Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiheuttaako jokin ruoka-aine sinulle fyysisesti huonon olon

Vierailija
10.03.2025 |

Itsellä avokado. Kai se on hyväksyttävä, ettei sovi itselle.

Kommentit (228)

Vierailija
201/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei sovi enää punainen liha. Se on todella harmi, koska olin nuorena oikea pihvien ystävä. Noin 40-vuotiaana alkoi ensimmäiset oireet. Tuli kipeä vatsa ja huono olo, joskus jos söi enemmän punaista lihaa, maha kovettui ja ummetus. Aluksi en tiennyt, mikä vaivaa. Parin vuoden päästä tilanne muuttui niin, ettei voinut olla huomaamatta, mikä on syynä. Olin käynyt jopa tähystyksessä (hyi olkoon mikä toimenpide!!!), ja minulla todettiin suolistossa määrittämätöntä tulehdustilaa. Sitä hoidettiin lähinnä ruokavaliolla ja probiooteilla. Kun punaista lihaa piti välttää, sitä kautta kävi selväksi, että se oli liha, mikä oli aiheuttanut oireet. En tiedä, onko se lihan proteiini, mitä ei elimistö pilko vai mikä siinä on. Eikä tee mieli maistaa muruakaan. Kala sopii, kasvikset sopii, kananmunat sopii, jopa tofu sopii ja kaikki lihankorvikkeet (härkäpapuvalmisteet, herneproteiini, mifu nyhtökaura jne.)

Vierailija
202/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hunaja. Oksenna siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut yliherkäksi monille jutuille. Etikka on yksi. Pelkkä haju alkaa oksettaa. Äidin luona söin borssikeittoa, minkä jälkeen juoksin suoraan pöntölle oksentamaan. Ajattelin ensin, että se punajuuri oksetti, mutta sitten söin töissä kurpitsapikkelsiä ja välittömästi alkoi kurkussa tuntua oudolta, kuin se turpoaisi. Juoksin taas oksentamaan. Etikka ei vaan sovi.

Sienet yleisesti ei sovi, niistä tulee piereskely, röyhtäily, vatsakrampit. Se kestää jopa tunteja. Vatsakrampit on niin pahoja, että ei pysty seisomaan tai kävelemään.

Sipuli sopii kypsennettynä, muttei raakana. Raaka sipuli myös pierettää, röyhtäyttää ja oksennusta nousee suuhun.

Vierailija
204/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkit vähän viiveellä. Kauhea närästys ja myöhemmin  ripuli

Vierailija
205/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkit vähän viiveellä. Kauhea närästys ja myöhemmin  ripuli

Ja lihapiirakat 

Vierailija
206/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on maailman ainoa maa jossain ylpeillään sillä ettei syödä jotain ruokaa. 

#junttila

Miten niin ylpeillään?

Nämä kaikki on sitä saatana että Katsokaa olen erityinen, liha ällöttää. 

En minä ainakaan halua huomiota ruokarajoitteillani. Joskus ne on kuitenkin pakko kertoa. Miksi toisen rajoitteet ovat sinulle punainen vaate?

Vierailija
207/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos allergioita kysytään, niin mansikka (lievä allergia, joka aiheuttaa patteja ja kutinaa, erityisesti suun lähelle ja kaulalle). Herne, hyvin lievä allergia, mutta tuoreet herneet aiheuttaa kutinaa ja näppylää. Saan oireita myös herneenversoista, esim. salaatissa. Hunaja (täysin vältettävä, koska kurkku turpoaa, huulet turpoaa). Kvinoa (vahva allergia, kurkku turpoaa, koko keho kutisee, punaista näppylää tai patteja). 

Allergioiden lisäksi on ruoka-aineita, joita en joi syödä paljon kerralla. Katkarapuja pystyn syömään muutaman. Jos syön niitä enemmän, oksennan, Nousee myös lämpöä tai ihan kuumetta, Olen kerran elämässäni syönyt valkosipulietanoita 6 kpl, maistui hyvältä, mutta oksensin ne ulos ja nousi kuume. Simpukoissa sama juttu, että ihan vähän pystyn syömään, mutta jos syön monta, oksennan, ja siihen myös liittyy kuumeen nousua.

Vierailija
208/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on maailman ainoa maa jossain ylpeillään sillä ettei syödä jotain ruokaa. 

#junttila

Miten niin ylpeillään?

Nämä kaikki on sitä saatana että Katsokaa olen erityinen, liha ällöttää. 

Mä olen viime vuosina vähentänyt lihansyöntiä, juurikin siksi, että se on alkanut etoa. Mulla ei ole mitään ideologista syytä tässä, vaan mulle tulee nykyään aina lihan syömisen jälkeen huono olo.

En tiedä mistä tämä johtuu, olen ennen syönyt esim. jauhelihaa melko usein. Kanaa ja kalaa kyllä syön. Silloin tällöin edelleen lihaakin ja joka kerta kaduttaa.

Mullekin on alkanut tulla huono olo punaisen lihan syömisen jälkeen. Yhden kerran voin syödä sitä ilman ongelmia, toinenkin kerta yleensä menee, mutta sen jälkeen on jotenkin kiintiö täynnä siltä viikolta ja jos vielä syön, niin tulee etova olo ruokailun jälkeen.

Vierailija
209/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista lukea toisten ruokarajotteista. Enää ei tunnukaan niin uniikilta lumihiutaleelta. :D

Itselläni pahimmat ovat lakritsi (ja lakritsinjuuresta tehty jauhe) ja paprika. Lakritsia sisältävät tuotteet nostavat jo pienelläkin määrällä sykkeen korkeaksi, alkaa ahdistaa ja oksettaa. Paprika taas pistää vatsan ihan sekaisin ja oireet muistuttavat laktoosi-intoleranssia, vaikka pystynkin syömään chilipaprikoita ilman oireita (pidän tulisesta ruuasta).

Grillimakkarat ovat sen verran rasvaisia ja sisältävät yleensä lisättyjä nitraatteja ja nitriittejä, että ne aiheuttavat myös närästystä ja pahoinvointia. Voin syödä hyvinkin rasvaista ruokaa tai rucolaa eli sinappikaalia ilman ongelmia eli ilmeisesti rasva + nitriitit yhdessä ovat oireiden takana.

Jonkun aiemmin mainitsema vihreä tee tyhjään vatsaan on myös yksi kamalimmista asioista aiheuttamansa voimakkaan pahoinvoinnin vuoksi.

Vierailija
210/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotku raaka- aineet mitä köyhät paljon käyttää, sika- nauta jauhelihaa en ole syönyt vuosikymmeniin, kalapuikot, halvemman pään einesruuat kuten valmislaatikot, lihapiirakat yms. Ylipäänsä ruoka mitä pulskat ja epäsiistit ostaa.

Nyt ei ollut kyse pään sisäisistä pahoista oloista, vaan fyysisistä pahoista oloista. Mene jonnekin muuhun ketjuun riehumaan, sinun mielipiteitäsi ei nyt kaivata tähän ketjuun. 

Vierailija
211/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että se on se humala oluessa, kun yleensä noin 10-12 oluen kohdalla tulee huono olo, vaikka ei ole syönyt edes mltään muuta.

Vierailija
212/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika rasva, esim rasvainen pizza. En voi myöskään syödä punajuuria tai lammasta.

Vierailija
213/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikalja, sima, siideri eivät sovi, koska olen hiiva-allergikko. Tulee nokkosihottuma, Myös flunssan oireet, kuten tukkoinen nenä.

Vierailija
214/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat jutut, jotka tässä tulee mieleen on sellaiset rakenteet, jotka aiheuttavat yökkäysreaktion. Tähän mennessä niin on tapahtunut tankoparsaan jääneen puumaisen osan ja toisaalta latva-artisokan kovien reunusten syömisyrityksissä.

Vierailija
215/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmiakki ja lakritsi on minulla myös sellaisia, että yhden palan pelkästään voin syödä. Eilen söin ison lakupatukan autossa, kun oli jäänyt lounas syömättä ja autossa sattui olemaan patukka. Yhtäkkiä nousi sykkeet, tuli ihan tuskanhiki. Muistin, että niin juu, en pysty syömään lakua tai salmiakkia ihan miten huvittaa.

Oksennan pois myös liian suolaisen ruuan. Viimeksi jouluna kun söin joulukinkun pään, joka oli todella suolainen. Yrjö lensi. Se voi olla mitä tahansa liian suolaista, mistä tulee oksennus. Mieheni sanoo, että olen kuin koira. Nekin oksentaa liian suolan pois.

Vierailija
216/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kilo suklaata. 

Vierailija
217/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaa joku mauste migreeniä. Pelkkä haju riittää. Joissakin ruokaloissa en ole voinut syödä kuin puuroa tai kalaruokaa, kun niissä sitä maustetta ei ole.

Varmaan natriumglutamaatti. Monet liemijauheet ja mausteseokset ainakin aikoinaan sisälsi tätä ainetta. 

Mulle aiheuttaa lähes kaikkien "laitosruokaloiden" lounaat vatsanväänteitä. Ihan sama, mikä on ruokalaji. Olen ajatellut, että niissä kastikkeissa on varmaan jotakin, mikä vatsan saa sekaisin?

Mulle taas alkoi parikymppisenä iskeä aina hirvittävä väsymys opiskelijaruokalassa syömisen jälkeen. Tulkitsin, että siellä käytetään jotakin ruoka-ainetta, joka sen aiheuttaa. Lakkasin käymästä siellä ja otin sen jälkeen aina omat eväät.

Vierailija
218/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäaineet ja eksoottiset mausteet. 

Olen koko ikäni ollut innokas kokki ja käynyt ilolla etnisissä ruokakaupoissa ym. Sitten täytin 38 ja keho totesi, että nyt riittää. 

Sen vuoden aikana kävin niin allergiatesteissä, laajoissa verikokeissa kuin keuhkoröntgenissäkin. Ambulanssikin kävi kahdesti, ensin kun maustettu ruoka jäi kurkkuun, ja toisella kertaa lisäainepommi-juoma aiheutti pahan yskän sekä hengenahdistusta.

Fyysisesti minussa ei ole vikaa, mutta en voi syödä enää kuin perusmaustettua (suola, pippuri, yrtit) mietoa kotiruokaa. Vatsa ei kestä enää edes pitsaa, kai liikaa rasvaa tjn. Viime kokeilu provosoi esiin sappikipukohtauksen...

T. Viimeksi alkuviikosta haistoin ohikulkiessani paistetun chilin, ja yskin vartin sen jälkeen. 

Vierailija
219/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sienistä tullut vatsa kipeäksi ja olen oksentanutkin sen muutaman kerran, kun olen yrittänyt syödä niitä.

Vuohenjuusto kaikissa muodoissa inhottaa. Ei ole mitään allergiaa tms., on vaan niin pahaa.

Trehaloosi eli sienisokeri. Eniten sitä on parhaimmissa ruokasienissä kuten herkkutatissa. Jotkut ei siedä laktoosia ja jotkut ei trehaloosia.

Ei välttämättä ole kyse trehaloosista. Voi myös olla allerginen sienille. Yleensä, jos trehaloosi ei sovi, ongelmat alkavat, kun sienet päätyvät ohutsuoleen. Jos kipu alkaa heti ruokailun jälkeen, niinkuin itselleni käy, kyse on todennäköisemmin allergiasta. Minulla sienet myös tulevat sulamatta läpi. Jostain syystä siis edes mahahapot eivät sulata niitä yhtään. Ne myös tulevat läpi nopeammin kuin muut ruoka-aineet.

-eri

Vierailija
220/228 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoat jutut, jotka tässä tulee mieleen on sellaiset rakenteet, jotka aiheuttavat yökkäysreaktion. Tähän mennessä niin on tapahtunut tankoparsaan jääneen puumaisen osan ja toisaalta latva-artisokan kovien reunusten syömisyrityksissä.

Minulla on myös tankoparsa, etenkin pekoniin käärittynä. Se rakenne ei hienonnu pureskelemalla. Kun sellainen heinätunne tulee kurkkuun, tulee yökkäysrefleksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme