Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei, mitä käy jos työkkäriin ilmoittaa masennuksesta?

Vierailija
11.03.2025 |

Tuleeko sitten 4 työpaikan etsimisen seuraksi myös pakollista kuntouttavaa työtä ilman rahaa yms vai mitenkä tuo menee?

Kommentit (187)

Vierailija
161/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse työkyvytön ja lopulta aina saanut sairauspäivärahat, vaikka on tullut lääkärinlausunnosta poikkeavia päätöksiä KELA:lta ja eläkevakuutusyhtiöltä. Ohje on se, että mikäli ei saa päivärahaa, pitää ilmoittautua työkkäriin. Siellä katsotaan työnhakuvelvoite, jota ei yleensä määrätä sairaille.

Koska en ole ollut koskaan työkkärin asiakas, en tiedä hakulomakkeesta. Kuvittelisin sen sairas - kohdan tarkoittavan virallista statusta tulojen suhteen eli saatko sairauspäivärahaa vai et. Ei sitä, oletko sairas vai et. 

Vierailija
162/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimavirkailija ei saa lukee kenenkään tietoja mistään kannoista.

Jos on lukenut, tehkää rikosilmoitus.

vaikea tehdä kun eduskunta itse pari vuotta sitten päätti niin. Lähetä kiitos vaikkapa Jani Toivolalle.

Oikeesti en enää ihmettele miksi olet työtön. Olet aivan mahdoton etkä kykene ottamana vastaan informaatiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse työkyvytön ja lopulta aina saanut sairauspäivärahat, vaikka on tullut lääkärinlausunnosta poikkeavia päätöksiä KELA:lta ja eläkevakuutusyhtiöltä. Ohje on se, että mikäli ei saa päivärahaa, pitää ilmoittautua työkkäriin. Siellä katsotaan työnhakuvelvoite, jota ei yleensä määrätä sairaille.

Koska en ole ollut koskaan työkkärin asiakas, en tiedä hakulomakkeesta. Kuvittelisin sen sairas - kohdan tarkoittavan virallista statusta tulojen suhteen eli saatko sairauspäivärahaa vai et. Ei sitä, oletko sairas vai et. 

"kuvittelisin", eli olet sivutolkulla inttänyt itsepäisesti vastaan muille mitä he yrittää neuvoa, ja viimein myönnät ettet tiedä mitään. JES

Vierailija
164/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

edelleenkin , sinä tulet saamaan työttömyyskorvausta sen 9 päivän omavastuun ajalta, mikäli osaat ilmoittaa sen oikein kuten olen neuvonut aiemmin. JA senkin  jälkeen jos kela ei päästäisi sinua sairaslomalle/eläkkeelle (mikä teoriassa on mahdollista). Ensisijainen etuutesi kuitenkin on sairapäiväraha, eli sinunn on pakko hakea sitä jos olisi oikeus.

Jos olet ilmoittanut työkkärin palvelussa, että olet sairaana 2.3. alkaen 28.4. asti, mutta et keskeytä työnhakua  (saat maksavan lausunnon eikä etuus katkea, olethan edelleen ensisijaisesti työtön) JA hakenut Kelasta sairauspäivärahaa 2.3. alkaen, niin Kela ilmoittaa työkkärin asiakastietojärjestelmään, että tarkistakaa ko. henkilön lausunto, hän ilmoitti meille olevansa sairaana 2.3. alkaen ja hakevansa tuosta alkaen etuutta. Siksi työnhaku katkaistaan tuosta päivästä alkaen ja samalla katkaistaan työttömyysetuuden maksatus. Kahta etuutta ei voi saada samaan aikaan.

Vierailija
165/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömät luulevat, että voivat itsediagnosoida ties mitä vaivoja ja työntekemisen estäviä asioita?

Tämäpä tämä. Itse kerrotaan eri rajoituksia kun ei pysty sitä taikka tätä. Yhdellä oli korkeanpaikankammo. Aha. Yksi piti tarjottua työpaikkaa moraalisesti hänelle aivan mahdottomana. Yhellä ei kuulemma selkä kestä. Ei kait siinä sitten. Toimittakaa tänne hoitavan lääkärinne kirjoittama lausunto että nämä vaivat estävät sen-ja-sen työn tekemisen.

Semmoinen lausunto joita useimmat toimittaa ja jossa lukee jonkun lääkärin hätäisesti arvioituna , että saattaa vaikeuttaa oireita, taikka voi vaikuttaa huonontavasti ei riitä mihinkään. Sillä ei tee mitään että voisit välttyä työn hakemiselta.

Eli koska olet masentunut, haet sen lääkärin lausunnon siitä. Sitten jäät sairaslomalle ja alat hakea sairaspäivärahaa. Ei tarvi tulla työkkä

Tosi rasittavaa, jos tällaisia ihmisiä on työskentelemässä työttömien kanssa. Verohallintokin on jo ymmärtänyt olevansa asiakaspalvelussa.

Ei kai joku helluntailainen voi mennä paikalliseen räkälään myymään olutta ja siideriä. Korkeanpaikan kammo estää aika tehokkaasti monetkin työt, riippuu vaikeusasteesta. Se invalidisoi ihmistä ihan tasaväkisesti myös vapaa-ajalla. Ja selkäkipukakin on erilaisia. Joku pystyy tekemään jotain, joku taas ei sitä samaa.

Vierailija
166/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"kuvittelisin", eli olet sivutolkulla inttänyt itsepäisesti vastaan muille mitä he yrittää neuvoa, ja viimein myönnät ettet tiedä mitään. JES

Oli ensimmäinen viestini ketjuun ja kuten sanoin, en tiedä. Tiedän sen, että on ihmisiä, joilla on B-lausunto ja silti ovat työkkärissä työnhakijoina. Yksi siksi, ettei saa kuntoutustukea. Toinen siksi, että toimeentulotuen ja työkkärin kanssa menisi säätämiseksi, kun vaihtaa statusta kun homma onnistuu myös työnhakuvelvoitteen poistamisella. 

Vierailija
167/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

edelleenkin , sinä tulet saamaan työttömyyskorvausta sen 9 päivän omavastuun ajalta, mikäli osaat ilmoittaa sen oikein kuten olen neuvonut aiemmin. JA senkin  jälkeen jos kela ei päästäisi sinua sairaslomalle/eläkkeelle (mikä teoriassa on mahdollista). Ensisijainen etuutesi kuitenkin on sairapäiväraha, eli sinunn on pakko hakea sitä jos olisi oikeus.

Jos olet ilmoittanut työkkärin palvelussa, että olet sairaana 2.3. alkaen 28.4. asti, mutta et keskeytä työnhakua  (saat maksavan lausunnon eikä etuus katkea, olethan edelleen ensisijaisesti työtön) JA hakenut Kelasta sairauspäivärahaa 2.3. alkaen, niin Kela ilmoittaa työkkärin asiakastietojärjestelmään, että tarkistakaa ko. henkilön lausunto, hän ilmoitti meille olevansa sairaana 2.3. alkaen ja hakevansa tuosta alkaen etuutta. Siksi työnhaku katkaistaan tuosta päivästä alkaen ja samalla katkaistaan työttömyysetu

Ei katkaista työttömyys tuen maksamista JOS OLET siinä ilmoituslomakkeessa kertonut että olet edelleen valmis ottamaan vastaan omaa työkykyäsi vastaavaa työtä, ja olet työmarkkinoiden käytettävissä. Sen omavastuuajan jälkeen siirryt siaraspivärahan saajaksi. Jatkat tätä itsepintaista jankutusta vaikka sulle on sata kertaa kerrottu asinlaita. Soitappa ja kysy alkaa kyllästyttää.

Vierailija
168/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli ensimmäinen viestini ketjuun ja kuten sanoin, en tiedä. Tiedän sen, että on ihmisiä, joilla

Ei kannata uskoa mitä ihmiset sanoo. Ihmiset ei aina kerro toisille totuutta näistä tukiasioistaan. Ja voi olla etteivät itsekään tiedä kaikesta. joten älä usko mitä muut sanoo. "Tiedän sen että on ihmisiä", eli et tiedä toisten asioista yhtään mitään. Jos on B-lausunto vaikka masennuksesta, kylä sillä sairaspäivärahaa saa. 

Vierailija
169/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei...mitä käy.., p.o. ...mitä tapahtuu... tai ...miten käy.

Vierailija
170/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli ensimmäinen viestini ketjuun ja kuten sanoin

Ei kannata uskoa mitä ihmiset sanoo. Ihmiset ei aina kerro toisille totuutta näistä tukiasioistaan. Ja voi olla etteivät itsekään tiedä kaikesta. joten älä usko mitä muut sanoo. "Tiedän sen että on ihmisiä", eli et tiedä toisten asioista yhtään mitään. Jos on B-lausunto vaikka masennuksesta, kylä sillä sairaspäivärahaa saa. 

Enköhän kuntoutustukea saavana ja kuntoutuksessa ja vertaistukiryhmissä olevana tiedä ihan riittävästi. Eläkeyhtiö hylkää puolet hakemuksista ja KELA:nkin päätökset voivat erota haetusta.

Ei ole montaa viikkoa, kun kuntoutusohjaaja /sosiaaliohjaaja sanoi minulle, että pitää ilmoittautua työkkäriin, jos uutta kuntoutuspäätöstä ei ole tullut siihen mennessä kuin vanha lakkaa. Ja tiesi vallan hyvin, että lääkäri on lausunnossaan katsonut työkyvyttömyyteni jatkuvan vuoteen 2027 ja hänen näkemyksensä mukaan olen täysin työkyvytön kaikkeen työhön. 

171/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole työnhaku velvoitetta ollut koskaan. 

Miksei?

Tätä ehkä on jo kysytty, en jaksa lukea koko ketjua, sori.

Vierailija
172/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Märätään minimissään kuuden viikon karenssi ja karenssin määrääjälle tulee provisiokorvaus.

Vierailija
173/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärissä vittuillaan entistä enemmän.

Vierailija
174/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömät luulevat, että voivat itsediagnosoida ties mitä vaivoja ja työntekemisen estäviä asioita?

Tämäpä tämä. Itse kerrotaan eri rajoituksia kun ei pysty sitä taikka tätä. Yhdellä oli korkeanpaikankammo. Aha. Yksi piti tarjottua työpaikkaa moraalisesti hänelle aivan mahdottomana. Yhellä ei kuulemma selkä kestä. Ei kait siinä sitten. Toimittakaa tänne hoitavan lääkärinne kirjoittama lausunto että nämä vaivat estävät sen-ja-sen työn tekemisen.

Semmoinen lausunto joita useimmat toimittaa ja jossa lukee jonkun lääkärin hätäisesti arvioituna , että saattaa vaikeuttaa oireita, taikka voi vaikuttaa huonontavasti ei riitä mihinkään. Sillä ei tee mitään että voisit välttyä työn hakemiselta.

Eli koska olet masentunut, haet sen lääkärin lausunnon siitä. Sitten jäät sairaslomalle ja alat hakea sairaspäivärahaa. Ei tarvi tulla työkkäriin ollenkaan. Kiitti.

Siis ihan oikeasti, TARJOTAANKO jossain työttömälle töitä, siis työtä, josta saa työttömyyskorvauksen sijaan oikeaa palkkaa? Jos tällainen ihme tapahtuisi, niin totta kai masentuneen kannattaa ottaa se työpaikka vastaan ja tehdä työtä oman jaksamisensa mukaan. Jos ei jaksa, on se sitten työnantajan vallassa katoa, kelpaako työpanos vai irtisanotaanko työntekijä jo koeajalla.

Vierailija
175/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole työnhaku velvoitetta ollut koskaan. 

Miksei?

Tätä ehkä on jo kysytty, en jaksa lukea koko ketjua, sori.

Sairailla ei ole työnhakuvelvoitetta. 

Vierailija
176/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkailija toteaa, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä, joten lähettää Kelaan lausunnon, ettei ole edellytyksiä työttömyysetuuden maksamiselle.

On työmarkkinoiden käytettävissä, jos hakee (ja ottaa vastaan) työkyvylleen sopivaa työtä (täysin työkyvyttömälle sellaista ei ole olemassa eli ei käytännössä haeta). Lukuisat työkyvyttömät työttömät saavat työttömyystukea (oikeasti heille kuuluisi, jokin muu tuki/eläke, mutta eivät saa).

Voit hakea niitä työpaikkoja sillon kun määrätään hakemaan vaikka ei pitäisi. Kirjotat sen vaan sitten suoraan siihen alkuun "hei, nimeni on xxxx, olen sairastanut kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja vakavaa masennusta 7 vuoden ajan , lisäksi kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja pakollisista ääntelyistä. En ole k

Kaikkien toimintakyky ei riitä edes työhakemusten tekemiseen.

Vierailija
177/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siitä tulee se että käskevät mennä lääkäriin

ja tarpeeki kun on pokkaa niin saa lasunnon ja vapautuu kaikista työhakuvelvotteista ja kaikista muistakin velvoitteista

näin helposti nämä kaikki on taas kierrettävissä, etät ihan turha niitä kaikeinmaailman vastikkeellisuuksia ja muita on säädellä

Voi kuule, tietäisitpä vain! Edes lääkärinlausunto työkyvyttömyydestä ei vapauta kaikista velvoitteista. Hyppyytetään ja kyykytetään milloin milläkin. Rauhassa ei todellakaan saa toipua. Kuntoutusta tai eläkettä ei myönnetä.

Vierailija
178/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pääsee työttömien terveystarkastukseen? Haluaisin. 

Goog

Sosiaalihuollosta? En edes tiedä missä sellainen olisi. En ole onneksi koskaan tarvinnut niin ei ole sinne asiakkuutta. Googlella ei löytynyt työttömien terveystarkastusta.  

Pitkäaikaistyötön joutuu asiakkaaksi, tarvitsi tai ei.

Eli koskeeko tuo työttömien terveystarkastus vain pitkäaikaistyöttömiä? Olen ollut 4 kk työttömänä. Viimeksi käynyt terveystarkastuksessa joskus 10 vuotta sitten. 

Työttömällä on oikeus työkyvyn selvitykseen heti. Ota yhteys TE-palveluun. Sairausajalta ei ole oikeutta ty

Työttömällä on oikeus työkyvyn selvitykseen heti. Ota yhteys TE-palveluun. Sairausajalta ei ole oikeutta työttömyysetuuteen vaan sairauspäivärahaan.

Sairauden (ja työkyvyttömyyden) määrittää lääkäri, ei työnhakija.

Eipä ihme että sairaat roikkuu kortistossa ja ruinaa kun eivät tajua mennä lääkäriin. 

Mennään lääkäriin ja haetaan sairauspäivärahaa ym. Kela vain hylkää hakemukset. Ei se sairaan vika ole!

Vierailija
179/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkailija toteaa, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä, joten lähettää Kelaan lausunnon, ettei ole edellytyksiä työttömyysetuuden maksamiselle.

On työmarkkinoiden käytettävissä, jos hakee (ja ottaa vastaan) työkyvylleen sopivaa työtä (täysin työkyvyttömälle sellaista ei ole olemassa eli ei käytännössä haeta). Lukuisat työkyvyttömät työttömät saavat työttömyystukea (oikeasti heille kuuluisi, jokin muu tuki/eläke, mutta eivät saa).

Jos ei ole lääkärintodistusta pitkäaikaisesta työkykyä alentavasta sairaudesta, pidetään työkykyä 100% mukaisena eli työtön ei voi itse ilmoittaa, että työkyky on omasta mielestä alentunut.

Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset, ettei ne lääkärinlausunnot mitään auta! Kela pyyhkii niihin takapuolensa! Samoin vakuutusyhtiöt!

Vierailija
180/187 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri tekee lausunnon että et ole oikeutettu työttömyysturvaan, kun et ole työkykyinen. Sitten hakemaan sairauspäivärahaa, jota et saa koska kelan lääkäri tekee lausunnon että et ole sairas.

Ja sitten putoaakin toimeentulotuelle mikä on suoraan sanottuna p*rseestä...

ei, vaan tulet saamaan työttömyyskorvausta mutta vasta kun menet kuntouttavaan työtoimintaan aamusta iltaan, pyörällä, poljet lumihangessa 15 km ja mitään pääsyä ei siitä ole jatkossakaan. Siellä raadat niska limassa ilman palkkaa. Kyllä masennus paranee! Tilalle tulee katkeruus

Hyvin sanottu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi