Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
4141/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Forssan Tammelassa on ketä kun tarkoitetaan kuka. En ymmärrä kun tällä palstalla aina tartutaan kielivirheisiin. 

Vierailija
4142/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista!

Mitkä ovat isoimpia varasijoja, joista on noustu opiskelemaan?

paikoissa joissa iso sisäänottomäärä (esim. kauppis), niin 40-50 ihan mahdollista, mutta ku monet on aika pieniä kiintiöitä, niin ei sitä kovin kaukaa nousta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4143/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden ja yhteiskunnallisen muutoksen palkit tulleet. 

ja menikös palkkiteoria niin että alempien kohteiden pistetiedot häviää jos on päässyt ylempään? 

en ilmeisesti pääse Helsinkiin, enkä 3 ja 4 kohteeseen, mutta niitä alempana 5 kohde jonne olen ollut hyväksytty, niin sen paikan alta kohteesta  on nyt hävinnyt pisteet ja tiedot (oli aiemmin pisteet ja tieto että hylätty, hyväksytty ylempään). Eli tarkoittaa että tuo paikka mihin olen hyväksytty tulee olemaan nyt se mun opiskelupaikka ja ylemmät kohteet ei tule avautuun? 

Vierailija
4144/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

varasija liikkunut taas mutta vipusessa ei näy valituissa taaskaan mitään eroa. eikö ne pitäisi näkyä jossai tai edes valittujen määrän nousta yli aloituspaikkojen määrn?

olisko jollakulla tähän jotai järkeviä päätelmiä? 

Vipunen kertoo tämänhetkisen tilanteen. Kun joku ei-ykköstoiveessaan oleva poistuu ylempään kohteeseen, jonosta otetaan heti toinen tilalle. Kokonaispaikkamäärä pysyy samana. Lähtijän tilaksi tilastoihin jää "ei valittu".

Jos se näyttäisi kaikki joskus sisällä olleet, valittujen määrä pikkukaupungeissa olisi moninkertainen, kun niiden tulokset tuppaavat tulemaan isoja ennen.

mutta ihmettelen kun joissain on ilmotettuna valittuja jopa 20 enemmän kuin paikan hyväksyneitä ja alotuspaikk

Osaan otetaan tasapisteillä kaikki sisään. Tai vaihtoehtoisesti paikkojen määrä on kasvanut.

Se on ihan varmaa, että näin haun ollessa kesken eri paikoissa käyneet eivät kasvata valittujen lukua. He muuttuvat ei-valituksi sen jälkeen, kun lähtevät omissa toiveissaan ylöspäin.

Vierailija
4145/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden ja yhteiskunnallisen muutoksen palkit tulleet. 

ja menikös palkkiteoria niin että alempien kohteiden pistetiedot häviää jos on päässyt ylempään? 

en ilmeisesti pääse Helsinkiin, enkä 3 ja 4 kohteeseen, mutta niitä alempana 5 kohde jonne olen ollut hyväksytty, niin sen paikan alta kohteesta  on nyt hävinnyt pisteet ja tiedot (oli aiemmin pisteet ja tieto että hylätty, hyväksytty ylempään). Eli tarkoittaa että tuo paikka mihin olen hyväksytty tulee olemaan nyt se mun opiskelupaikka ja ylemmät kohteet ei tule avautuun? 

Palkkiteoria vaatii toimiakseen sen, että on varasijoilla jossain. Hyväksyttyjä paikkoja se ei poista. Kutoskohteesi tiedoilla ei ole mitään merkitystä, sillä sitä paikkaa et enää missään olosuhteissa saa.

Jos olit kohteissasi 2-4 jossain varasijoilla ja se on nyt kadonnut, olet päässyt johonkin. Jos et ollut varasijoilla, tilannettasi ei voi päätellä palkeista.

Jos Vipunen päivittyy huomenna, pääset etsimään itsesi sieltä!

Vierailija
4146/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkiteoria vaatii toimiakseen sen, että on varasijoilla jossain. Hyväksyttyjä paikkoja se ei poista. Kutoskohteesi tiedoilla ei ole mitään merkitystä, sillä sitä paikkaa et enää missään olosuhteissa saa.

Jos olit kohteissasi 2-4 jossain varasi

olen kohteissa 3-4 varasijoilla, niille ei ole tapahtunut mitään, joten en tule pääsemään 1-2 kohteisiin jonne palkit tulleet. 5 kohteeseen olen ollut hyväksyttynä, ja nyt 1-2kohteen palkkien myötä 6kohteen hylätty, hyväksytty ylempään tiedot muuttuneet valinta kesken ja pisteet hävinnyt 

mutta tuo 5 kohde on itselleni mieluisa ja elämäntilanteeseen sopiva 👍🏼. Tradenomi yamk opinnot alkaa siis 🤗. 

Vierailija
4147/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yyh tällä hetkellä toivon, että oma varasijajono ei liikkuis ennen tuota 3.7. Pääsin meinaan alempaan kohteeseen mutta sitä ei voi vielä hyväksyä.

Sama täällä. Ittellä lukee hyväksytty 5.vaihtoehdossa enkä voi sitä vielä hyväksyä, ja tällä hetkellä tuntuu että juuri se yliopisto on itseasiassa se mihin haluan kun heidän OPS ja systeemit sopisi omaan elämäntilanteeseen parhaiten. Mulla kaikki hakukohteet 1-6 on samalle alalle (sostyö) niin saa nähdä. 

Miten sun elämäntilanne on muuttunut tässä muutamassa kuukaudessa, että ykkössuosikki ei enää kiinnostakaan?

Parempi ymmärrys alan yliopistojen opetussuunnitelmista + opetusohjelmista sekä tieto siitä että muissa yliopistoissa pitäisi pystyä menemään enemmän paikan päälle kun etänä peruskurssien suorittaminen toimii itselle paremmin. Mulla on erialan kandin tutkinto takana joten pysty täydentävien opintojen jälkeen hyppäämään suoraan tekemään maisterintutkintoa. 

Vierailija
4148/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, lääkistulokset eivät juurikaan liikuttaneet varasijoja farmasiaan. Huimalla yhdellä varasijalla liikkui. Nyt luovutan kokonaan.

Vierailija
4149/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhaan nuorelle oli DIA koevalinnan palkit ilmestynyt opintopolkuun ja samalla viimeisin hakukohde muuttunut viivoiksi eli oletettavasti tulee valittua johonkin ylempään tai ainakin viidenteen.

Haluiaisin kuitenkin tietämättömänä kysyä, että milloin palkkien tiedot (pisteet ja sijat) tulevat näkyviin yleensä palkkien ilmaantumisen jälkeen ja milloin tiedot päivittyvät vipuseen? Anteeksi, jos kyselen samaa, mitä aiemmin täällä kerrottu, mutta liian monta vastausta kahlattavana.

Paikan ilmaantumiseen Opintopolkuun ei ole mitään sääntöä. Koulu käy tulokset ensin läpi, sillä opiskelijavalinnan tekee aina koulu, ei Opintopolku. Joskus se tapahtuu tunneissa, joskus vasta päivissä.

Vipuseen tietojen pitäisi päivittyä huomenna, mutta 19-vuotias espoolainen tai helsinkiläinen voi olla mahdoton sieltä tunnistaa.

Vaikka etukäteen ei saisi onnitella, teen niin silti! Onnittelut opiskelupaikasta teidän nuorellenne!

Vierailija
4150/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista!

paikoissa joissa iso sisäänottomäärä (esim. kauppis), niin 40-50 ihan mahdollista, mutta ku monet on aika pieniä kiintiöitä, niin ei sitä kovin kaukaa nousta.

mä oon päässy kasvatustieteisiin varasijalta 35 😅

Vierailija
4151/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

varasija liikkunut taas mutta vipusessa ei näy valituissa taaskaan mitään eroa. eikö ne pitäisi näkyä jossai tai edes valittujen määrän nousta yli aloituspaikkojen määrn?

Vipunen kertoo tämänhetkisen tilanteen. Kun joku ei-ykköstoiveessaan oleva poistuu ylempään kohteeseen, jonosta otetaan heti toinen tilalle. Kokonaispaikkamäärä pysyy samana. Lähtijän tilaksi tilastoihin jää "ei valittu".

Jos se näyttäisi kaikki joskus sisällä olleet, valittujen määrä pikkukaupungeissa olisi moninkertainen, kun niiden tulokset tuppaavat tulemaan isoja ennen.

Kiitos tästä selvennyksestä.

Vierailija
4152/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista!

Ok, eli aika isoilta varasijoilta voi hyvässä lykyssä nousta.

Vierailija
4153/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin vipusesta että hakemalleni alalle on otettu 3 semmosta joilla ala oli ekana toiveena. Miksei he ole ottanu paikkoja vastaan??

Vierailija
4154/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykääs vilkaisemassa kasvatusalan ketjusta, miten naisvaltaisella alalla käsitellään pettymyksiä. Yksi pettynyt aloitti kissatappelun kuin ei tullut valituksi :D

Vierailija
4155/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin kymmeneen eri paikkaan eli kaikkiin hakemiini. Nyt en osaa valita

Mensan jäsen

Vierailija
4156/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin vipusesta että hakemalleni alalle on otettu 3 semmosta joilla ala oli ekana toiveena. Miksei he ole ottanu paikkoja vastaan??

Ei ole kiire, miettivät vielä tms.

Vierailija
4157/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä selvennyksestä.

Eihän tämä pidä paikkaansa. Vipusessa näkyy kaikki hyväksytyt, ei vain ne jotka paikan ovat vastaanottaneet. Eli myös ne, jotka ovat paikasta kieltäytyneet näkyy valituissa, mikä kasvattaa valittujen määrän yli aloituspaikkojen määrän.

Vierailija
4158/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mä oon päässy kasvatustieteisiin varasijalta 35 😅

Suurinpiirtein samoilta varasijoilta itsekin aikanaan hyväksytty JYU:n kasvatustieteille. Oli veto kaverin kanssa siitä, että pääseekö yliopistolle lukematta pääsykokeisiin. Voitin vedon. 😆

Vierailija
4159/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole vaikee valita kun ylimpään pääset, halusit tai et, trolli.

Vierailija
4160/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista!

Ok, eli aika isoilta varasijoilta voi hyvässä lykyssä nousta.

Voi, jos olet enskalainen. Ei-enskana nouusua ei tapahdu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme