Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien hakemustehtailu häiritsee ja hidastaa yrityksien rekrytointiprosesseja. Ei näin!

Vierailija
12.03.2025 |

Olen kuullut rekrytoinneista vastaavilta, miten yrityksiin tehtaillaan valtaisa määrä ns. "turhia" hakemuksia johtuen  Marinin hallituksen masinoimasta hakemustehtailun pakosta työttömille.  Työpaikkoja on todella vähän suhteessa työttömien määrään 330 000.   Hyvät hakijat hukkuvat hakemustulviin tai niiden löytäminen on työlästä.

Ihmettelen ettei nykyinen oikeistohallitus ole tähän järjettömään tilanteeseen keksinyt ratkaisua.  Parempi antaa työttömille vapaus tehtailla laadukkaita hakemuksia vaikka 1 per kuukausi sen sijaan, että  joka viikko lähetetään hakemuspakon vuoksi saavuttamattomiakin töitä.  Olen itse käytännön järkeä soveltava ihminen, mutta en voi auttaa amatöörien tekemiä valuvikoja lainsäädäntöön, mutta löydän niitä Suomesta liikaa. Tämä on yksi valuvika monista.

Kommentit (240)

Vierailija
21/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömän on pakko pelata annetuilla säännöillä. Itse täytän 63, työpaikkoja ei ole ja kukapa tämän ikäisen palkkaisi? Silti haen töitä, koska on haettava. Muuta en voi .

Löydätkö helposti jokaiselle viikolle työpaikan, mitä hakea? Käytätkö samaa hakemuspohjaa eli tyyliin copy/paste

Olen eri mitta sama tilanne. Minä laitan vaan hakemuksen sen firman työnhakusivulle koska ne niin neuvoo. Jos ei ole sivuja, laitan vapaamuotoisen hakemuksen sähköpostiin  jossa on mainittu tärkeimmät työpaikat ja alan kokemus. Neljää hakemusta ei onneksi tarvi tehdä, yksi riittää mutta oman alan töitä harvoin on tarjolla. Lisäksi kysyn vanhoilta työnantajiltani, kaupungilta, mistä vaan.

Vierailija
22/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se menee. Laitat neljä hakemusta jakson alussa ja käyt kuittaamassa velvoitteen suoritetuksi. Sitten katselet loppukuun sopivia työpaikkoja joita haet ja ehkä panostat hakemukseesi vähän enemmän. En vain ymmärrä mikä tämän kyykyttämisen motiivi koska kuitenkin haen niitä kiinnostaviakin työpaikkoja. Nyt työllistyin ja työt alkavat parin kuukauden päästä ja silti pitää hakea tämä väliaikakin töitä vaikkei niitä pysty ottamaan vastaan kuin pariksi kuukaudeksi. Eikä kukaan palkkaa pariksi kuukaudeksi ketään. Pääasia kuitenkin että kyykkään siihen asti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä. Tulossa pitkä ketju, jossa työttömät kertovat, etteivät edes hakisi töitä, mutta kun on pakko. 

Niinpä. Tuet alas, niin alkaa kiinnostaa. Kyttäys on vain turhaa byrokratiaa.

Keksisipä trolli joskus jotain uutta...

Mutta ei. Sama levy pyörii vuodesta toiseen.

Vierailija
24/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä: "Hyvät hakijat hukkuvat hakemustulviin tai niiden löytäminen on työlästä". Suurin ongelma Suomessa on tämä "hyvän työntekijän " ikuinen etsiminen. Jos sinulla on sata hakiaa niin kyllä sieltä varmasti löytyy useampi hyvä jos annetaan kunnolla yrittää. Rekrytoinnissa käytetään ihan liikaa aikaa ihmettelyyn. Koeaika uusi tulokas testiin ja jos ei miellytä niin aina voi purkaa työsuhteen. Mikä ongelma? Kukaan ei ole seppä syntyessään ja valmista ajatusten lukijaa et saa mihinkään työhön. 

Vierailija
25/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono laki.

Vierailija
26/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se menee. Laitat neljä hakemusta jakson alussa ja käyt kuittaamassa velvoitteen suoritetuksi. Sitten katselet loppukuun sopivia työpaikkoja joita haet ja ehkä panostat hakemukseesi vähän enemmän. En vain ymmärrä mikä tämän kyykyttämisen motiivi koska kuitenkin haen niitä kiinnostaviakin työpaikkoja. Nyt työllistyin ja työt alkavat parin kuukauden päästä ja silti pitää hakea tämä väliaikakin töitä vaikkei niitä pysty ottamaan vastaan kuin pariksi kuukaudeksi. Eikä kukaan palkkaa pariksi kuukaudeksi ketään. Pääasia kuitenkin että kyykkään siihen asti. 

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi ihmeessä laitat ne ekana päivänä, kun kuitenkin haet sen jälkeen muuallekin? Turhaa lisätyötä vaan kaikille.

Vierailija
27/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla muuta haetakaan kuin nöyryyttämistä. Jostain syystä varsinkin Kokoomuksen kannattajat kuvittelevat tuon olevan hyödyllistä. Valtakunnan laajuista henkistä pahoinpitelyä. Eivätkä edes joudu vastuuseen teoistaan.

Vierailija
28/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hakenut lukuisiin yrityksiin enkä keski-ikäisenä suomalaisena miehenä kelpaa edes haastatteluun. Miksei yritykset poista työpaikkailmoitusta jos oikeen kukaan ei tunnu kelpaavan.

Vierailija
29/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi ihmeessä laitat ne ekana päivänä, kun kuitenkin haet sen jälkeen muuallekin? Turhaa lisätyötä vaan kaikille.

Lähinnä sen vuoksi että voin keskittyä kiinnostavien töiden etsimiseen ja niihin hakemuksiin panostamiseen rauhassa. Ei ole minun vikani jos laki on tehty pakottamaan tiettyyn määrään hakemuksia tietyssä ajassa. Nyt suoritan heti velvoitteen alta pois ja voin keskittyä kuukauden muuhun. 

Vierailija
30/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus tai Satonen ei luo yhtäkään työpaikkaa. He eivät ole yrityksiä ja palkkaa ketään. Se ei poista ongelmaa että olet töissä tai et niin rahaa ei silti jää käteen yhtään mitään. Kyllä juurisyy on ihan muualla. 

Vierailija
31/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin tykkään tehdä hommat heti ku pystyy enkä jätä viime tippaan. Ja kun joka tapauksessa niitä avoimia hakemuksia nyt tulee laiteltua useita per viikko, niin sama kuitata velvollisuudet heti pois alta. 

Vierailija
32/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime kuussa hain mm jäteauton ja inva-taksin kuljettajaksi, ei ole ajokorttia.

Minulle joku "tekoäly" tarjosi linja- auto- ja rekka- ja jakeluautokuskin paikkoja kun työhistoriassa on autokuskin hommia 15 vuotta. Ei riitä näkö eikä kortitkaan enää ja se on hyvä. Tuttu tarjosi taksikuskin keikkoja...ei kestä selkä istuskella tyhjänpäiten, ajohommia se ei kylläkään haittaa. Pakkohan se on hakea kun kerran määrätään.

Vierailija
33/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään laitoin pakolliset neljä hakemusta menemään. Valitsin neljä ensimmäistä kriteerit täyttävää paikkaa työkkärin sivuilta. En minä halua ketään turhaan häiritä, mutta kun on pakko hakea. Yleensä haen vain vuokrafirmojen paikkoihin, kun siellä on palkkaa saava ihminen töissä niitä käsittelemään.

Vierailija
34/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus tai Satonen ei luo yhtäkään työpaikkaa. He eivät ole yrityksiä ja palkkaa ketään. Se ei poista ongelmaa että olet töissä tai et niin rahaa ei silti jää käteen yhtään mitään. Kyllä juurisyy on ihan muualla. 

Miks ne sit lupailee 100000 työpaikkaa ja väittää et saksimisilla niitä tulee? 

Vierailija
35/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime kuussa hain mm jäteauton ja inva-taksin kuljettajaksi, ei ole ajokorttia.

Älä ihmettele, jos saat huomautuksen. Paikkojen pitää olla sellaisia, joihon voisit työkokemus, koulutus ja muut seikat huomioon ottaen työllistyä.

Niin mutta jos ei kertakaikkiaan ole sellaisia työpaikkoja. Kuinka näin vähähäisestä työpaikka tarjonnasta voisi muka löytää jonkun järkevän työpaikan joka viikolle.

Minulla olisi täysin mahdotonta löytää edes sitä yhtäkään joka kuukausi, sellaista johonka olisi edes jonkinmoiset realistiset mahdollisuudet työllistyä. N59

Eikö ne tämmöistä asiaa siellä työkkärissä tajua ollenkaan.

Vierailija
36/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ura- ja yksilövalmentajista apua?

Vierailija
37/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tämä te-toimiston siirtymä kunnalle on jo toista kuukautta antanut minun olla rauhassa näiltä hakemuksilta. 

Sama täällä

Vierailija
38/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömän on pakko pelata annetuilla säännöillä. Itse täytän 63, työpaikkoja ei ole ja kukapa tämän ikäisen palkkaisi? Silti haen töitä, koska on haettava. Muuta en voi .

Löydätkö helposti jokaiselle viikolle työpaikan, mitä hakea? Käytätkö samaa hakemuspohjaa eli tyyliin copy/paste

En ole yo, mutta huomannut, että joka paikkaan noin 300 hakijaa. Rustasin aiemmin kovalla vaivalla hakemuksia ja räätälöin CV:tä. Yhteen paikkaan saatoin käyttää monta päivää. Nyt olen oppinut läksyni tässä hyödyttömässä pakkohaussa. Sama CV joka paikkaan, kopioin hakemuksen ja pikkuisen jotain muuta riippuen paikasta. Näin saan 4 hakemusta tehtyä päivässä. Pakko tehdä mutta hukkaan heitettyä aikaa.

Vierailija
39/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen hakemustehtailupakko johtaa vaan siihen, että työhaluisten työttömien on entistäkin vaikeampi saada töitä, koska jokainen työttömän lähettämä hakemus on epäilyttävä.

Vierailija
40/240 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on onneksi tekoäly joka osaa tehtailla hakemukset työttömän käskystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan