Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tekoäly vaikuttaa työhösi/ammattiisi? Uhkaako tekoäly viedä työsi kokonaan?

Vierailija
12.03.2025 |

Olen sovellussuunnittelija. Työhön kuuluu koodaamista, mutta se on vain pieni osa. Käytän tekoälyä apuna, mutta ei se vielä osaa tehdä 100% koodia valmiiksi. Lisäksi koodi mitään soveltaa toimimaan muiden järjestelmien kanssa ja liikkuvia osia on niin paljon, etten usko, että teköäly tulee koko työtä koskaan hoitamaan. Helpottaa kyllä rutiinivaiheiden tekemisessä, en ottanut sen ilolla vastaan.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh?

Vierailija
2/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koodari. Toivottavasti vie työni kokonaan ennen eläkeikääni. Tällä hetkellä töitä enemmän vielä vie halvemmat ulkomaalaiset koodarit kuin tekoäly, tekoäly on lähinnä hyvä auttaja ja googletuksen monipuolisempi korvaaja - tehostaa varsinkin juniorimpien tekemistä kyllä merkittävästi, mutta ei yksin tee ohjelmia. Enkä mitään muutakaan työtä kaipaa tilalle. Kunhan se tulonjakohomma saadaan järjestettyä, universaali riittävä perustulo kaikille koneiden korvaamille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varastohenkilö. Toki automaattivarastoja on jo monessa paikkaa, mutta en usko, että meillä investoidaan varaston robotiikkaan ihan lähiaikoina ainakaan. Veikkaan, että saan tän 15 vuotta olla vielä töissä ennen eläkettä.

Vierailija
4/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aiemmin tilauskäsittelijä ja sittemmin etuuskäsittelijä. Periaatteessa molemmat hommat vois tehdä koulutettu apin... Eiku tekoäly jo nyt. En tiedä missä määrin tekee, koska kyllästyin ja opiskelin putkiasentajaksi. Nyt ei ole töitä suhdanteiden vuoksi, mutta luulen että työ hyvin pitkälti on turvassa tekoälyltä vaikka voihan sitä näissäkin töissä hyödyntää. 

Vierailija
5/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytät jotain tekoälyavustinta sovelluskehityksessä joka osaa jotain tällä hetkellä. Tilanne ei tule olemaan vakio. Jossain vaiheessa tekoäly tulee olemaan sillä tasolla että sille lyödään ne speksit eteen mitkä nyt lyödään kehitystiimille, tekoäly kysyy tarvittavat jatkokysymykset niiden perusteella ja pullauttaa sitten ulos tarvittavan ohjelmiston.

Vierailija
6/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten tekoälyltä turvassa on suorittava, työkaluja vaativa, yllättäviä tilanteita ja paikkoja sisältävä vaihteleva työ.

Kaikki työ missä pulataan vain informaatiolla, koodareista virkamiehiin, on ensimmäisten joukossa liipaisimella.

Vierailija
7/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahahahhaah joo kyllä...tekoäly pukee ja riisuu kurahousuja ja ruokkii ja vessattaa. Vanhuspuolella laittaa nukkumaan ja lääkitsee, ei se sentään kaikkeen pysty!

Vierailija
8/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti vie. Olen henk.koht.avustaja.

Vierailija
9/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ahahahhaah joo kyllä...tekoäly pukee ja riisuu kurahousuja ja ruokkii ja vessattaa. Vanhuspuolella laittaa nukkumaan ja lääkitsee, ei se sentään kaikkeen pysty!

Vielä.

Vierailija
10/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin osaaja tekee paremmin ja toimivampaa koodia kuin tekoäly, mutta yritäpä selittää tätä työnjohdolle. Tosin jos tekoäly oikeasti osaa tehdä parempaa koodia kuin sinä, niin sitten sinut on syytäkin korvata tekoälyllä. Tämä sama pätee kaikkeen muuhunkin työhön.

Vierailija
11/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yövartijavaltiossa ei julkisista varoista tällaisia makseta. Toki joillakin rikkailla on yksityisiä hoitajia, mutta aika vähiin jää... 

Vierailija
12/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kokoomuksessa olemme huolissamme jotta tarvitaanko enään johtajia kun tälläiset älyt vie meidän pallimme alta....

-petteri ja kari

ps. kenen perseessä minä sit päätäni pidän, petteri kysyy

Vierailija
13/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noita robotteja on koko ajan kehitteillä, tuskin tosin vielä meidän elinaikana tulevat ihmistä korvaamaan, ainakaan täysin.

Vierailija
14/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kokoomuksessa olemme huolissamme jotta tarvitaanko enään johtajia kun tälläiset älyt vie meidän pallimme alta....

-petteri ja kari

ps. kenen perseessä minä sit päätäni pidän, petteri kysyy

Käsien heiluttajia ja hyviä veljiä tarvitaan aina. 

Vierailija
15/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noita robotteja on koko ajan kehitteillä, tuskin tosin vielä meidän elinaikana tulevat ihmistä korvaamaan, ainakaan täysin.

Riippuu kuinka pian aiot kuolla. 1950-luvulla ennustettiin että maailmassa on markkinoita viidelle tietokoneelle. Jo kasarilla tilanne oli aika paljon erilainen.

Vierailija
16/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tulee korvaamaan. Olen niin hyvä tyyppi että toista saa hakea.

Vierailija
17/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kääntäjä. Organisaatiossa, jossa nyt olen töissä chatgpt on kielletty ja joku senior kielitäti on sanout ettei saisi käyttää mitään konekääntimiä, kukaan. Hän ei ole johtotason ihminen mutta suosittelee tätä linjaa, koska eihän sitä tiedä jos joku tumpelo laittaisi salassa pidettävää tietoa google-kääntäjään. AI kamala.

Niin että vastaus: nykyisessä työpaikassa ollaan niin takapajuisia ettei AI tai konekääntimet tule viemään hommiani ihan heti.

Ihan konkreettinen ongelma tosin on konekääntimen suhteen. Nimittäin sellainen pullonkaulahommeli, ekonomit tietää, että miten  tiedostot saa siihen JOS olisi hyvä ja toimiva sellainen. Tätä ollaan myös mietitty, eikä ratkaisua ole. Ajatus että olisi joku super-konekäännin jokaisen työntekijän käytössä, vähän niinku fish in your ear, on niin kallista ettei sellaista edes pohdita.  Esim muutamalla käyttäjällä lisenssi johonkin huippu konekääntimeen yleisimmissä kielissä (ruotsi, enkku) teoriassa mahdollista, vaan ei käytännössä. Ei ole aikaa ja varaa rakentaa sisäinen palvelukanava eikä ostaa hyvää konekäännintä.

Joten näillä mennään. Mulla on kollegoja (syntyneet 80-luvun lopussa) jotka kääntävät tyyliin kynällä ja paperilla. Ja he odottavat että chatgpt veisivät käännöshommat heiltä.  

Olen nähnyt isossa organisaatiossa, että vaikka tekoälylle olisi virkaa, niin sitä ei käytetä. Pääosin koska ei tajuta , tai ei ole varaa. Ei haluta vaihtaa luotettavia ihmisiä koneeseen, jonka tuloksesta ei ole satavarmaa tietoa pitkällä aikavälillä, jonka kanssa ei osata työskennellä, mahdollisia virheitä korjata ja ehkäistä, ja joka vaatii ison investoinnin aluksi. 

Vierailija
18/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kääntäjä. Organisaatiossa, jossa nyt olen töissä chatgpt on kielletty ja joku senior kielitäti on sanout ettei saisi käyttää mitään konekääntimiä, kukaan. Hän ei ole johtotason ihminen mutta suosittelee tätä linjaa, koska eihän sitä tiedä jos joku tumpelo laittaisi salassa pidettävää tietoa google-kääntäjään. AI kamala.

Niin että vastaus: nykyisessä työpaikassa ollaan niin takapajuisia ettei AI tai konekääntimet tule viemään hommiani ihan heti.

Ihan konkreettinen ongelma tosin on konekääntimen suhteen. Nimittäin sellainen pullonkaulahommeli, ekonomit tietää, että miten  tiedostot saa siihen JOS olisi hyvä ja toimiva sellainen. Tätä ollaan myös mietitty, eikä ratkaisua ole. Ajatus että olisi joku super-konekäännin jokaisen työntekijän käytössä, vähän niinku fish in your ear, on niin kallista ettei sellaista edes pohdita.  Esim muutamalla käyttäjällä lisenssi johonkin huippu konekääntimee

Koskahan ne kuulee että niitä tekoälyjä voi ajaa ihan paikallisesti omalla serverillä. Pieniä malleja ihan tavallisella läppärillä, olen kokeillut itsekin.

Vierailija
19/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on on firman sisäinen AI, mitkään tiedot ei vuoda ulkopuolelle

Vierailija
20/28 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Lontoossa hoitamassa Exadata järjestelmiä.

Ei tule viemään tehtäviäni. Muuttaa voivat hieman, helpottavat ehkä.