Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6747)

Vierailija
3941/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ensisijaisen haun jonossa voi olla kokeella korkeammat pisteet? Eikö sen jonon viimeinen siirry kaikkien hakijoiden jonoon jos pääsee sieltä helpommin? 

Tässä menee taas (valinta) ja ensikertalainen (opiskelija) sekaisin.

Vierailija
3942/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis mahdollista, että ykköstä alempia paikkoja voi ottaa aiemmin vastaan, jos kaikkien koulujen tulokset tulee ennen 3.7.? Vai onko se 3.7. kiveen hakattu joka tapauksessa? 

Jos ne ylempien hakukohteiden tulokset tulee, niin alemmat voi ottaa vastaan. Mä sain ottaa vastaan kakkospaikan, kun ekaan tuli tieto, että en pääse. Paikat 3-6 ovat vielä auki, mutta niillähän ei varsinaisesti ole mitään virkaa, kun en niitä kuitenkaan voisi ottaa vastaan, kun pääsin jo kakkosvaihtoehtoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3943/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se yhteishaku ole mitenkään keskellä kirjoituksia, hakemuksen täyttämiseen ei mene montaa minuuttia ja hakemuslomake on auki 2 viikkoa. Kyllä niitä valintoja mietitään pitkin vuotta ja nykyään jopa ykkösellä, kun kirjoitettavat aineet määrittävät, mitä kursseja pitää valita. Lääkiksen haluavat joutuvat taktikoimaan jo ajoissa, mitä kursseja kannattaa kirjoittaa koska terveystiedon L:llä et tee mitään. Ne jotka eivät tiedä mitä haluavat tuskin tietävät haluamisiaan sen paremmin huhtikuussa tai toukokuussakaan. Jos yhteishaun ajankohtaa venytetään toukokuulle tulokset tulevat sitten juuri ennen koulun alkua elokuussa ja varasijoilta pääsyn voi unohtaa, sekö on parempi?

No onhan se nimenomaan keskellä kirjoituksia, jos nyt katsot päivämääriä kalenterista. Ja just tätähän sanoin, että jos hakemuksen täyttämiseen ei montaa minuuttia käytä, niin ykkösenä saattaa olla jotakin, mikä ei keväällä enää tunnu parhaalta vaihtoehdolta. Ja toiseksi parasta ei nykyään kannata ottaa ainakaan ensimmäisenä vuonna. 

Kyllä se aikuistuminen on huiman nopeaa siinä kohtaa juuri, kun muututaan koululaisesta aikuiseksi ihmiseksi. Ihan maaliskuu  ja heinäkuun välissä tapahtuu tuossa iässä todella paljon. Ei ole ollenkaan harvinaista, että lukion alussa 16-vuotiaana tehty suunnitelma muuttuu, kun ikää on 19 vuotta tai 20 vuotta.

Nuo tietokoneet kun ovat nykyään aika nopeita, niin ihan varmasti pystyisi pitämään hakua auki sinne huhtikuullekin. Saattaisivat nykyaikaiset tietojörjestelmät selvitä jopa siitäkin, jos saisi ottaa vastaan kakkos- tai kolmosvaihtoehdon hylkäämällä ykkösensä vaikka kesken haun. Ihan on kyse siitä, viitsitäänkö tehdä nuorille lempeämpi järjestelmä.

Vierailija
3944/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ollut liikkunut varasijat yöllä. voi itkuuu

Ne liikkuu myös päivällä

Kuinka usein? 

Ei hajuakaan, mutta kyllä ainakin kerran olen käynyt keskellä päivää katsomassa, niin oli varasija liikkunut. En sitten tiedä mistä on tullut tämä käsitys, että opintopolku päivittyisi vain kerran yöllä? 

Vierailija
3945/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne liikkuu myös päivällä

Kuinka usein? 

Ei hajuakaan, mutta kyllä ainakin kerran olen käynyt keskellä päivää katsomassa, niin oli varasija liikkunut. En sitten tiedä mistä on tullut tämä käsitys, että opintopolku päivittyisi vain kerran yöllä? 

Millä alalla?

Vierailija
3946/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne liikkuu myös päivällä

Kuinka usein? 

Millä alalla?

KTM

Vierailija
3947/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis mahdollista, että ykköstä alempia paikkoja voi ottaa aiemmin vastaan, jos kaikkien koulujen tulokset tulee ennen 3.7.? Vai onko se 3.7. kiveen hakattu joka tapauksessa? 

Jos ne ylempien hakukohteiden tulokset tulee, niin alemmat voi ottaa vastaan. Mä sain ottaa vastaan kakkospaikan, kun ekaan tuli tieto, että en pääse. Paikat 3-6 ovat vielä auki, mutta niillähän ei varsinaisesti ole mitään virkaa, kun en niitä kuitenkaan voisi ottaa vastaan, kun pääsin jo kakkosvaihtoehtoon.

Mä en ainakaan pystyisi ottaa 4. (johon hyväksytty) vaihtoehtoani vastaan, vaikka jokaisen kuuden kohteen tulokset tulleet.

Vierailija
3948/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaina 27.6 on julkaistu seuraavien hakukohteiden tulokset Helsingin yliopisto:

Eläinlääketieteen kandiohjelma

Hammaslääketiede (opetus suomeksi), lääketieteen ja hammaslääketieteen kandiohjelma

Lääketiede (opetus suomeksi), lääketieteen ja hammaslääketieteen kandiohjelma

Oikeusnotaarin koulutusohjelma (opetus Helsingissä suomeksi)

Oikeusnotaarin koulutusohjelma, opetus Vaasassa suomeksi ja ruotsiksi (suomen kielen taitoisille hakijoille)

Utbildningsprogrammet för rättsnotarie (undervisning i Helsingfors på svenska)

Utbildningsprogrammet för rättsnotarie, undervisning i Vasa på svenska och finska (för sökande med kunskaper i svenska)

Utbildningsprogrammet i medicin (undervisning på svenska)

Vierailija
3949/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei voi, vasta kaikkien tulosten tultua voi ottaa alempia vastaan, vaikka kaikki omat hakukohteet ois jo julkassu tulokset

Vierailija
3950/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokohan kaikki AMK paikat on täytetty? Varasijat ei ole liikkuneet mihinkään. 

Vipusesta en ymmärrä yhtään. Näkyykö sieltä kaikki koulut ja koulutukset? Voiko joku katsoa Savonia Iisalmi ja sote alat mikä tilanne. 

Nimimerkillä 2.varasija.

Minun mielestä jos ei osaa lukea tuota Vipusta, voisi henkilöltä suoraan hylätä korkeakoulupaikan.

Itse taas toivon, että jos sinä pääset korkeakouluun tai yliopistoon niin elämä koulii nokkavuutesi sellaiseksi, että oikeasti sovellut asiantuntijatehtäviin. Asiantuntija on viileä, neutraali, asiallinen eikä omahyväinen öykkärijuntti.

Vierailija
3951/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä aloilta on vielä tuloksia tulematta, mitkä vois vaikuttaa ympäristöalojen tuloksiin? Puoletkaan ei oo ottanu vielä paikkoja vastaan. Vai onko ihmiset vaan laiskan kärsivällisiä? XD

Vierailija
3952/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan pystyisi ottaa 4. (johon hyväksytty) vaihtoehtoani vastaan, vaikka jokaisen kuuden kohteen tulokset tulleet.

Koska näitä paikkoja pääsee ottaan vastaan. Mä en jaksa enää ihmetellä ja miettiä.. Endkuun lopulla? Elokuussa????

Vierailija
3953/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska näitä paikkoja pääsee ottaan vastaan. Mä en jaksa enää ihmetellä ja miettiä.. Endkuun lopulla? Elokuussa????

4.7 alkaen

Vierailija
3954/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystieteen varasijat ei ole liikkunut koko aikana. Valtaosa paikoista on edelleen vastaan ottamatta. Miksi näin, osaako joku sanoa?

Vierailija
3955/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi viikolla jo.

Vierailija
3956/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan aika haudata haaveet oikiksesta kun varasijalla 16?

On. Jos vielä tosissasi yritit ja kaikkesi teit, unoha ala. Varhaiskasvattajaksi pääsis tuolla pistemäärällä. 

Vierailija
3957/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on varmaan kauheen tyhmä kysymys mutta voiko varasijat edentyä vaan arkisin?

Vierailija
3958/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jee, pääsin Jyu:lle maisteriohjelmaan 🥰

Tervetuloa! Mihin ohjelmaan pääsit? 

Vierailija
3959/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pian sen jälkeen, kun kaikki tulokset ovat tulleet. Isoja aloja puuttuu enää opekoulutukset ja DIA, että eiköhän tämä mene ennen määräaikaa maaliin.

Tuskin menee jos HY Kumpulan kampukselta kysytään. Isojen alojen lisäksi on vielä kasa muitakin julkaisematta. 

Vierailija
3960/6747 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI!!!!! Pitää odottaa että joko a) kaikki, ihan kaikki koko Suomen tulokset tulevat tai b) et pysty enää saamaan edes teoreettisesti ylempiä kohteita. 

Sun kohdalla on täyttynyt vaihtoehto b, joten sen takia pystyit ottamaan paikan vastaan jo nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi