Aiheuttaako jokin ruoka-aine sinulle fyysisesti huonon olon
Itsellä avokado. Kai se on hyväksyttävä, ettei sovi itselle.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Paprika.
Ah, paprika! Lapsena tykkäsin paprikasta, mutta 18-vuotiaana aloin saada siitä tukalia oireita. Jos syön pienenkin määrän paprikan mehua, edes esim. eväsleivän juustoon imeytyneenä, röyhtäilen sen mehua (kaasuuntuneessa muodossa) tuskaisesti koko loppupäivän. Nuo röyhtäykset eivät edes meinaa millään tulla, joten koko ajan on sellainen olo, että meinaa tulla oksennus.
Täysin kuiva paprika eli ns. paprikamauste ei aiheuta mitään oireita.
Ainoa, joka tuohon on auttanut, on yllättäen hyperemeesi ja sen aiheuttama oksentelu. Sen seurauksena mahalaukun ja ruokatorven välinen venttiilini on ilmeisesti löystynyt, sillä nykyään nuo röyhtäykset tulevat vähän helpommin, joskaan eivät edelleenkään helposti.
Punainen liha tekee ummetuksen. Syön sitä harvoin ja vähän kerrallaan. Silloin ei tule ummetusta, ja mielellään salaatin eikä perunan kanssa. Kebab tekee varman ummetuksen ja sitten myös maha turpoaa ja alkaa oksettaa. En syö sitä enää lainkaan. Lasagne tekee närästyksen ja refluksin. Tuore pulla tekee refluksin, nousee limaista oksennusta suuhun. Nepalilainen ruoka tekee refluksin, mutta se pinaattikastikejuttu sopii. Mämmi närästää ja tekee refluksin. Oliiveista alan aivastella holtittomasti, tulee järkyttävä nuhareaktio.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin kun söi porkkanaraastetta, että rupesi kuvottamaan, keitetty porkkana on ok.
Minua kypsentämätön porkkana närästää, kypsennetty ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sienistä tullut vatsa kipeäksi ja olen oksentanutkin sen muutaman kerran, kun olen yrittänyt syödä niitä.
Vuohenjuusto kaikissa muodoissa inhottaa. Ei ole mitään allergiaa tms., on vaan niin pahaa.
Trehaloosi eli sienisokeri. Eniten sitä on parhaimmissa ruokasienissä kuten herkkutatissa. Jotkut ei siedä laktoosia ja jotkut ei trehaloosia.
Ei välttämättä ole kyse trehaloosista. Voi myös olla allerginen sienille. Yleensä, jos trehaloosi ei sovi, ongelmat alkavat, kun sienet päätyvät ohutsuoleen. Jos kipu alkaa heti ruokailun jälkeen, niinkuin itselleni käy, kyse on todennäköisemmin allergiasta. Minulla sienet myös tulevat sulamatta läpi. Jostain syystä siis edes mahahapot eivät sulata niitä yhtään. Ne myös tulevat läpi nopeammin kuin muut ruoka-aineet.
-eri
Sama minulla. Kakka menee löysäksi ja sienet tulee ihan selvinä palasina läpi suoliston. Minun elimistö ei ilmeisesti osaa pilkkoa sientä. Ja tosiaan minulla myös se kipu mahassa alkaa heti syönnin jälkeen. Pierettää, vatsaa kouristaa lujaa ja on oksettava olo. Sitten tulee löysää kakkaa, jossa ne sienet on sulamattomina. Ja tämä vaiva on ollut ihan lapsesta alkaen. Mummolassa pakotettiin syömään sieniä ja siksi välttelin sinne menoa. Ei uskoneet, etten voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito sellaisenaan. Ruoan ainesosana (esim hapanmaitotuotteissa, jäätelössä) ei aiheuta inhotusta.
Pään sisäinen vaiva, ei fyysinen. Inhotus ei ole fyysistä vaivaa. Ymmärrätkö kaiken muunkin lukemasi päin peetä?
Ei välttämättä ole päänsisäinen vaiva. Mulle maito ja esim. jäätelö alkoivat aiheuttaa etovan olon, siis syömisen jälkeen, joskus nuorena aikuisena. Juustoista en kuitenkaan saanut samaa oloa.
Nykyään pohjoismaisista juustoistakin tulee kuvotus syömisen jälkeen, mutta keski- ja etelä-eurooppalaisista ei. Ilmeisesti syynä on erilaiset naudat, pohjoisessa nimittäin kasvatetaan eri tyypin rotuja kuin etelämmässä.
-eri
Valitettavasti on pitkä lista, joka pidentynyt iän lisääntymisen myötä.
Herneet on ollut lapsuudesta alkaen. Hernekeitto sai mahan porisemaan ja kipuilemaan. Piereskelyä ja löysä uloste. Tuoreita herneitä voi syödä vähän, mutten niitäkään monta kerralla.
Lanttu ei sovi ollenkaan. Etenkin raakana (esin. lantturaaste) käy mahaan, pierettää, tekee ripulia. Uunijuureksissa voin syödä kaikkea muuta mutten lanttua,
Tuore tomaatti, menee huulten pielet auki haavoille. Suuta kirvelee.
Äyriäiset yleisesti, oksettaa. Kerran söin katkarapuskagenin häissä ja vietin oksennellen sen jälkeen vessassa pari tuntia. Ihan sama mikä äyriäinen, kaikki tulee mahasta ylös. Niihin liittyy myös kutinaa ja kovasti kutittaa suuta jo syödessä.
Jotkut mausteet, Käytän vain tuttuja mausteita. Minulta on allergiatestattu mausteita, aika monelle on lievä tai keskivaikea reaktio, pippurit sopii, paprika sopii, puhdas chili sopii, suola sopii. Maustepippuri taas ei sovi, se ei siis ole oikea pippuri. Mausteneilikka ei sovi (minkä takia monet piparit ei käy). Nuo ilmeisesti on sukulaiset, eli jos on allerginen maustepippurille, on usein myös neilikalle. Itämaisia ruokia en oikein voi syödä, kun ikinä eivät ravintolassa pysty antamaan tarkkaa tietoa, mitkä kaikki mausteet jossain ruuassa on. Käyttävät paljon tahnoja ja sekoituksia. Se on harmi, koska tykkäisin nepalilaisesta tai kiinalaisesta tai thai-ruuasta.
Vehnä. Tämä on uusin. Turvotus, ripuli, jopa oksentaminen jos on isompi määrä (kuten pulla). Voi nousta myös nokkosihottumaa, kaulalle tai sormiin tai kyynärtaipeisiin. Minulla tutkittiin muutama vuosi sitten keliakiaa, kun oireet alkoi. Sitten kävin allergiasairaalassa testeissä. Vehnäallergia on huonosti tunnettu, eikä kaikki lääkäritkään ilman testejä tunnista, vaan jankkaavat keliakiasta. Niin minullekin kävi aluksi eikä uskottu, kun sanoin, että kaikkea muuta viljaa pystyn syömään, vain vehnä aiheuttaa oireita. Itse sain allergiasairaalassa oikeaa tietoa, erikoislääkäri oli hyvin osaava.
Vahvasti maustettu ruoka ja rasvainen ruoka.
Tyhjään vatsaan tee ja porkkana.
Ikävä kyllä muu-jauhis ja soijarouhe, joita käyttäisin mielelläni.