Noroviruksen pelko
Olenko ainoa joka kärsii joka vuosi tästä aivan hel****sta noron pelosta? Taas ip-lehdissä muistutellaan epidemian leviämisestä ja rajuista oireista. Oma lapseni on loppuviikon pois päiväkodista ja arvioin hänen osallistumistaan uudelleen ensi viikolla tautitilanteen mukaan, mutta silti ahdistaa. Pelkään erityisen paljon siksi, että olen raskaana enkä tiedä millaiseen vaaraan minä/vauva joutuisimme jos noro jotenkin pääsisi kotiimme. Lapsi kiukuttelee kun en päästä häntä myöskään viikonloppuna kaverisynttäreille vaikka olenkin hänelle siihen järjestänyt tilalle kivan päivän mökillä.
Norossa ahdistaa eniten se, että ei auta vaikka miten itse hinkkaisi käsiään ja varoisi syömisiä, se saattaa silti tulla jonkun toisen ihmisen kautta vaikka hänen pahimmat oireensa olisivatkin jo helpottaneet. Miten te muut oikein selviätte?
Kommentit (4)
Kannattaa jutella tuosta pelosta vaikka neuvolassa. Tarvitset ammattiapua. Sairasta pilata lapsen elämä oman mt-oireilun vuoksi.
No mikä siinä nyt on niin ihmeellistä? Aivan samanlainen mahatauti kuin mikä tahansa muukin. Pari päivää kurjaa oloa ja sitten se on ohi.
Minusta tuntuu, että se kamaluus on niissä karmeissa kuvauksissa, että molemmista päistä tulee samaan aikaan ja kivutkin ovat kamalat. Meillä on kotona vain yksi vessa, en pysty edes kuvitella miten selviäisimme. Ja sitten tautia olisi monta viikkoa kaikilla pinnoilla eli hirveää desifiointia olisi tiedossa. Ja tosiaan tämän raskauden vuoksi pelottaa ihan vauvan henkikin. Aiempina vuosina en ole ollut ihan näin peloissani, nyt ahdistus ja pelko tuntuu ihan painona rinnassa.
Ap
Minimoi ulkona kulkemiset, lapsi kotihoitoon, pakastin ja jääkaappi täyteen ruokaa ettei tarvitse käydä kaupassa ainakaan kuukauteen. Maitokin kestää pakastamista hyvin, jauhoista itse leivotut sämpylät. Ei salaatteja kaupasta norokautena ja tomaatit porkkanat yms. kypsennettynä.