Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
4061/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ensimmäiseen valintaan päässeet eivät ota paikkaa vastaan?

Mietin samaa

Aikovat pitää välivuoden ja matkustella. osa myös odottaa vastauksia ulkomaiden yliopistoilta.

Vierailija
4062/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perjantaina 27.6. on julkaistu seuraavien hakukohteiden tulokset:

Eläinlääketieteen kandiohjelma

Erityispedagogiikka, kasvatustieteiden kandiohjelma

Hammaslääketiede (opetus suomeksi), lääketieteen ja hammaslääketieteen kandiohjelma

Klasslärare (undervisning på svenska), kandidatprogrammet i pedagogik

Kotitalousopettaja, kasvatustieteiden kandiohjelma

Käsityönopettaja, kasvatustieteiden kandiohjelma

Luokanopettaja (opetus suomeksi), kasvatustieteiden kandiohjelma

Lärare inom småbarnspedagogik (undervisning på svenska), kandidatprogrammet i pedagogik

Lärare inom småbarnspedagogik (undervisning på svenska), flerformsutbildning för personer verksamma inom småbarnspedagogik

Lääketiede (opetus suomeksi), lääketieteen ja hammaslääketieteen kandiohjelma

Oikeusnotaarin koulutusohjelma (opetus Helsingissä suomeksi)

Oikeusnotaarin koulutusohjelma,

Jonot liikkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4063/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko valintakoe A:n tuloksia tullut vielä mistään?

Vierailija
4064/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin lääkäri niin varmaan vaikeinta olisi se rajanveto empatian/asiakaspalvelun/hoiva- ja hoitotyön vrt. asiantuntijan ja lääkärinroolin välillä.

konservatiivinen lääkäri haluaa vetää rajaa potilaan ja itsensä välillä, mutta joku liberaalimpi voi jopa tarttua potilasta olkapäästä lohdutukseksi

tuliko tää nyt ihan oikeeseen threadiin?

Vierailija
4065/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hakee väylä opintoihin avoimeen niin pitääkö silloin olla jo tietoinen mihin yliopistoon hakee? Ts haet vain yhteen yliopistoon. Ja saako samanaikaisesti hakea pääsykokeiden kautta?

Mä kaipaan kanssa vastausta tähän, eli saako hakea sekä väylä/avoimien opintojen kautta SEKÄ pääsykokeella? Eli koittaa tuplata mahdollisuutensa?

AMK:n väyläopinnoista en tiedä, mutta mun käsitääkseni (tai ainakin omassa hakuaineessani) pitää olla suoritettu 50 opintopistettä ja nämä opinnot on ennelta määritelty. Usein se menee niin että kasvatustieteissä opiskellaan kasvatustieteen perus- ja aineopinnot, psykassa psykan perus- ja aineopinnot, sosiaalityössä sosiaalityön perus- ja aineopinnot jne. Joku asiasta enemmän tietävä voi vielä korjata. :)

Miksi ei saisi? Ne ovat ihan eri hakuja, samaan tyyliin kuin ensimmäinen ja toinen yhteishaku. Avoimeen väylään haetaan erillishaun kautta ja jokaisella yliopistolla ja kandiohjelmassa on omat määritellyt ehdot opinnoista. Saman alan sisälläkin ne voivat vaihdella riippuen yliopistosta.  Samalla kertaa voi hakea muihinkin yliopistoihin jos vaatimukset ovat samanlaiset, mutta jokainen yliopisto päättää itse, kelpuuttaako toisessa yliopistossa suoritetut kurssit. Kaikki info löytyy kyllä sieltä Opintopolusta, joten kiinnostuneiden kannattaa ihan suosiolla tutkia omaa alaa koskevat tiedot sieltä.

Vierailija
4066/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin tietojenkäsittelytieteeseen on tullut tulokset muuten nyt ihan parin tunnin sisällä. Alin pistemäärä oli 35, mikä oli yllättävän alhainen ottaen huomioon kokeen helppouden.

Toisaalta tonne ei hae ne terävimmät kynät, joten onko se nyt ihme, jos pisteet ei korkeelle nouse.

Vierailija
4067/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokohan kaikki AMK paikat on täytetty? Varasijat ei ole liikkuneet mihinkään. 

Vipusesta en ymmärrä yhtään. Näkyykö sieltä kaikki koulut ja koulutukset? Voiko joku katsoa Savonia Iisalmi ja sote alat mikä tilanne. 

Nimimerkillä 2.varasija.

Minun mielestä jos ei osaa lukea tuota Vipusta, voisi henkilöltä suoraan hylätä korkeakoulupaikan.

Itse taas toivon, että jos sinä pääset korkeakouluun tai yliopistoon niin elämä koulii nokkavuutesi sellaiseksi, että oikeasti sovellut asiantuntijatehtäviin. Asiantuntija on viileä, neutraali, asiallinen eikä omahyväinen öykkärijuntti.

Tätä minäkin jäin miettimään, että toivottavasti ei ole itse päässyt tai sitten on tulossa maailman isoin m*lkku. Mutta mikäs

Se on kato tulevaisuuden esihenkilö tai jos oikeen yrittää niin voi päästä vaikka ministeriksi!

Vierailija
4068/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omat pisteet jäi niin paljon siitä, mitä ajattelin saavani, niin kiinnostuneena odotan 3.7, kun saa nähdä oman kokeen. Onko muita, joilla koe meni paljon huonommin kuin oletti? 

Vierailija
4069/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ketjusta, on ollut välillä sormi kokoajan päivittämässä keskustelua. Tänään tuli kasvatustieteellisen tulokset ja jännittäminen loppuu. Minä ja kaksi tytärtä haimme kaikki ei-ensikertalaisina ja kaikki pääsimme sisään. Ja kaikki eri paikkakunnalle. Sosiaalityö, erityispedagogiikka ja terveydenhoitaja kutsuu meitä! Tsemppiä teille, jotka vielä odottelette tuloksia! 

Vierailija
4070/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin tietojenkäsittelytieteeseen on tullut tulokset muuten nyt ihan parin tunnin sisällä. Alin pistemäärä oli 35, mikä oli yllättävän alhainen ottaen huomioon kokeen helppouden.

Toisaalta tonne ei hae ne terävimmät kynät, joten onko se nyt ihme, jos pisteet ei korkeelle nouse.

Tällainen nälviminenkään ei vaikuta oikein terävimmän näppäimistön tuotteelta eikä hyvän itsetunnon omaavan ihmisen jutuilta,

Vierailija
4071/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden lääketieteellisestä, hammaslääketieteellisestä, eläinlääketieteellisestä haaveilevien kannattaa katsoa jo vähän vanhaa Ylen Kandit-sarjaa, jota on tehty monta kautta. Se kertoo näiden alojen juuri kandin tutkinnon suorittaneiden ensimmäisestä kesästä tämän alan työssä. Se on todellakin sellaista haaveet kaatuu-meininkiä usein jossakin takahikilässä. Ainakin eläinlääkäriopiskelija joutuu ostamaan kaikki tarvittavat välineet tuota varten itse. Kysymys herää, että millä rahalla. Usein nämä joutuvat myös hankkimaan auton liikkumista varten ja joku suuressa kaupungissa opiskellut joutui jopa autokouluun, josta selvisi vaivoin ja ajeli ulos sitten tuolla takahikilällä kun ei oikeasti oikein osannut ajaa. Tässä sarjassa on myös todella paljon kiusallisia tilanteita kun nämä eivät osaa. Jollakin kaudella joku vähän myöhemmällä iällä hammaslääkäriksi opiskeleva jopa myönsi, että ei ole kovin hyvä.Tällaisia ohjelmia pitäisi to

Siis mikä ihmeen kommentti tämä oli? 😅 Voin kertoa sinulle salaisuuden, me kaikki lääkärit ollaan ihan vaan ihmisiä. Toiset osaa jonkun asian paremmin kun toinen ja päinvastoin. Tässä ammatissa joutuu väkisinkin myöntämään välillä, ettei ole kovin hyvä jossakin, mutta yrittää parhaansa. Eläinlääkkis oli kova paikka opiskella, sieltä ei päästetä ulos ilman riittäviä taitoja. Monet menevät (minä mukaanlukien) ensimmäisenä kesänä kunnaneläinlääkäriksi ja se on yksi vaikeimmista paikoista mihin eläinlääkärinä voi töihin mennä. Itse ostin tavarat käytettynä opiskelujen aikana tehdyistä töistä kerrytetyillä säästöillä (ja myin myöhemmin samalla hinnalla eteenpäin uudelle kandille) ja sukulainen lainasi autoa. Jotkut ostaa lainalla ja joku saa vakituiselta eläinlääkäriltä kaikki lainaan, tavat on monet. Ei ollut kunta minua varten, mutta onneksi tässä ammatissa on monta polkua mitä valita. Ei tarvinnut siis haaveiden kaatua minunkaan kohdalla perähikiällä, haaveeni oli aina olla eläinlääkäri ja sitä voi toteuttaa monella tapaa. Opiskelinkin samalla vuosikurssilla kun yhden kandit ohjelman tuotantokauden eläinlääkärit. Itse en olisi ikinä uskaltanut mennä ohjelmaan mukaan, nostan hattuani niille jotka uskalsivat.

Tsemppiä hurjasti kaikille niille kenelle ei ovet vielä auenneet. Itse hain vuosia ja meinasin luovuttaa. Nyt jälkikäteen katsottuna ei sillä ollut mitään väliä vaikka menikin vuosia ennen kun pääsin. Tai oli sillä, sain uskomattomia kokemuksia ja ystäviä välivuosieni aikana, en vaihtaisi niistä näin jälkikäteen ainuttakaan pois. Vaikka ne hylkäykset tuntuivat vuosi vuodelta pahemmilta.

Ja tietysti onnea kaikille jotka pääsitte, kovan työn tulos palkittiin. Nauttikaa yhdestä elämänne suurimmista saavutuksista!

Vierailija
4072/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kello lähestyy iltaa, ku porukka känkkäränkkäröistyy

Vierailija
4073/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nuoret!

Huomasin tämän ketjun. Kirjoitan pikaisesti muutaman sanan.

Oma nuoreni sai paikan ensisijaisesta hakukohteesta. Onnekkaasti. Tällä viestillä haluan tsempata teitä kaikkia, jotka jäätte ilman paikkaa tällä kertaa. Nuoreni alisuoritti lukion. Ja epäonnistui kirjoituksissa lisäksi pääasiassa. Hän jäi pääsykokeiden varaan. Ja vastoin omiakin odotuksia onnistui. Hän on ihan tavallinen kaveri ja tässä olisi voinut käydä kuinka vain. Älkää menettäkö toivoanne.

Itsestäni sen verran, että olen toiminut pitkään johtotehtävissä ja myös haastatellut valtavan joukon hakijoita eri tehtäviin urani aikana. Haluan sanoa teille: hankkikaa jokin koulutus. Jos haette alalle (vrt. asiantuntijahommat) jossa pitää olla ylempi korkeakoulututkinto, sen voi hakea myös amk > yamk väylän kautta ja sillä menee riman yli ylempi korkeakoulututkinto kategoriaan. 

Älkää jumittuko ajatukseen siitä, että paikka on saatava tietystä yliopistosta tai tietyltä alalta tarkasti (ellei ole kyse ammatista, jossa on oltava tuo nimenomainen koulutus). Me rekrytoijat/pomot ehdimme vilkaista pari sekuntia per hakemus ja katsomme, että se koulutus menee riman yli. Sen jälkeen katsomme mitä olet tehnyt ja onko sopivaa kokemusta / potentiaalia. Oikeasti homma ratkeaa haastattelussa ja vielä ensivaikutelmalla. Te riitätte ihan tavallisina nuorina lähes kaikkiin työpaikkoihin vaikka jokainen voikin olla siinä yhdessä kerrallaan. Me isommat ikäluokat kadotaan ja teille on enemmän töitä kun ehditte tehdä. 

Tilanne voi tuntua koulupaikkaa odottavalle raskaalta. Silti lähes jokaisella käy kuitenkin lopulta ihan hyvin. Se että luette näitä palstoja, kertoo jo siitä, että haluatte onnistua. Nykytyöelämässä on sellaista hiihtäjää, että asenne on jo todella paljon sekin. Voimia ja tsemppiä kaikille!

Vierailija
4074/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei nuoret!

Huomasin tämän ketjun. Kirjoitan pikaisesti muutaman sanan.

Oma nuoreni sai paikan ensisijaisesta hakukohteesta. Onnekkaasti. Tällä viestillä haluan tsempata teitä kaikkia, jotka jäätte ilman paikkaa tällä kertaa. Nuoreni alisuoritti lukion. Ja epäonnistui kirjoituksissa lisäksi pääasiassa. Hän jäi pääsykokeiden varaan. Ja vastoin omiakin odotuksia onnistui. Hän on ihan tavallinen kaveri ja tässä olisi voinut käydä kuinka vain. Älkää menettäkö toivoanne.

Itsestäni sen verran, että olen toiminut pitkään johtotehtävissä ja myös haastatellut valtavan joukon hakijoita eri tehtäviin urani aikana. Haluan sanoa teille: hankkikaa jokin koulutus. Jos haette alalle (vrt. asiantuntijahommat) jossa pitää olla ylempi korkeakoulututkinto, sen voi hakea myös amk > yamk väylän kautta ja sillä menee riman yli ylempi korkeakoulututkinto kategoriaan. 

Älkää jumittuko ajatukseen siitä, että paikka

Luuletko että täällä on pelkkiä nuoria hakemassa?

Vierailija
4075/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ketjusta, on ollut välillä sormi kokoajan päivittämässä keskustelua. Tänään tuli kasvatustieteellisen tulokset ja jännittäminen loppuu. Minä ja kaksi tytärtä haimme kaikki ei-ensikertalaisina ja kaikki pääsimme sisään. Ja kaikki eri paikkakunnalle. Sosiaalityö, erityispedagogiikka ja terveydenhoitaja kutsuu meitä! Tsemppiä teille, jotka vielä odottelette tuloksia! 

Ihanaa! Onnea teille kaikille!

Muistan kirjoituksesi ketjussa aikaisemmin ja silloin jo ajattelin, että kova on setti teidän perheessä. Nauttikaa onnistumisen tunnelmasta. Itse jäin vuosi sitten koukkuun ketjuun, kun silloin jännitin nuoreni puolesta lääkishakua. Paikka irtosi ja tunnelma oli (ja toki on yhä) uskomattoman ihana. 

Onnea myös kaikille muille paikan saaneille ja iso tsemppi ilman paikkaa jääneille. Kohti seuraavaa kierrosta; älä luovuta koskaan!

Vierailija
4076/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivittyispä vipunen useammin kuin kerran päivään

Vierailija
4077/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luuletko että täällä on pelkkiä nuoria hakemassa?" 

En. Heitä kannustin. 

Vierailija
4078/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Luuletko että täällä on pelkkiä nuoria hakemassa?" 

En. Heitä kannustin. 

Entä me nuoret, jotka on ensikertalaisuuden jo menettäny, koska "välivuodet ei ole hyviä cv:ssä" ja otti ekan surkean vastaantulevan opiskelupaikan vastaan, minkä pääsykokeella sai, kun ylppäritkään ei riittäny ja nyt joutuu jumittamaan työttömänä, kun töitäkään ei löydy? Ei paljooo lohduta.

Vierailija
4079/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näemmä jonot voivat liikkua näin viikonloppuisinkin. Harmi vaan mulla liikkui kaikki paitsi se yksi ainoa jonne haluaisin.

Vierailija
4080/6747 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näemmä jonot voivat liikkua näin viikonloppuisinkin. Harmi vaan mulla liikkui kaikki paitsi se yksi ainoa jonne haluaisin.

Jep, näemmä voi. Itsellä liikkui yks, mut varasija on sen verran pitkällä siinä kohteessa, ettei sillä ole edes väliä.. Sitten taas se jono, mihin olisi edes jotain mahiksii päästä, ei liiku laisinkaan :(