkien kiintiössä menee myös enskoja nippu sisään. 

Vierailija
4482/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkiksen todistusjonoa noissa vähiten suosituissa kaupungeissa liikuttaa kaksi seikkaa: haetaan pääsykokeella isompaan cityyn, todistuksella valituillahan se pääsykoeosaaminen jo on. Ja se, että luovutaan ei-suositun kaupungin todistuspaikasta, koska korottamalla pääsee seuraavana vuonna parempaan kaupunkiin ja vähintäänkin takaisin sinne kalakukkolaan. Jos ei kuitenkaan aloita opintoja 1. vuotena, eli menee inttiin, voi paikan ihan yhtä hyvin jättää ottamatta vastaan.

Pääsykoepaikoista ei luovuta, sillä koe ei välttämättä seuraavana vuonna mene yhtä hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4483/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DIA:n tulokset tuli ja samalla tuli pettymys.

No voi harmi. Ei kun eteen päin ja seuraavalla kerralla sitten!

Vierailija
4484/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä miksi mulla tuli ehkä itsestäni jotain häpeää tai pettymystä tän pääsykokeen jälkeen. Olin hakenut sekä yliopistoon että ammattikorkeakouluun insinööripuolille. Yliopistoon en pääse, mutta amkista tuli hyväksytty. Onkohan se vaan siitä, kun nykyään ammattikorkeakouluja haukutaan aika paljon ja yliopistoa pidetään yleisesti jotenkin "hyväksyttävämpänä" tai "parempana" vaihtoehtona? Mulla on tosi ristiriitainen olo kun pitäisi iloita et ovet aukesi edes johonkin, mutta samalla tuli huonommuudentunnetta :( en jaksaisi korottaa yo-todistusta ja multa puuttuu vielä korkeakoulututkinto eli oon ensikertalainen

Vierailija
4485/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lääketieteen todistusvalinnan varasijat liikkuvat jonkin verran. Toki Helsingissä (ja ehkä Tampereella) liikehdintä on pienempää. Tiedän, että Ouluun on päästy varasijalta 17 ja Kuopioon 14 pari joku vuosi sitten. Tämä siis yleiselle. Hampaasta ja elukasta ei minulla ole tietoa.

Pääsykoevalinnassa varasijat liikkuu todella vähän. Pääsykoevalinnassa on kiintiöt sekä enskoille että kaikille. Tosin enskojen jonossa on ollut korkeammat rajat kuin kaikkien, joten kaikkien kiintiössä menee myös enskoja nippu sisään. 

Ei liiku pahemmin varasijt lääkiksessä. Kuka on laittanut ykkösvalinnaksi niin ottaa paikan

Vierailija
4486/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkiksen todistusjonoa noissa vähiten suosituissa kaupungeissa liikuttaa kaksi seikkaa: haetaan pääsykokeella isompaan cityyn, todistuksella valituillahan se pääsykoeosaaminen jo on. Ja se, että luovutaan ei-suositun kaupungin todistuspaikasta, koska korottamalla pääsee seuraavana vuonna parempaan kaupunkiin ja vähintäänkin takaisin sinne kalakukkolaan. Jos ei kuitenkaan aloita opintoja 1. vuotena, eli menee inttiin, voi paikan ihan yhtä hyvin jättää ottamatta vastaan.

Pääsykoepaikoista ei luovuta, sillä koe ei välttämättä seuraavana vuonna mene yhtä hyvin.

Paikka on valmiina kun tulee intistä.

Vierailija
4487/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te jotka haitta terveydenhuollon kehittämisen maisteriohjelmaan, millä kandi/amk -tutkinnolla haitte? Mun mielestä kriteerit kelpoisuudelle oli aika laajat, mutta oma terveysalan kanditutkinto ei antanut hakukelpoisuutta.

Vierailija
4488/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan psykan varasijat liikkuu?

Vierailija
4489/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tietenkin, mutta samalla on mennyt ensikertalaisuus ja mahdollisuus hakea korotetulla todistuksella muualle. Siksi ei kannata ottaa Kuopion paikkaa vastaan, jos tietää pystyvänsä korottamaan sen matikan tai mistä jäikään kiinni pääsy etelään, jopa omaan kotikaupunkiin.

Vierailija
4490/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä miksi mulla tuli ehkä itsestäni jotain häpeää tai pettymystä tän pääsykokeen jälkeen. Olin hakenut sekä yliopistoon että ammattikorkeakouluun insinööripuolille. Yliopistoon en pääse, mutta amkista tuli hyväksytty. Onkohan se vaan siitä, kun nykyään ammattikorkeakouluja haukutaan aika paljon ja yliopistoa pidetään yleisesti jotenkin "hyväksyttävämpänä" tai "parempana" vaihtoehtona? Mulla on tosi ristiriitainen olo kun pitäisi iloita et ovet aukesi edes johonkin, mutta samalla tuli huonommuudentunnetta :( en jaksaisi korottaa yo-todistusta ja multa puuttuu vielä korkeakoulututkinto eli oon ensikertalainen

Voin elämänkokemuksella kertoa, että moiset tuntemukset ovat varsin yleisiä ja toistuvat matkan varrella: olenko huonompi kuin joku toinen... liittyy se sitten opiskelemattomuuteen, opiskeluun, työpaikkaan, palkkaan, asuntoon (pitäiskö munkin pystyä ostamaan kämppä sen ja sen ikäsenä) ... se on loputonta. Joku voi sanoa, että vähät välittää mitä muut - mutta moni meistä ei pysty sulkemaan asioita ulkopuolelle. Tänä aikana kaikki on periaatteessa kaikille "tehtävissä" ja vaihtoehtoisia reittejä on monta. Se on toisinaan raskasta, mutta sen kanssa on elettävä. Jokaisen polku on omansa, emme ole tai voi olla toistemme kopioita. 

Vierailija
4491/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Jep, varmasti 400 peruutti koulupaikkansa! : 

No ei peruuttanut kun meni muihin kohteisiin. Mutta jonot silti liikkuvat.

Lääkis, Hki, Turku, Tampere, Kuopio, Oulu,

Vierailija
4492/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tismalleen sama tilanne. Hain yliopistoon ja amkiin, amkiin hain inssiksi ja pääsin (Tamk, labratekniikka). En aio ottaa inssin paikkaa vastaan, mutta kyllä kuitenkin oon ylpeä itsestäni, kun kovat pääsykoepisteet vaatineelle alalle pääsin kertaheitolla sisään. Pääsykoe oli vaikea, enkä osannut sen jälkeen sanoa, miten se meni. Arvelin, että huonosti, mutta niin vain tuli hyväksyntä.

Inssin paikkaa en ota vastaan siksi, koska työllisyystilanne alalla on varsin huono ja samalla menisi ensikertalaisuus. Muuten mulle olisi aivan sama, onko koulutus yliopisto vai ammattikorkea, jos vaan työllistyminen ja ok palkka olisi valmistumisen jälkeen varma nakki. 

Eli älä suotta häpeile, ei ole mikään läpihuutojuttu inssiksikään päästä!

Vierailija
4493/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkohan psykan varasijat liikkuu?

Todistus liikkuu vähän, pääsykoe vähemmän.

Vierailija
4494/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tietenkin, mutta samalla on mennyt ensikertalaisuus ja mahdollisuus hakea korotetulla todistuksella muualle. Siksi ei kannata ottaa Kuopion paikkaa vastaan, jos tietää pystyvänsä korottamaan sen ma

Kuopiosta pääsee koneella pian Hkiin, Turkuun, Tampereelle

Vierailija
4495/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä irrottautua yleisestä arvomaailmasta ja statusajattelusta ja keskittyä siihen mitä itse ajattelet ja haluat!

Vierailija
4496/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän meni ensimmäiset kolme hakukohdetta penkin alle (70-170 varasijoilla😬) eli kai sitä sitte on teologiaa mentävä opiskelemaan. Onko kellään kokemusta tai tietoa millaista on yliopiston sisällä vaihtaminen (siirtohaku) jos ei ala nappaakkaan? Ja kuinka vaikeaa se sitten ois?

Vierailija
4497/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaas pääsykoe B:n pisterajoja, paitsi ei lääkisten, ne löytyy jo netistä 🙏🏻

Vierailija
4498/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako tietotekniikan diplomi-insinöörin pääsykoevalinnan varasijat liikkua tampereella?

Vierailija
4499/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tismalleen sama tilanne. Hain yliopistoon ja amkiin, amkiin hain inssiksi ja pääsin (Tamk, labratekniikka). En aio ottaa inssin paikkaa vastaan, mutta kyllä kuitenkin oon ylpeä itsestäni, kun kovat pääsykoepisteet vaatineelle alalle pääsin kertahei

Iso kiitos sulle ja edelliselle, jotka kommentoitte mulle ystävälliseen sävyyn. Oon ihan stressaantunut kaikesta. Tää nykyinen systeemi taitaa olla iso syy siihen miksi päätöksenteko on nyt tosi vaikeaa (viittaan siihen et menettää ensikertalaisuuden jos ottaa paikan vastaan, ja vaikeuttaa jatkossa kouluunpääsyä). Mua jostain syystä hävettää jo sekin yo-todistuksen korottaminen kun olen jo vähän vanhempi kuin ne muut siellä kirjoitussalissa. Nyt on muutenkin sellainen kiireinen olo, että pitäisi pian saada korkeakoulututkinto, jotta työllistyn paremmin ja sitten pitää alkaa jossakin vaiheessa katsoa niitä kaikkia asuntolainoja ym ... Ihan kuin polkisin paikallani elämässä, ja mikäli en nyt ota paikkaa vastaan niin kaikki siirtyy TAAS vuodella! Tähän vielä päälle sellainen huoli, että jos perustan perhettä niin senkin kannalta pitäisi olla jo kohtapuoliin kouluasiat hoidettuna tai edes hyvällä mallilla. :( Kuinkahan hyvä todistus pitää saada amkista, jotta voi hakea maisteriopintoihin yliopistoon? Olisiko käytännössä ollut sen kannalta parempi/helpompi, että menen hampaita purren vielä kerran kokeilemaan yo-korotuksia ja pyrin vielä kerran tuonne yliopistoon vai mitä ihmettä teen mun elämällä?

Vierailija
4500/6747 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän meni ensimmäiset kolme hakukohdetta penkin alle (70-170 varasijoilla😬) eli kai sitä sitte on teologiaa mentävä opiskelemaan. Onko kellään kokemusta tai tietoa millaista on yliopiston sisällä vaihtaminen (siirtohaku) jos ei ala nappaakkaan? Ja kuinka vaikeaa se sitten ois?

Toimii samaan tutkintoon, mutta eri pääaineeseen. Sellaista ei siis ole, että voit mennä teologiaan ja päästä siellä siirrolla psykaan tai lääkikseen.

Eli puntaroi nyt tarkasti mitä haluat ja onko se sen arvoista, että menetät ensikertalaisuuden. Jos sitä ei enää ole, kätesi ovat vapaammat toki.