KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
Jospa huomenna alkaisi merjat kampusten uumenissa hiljalleen syöttää yliopistotuloksia hakijoille. Sitä toivoen ja odotellen hyvää sunnuntaita kaikille.
Onneksi voi lähteä rantsuun nauttimaan auringosta ja katellaan huomenna joko alka rytisemään! Hyvää sunnuntaita.
Nuo kelan tukien ja opintotukien alkamiset kannattaa kysyä ihan suoraan kelalta jossa on ammattilaisia vastaamassa. Täällä on nyt niin paljon mutuilua tai tieto on jostain 30 vuoden takaa kun lasten äidit ovat itse opiskelleet
Vierailija kirjoitti:
Onko jollakin tietoa siitä, valitaanko kaikki ensikertalaiset oikeasti niin, että heille varatut paikat täyttyvät, vaikka pääsykoe olisi mennyt ihan surkeasti? Eli otetaan niin paljon ensikertalaisia huonoillakin valmiuksilla, että paikat on täynnä, eikä ei-ensikertalaisia enempää, kuin mitä heille on paikkoja varattu? Olen itse ei-ensikertalainen, varasijalla 2 ja minulla on yli 60 pistettä enemmän pääsykokeesta kuin mitä on nyt merkitty valittujen alarajalle. Silti näkyy että 9 on vasta valittu, aloituspaikkoja 40.
Surkeilla todistuksilla enempää kuin umpisurkealla pääsykokeella ei pääse sisään. Pitää olla ennalta määrätty tai myöhemmin määriteltävä minimipistemäärä.
Viime vuonna yhteen yliopistoviestintään piti olla 84/100 pistettä valintakokeessa.
Mutta ruuhka-aloilla on ruuhkaa myös hyvistä todistuksista ja hyvistä pääsykoetuloksista. Silloin pistemäärä määräytyy kiintiön mukaan. Esimerkiksi 80/100 pistettä saanut pääsee, mutta 79,5 pistettä on se ensimmäinen ulosjäävä. Jonkun on oltava se 1., joka ei pääse sisään, vaikka hänestä olisi voinut ihan yhtä hyvä maisteri tullut kuin muistakin.
Meillä on kiintiöt, jotka jossain tasatilanteessa lievästi ylitetään.
Yks Jyväskylän proffa esitti jo vuosia sitten, että Suomi ottaisi kuten jotkut muut maat, niin monta opiskelijaa kuin on tulossa. Sitten ajetaan niin lujaa, että paska tippuu rattailta ts. toisena vuonna tippuvat utamit ulos.
Nyt edetään kiintiömäärällä ja kiintiöpisteillä. Selvensikö asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jollakin tietoa siitä, valitaanko kaikki ensikertalaiset oikeasti niin, että heille varatut paikat täyttyvät, vaikka pääsykoe olisi mennyt ihan surkeasti? Eli otetaan niin paljon ensikertalaisia huonoillakin valmiuksilla, että paikat on täynnä, eikä ei-ensikertalaisia enempää, kuin mitä heille on paikkoja varattu? Olen itse ei-ensikertalainen, varasijalla 2 ja minulla on yli 60 pistettä enemmän pääsykokeesta kuin mitä on nyt merkitty valittujen alarajalle. Silti näkyy että 9 on vasta valittu, aloituspaikkoja 40.
Surkeilla todistuksilla enempää kuin umpisurkealla pääsykokeella ei pääse sisään. Pitää olla ennalta määrätty tai myöhemmin määriteltävä minimipistemäärä.
Viime vuonna yhteen yliopistoviestintään piti olla 84/100 pistettä valintakokeessa.
Mutta ruuhka-aloilla on ruuhkaa myös hyvistä todistuksista ja hyvistä pä
Missä maassa otetaan ihan kaikki hakijat?
Vierailija kirjoitti:
Nuo kelan tukien ja opintotukien alkamiset kannattaa kysyä ihan suoraan kelalta jossa on ammattilaisia vastaamassa. Täällä on nyt niin paljon mutuilua tai tieto on jostain 30 vuoden takaa kun lasten äidit ovat itse opiskelleet
Ja joillain on tapana sanoa asia varmana, vaikka todellisuudessa ei ole tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut paitsi aloituspaikat ovat kolmella jaollisia lukuja (sekä alle viiden kohdalla 1-4). Se on sellainen kevyt tietosuojaistus, vaikka tieto luonteeltaan julkista onkin.
Neljänkympin lähin kolmella jaollinen luku on 39.
Kaikkein vaikeapääsyisimmässäkin paikassa (Aallon tuotantotalous, kaikki valitut ensisijaisessa toiveissaan) vasta reilu puolet on ottanut paikan vastaan. Vastaanottoa ei siis kannata liiaksi tuijottaa.
Tefyyn vaikein päästä, taitaa älykkäimmät opiskella tefyssä
Aallon TuTaan vaikempi päästä kun TeFylle, tänä vuonna vaadittiin LLL Luma aineista että pääs TuTalle terveisin Prodekolainen TuTa jumala.
Mitä silloin tehdään, jos ensikertalaisilla on niin surkeat pisteet, että kiintiöt ei täyty? Otetaanko ei-ensikertalaisia enemmän sisään ensikertalaisten ohi?
Voisko nää työttömyystukia koskevat jutut kirjoittaa jonnekkin muualle tai kysyä itse Kelalta.. Ei oikein istu tähän ketjuun kun kyseessä on jännitysketju liittyen valintakokeisiin ja opiskelupaikan saamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut paitsi aloituspaikat ovat kolmella jaollisia lukuja (sekä alle viiden kohdalla 1-4). Se on sellainen kevyt tietosuojaistus, vaikka tieto luonteeltaan julkista onkin.
Neljänkympin lähin kolmella jaollinen luku on 39.
Kaikkein vaikeapääsyisimmässäkin paikassa (Aallon tuotantotalous, kaikki valitut ensisijaisessa toiveissaan) vasta reilu puolet on ottanut paikan vastaan. Vastaanottoa ei siis kannata liiaksi tuijottaa.
Tefyyn vaikein päästä, taitaa älykkäimmät opiskella tefyssä
Ei ole. Tuta on vaikein päästä. Sinne vaadittiin tänä vuonna täydet pisteet. Tasasijasäännöissä alettiin laskea ällien kokonaismäärää. Tefylle vaadittiin vain matikan ja fysiikan ällät. Myös pääsykokeissa oli viime vuonna puolitoista pistettä eroa tutan hyväksi.
Tefyllä saattaa silti olla älykkäimmät opiskelijat, sillä opinnot ovat niin vaikeat ja työläät.
Vierailija kirjoitti:
Voisko nää työttömyystukia koskevat jutut kirjoittaa jonnekkin muualle tai kysyä itse Kelalta.. Ei oikein istu tähän ketjuun kun kyseessä on jännitysketju liittyen valintakokeisiin ja opiskelupaikan saamiseen.
Enemmän ne tänne istuu kuin äitien keskustelut pilttien hakemisista. Tuossa työttömyystuella elävä on saanut juuri koulupaikan ja stressaa miten raha-asiat menevät ja loppuuko tuki heti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä silloin tehdään, jos ensikertalaisilla on niin surkeat pisteet, että kiintiöt ei täyty? Otetaanko ei-ensikertalaisia enemmän sisään ensikertalaisten ohi?
Kiintiö täyttyy aina, paitsi jos ensikertalaisia hakijoita ei ole tarpeeksi. Rajat määrittyvät alimman sisäänpäässeen mukaan, se ei ole mikään lukittu ja ennaltapäätetty pistemäärä, vaikka joillakin saattaa olla ehtona että pitää saada vähintään 10p tms.
Milloin voi ottaa vastaan alemman paikan? Olen saanut paikan kolmannesta hakutoiveestani ja haluaisin jo ottaa sen vastaan, mutta en ole vielä saanut tuloksia ykköstoiveesta ja olen varasijalla toisessa. Voinko ottaa kolmannen paikan heti, kun saan tulokset ykköstoiveesta jos olen siellä varasijalla? Voiko sen ottaa vastaan silloin heti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiintiö täyttyy aina, paitsi jos ensikertalaisia hakijoita ei ole tarpeeksi. Rajat määrittyvät alimman sisäänpäässeen mukaan, se ei ole mikään lukittu ja ennaltapäätetty pistemäärä, vaikka joillakin saattaa olla ehtona että pitää saada vähintään 10p tms.
Näin on. Jokainen ensikertalainen, joka täyttää mahdollisen kynnysehdon, voidaan valita ensikertalaisten kiintiöön. Kynnysehtoja voi olla todistuksella joku tietty arvosana (yliopistossa, AMK-puolella ei taida olla tällaista) tai tietty minimimäärä pisteitä todistuksesta, kokeesta tai sen jostain osiosta. Osassa yliopistokohteita minimipistemäärä on suhteessa kokeen maksimimäärään jollain ennakolta ilmoitetulla tavalla (joko koko kokeen pisteet, parhaan tai tietyn joukon parhaita pisteet) tai jos kokeessa on jotain ihmisen luettavia vastauksia, saattaa olla, että monivalintaosiosta pitää saada tietty pistemäärä, että lähdetään lukemaan vastausta. AMK-kokeissa on se osiokohtainen minimi, joka yllättävänkin monella muuten hyvät pisteet saavalla voi koitua kohtaloksi.
Vain jos ensikertalaisia hakijoita ei ole tarpeeksi (ei tapahdu koskaan?) tai ei ole tarpeeksi noita kynnysehtoja täyttäviä, kiintiön paikkoja voidaan antaa toiskertalaisille. Ensikertalaisten paikat siirretään sitä ennen toiselle kiintiölle, eli pääsykokeella otetaan sisään enemmän väkeä kuin oli tarkoitus. Vasta jos ei ole tarpeeksi ensikertalaisia, jotka pääsisivät kokeen minimipisteillä läpi, paikkoja aletaan antaa toiskertalaisille yli heidän kiintiönsä määrän.
Monilla aloilla toiskertalaisuudesta ei ole merkittävää haittaa, mutta etenkin AMK-puolella on näitä kohteita, joissa kymmeniä pisteitä paremmalla menestyksellä jää ulos. Se ei ole oikein, on ensikertalaiskiintiön perustelujenkin vastaista, mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Milloin voi ottaa vastaan alemman paikan? Olen saanut paikan kolmannesta hakutoiveestani ja haluaisin jo ottaa sen vastaan, mutta en ole vielä saanut tuloksia ykköstoiveesta ja olen varasijalla toisessa. Voinko ottaa kolmannen paikan heti, kun saan tulokset ykköstoiveesta jos olen siellä varasijalla? Voiko sen ottaa vastaan silloin heti?
Vasta kun kaikki tulokset kaikille ovat tulleet. Joko kesäkuun lopussa tai heinäkuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ne tänne istuu kuin äitien keskustelut pilttien hakemisista. Tuossa työttömyystuella elävä on saanut juuri koulupaikan ja stressaa miten raha-asiat menevät ja loppuuko tuki heti.
Samaa mieltä. Eikä varmastikkaan yksi tai kaksi hakijaa hakee työttömänä koulupaikkaa. Eli ajankohtainen aihe ja täältä löytää moni nopeasti vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
On niissä jotkut kriteerit mitä pitää vähintään saada, minimissään pitää koe suorittaa hyväksytysti. Joissain on kynnysehtoja, että esim. pitää suorittaa pitkä matematiikka vähintään tietyllä arvosanalla tai saada kokeessa vähintään tietty määrä pisteitä. Opintopolussa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta kun kaikki tulokset kaikille ovat tulleet. Joko kesäkuun lopussa tai heinäkuun alussa.
Viimeksi sain juhannuksena kirjeen ja mahdollisuuden ottaa opiskelupaikan vastaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi sain juhannuksena kirjeen ja mahdollisuuden ottaa opiskelupaikan vastaan
Pääsit ykköstoiveeseen. Ne voi ottaa heti, ja tuhansia onkin jo otettu vastaan. Kysyjä oli kolmostoiveessaan, eikä voi ottaa paikkaansa vielä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsit ykköstoiveeseen. Ne voi ottaa heti, ja tuhansia onkin jo otettu vastaan. Kysyjä oli kolmostoiveessaan, eikä voi ottaa paikkaansa vielä vastaan.
Ei ollut ykköstoive
Kyllä. Niin se valitettavasti menee.