Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autismi piirteet ja työ

Vierailija
11.03.2025 |

Miksi edellinen aloitus poistettiin? Miten olette siis autisminpiirteitä omaavat työllistyneet? Itseä ei ole katsottu hyvällä juuri missään, johtuen korostuneesta avuntarpeesta, "reippauden" puutteesta, suht heikosta omatoimisuudesta, huonoista small talk taidoista ja huonosta ryhmäytymisestä.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkään ei kelpaa, mitään apua tai tukea ei saa, eläkkeelle ei pääse... Siinähän sitten ihmettelet

Vierailija
22/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette riippakiviä ettekö todellakaan kuulu työelämään. 

Mutta eikö autistinen henkilö ole työelämän ulkopuolella vielä suurempi riippakivi yhteiskunnalle?

Autistisena naisena kyllä tulee harvinaisen selväksi että olemus ärsyttää neurotyypillisiä vaikka ei tekisi mitään. Aikuiset ihmiset matkivat maneereitani pilkaten ja yrittävät savustaa töistä ulos. 

Tämä. Itse olen todella ekstrovertti, ja suht älykäs, joten sosiaalisia taitoja olen opetellut ja varsinkin ryhmädynamiikkaa. Minua on kiusattu aina kaikkialla, mutta minun on myös todella helppo tehdä kavereita ja ystäviä. Nykyiseen työpaikkaan tuli uusi, erittäin neurotyypillinen nainen, joka heti yritti aloittaa kiusaamisen. Eipä onnistunut, koska olin jo varmistanut selustani ja minulla oli vahva tuki ympärilläni, ja minua puolustettiin. Paras keino on ystävystyä ns johtajan kanssa, siis sen naisen tai miehen kanssa, jonka mielipiteitä muut seuraavat. Kun hän turvaa selustasi, kiusaaminen ei pääse näkyväksi tai valloilleen. Nyt tosin sairauslomalla ja muutenkin olen ollut poissa, niin asemani on ns heikentynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan lehtiä. Juuri sopiva työ minulle. Palkka ei ole kovin suuri, mutta riittää hyvin minulle.

Vierailija
25/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyllyttäjänä kaupassa. Pidän työstäni ja se sopii minulle hyvin.

Vierailija
26/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy näin itsekin autisminkirjolla olevana todeta että aika synkkää kun muut kuin etätyötä tekevät koodarit ovat kaupan hyllyttäjiä/lehdenjakajia tai sairaseläkkeellä. Ei vala uskoa tulevaisuuteen. Ei siis millään pahalla jos joku vaikka hyllyttäjän työstä tykkää, mutta itse en viihtyisi.

Vierailija
27/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hyllytys ja lehdenjako kiinnostaa autismin(kirjolla) olevia?

Vierailija
28/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette riippakiviä ettekö todellakaan kuulu työelämään. 

Mutta eikö autistinen henkilö ole työelämän ulkopuolella vielä suurempi riippakivi yhteiskunnalle?

Autistisena naisena kyllä tulee harvinaisen selväksi että olemus ärsyttää neurotyypillisiä vaikka ei tekisi mitään. Aikuiset ihmiset matkivat maneereitani pilkaten ja yrittävät savustaa töistä ulos. 

Erilaisuuden ymmärtäminen on todellisuudessa aivan olematonta. Hyväksyttäväksi "erilaisuudeksi" lasketaan se että joku on musta tai homo ja kaikki mitä "normaali" ei tajua sekunnissa pitää lytätä ja tuhota.

Vierailija
29/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjänä työskentelen. Olen ADD-piirteinen, on pitänyt hiukan sovitella työkuvioita. 

Vierailija
30/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallintotyötä julkisella puolella. Enimmäkseen aika rentoa etätyötä, kivat työkaverit, omissa tehtävissä ei hirveä kiirekään. Ei mikään tulevaisuuden ala tosin, tekoäly tulee vähentämään ihmistyön tarvetta lähivuosina jo.

Vierailija
31/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuorma-autonkuljettajana. Pidän työstäni, saan olla enimmäkseen ilman sosiaalista kanssakäymistä.

Vierailija
32/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tekninen dokumentoija, eli asiantuntijan hommia inssin koulutuksella. Etätöitä todella itsenäisesti, voi olla viikkoja ettei kukaan ole missään yhteyksissä.

Mutta minulla ei ole kyllä tarvetta lisätuelle, eikä ole reippauden puutetta eikä heikkoa omatoimisuutta. Noilla ominaisuuksilla näin itsenäinen työ ei varmasti onnistuisi. Itsellä ainoa ongelma on muut ihmiset, mitkä jäävät tässä hommassa pois lähes täysin.

Sama täällä, eli tekninen dokumentoija. Työni on ihanan yksinäistä ja itsenäistä. :D 

Vierailija
33/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voisi kiinnostaa? Jos pitää esim. rutiineista ja tavaroiden järjestelystä, sellainen voi olla juuri ihannetyö.

Vierailija
34/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bizznzz. Teen laittomuuksia myös. Vedän välistä. Rikollista. Omatuntoa ei ole. Ei mitään häpyä. Törkeä.

Vierailija
35/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa olla ja tehdä yksin.

Vierailija
36/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työllistynyt hyvin, sillä olen myöskin opetellut sosiaalisia taitoja siihen pisteeseen että olen joissain tilanteissa jopa taitavampi kuin normaalit. Kääntöpuolena sitten jatkuva stressi, unettomuus ja ahdistus kun väsyn niissä tilanteissa haaveena olisi tulevaisuudessa joko 100% etätyö tai työ jossain hyvin pienessä ja mukavassa työyhteisössä, missä ei olisi kiusaamista. Nykyinen työni on varastolla sillä edelliseen alaan uuvuin totaalisesti sen paineiden ja sosiaalisuuden takia. Tykkään ihan työstäni, mutta tunnen oloni ulkopuoliseksi ja haluaisin vielä edetä joskus koulutuksen kautta muualle. Ja autismi on itse diagnosoitu.

Vierailija
37/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa olla ja tehdä yksin.

Pistaa miettimaan että miksi ei vaan voisi saada rahoja elämäänsä muutenkin. Tuo on robotin hommaa.

Tosi autisti varmaan ryöstäisi pankin tai tekisi henkirikoksen että pääsee vankilaan että saa olla yksin ja rauhassa.

En ymmärrä kyllä työn pakkoa.

Vierailija
38/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samoja kokemuksia kuin ap:lla. Kaiken tuon lisäksi olen hyvin aggressiivinen, jos minulle suututaan töissä tai huudetaan kun en ymmärrä jotain asiaa. Olen pienestä pitäen oppinut että pitää voimalla ja raivolla puolustautua, muuten jää altavastaajaksi.

Hirveän monet miehet ovat säikähtäneet, mutta heidän omasta syystään kun lähtivät leikkiin.

Työelämässä pitäisi osata olla asiallinen, eikä ärsyttää hirviötä hereille.

Vierailija
39/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla samoja kokemuksia kuin ap:lla. Kaiken tuon lisäksi olen hyvin aggressiivinen, jos minulle suututaan töissä tai huudetaan kun en ymmärrä jotain asiaa. Olen pienestä pitäen oppinut että pitää voimalla ja raivolla puolustautua, muuten jää altavastaajaksi.

Hirveän monet miehet ovat säikähtäneet, mutta heidän omasta syystään kun lähtivät leikkiin.

Työelämässä pitäisi osata olla asiallinen, eikä ärsyttää hirviötä hereille.

Tää tyyppi ei ole oikeasti autistinen.

Vierailija
40/51 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle pistivät. Kaikenmaailman selvitykset ja terapiat kokeiltu ja lääkkeet  sun muut kaupan päälle.

V*** jokapäivä,jokahetki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän