Teetkö tiskiveden altaaseen, kun peset astioita?
Minä en koskaan vaan teen tiskiveden johonkin kulhoon, kattilaan tai mikrokupuun. Joskus jopa kahvipannuun. Turhaa vedentuhlausta on täyttää isoa allasta.
Kommentit (93)
Kahvipannussa on aika huono tiskata vaikka lasikarahvia tai paistinpannua. Leivontakulho tai iso kattila kyllä riittää.
Käsin pesen kaiken, kuumalla juoksevalla vedellä poissulkien kristallilasit. Tiskisieneen method tiskausainetta, sienillä paljon tehokkaampaa pestä kuin harjalla ja tietenkin tiskihanskat kädessä.Vesi 30e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ne tiskit eivät mahdu mulla kattilaan tai mikrokupuun, saati kahvipannuun.
Minkälainen astia ei mahdu mikrokupuun?
Esim. pullot (sekä vesipullot että lasiset viinipullot, joissa säilön mehua), kakkukuvut, eikä mun mikrokuvussa kyllä itse asiassa mahdu liottamaan noita puuhaarukoita, -lastoja ja kauhojakaan. Lisäksi mikrokuvussani on reikä.
Meillä mikrokuvussa on se ilmareikä, joten vesi ei pysy siinä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on erilliset muovivadit tiskausta varten. Niitä on käytetty pitkään ja etenkin nyt keittiöremontin jälkeen, kun allas on niin suuri ettei sitä kannata vedellä täyttää.
Mutta 200 litran karjanjuottoaltaan ovat nyt niin muodikkaita keittiön sisustuksessa.
Meillä se allas on ihan sitä varten, joten en ala minkään kippojen kanssa pelleillä.
Vierailija kirjoitti:
Aina tiskaan juoksevan veden alla. Harva asia on niin kuvottava kuin pesuvedessä lilluvat ruuantähteet. Yäk.
Haaleassa vedessä luttaat niitä sitten siinä.
Juoksevan veden alla, aina. Käytän keittiösientä johon tipautan pari tippaa pesuainetta. Sieni imee sen niin hyvin, että pesuaine riittää pitkään (viime vuonna meni yksi puolen litran pullollinen maaliskuun alusta joulukuun loppuun ja lisäksi harrastan leivontaa, joten tiskiä tulee). Tiskiharjaa tarvitsen harvoin, omistan toki sellaisen. Vesimaksu on 20€/kk aina, joten on aivan sama paljonko vettä kulutan.
Vierailija kirjoitti:
tää sakki joka pesee astiat juoksevan kuuman veden alla on varmaan samaa joka nipottaa kuinka pakkauksien muovi- ja pahviosat pitää erotella eri keräyksiin
Ihan mielenkiinnosta, mikä logiikka tässä on? Ei minua haittaa roskien lajittelu yhtään. En myöskään omista minkäänlaista moottoriajoneuvoa, syö lihaa tai edes matkusta lentokoneella. Silti tiskaan juoksevan veden alla. Olenpas varsinainen luonnonvarojen tuhlaaja.
Ihan oikeastiko näin moni tiskaa käsin? Eikä ole aloitus vuodelta 1972, jolloin tiskikoneet eivät olleet vielä kovin yleisiä.
En. Mökillä on pieni lämminvesivaraaja ja se riittää isollekin tiskimäärälle.
Päästän vadin pohjalle pari senttiä kuumaa vettä. Otan ruokailuvälineet ja pesen ne siinä. Huuhtelen juoksevan veden alla, niin kuumalla mitä kädet kestää. Seuraavaksi mukit ja lasit, sitten leipälautaset, ruokalautaset, kattilat ja isommat tiskit. Huuhteluvesi menee siis siihen vatiin koko ajan.
Kokonaisuudessaan vettä menee vajaa vadillinen. Meillä 4 hengen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastiko näin moni tiskaa käsin? Eikä ole aloitus vuodelta 1972, jolloin tiskikoneet eivät olleet vielä kovin yleisiä.
Pakkohan se on tiskata, että saa astiat puhtaaksi.
Mulla ei koskaan ole ollut tiskikonetta. Näin tiskasn kahden aikuisen tiskit: valutan vettä, kunnes kuumaa ja sillä valuvalla vedellä ja tiskiharjalla pesen molemmat altaat (ison ja pienen). Suljen hanan, suljen ison altaan tulpan ja nostan sinne ensimmäisen pinon astioita (jotka olen jo astioita tiskiin laittaessa lajitellut). Eka pino on lautasia. Truuttaan niiden päälle tiskiainetta ja pesen ne ja huuhdon sitten juoksevan veden alka niin, että se huuhteluvesi valuu sinne altaaseen ( jossa on tässä vaiheessa vain ihan vähän vettä). Yleensä, kun kaikki tiskit on tiskattu, allas on taynnä vettä ja kaikki tiskit on myös huuhdeltu! Ei tulis mieleenkään ensin täyttää allasta ja vasta sitten alkaa sinne latomaan astioita! Siihen tiskialtaaseen jääneeseen veteen voi sitten laittaa likoomaan vaikka ne reunoista karstaantuneet uunivuoat.
Eiks siihen voi laskea vähemmän. ja se olisi helppo pitää puhtaanakin pesun jälkeen. kuka käskee täyttää sen piri pintaan. tuskin söisin sun sittukipoista