Hei, mitä käy jos työkkäriin ilmoittaa masennuksesta?
Tuleeko sitten 4 työpaikan etsimisen seuraksi myös pakollista kuntouttavaa työtä ilman rahaa yms vai mitenkä tuo menee?
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Eli ilmotat vaan työkkäriin että olet sairastunut, ja sulla on sairaspäiväraha vetämässä Kelassa, mutta koska sen saaminenhan on epävarmaa, tulet saamaan työttömyys korvausta odotusajlta, JOS ja KUN ilmoitat siinä ilmoituslomakkeessa joka on Omapalvelussa (te-palvelu) että OLEN työvoiman käytettävänä siitä huolimatta. ELi tämä on tärkeää muistaa. Et sano siinä että ET ole, sillon se tuki katkeaa heti. Siinä on rastiruutuun kyselylomake tälle asialle.(Ilmoita työnhaun muutoksesta-kohdassa)
Voit ilmoittaa, että olet sairaana, mutta olet edelleen työnhakijana työkykysi rajoissa, saat työttömyysetuutta. Jos haet sairauspäivärahaa, tulkitaan sinun haluavan kahta tukea samaan aikaan ja se on petos. Voit valita vain toisen eikä ole olemassa tilannetta, jossa saisit mitään odotusajan tukea. Kaikilla maksajana ei ole Kela.
Odotusajalle voi hakea toimeentulotukea (Kela perii sen takaisin niistä sairauspäivärahoista).
Vierailija kirjoitti:
Työvoimavirkailija ei saa lukee kenenkään tietoja mistään kannoista.
Jos on lukenut, tehkää rikosilmoitus.
Sosiaalityöntekijät on noita vakoiluhommia varten. Työtön voi sanoa hyvästit yksityisyydelle.
Haet lääkäriltä B-todistuksen jos saat sellaisen ja ilmoitat työvoimatoimistolle että olet sairas. Sinut siirretään sairauspäivärahalle joka kestää niin kauan kuin sairauslomasi kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työkyvytön ja lopulta aina saanut sairauspäivärahat, vaikka on tullut lääkärinlausunnosta poikkeavia päätöksiä KELA:lta ja eläkevakuutusyhtiöltä. Ohje on se, että mikäli ei saa päivärahaa, pitää ilmoittautua työkkäriin. Siellä katsotaan työnhakuvelvoite, jota ei yleensä määrätä sairaille.
Koska en ole ollut koskaan työkkärin asiakas, en tiedä hakulomakkeesta. Kuvittelisin sen sairas - kohdan tarkoittavan virallista statusta tulojen suhteen eli saatko sairauspäivärahaa vai et. Ei sitä, oletko sairas vai et.
"kuvittelisin", eli olet sivutolkulla inttänyt itsepäisesti vastaan muille mitä he yrittää neuvoa, ja viimein myönnät ettet tiedä mitään. JES
Oli ensimmäinen viestini ketjuun ja kuten sanoin
Ei kannata uskoa mitä ihmiset sanoo. Ihmiset ei aina kerro toisille totuutta näistä tukiasioistaan. Ja voi olla etteivät itsekään tiedä kaikesta. joten älä usko mitä muut sanoo. "Tiedän sen että on ihmisiä", eli et tiedä toisten asioista yhtään mitään. Jos on B-lausunto vaikka masennuksesta, kylä sillä sairaspäivärahaa saa.
Ei välttämättä saa. Olen eri, mutta Kela on todennut minun olevan täysin työkykyinen vastoin hoitavan lääkärin lausuntoa. Ja meitä on paljon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkailija toteaa, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä, joten lähettää Kelaan lausunnon, ettei ole edellytyksiä työttömyysetuuden maksamiselle.
On työmarkkinoiden käytettävissä, jos hakee (ja ottaa vastaan) työkyvylleen sopivaa työtä (täysin työkyvyttömälle sellaista ei ole olemassa eli ei käytännössä haeta). Lukuisat työkyvyttömät työttömät saavat työttömyystukea (oikeasti heille kuuluisi, jokin muu tuki/eläke, mutta eivät saa).
Voit hakea niitä työpaikkoja sillon kun määrätään hakemaan vaikka ei pitäisi. Kirjotat sen vaan sitten suoraan siihen alkuun "hei, nimeni on xxxx, olen sairastanut kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja vakavaa masennusta 7 vuoden ajan , lisäksi kärsin sosiaalisten tilantei
Ihan itsekin tekisit tuollaisen omalla nimelläsi? Jos toivoisit vielä joskus saavasi töitä ja muutenkin säilyttäväsi maineesi.
En ole koskaan ollut työtön, mutta eikö siellä ilmoittauduta työttömäksi tietystä pv lähtien ja sitten erikseen tehdään hakemus päivärahasta? Kyllä tosiaan voi ilmoittaa itsensä työttömäksi ja hakea sairauspäivärahaa /kuntoutustukea, koska ne ovat epävarmat. Sitten vaan ei hae maksatukseen työttömyyspäivärahaa / palauttaa jo saamansa etuudet, jos tulee myöhemmin päätös tuesta sairauden perusteella.
Aika ruusuinen kuva yhteiskunnasta heillä, jotka tosissaan (?) kuvittelevat jokaisen lääkärin sairaaksi toteaman saavan sairauden perusteella korvauksen. Heitä pistetään myös työllistävään kuntoutukseen vastoin toimintakykyään ja sitten potkitaan sieltä pois.