Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä valittavan ja negatiivisen työkaverin suhteen?

Vierailija
12.03.2025 |

Minulla on ongelma työpaikalla, jossa olen nyt ollut joitain vuosia.  Lähin kollegani, jonka kanssa olisi kaikinpuolin järkevää tehdä yhteistyötä, on erittäin negatiivinen. Jokainen kohtaaminen on täynnä valituksia siitä, miten kaikki on huonosti, HUONOSTI! Tämä tuntuu minusta tosi kuluttavalta. Jos yritän ehdottaa ratkaisuja tai  miettiä, mitä voisimme yhdessä tehdä ongelmien ratkaisemiseksi  tämä vain ärsyttää häntä, sillä hän haluaa keskittyä ongelmien esille tuomiseen.  Myönnän, että usein menen itsekin valitukseen mukaan. Se on jotenkin todella kutsuvaa ja lopulta tuntuu helpommalta mennä mukaan kuin yrittää epätoivoisesti kulkea vastavirtaan. Tästä taas tulee todella huono fiilis itselle.

Toinen kollega on vielä kehunut tämän Negiksen (joo, sori, jotenkin aina ajatelessani tätä henkilöä, menen itsekin negativiseksi!!) "kriittistä" ilmaisua. Minusta toistuva ongelmien listaaminen ilman ratkaisuehdotuksia lietsoo mielestäni vain ja ainoastaan huonoa henkeä työpaikalla. Lisäksi Negiksen tiedonpuutte tai asioiden sekoittaminen tuo työpaikalle väärää informaatiota, mutta hänellä on uskottava ja itseensä luottava tapa esittää asiat, joten häntä kuunnellaan.

Olen jo rajoittanut sitä, kuinka usein näemme tai viestimme. Olisi kuitenkin järkevää tehdä yhdessä töitä ja joskushan sitä on nähtävä työkavereitaan (teemme paljon etänä). Onko teillä kokemuksia vastaavista tilanteista?  Miten olette toimineet? Onko  ainut ratkaisutyöpaikan vaihto vai voiko tilannetta parantaa muilla keinoilla?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota yhteyttä, Älä ole missään kontaktissa. Älä vastaa tervehdykseen. Älä vastaa kysymyksiin. Blokkaa henkiklö täysin.

Vierailija
2/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan itse negativinen? Kuten myönsitkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ihmistyypin. Teet vaan päätöksen ettet lähde siihen negailuun mukaan. Olet tekemisissä vaan sen verran mitä on pakko. Jos hän odottaa jotain vastakaikua niin vastaat vaan, että mielestäsi olisi rakentavaa keskustella ratkaisuista.

Mikäli negailu jatkuu niin voit ottaa myös positiivisen asenteen: ymmärrän, onhan tuo harmittavaa mutta en enää jaksa keskittyä negatiivisiin asioihin. Mietin asioita jotka on hyvin.

Jos negatiivisuuden systemaattinen torjuminen käy liian kuormittavaksi niin vaihda työpaikkaa.

Vierailija
4/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverit on työkavereita. Hoida asiat hyvin ja tuo oma mielipiteesi työasioihin esiin. Juttele esihenkilösi kanssa. Jotain kyllä keksitte.

Vierailija
5/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö kertomaan ton kirjoittamasi suoraan kollegalle? Voi tuntua vaikealta mutta hän ei tiedä, miten sinä koet hänen kommunikaationsa. Tai puhu pomolle/HR:lle?

Vierailija
6/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työpaikalla sääntö, että pomolle voi mennä valittamaan jos on ongelmaan myös jonkinlainen ratkaisu/ehdotus. Valittaahan me kaikki osaamme, ei ole vaikeaa. Sääntö haastaa negiksen käyttämään aivojaan.

Vierailija
7/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota yhteyttä, Älä ole missään kontaktissa. Älä vastaa tervehdykseen. Älä vastaa kysymyksiin. Blokkaa henkiklö täysin.

Saa valitus. Saa potkut....

Vierailija
8/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt niin että negatiiviseen huomautukseen vastaan aina jotain positiivista.

Jos työn vuoksi pitää ratkaista jokin ongelma, en esitä ratkaisuehdotuksia enkä yritä keskustella jos toinen vain valittaa. Vaan kerron miten ongelma hoidetaan ja kysyn että haluatko tehdä asian x vai teetkö mieluummin asian y kun minä teen asian x. Kyllä toinen varmaan ärsyyntyy kun en anna valittaa, mutta en välitä siitä.

Vierailija
9/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan kyllä ihmistyypin. Yritän olla niin vähän tekemisissä kuin mahdollista.

Vierailija
10/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en jaksanut työpaikan porukan jatkuvaa kitinää ja valitusta. Joka lause oli muitten haukkumista tai muuten vaan manailua. 

Jätin työt ja tää oli yksi mutta ei ainoa syy. 

Vierailija
11/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdi siitä, että teet oman osuutesi ja lopeta muiden kyylääminen ja valittaminen, kuten huomaat, nyt SINÄ olet se VALITTAJA.

Vierailija
12/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vastaava tilanne kärjistymässä. Yksi tiimiläinen vetäisi herneen nenään kun pätevämpi kollega sai paikan, josta hän olisi myös ollut kiinnostunut. Tuon valinnan jälkeen on kaikki puheet ja viesti olleet pelkkää negatiivisuutta täynnä. Hän keskittyy aivan muuhun kuin työn tekoon ja kuormittaa siten meitä muita. Yhteisissä palavereissa hän on täysin mykkä, jos tuo pätevämpi kollega on linjoilla. Meidän ihanan tiimimme ilmapiiri on rikottu. Se surettaa. Meillä oli ennen hyvä yhdessä tekemisen meininki. Sen kadottaminen surettaa eniten.

Olen itse koittanut käyttäytyä häntä kohtaan ystävällisesti ja jättää negatiivisuuden huomioimatta. Kohta en enää jaksa leikkiä, ettei hänen negatiivisuutensa haittaa. Silloin saattaa suustani päästä sellaista, mitä kadun jälkeenpäin. Enkä ole yksin ajatusteni kanssa. Toisen kollegan kanssa juuri pohdimme asiaa ja mietimme, pitäisikö meidän puuttua asiaan, vai olla esimieheen yhteydessä. Päätimme koittaa jutella hänen kanssaan ensin itse. Sekin kyllä jännittää, millainen myrsky siitä nousee.

Vierailija
13/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiiviset ihmiset on usein positiivisia älykkäämpiä että älä valita kun selkeästi et ole mikään järjen jättiläinen. 

Vierailija
14/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverit on työkavereita. Hoida asiat hyvin ja tuo oma mielipiteesi työasioihin esiin. Juttele esihenkilösi kanssa. Jotain kyllä keksitte.

AP vastaa: olen ajatellut esihenkilön kanssa keskustelua, mutta kun pomo juuri vaihtui, tuntuu, että uudella tyypillä ei ole yhtään intressiä henkilöjohtamiseen. Menee minimillä siitä, misä pääsee helpoimmalla eikä halua kuulla tällaisia vuorovaikutukseen liittyviä asioita. Sekin ehkä vielä hankaloittaa tilannetta, että tästä uudesta pomosta on aika vähän hyvää sanottavaa, joten helposti menee valittamiseksi :)

Vierailija
15/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on työpaikalla sääntö, että pomolle voi mennä valittamaan jos on ongelmaan myös jonkinlainen ratkaisu/ehdotus. Valittaahan me kaikki osaamme, ei ole vaikeaa. Sääntö haastaa negiksen käyttämään aivojaan.

AP vastaa: Saako siis valittaa työkavereille? Koska kyse nyt nimenomaan siitä, että valittaa työkavereilla. Varmaan pomollekin, siitä en tiedä. Meillä ei ole tuollaista sääntöä, toisaalta to vaikuttaa hankalaltakin siksikin, että entä jos menis pomolle tästä tilanteesta valittamaan, niin eihän minulla mitään ratkaisua ole. Ei alaisilla usein ole tietoa tai kokonaiskuvaa, joka esihenkilöillä on, joten ratkaisua voi olla vaika lähteä hahmottamaan.

Vierailija
16/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista, että koet noin isoksi ongelmaksi työkaverin jota et edes näe usein, jos kerran teette paljon etätyötä. Eikö puheita voi laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos? Onko tuollainen tosiaan niin suuri ongelma, että mietit sen vuoksi työpaikan vaihtoa? Uusi valittaja odottaa sitten siellä seuraavassa työpaikassa.

Vierailija
17/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä asioi hänen kanssa. Jos hän ei vaan jaksa sitä työtä ja paikkaa. Ehkä hän haluaisi oman ratkaisun hänen kokemiin ongelmiin, ei toisen ratkaisua. Tai sitten on krooninen nega.

Vierailija
18/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt niin että negatiiviseen huomautukseen vastaan aina jotain positiivista.

Jos työn vuoksi pitää ratkaista jokin ongelma, en esitä ratkaisuehdotuksia enkä yritä keskustella jos toinen vain valittaa. Vaan kerron miten ongelma hoidetaan ja kysyn että haluatko tehdä asian x vai teetkö mieluummin asian y kun minä teen asian x. Kyllä toinen varmaan ärsyyntyy kun en anna valittaa, mutta en välitä siitä.

Tääon tosi hyvä! Toisaalta ei minullakaan usein ole mitään ratkaisuehdotusta. Usein olen ihan ihmeissänikin, kun työkaveri valittaa jostain, kun yritän ensin itsellekin selvittää ensin, mitä oikein on kysymys. Mutta yritän tätä ainakin niissä rajoissa kuin pystyn. Tajuankin, että tuo työkaverin ärsyyntyminen siihen, etten halua lähtee valitukseen mukaan, on se, joka tuntuu tässä oikeastaan vaikealta. Kiitos!

Vierailija
19/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani. Noin hurjat uhriutujat purkavat pahaa oloaan noin ja sitä on tosi vaikea, ellei mahdoton muuttaa. Ei ole itsereflektiokykyä, kritiikki käytöstä kohtaan on vain syy uhriutua lisää, ja saattavat jopa kostaa.

Vierailija
20/39 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituista, että koet noin isoksi ongelmaksi työkaverin jota et edes näe usein, jos kerran teette paljon etätyötä. Eikö puheita voi laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos? Onko tuollainen tosiaan niin suuri ongelma, että mietit sen vuoksi työpaikan vaihtoa? Uusi valittaja odottaa sitten siellä seuraavassa työpaikassa.

AP vastaa: tätä olen itsekin pohtinyt. Miksi annan yhden ihmisen vaikuttaa niin paljon itseeni ja omaan työhön? Enpä tiedä,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi