Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei, mitä käy jos työkkäriin ilmoittaa masennuksesta?

Vierailija
11.03.2025 |

Tuleeko sitten 4 työpaikan etsimisen seuraksi myös pakollista kuntouttavaa työtä ilman rahaa yms vai mitenkä tuo menee?

Kommentit (187)

Vierailija
61/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pääsee työttömien terveystarkastukseen? Haluaisin. 

Googleta kotikuntasi työttömien terveystarkastus tai kysäise esimerkiksi kotikuntasi sosiaalihuollosta ta

Sosiaalihuollosta? En edes tiedä missä sellainen olisi. En ole onneksi koskaan tarvinnut niin ei ole sinne asiakkuutta. Googlella ei löytynyt työttömien terveystarkastusta.  

Joku av-mamma taas neuvoo vaikka ei tiedä. Ei terveystarkastukset järjesty sosiaalihuollon kautta. Ole yhteydessä terveysasemalle, tee vaikka sähköinen yhteydenotto, niin sieltä terveysasemalta se järjestyy.

Veikkaus että olet kakara ja et tiedä asiasta mitään?

Vierailija
62/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärintodistusta joudut näyttämään ja silti joudut hakemaan nen 4 työpaikkaa/kk.

Sairaslomat tulee ilmoittaa Te-toimistoon. Työkykyä tulee seurata ja on hyvä että sairaslomatodistukset ovat heilläkin tiedossa, joskus tulee niitä työkyvyttömyysasioitakin joten kaikki kannattaa toimittaa jotta pysyvät kartalla tilanteesta.

Työpaikkoja tulee hakea jokaisen työkykyisen ja tavoitehan jokaisella on pysyä työkykyisenä tai kuntoutua sellaiseksi joten ei heikennetä kenenkään vointia vaan tuetaan terveyttä ja työkykyä.

Mutta mitä siitä käytännössä seuraa, jos sairasloman ilmoittaa? En minä ainakaan ole uskaltanut ilmoittaa. On niin monta epäselvää asiaa. Loppuuko työttömyyskorvaukset siihen, ja on pakko hakea sairauspäivärahaa? Tuleeko m

sairauslomassa on omavastuuaika ja joku flunssa jää kyllä ihan omaan piikkiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminta narkkien kanssa elämäni huippu varmaan.. voi kun tuon voisi kiertää .. oon muutaman kerran katkaissut työnhakua etten joutuisi tuollaiseen . Jos ja kun ei sulla ole mahdollisuutta päästä kuntoutustuelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle niin sitten sanotaan työkkäriin että haen koko aikaista duunia. Se on valitettavaa että väliinputoojat näin joutuu tekeen.. jos ei ole työkkärin kirjoilla niin patistetaan takas muuten leikkaillaan tukia.. eikä se ainakaan mitään mieltä ylentävää ole. Ei ne mitään huimia summia ole vaikka niin täällä halutaankin itsepintaisesti väittää 

Jep. Ja viranomaiset eivät sitten millään halua uskoa, ettei kuntouttava työtoiminta kuntouta. Hirveä syyllistäminen ja uhkailu, jos kieltäydyt ja leimataan hoitokielteiseksi, vaikka oikean kuntoutuksen ottaisin vastaan riemusta kijuen. Oikeaa kuntoutusta ei tietenkään saa.

Vierailija
64/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärintodistusta joudut näyttämään ja silti joudut hakemaan nen 4 työpaikkaa/kk.

Sairaslomat tulee ilmoittaa Te-toimistoon. Työkykyä tulee seurata ja on hyvä että sairaslomatodistukset ovat heilläkin tiedossa, joskus tulee niitä työkyvyttömyysasioitakin joten kaikki kannattaa toimittaa jotta pysyvät kartalla tilanteesta.

Työpaikkoja tulee hakea jokaisen työkykyisen ja tavoitehan jokaisella on pysyä työkykyisenä tai kuntoutua sellaiseksi joten ei heikennetä kenenkään vointia vaan tuetaan terveyttä ja työkykyä.

Mutta mitä siitä käytännössä seuraa, jos sairasloman ilmoittaa? En minä ainakaan ole uskaltanut ilmoittaa. On niin monta epäselvää asiaa. Loppuuko työttömyyskorvaukset siihen, ja on pakko hakea sairauspäivärahaa? Tuleeko m

Jos ilmoittaa yli 2 viikon sairausloman, silloin työnhaku keskeytyy. Sairausloman ajalta haet sairauspäivärahaa Kelasta. 

Vierailija
65/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee käsky lekuriin. Hyvinvoinialueilla se tarkoittaa lähinnä jonottamista ja sen jälkeen ei oota palveluiden suhteen. Pääset askartelupajalle. 

Lääkkeet kyllä saa, että on siitä se hyöty. Siis, jos sattuu olemaan niitä onnekkaita, jotka hyötyvät lääkkeistä.

Vierailija
66/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut masennuksen vuoksi sairauslomalla, kun olin työtön. Työnhakuvelvoitetta ei sairausloman ajalta ole.

Sairauslomaan tarvitset lääkärintodistuksen siitä, että sinulla on sairauslomaan oikeuttava sairaus. Se lääkärintodistus pitää toimittaa myös Kelaan, kun haet sairauspäivärahaa.

Hyvä ettei tarvitse hakea, mutta minua huolettaa myös toimeentulo, koska on lapsia ja asuntolainaa. En saisi toimeentulotukea. Kun olit työttömänä, saitko ansiosidonnaista? Miten tuo sairauspäivärahan suuruus oli laskettu, oliko se isompi vai pienempi kuin ansiosidonnainen, ja tuliko siihen omavastuu? Joutuiko odottamaan kauan ennen kuin tuli mistään rahaa? 

Vierailija
67/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikissa kommenteissa ei ole ylä- tai alapeukutus mahdollisuutta? Tätä on ollut palstalla jo pitkään..

En tiedä, mutta sivun päivitys auttaa joskus.

Vierailija
68/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri tekee lausunnon että et ole oikeutettu työttömyysturvaan, kun et ole työkykyinen. Sitten hakemaan sairauspäivärahaa, jota et saa koska kelan lääkäri tekee lausunnon että et ole sairas.

Kai lääkärintodistuksella saa normaalia sairauspäivärahaa? Työkyvyttömyyseläke tietysti eri asia. 

Ei välttämättä saa. Kela säästää nyt ja paljon.

Vierailija
69/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne voi heittää hatust tosta vaan

Vierailija
70/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömät luulevat, että voivat itsediagnosoida ties mitä vaivoja ja työntekemisen estäviä asioita?

Tämäpä tämä. Itse kerrotaan eri rajoituksia kun ei pysty sitä taikka tätä. Yhdellä oli korkeanpaikankammo. Aha. Yksi piti tarjottua työpaikkaa moraalisesti hänelle aivan mahdottomana. Yhellä ei kuulemma selkä kestä. Ei kait siinä sitten. Toimittakaa tänne hoitavan lääkärinne kirjoittama lausunto että nämä vaivat estävät sen-ja-sen työn tekemisen.

Semmoinen lausunto joita useimmat toimittaa ja jossa lukee jonkun lääkärin hätäisesti arvioituna , että saattaa vaikeuttaa oireita, taikka voi vaikuttaa huonontavasti ei riitä mihinkään. Sillä ei tee mitään että voisit välttyä työn hakemiselta.

Eli koska olet masentunut, haet sen lääkärin lausunnon siitä. Sitten jäät sairaslomalle ja alat hakea sairaspäivärahaa. Ei tarvi tulla työkkä

Jes, löytyi päivystävä kokoomuslainen pk-yrittäjä. Esim. välilevyn kun saa selästä hajalle, se ei yrittäjän vittuilulla parane koskaan enää. Ja tottakai laittavat koeajalla nostelemaan liian painavia esineitä jotta näkee kestääkö se selkä vai ei.

Psst. bulvaani-yrittäjät: joko aitoissa on puhtaat matot ja soppakattilat ensi kesän thaimaalaisille marjanpoimijoille valmiina?

Vierailija
71/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://duunitori.fi/tyoelama/kun-tyoton-sairastuu-sairauspaivaraha/

Eli ensin hallitus leikkaa ansiosidonnaisista joka muutenkin on Suomessa järkyttävän pieni osuus palkasta, ja 2 kk:n kuluttua siitäkin enää 20 %, ja sitten jos sairastuu, ja on ollut 4 kk työttömänä, niin saa siitäkin vielä vähemmän, eli 86% siitä leikatusta ansiosidonnaisesta. No ei tosiaankaan kannata hakea mitään saikkurahoja. Järkyttävää.

On petetty olo, kun on maksanut veroja ja työttömyysvakuutusmaksuja ja sairausvakuutusmaksuja kymmeniä vuosia, ja nyt kun joutuu työttömäksi ja tarvitsisi tukia, niin ei saa käytännössä mitään vastinetta niille maksuille. Rahat on käytetty johonkin muuhun kuin mihin ne oli tarkoitettu. 

Vierailija
72/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on masennuksen takia työkyvytön ja lääkäri on määrännyt sen takia sairaslomaa, niin kannattaa ilmoittaa työkkäriin. Omavalmentaja voi poistaa työnhakuvelvoitteen ja tehdä lausunnon työttömyyskorvauksen maksajalle. Sairauspäivärahan omavastuu on muistaakseni 9 päivää.

https://duunitori.fi/tyoelama/kun-tyoton-sairastuu-sairauspaivaraha

Vierailija
73/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä tämä. Itse kerrotaan eri rajoituksia kun ei pysty sitä taikka tätä. Yhdellä oli korkeanpaikankammo. Aha. Yksi piti tarjottua työpaikkaa moraalisesti hänelle aivan mahdottomana. Yhellä ei kuulemma selkä kestä. Ei kait siinä sitten. Toimittakaa tänne hoitavan lääkärinne kirjoittama lausunto että nämä vaivat estävät sen-ja-sen työn tekemisen. Semmoinen lausunto joita useimmat toimittaa ja jossa lukee jonkun lääkärin hätäisesti arvioituna , että saattaa vaikeuttaa oireita, taikka voi vaikuttaa huonontavasti ei riitä mihinkään. Sillä ei tee mitään että voisit välttyä työn hakemiselta.

Eli koska olet masentunut, haet sen lääkärin lausunnon siitä. Sitten jäät sairaslomalle ja alat hakea sairaspäivärahaa. Ei tarvi tulla työkkä

Hei, tunnut tietävän niin kysyn lisää, vaikka olen eri. Minulla on lääkärintodistus (A-todistus) masennuksesta. En o

Sairauspäivärahan käsittelyssa tavoiteaika on 4 viikkoa (voi olla enemmän tai vähemmän). Itselläni kestänyt useamman päätöksen kanssa nyt tavoiteaikaa kauemmin (kaikki liitteet olen toimittanut ajoissa), joten varaudu siihen, että kestää tuota pidempään.

Vierailija
74/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ilmoittaa yli 2 viikon sairausloman, silloin työnhaku keskeytyy. Sairausloman ajalta haet sairauspäivärahaa Kelasta. 

Siinähän on ensin 9 päivän omavastuu. Ja sen jälkeen sairauspäiväraha on vain 86% ansiosidonnaisesta työttömyyskorvauksesta. En varmaan ilmoita yhtään mitään. 

Vierailija
75/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudut kuntouttavaan työhön työkkärin hikipajalle.

Tekee ihan hyvää "masentuneelle", se alkaa olemaan niin monella jo keksitty juttu että on menettänyt uskottavuutensa. Masentunut=työtävieroksuva sossupummi.

Itse sanoisin, että yhteiskunta alkaa olemaan niin sairas, että yhä useampi oireilee.

Vierailija
76/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäriä ei kiinnosta masennuksesi pätkääkään. Eri asia sitten jos sulla on joku työkyvyttömyyslausunto tai olet sairaseläkkeellä

Kyllä se kiinnostaa, heidän tehtävänsä on huolehtia siitä että työnhakuun liittyvät asiat ovat hyvin ja hoidossa. Työkkärillä on tarvittaessa yhteys myös sosiaalityöntekijöihin sekä työttömien terveystsrkastuksia tekeviin henkilöihin. Virkailija voi tarjota palveluita tueksi, kaikki eivät edes tiedä kaikista palveluista joita on saatavilla. Työttömien terveystarkastus on ilmainen ja sellaiseen voi osallistua halutessaan.

Halutessaan? Täällä ainakin pakotettiin terveystarkastukseen ja palveluihin karenssilla uhkaamalla.

Vierailija
77/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä siitä käytännössä seuraa, jos sairasloman ilmoittaa? En minä ainakaan ole uskaltanut ilmoittaa. On niin monta epäselvää asiaa. Loppuuko työttömyyskorvaukset siih

Jos menee paikat paskaksi liitosta saa vuoden sairauspäivärahaa. Nyt ei puhuta flunsasta.

Vierailija
78/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri tekee lausunnon että et ole oikeutettu työttömyysturvaan, kun et ole työkykyinen. Sitten hakemaan sairauspäivärahaa, jota et saa koska kelan lääkäri tekee lausunnon että et ole sairas.

Työkkärissä kuuluu sanoa, että hakee työkykyään vastaavaa työtä. Ja työnhaku pitää pitää voimassa. Silloinkin, vaikka hakisi sairauspäivärahaa, jotta voi sitten hakea työttömyystukea, jos ei saa sairauspäivärahaa. On paljon työkyvyttömiä työttömiä, jotka joutuvat hakemaan työttömyystukea, koska Kela ja vakuutusyhtiöt pitävät heitä työkykyisinä.

Minä olen yksi heistä ja koska olin käyttänyt jo kaikki 300 sairauspäivärahapäivää minusta tuli työtön työnhakija vaikka olen lääkärin mukaan edelleen työkyvytön.

Vierailija
79/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin heitä ei kiinnosta asia ollenkaan ja saat lähetteen kunnan psykologille joka määrää lääkeitä lääkärin kautta. Kukaan ei kiinostu mistä sinun masennus johtuu, mutta lääkeitä saat siihen. Eli jos olet nitsti, kaikki lienee hyvin.

Vieläkö jossain päin Suomea pääsee psykologille ja pelkän masennuksen vuoksi?

Vierailija
80/187 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tapahdu yhtään mitään. Työkkäriä ei kiinnosta. Ainoa mitä itselle tuli, oli että neljän paikan sijasta piti hakea vain yhtä. Tänä vuonna ei näköjään enää sitäkään. Ja juu, on todistus vaikea-asteisesta masennuksesta ilman psykoottisia oireita. Ei tietenkään kelvannut Kelan lääkäreille, jotka parantavat aivan kaikki sairaat tapaamatta näitä ihmisiä koskaan. Työkkärille asia ei periaatteessa edes kuulu, mutta kerroin kuitenkin. Ihan normaalisti saan työttömyyskorvausta. Kuntouttavaa tai vastaavaa shittiä tarjottiin, riitti kun sanoin ei. Siinäpä se.