Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
4021/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ottanut jonkun toisen paikan vastaan muualta.

Vierailija
4022/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin tietojenkäsittelytieteeseen on tullut tulokset muuten nyt ihan parin tunnin sisällä. Alin pistemäärä oli 35, mikä oli yllättävän alhainen ottaen huomioon kokeen helppouden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4023/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ouluun hakeneet ensi kertalaiset onko/näkyykö teillä ensikertalaisten valintakoe jonoa teidän alal?😅

Amk mulla näkyi vain yksi jono, josta pääsin heti seuraavana päivänä sisään, vaikka en ollut lähelläkään jonon kärkeä.

Vierailija
4024/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui jännääminen tänään, kun läheiseni sai tiedon opiskelupaikan saamisesta. Paljon tsemppiä kaikille, joilla opiskelupaikka vielä epäselvää. Pidetään peukkuja!

Vierailija
4025/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiitos, just tällasen vastauksen halusinkin :D tää oli mun toinen yritys ja kanssa nollapohja ja töiden ja perheen ohessa opiskellu. Mulla ei oo ollu mitään valmennuskurssia tässä. Ehkäpä tässä kannattaa siis 3 kerran yrittää. Vielä kerran isosti onnea eikä tarkotus ollu siis väheksyä yritysten määrää kyselemällä vaan ihan puhtaasti kyselin saadakseni motia itse jatkamaan😆"

Ei kun tulta päin, sano! Vähät välitän, miten monta kertaa tässä meni, pääasia, että sinnikkyys palkittiin! Olen avannut kuohuviinipullon ja juhlin mieheni kanssa tätä aivan huikeeta päivää!!! 

Vierailija
4026/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kiitos, just tällasen vastauksen halusinkin :D tää oli mun toinen yritys ja kanssa nollapohja ja töiden ja perheen ohessa opiskellu. Mulla ei oo ollu mitään valmennuskurssia tässä. Ehkäpä tässä kannattaa siis 3 kerran yrittää. Vielä kerran isosti onnea eikä tarkotus ollu siis väheksyä yritysten määrää kyselemällä vaan ihan puhtaasti kyselin saadakseni motia itse jatkamaan😆"

Ei kun tulta päin, sano! Vähät välitän, miten monta kertaa tässä meni, pääasia, että sinnikkyys palkittiin! Olen avannut kuohuviinipullon ja juhlin mieheni kanssa tätä aivan huikeeta päivää!!! 

Olisi ollut ihan shampanjan paikka!

Vierailija
4027/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo!!! Olin menossa töihin, kun kirjoitin tuon että  4. Vaihtoehdosta kadonnut valinta ja palkki tullut Oulun lääkiksen kohdalle. Pääsin vasta äsken tarkastamaan, että miten kävin. Olen tässä nyt vaikän hengitellyt ja tuijottanut sanaa hyväksytty.  Meni suunnitelmat uusiksi hyvällä tavalla.  Tästä on hyvä jatkaa.

Vierailija
4028/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ouluun hakeneet ensi kertalaiset onko/näkyykö teillä ensikertalaisten valintakoe jonoa teidän alal?😅

Ei näy todistusta eikä valintakoetta

Vierailija
4029/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tieto- ja viestintätekniikan / tietojenkäsittelyn aloilla vielä hakutuloksia tulematta? Mietin, jos on kaksinumeroisilla varasijoilla, onko mahdollisuuksia vielä päästä?

Mikä varasija sulla on ja mihin kaupunkiin? 

14. varasija LABiin ei-ensikertalaisena.

Vierailija
4030/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä opinnoista olisi kyllä hyötyä, tai sanotaanko niin, että ei ainakaan mitään haittaakaan. En kerro, mikä ala, koska haluan pysyä anonyyminä. Totta on kuitenkin, että opintotukikuukaudet kuluisivat, mutta toisaalta olen tilanteessa, että ainakaan ekana vuonna en tarvi opintolainaa, joten vain ns. ilmainen tuki kuluu. Lääkiksessä voisi opintolainaakin ottaa tarvittavan määrän, koska sen saa varmuudella myös maksettua pois. Tällä amk-tutkinnolla ei tohdi ruveta velkaantumaan.

Et sitten saa opintolainaakaan niiltä kuukausilta kun et saa opintotukea.

Vierailija
4031/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeeko porukka oikeasti kovinkin erilaisiin koulutuksiin samalla hakukerralla? Itse olen hakenut ja kuvitellut muidenkin hakevan tietylle alalle, jolle haluaa, mutta eri kouluihin. Esim. 5 eri lääketieteellistä tai 6 eri kauppatieteellistä. Jos haluaa tradenomiksi, niin ei kai sillä oikeasti ole suurtakaan merkitystä, missä opiskelee. Merkityshän on sillä, mitä opiskelee. Toki perhe saattaa rajoittaa paikkakuntaa, mutta usein sekin on järjestelykysymys. Tyttö/poikaystävän kanssa voi asua myös eri kaupungeissa. 

Itse en kyllä seukkaisi eri kaupungissa asuvan kanssa.

Vierailija
4032/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon liikkunu varasijan eteenpäin, mutta vipusesda näkyy sama määrä valittuja, kuin mitä paikkojakin on. Onko varasijoilta joku jo valittu jonnekin vai mikä?

Vipusessa näkyy 3 jaolliset

Vierailija
4033/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi perheellinen ei voi opiskella toisella paikkakunnalla kuin muu perhe asuu? Toki on se on hankalampaa ja kalliimpaa kuin asua samalla paikkakunnalla, mutta toki mahdollista. Maailman sivu perheen isät ovat olleet töissä eri paikkakunnalla ja palanneet perheen luokse viikonlopuksi. Kyllä sama juttu onnistuu myös äideille. Ja toimii myös opiskelussa. Jos jotain haluaa oikein kovasti, niin silloin pitää panostaa myös rahallisesti sekä olla valmis asumaan erillään perheestä. Ei voi olettaa, että yhteiskunta huolehtii toimeentulosta ja tarjoaa kaikille opiskelupaikan juuri sieltä, mistä jokainen haluaa. 

Perhe menee omien haaveiden edelle.

Vierailija
4034/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se niin, että Opintopolku päivittyy vaan kahdesti päivässä ja esim tänään ei enää päivittyisi? 

Vierailija
4035/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla, että liian moni sai G-kokeesta täydet pisteet?

Vierailija
4036/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveystieteen varasijat ei ole liikkunut koko aikana. Valtaosa paikoista on edelleen vastaan ottamatta. Miksi näin, osaako joku sanoa?

Tätä meilläkin ihmetellään ja odotellaan jonojen liikkumista kuumeisesti. Kovasti ihmetyttää, mikseivät ykköshakutoiveeseensa päässeet ota paikkaa vastaan?

Vierailija
4037/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaina 27.6. on julkaistu seuraavien hakukohteiden tulokset:

Eläinlääketieteen kandiohjelma

Erityispedagogiikka, kasvatustieteiden kandiohjelma

Hammaslääketiede (opetus suomeksi), lääketieteen ja hammaslääketieteen kandiohjelma

Klasslärare (undervisning på svenska), kandidatprogrammet i pedagogik

Kotitalousopettaja, kasvatustieteiden kandiohjelma

Käsityönopettaja, kasvatustieteiden kandiohjelma

Luokanopettaja (opetus suomeksi), kasvatustieteiden kandiohjelma

Lärare inom småbarnspedagogik (undervisning på svenska), kandidatprogrammet i pedagogik

Lärare inom småbarnspedagogik (undervisning på svenska), flerformsutbildning för personer verksamma inom småbarnspedagogik

Lääketiede (opetus suomeksi), lääketieteen ja hammaslääketieteen kandiohjelma

Oikeusnotaarin koulutusohjelma (opetus Helsingissä suomeksi)

Oikeusnotaarin koulutusohjelma, opetus Vaasassa suomeksi ja ruotsiksi (suomen kielen taitoisille hakijoille)

Utbildningsprogrammet för rättsnotarie (undervisning i Helsingfors på svenska)

Utbildningsprogrammet för rättsnotarie, undervisning i Vasa på svenska och finska (för sökande med kunskaper i svenska)

Utbildningsprogrammet i medicin (undervisning på svenska)

Varhaiskasvatuksen opettaja (opetus suomeksi), kasvatustieteiden kandiohjelma

Varhaiskasvatuksen opettaja (opetus suomeksi), monimuotokoulutus sosionomitaustaisille tai lastentarhanopettajille ilman kandidaatintutkintoa

Varhaiskasvatuksen opettaja (opetus suomeksi), monimuotokoulutus varhaiskasvatuksen tehtävissä toimiville

Socialt arbete, kandidatprogrammet i samhällsvetenskaper (avläggs på svenska) (Svenska social- och kommunalhögskolan)

Kandidatprogrammet i samhällsvetenskaper (avläggs på svenska), journalistik och kommunikation, rättsvetenskap, socialpsykologi, sociologi, statskunskap med förvaltning, politices kandidat (3 år + 2 år)

Fysikaalisten tieteiden kandiohjelma

Geotieteiden kandiohjelma

Kemian kandiohjelma

Maantieteen kandiohjelma

Matemaattisten tieteiden kandiohjelma

Matematiikan, fysiikan ja kemian opettajan kandiohjelma

Tietojenkäsittelytieteen kandiohjelma

Tämä siis päivitetty lista Helsingin yliopisto 

Vierailija
4038/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan toivoa päästä tamkiin terkaksi, kun ensikertalaisena varasijalla 6?

Vierailija
4039/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikuttaakohan lääkistulosten julkaisu terveystieteitä?

Vaikea uskoa. Niin tosissaan lääkikseen hakeville, jotka sinne pääsevät, ei varavaihtoehtona ole hoitoalaa.

Ihan mielenkiinnosta, mitä ajattelet terveystieteissä opiskeltavan?

Itse terveystieteitä opiskelleena ajattelen, että siellä ei opiskella hoitoalaa. 

Riippuen pääaineesta, esim. Jyväskylässä voi opiskella niin kansanterveystiedettä, liikuntalääketiedettä, terveyden edistämistä tai gerontologiaa. Niillä ei ole juurikaan tekemistä hoitoalan kanssa, vaan teoreettinen osaaminen antaa hyvät eväät esim. tutkimustyöhön, projekti- ja hankejohtamiseen, erilaisiin koulutus- ja valmennustehtäviin jne. Hoitotieteelliset tutkinnot ovat erikseen, niissä sitten t

Eikä siinä hoitoalassakaan mitään vikaa ole. Jotkut lääkäriksi haluavat voivat olla enemmän kiinnostuneita siitä tiedeosuudesta lääkärinopinnoissa ja jotkut enemmän siitä ihmisten parantamisesta ja auttamisesta.

Vierailija
4040/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis mahdollista, että ykköstä alempia paikkoja voi ottaa aiemmin vastaan, jos kaikkien koulujen tulokset tulee ennen 3.7.? Vai onko se 3.7. kiveen hakattu joka tapauksessa? 

Ja milloin piti viimeistään ottaa vastaan?😅