Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien hakemustehtailu häiritsee ja hidastaa yrityksien rekrytointiprosesseja. Ei näin!

Vierailija
12.03.2025 |

Olen kuullut rekrytoinneista vastaavilta, miten yrityksiin tehtaillaan valtaisa määrä ns. "turhia" hakemuksia johtuen  Marinin hallituksen masinoimasta hakemustehtailun pakosta työttömille.  Työpaikkoja on todella vähän suhteessa työttömien määrään 330 000.   Hyvät hakijat hukkuvat hakemustulviin tai niiden löytäminen on työlästä.

Ihmettelen ettei nykyinen oikeistohallitus ole tähän järjettömään tilanteeseen keksinyt ratkaisua.  Parempi antaa työttömille vapaus tehtailla laadukkaita hakemuksia vaikka 1 per kuukausi sen sijaan, että  joka viikko lähetetään hakemuspakon vuoksi saavuttamattomiakin töitä.  Olen itse käytännön järkeä soveltava ihminen, mutta en voi auttaa amatöörien tekemiä valuvikoja lainsäädäntöön, mutta löydän niitä Suomesta liikaa. Tämä on yksi valuvika monista.

Kommentit (240)

Vierailija
41/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime kuussa hain mm jäteauton ja inva-taksin kuljettajaksi, ei ole ajokorttia.

Älä ihmettele, jos saat huomautuksen. Paikkojen pitää olla sellaisia, joihon voisit työkokemus, koulutus ja muut seikat huomioon ottaen työllistyä.

Ei tuosta mitään huomautusta tule koska ei juuri oman alan töitä tarvitse hakea.

Vierailija
42/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tämä te-toimiston siirtymä kunnalle on jo toista kuukautta antanut minun olla rauhassa näiltä hakemuksilta. 

Sama täällä

Meilläpäin tehdään suunnitelma kolmeksi kuukaudeksi. Ja jos työkkäristä tai siis kunnasta nykyisin ei soitettaisi uuden suunnitelman laatimiseksi, niin käsittääkseni ei saa työmarkkinatukea, jos suunnitelma ei ole voimassa. Korjatkaa, jos olen väärässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hakenut lukuisiin yrityksiin enkä keski-ikäisenä suomalaisena miehenä kelpaa edes haastatteluun. Miksei yritykset poista työpaikkailmoitusta jos oikeen kukaan ei tunnu kelpaavan.

Moni firma laittaa jo että paikka on nuorelle, aloittavalle ym. Olen kyllä hakenut noihinkin koska olisivat käyneet minulle hyvin. Palkasta päätellen jotain aika kevyitä ja yksinkertaisia hommia kun lupailivat pari tonnia kuussa liksaa. Mutta menisihän se aika ja olisi kyttääjät vähän aikaa poissa. Tietysti parempi työllistää nuoria, se on selvä.

Vierailija
44/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artsia ei kiinnosta enään, kun Kelan hommat kutsuu. Eiköhän tuo Marttinen sitten keksi jotain mielipuolisempaa tilalle kun astuu Arton saappaisiin.

Vierailija
45/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hakenut lukuisiin yrityksiin enkä keski-ikäisenä suomalaisena miehenä kelpaa edes haastatteluun. Miksei yritykset poista työpaikkailmoitusta jos oikeen kukaan ei tunnu kelpaavan.

Ei niille keski-ikäiset naisetkaan kelpaa. 

Vierailija
46/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ura- ja yksilövalmentajista apua?

Niihin on iha jäätävät jonot, mä oon oottanu omaani jo puol vuotta. Eikähän ne nyt nekään työpaikoiksi muutu saatikka työnantajien asennetta muuta

Vierailija
47/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ihmettele, jos saat huomautuksen. Paikkojen pitää olla sellaisia, joihon voisit työkokemus, koulutus ja muut seikat huomioon ottaen työllistyä.

Ei tuosta mitään huomautusta tule koska ei juuri oman alan töitä tarvitse hakea.

Joo, ei saa huomautusta, mitä vaan voi hakea. Koska oman alan paikkoja ei ole lähelläkään. Eikä tarvi lähteä kauemmaksi, siellä on työttömiä vielä enemmän. Aiheesta juttelin viimeksi oman virkailijaneidin kanssa. Ja jos työtarjous tulee, sitä paikkaa pitää aina hakea, vaikka olisi töissäkin.

Vierailija
48/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä. Tulossa pitkä ketju, jossa työttömät kertovat, etteivät edes hakisi töitä, mutta kun on pakko. 

No jos ymmärtäisit lukemaasi niin tajuaisit että työttömät joutuvat hakemaan töihin joihin eivät mitenkään voi päästä eli esim ajokortiton kuljettajaksi. Mutta ethän sinä ymmärrä, olet sen monta kertaa jo täällä kertonut, joskus oikein huutaen.

Kukaan ei pakota kortitonta hakemaan kuljettajaksi.

Jäätyään työttömäksi normi-ihminen alkaa hakea duunia ja neljä hakemusta kuukaudessa on todella, todella vähän. 

Sinä taas haet tekosyitä.  Sekin on kerrottu sinulle monta kertaa.  Mutta kun et ymmärrä. 

Vierailija
49/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se menee. Laitat neljä hakemusta jakson alussa ja käyt kuittaamassa velvoitteen suoritetuksi. Sitten katselet loppukuun sopivia työpaikkoja joita haet ja ehkä panostat hakemukseesi vähän enemmän. En vain ymmärrä mikä tämän kyykyttämisen motiivi koska kuitenkin haen niitä kiinnostaviakin työpaikkoja. Nyt työllistyin ja työt alkavat parin kuukauden päästä ja silti pitää hakea tämä väliaikakin töitä vaikkei niitä pysty ottamaan vastaan kuin pariksi kuukaudeksi. Eikä kukaan palkkaa pariksi kuukaudeksi ketään. Pääasia kuitenkin että kyykkään siihen asti. 

Moni on tässäkin ketjussa ilmoittanut, ettei hae. 

Vierailija
50/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä. Tulossa pitkä ketju, jossa työttömät kertovat, etteivät edes hakisi töitä, mutta kun on pakko. 

No jos ymmärtäisit lukemaasi niin tajuaisit että työttömät joutuvat hakemaan töihin joihin eivät mitenkään voi päästä eli esim ajokortiton kuljettajaksi. Mutta ethän sinä ymmärrä, olet sen monta kertaa jo täällä kertonut, joskus oikein huutaen.

Kukaan ei pakota kortitonta hakemaan kuljettajaksi.

Jäätyään työttömäksi normi-ihminen alkaa hakea duunia ja neljä hakemusta kuukaudessa on todella, todella vähän. 

Sinä taas haet tekosyitä.  Sekin on kerrottu sinulle monta kertaa.  Mutta kun et ymmärrä. 

4 hakemusta on paljon suhteessa siihen, miten vähän itse kullekin kohdentuvia töitä on tarjolla.

Vierailija
51/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle joku "tekoäly" tarjosi linja- auto- ja rekka- ja jakeluautokuskin paikkoja kun työhistoriassa on autokuskin hommia 15 vuotta. Ei riitä näkö eikä kortitkaan enää ja se on hyvä. Tuttu tarjosi taksikuskin keikkoja...ei kestä selkä istuskella tyhjänpäiten, ajohommia se ei kylläkään haittaa. Pakkohan se on hakea kun kerran määrätään.

Työkkärin virkailija tarjosi joskus jotain vartijan hommaa hakuun. Ilmoituksessa mainittiin, että vaaditaan tietty määrä kokemusta alalta. Ei ollut tuota. Työkkärin mukaan ei haitannut. Soitin ilmoituksen numeroon ja kävi heti selväksi, ettei ole asiaa edes hakea sitä. Onneksi sain virkailijan vakuutettua tuon jälkeen.

Vierailija
52/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tämä te-toimiston siirtymä kunnalle on jo toista kuukautta antanut minun olla rauhassa näiltä hakemuksilta. 

No se loppuu kun saavat kunnissa asiat rullaamaan. Nythän sinne siirtyi vuoden alusta iso osa te-toimistojen henkilökuntaa valtion puolelta mikä lakkautettiin ja opettelevat nyt kuntien hajanaisia järjestelmiä. Kyllä se jonkun aikaa vie.

Vierailija
53/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ns. pakkohaku aiheuttaa myös ongelmia koska, mahdollisia oman alan työpaikkoja on rajallinen määrä, joutuu hakemista "rajoittamaan" että seuraavillekin kuukausille jää mahdollisia hakumahdollisuuksia. 

Vierailija
54/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen hakemustehtailupakko johtaa vaan siihen, että työhaluisten työttömien on entistäkin vaikeampi saada töitä, koska jokainen työttömän lähettämä hakemus on epäilyttävä.

Haluat siis sanoa, että huomattava osa ei edes halua töitä. 

Vierailija
55/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 3 kuukautta. 

Vierailija
56/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus tai Satonen ei luo yhtäkään työpaikkaa. He eivät ole yrityksiä ja palkkaa ketään. Se ei poista ongelmaa että olet töissä tai et niin rahaa ei silti jää käteen yhtään mitään. Kyllä juurisyy on ihan muualla. 

Miks ne sit lupailee 100000 työpaikkaa ja väittää et saksimisilla niitä tulee? 

Psykopatian, narsismin ja ylivertaisuusvinouman tuotetta. Varsin yleinen ilmiö kokkareilla kannattajineen.

Vierailija
57/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä

Meilläpäin tehdään suunnitelma kolmeksi kuukaudeksi. Ja jos työkkäristä tai siis kunnasta nykyisin ei soitettaisi uuden suunnitelman laatimiseksi, niin käsittääkseni ei saa työmarkkinatukea, jos suunnitelma ei ole voimassa. Korjatkaa, jos olen väärässä. 

Käsitykseni mukaan työvoimapoliittinen lausunto ratkaisee. Se missä lukee että ei estettä työttömyysetuuden maksamiselle alkaen pvm. Ei minulla ainakaan ole mitään loppupäiviä kirjattu mihinkään. Suunnitelma on voimassa kun on mutta on se työnhakuvelvoitekin loppunut johonkin eikä ole tarvinnut hakea mitään ja kassan rahaa on tullut. Kun neiti soittaa jostain niin tarkistetaan suunnitelma eli sama vanha jaarittelu ja tulee uusi lausunto ja hakuvelvoite. On vuosien kokemus.

Vierailija
58/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömän on pakko pelata annetuilla säännöillä. Itse täytän 63, työpaikkoja ei ole ja kukapa tämän ikäisen palkkaisi? Silti haen töitä, koska on haettava. Muuta en voi .

Haetuksi työpaikaksi riittää se, että kysyt vaikka sukulaiseltasi tai naapuriltasi, sattuuko hänellä olemaan töitä tarjolla. 

Hakemuksen ei tarvitse olla kirjallinen eikä haettavaa työpaikkaa tarvitse olla ilmoitettu avoimeksi missään. 

Vierailija
59/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ura- ja yksilövalmentajista apua?

Niihin on iha jäätävät jonot, mä oon oottanu omaani jo puol vuotta. Eikähän ne nyt nekään työpaikoiksi muutu saatikka työnantajien asennetta muuta

Just tämä. Työllistymiseni este on ensisijaisesti työpaikkojen vähyys. Näinä aikoina joukosta löytyy aina joku parempi hakija, enkä minäkään huono ole.

Vierailija
60/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä

Olet väärässä. Jos eivät ehdi soittamaan, ei se asiakkaan syy ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän