Odottaako perinnöksi saatavaa mökkiä vai ostaa joku toinen?
Mulla on mökkikuume enkä tiedä mitä tehdä. Haluaisin ostaa oman mökin hyvinkin pian, mutta noin 10 vuoden sisällä olisin perimässä kaikkein tärkeimmän ja täydellisimmän mökin mitä tiedän, ja jossa olen kesiä lapsenakin viettänyt.
Mietin onko nyt vaan järkevää olla ostamatta mökkiä tässä vaiheessa ollenkaan?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
No minä odottaisin perintömörskää, koska olen koko lapsuuteni ollut kesät mökillä (2 kk) eikä se ole minulle niin ihmeellinen asia. Kodiksi ostan joka tapauksessa talon aikalailla maaseudulta, joten se ajaa muutenkin mökin aseman. Mökki meillekin tulee sitten aikanaan perintönä, mutten ole tässä nyt suunnitellut asiaa sen enempää.
Asun ihan maaseudulla. Mutta vesistöä tässä ei ole, sitä kaipaan. Jatkossa toivottavasti muutan tuonne mökille asumaan, sitten kun aika on. Ap
Mä olen odottanut 15v. Olisi pitänyt ostaa oma ajallaan. Mökki on jo virallisesti mun nimissä, mutta käyttöoikeus vanhemmilla ja ne on itse siellä aina.
Nykyään mua ei kiinnosta koko mörskä. Ei ole päässyt tunnesidettä tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei myy mökkiä, koska asuu siinä. Olen kyllä kannustanut käyttämään rahaa itseensä ja on niin tehnytkin. Mutta mökkiä ei tule myymään, se on täysin varma.
Minä puhuin hänelle mökkikuumeestani, ja että olen käynyt katsomassakin mökkejä. Hän otti puheeksi että minullehan jää mökki. Ap
No jos hän itse otti tuon puheeksi, niin voisit varmaan kysyä, olisiko mahdollista että alkaisit käyttää mökkiä jo nyt vähän aikaisemmin. Omaisesi siis asuu siinä mökissä, mutta ehkä samalle tontille mahtuisi toinen, jokin kevyt hirsimökki. Niitä saa aika edullisesti ja helppo pystyttää paketista. Hän varmaa
Rakennusoikeus ei riitä. Ap
Tee joku sellainen yöpymisaitta tai saunamökki, alle 30-neliöisen saa nykyään rakentaa ilman rakennuslupaa.
Ei saa rakentaa, jos rakennusoikeutta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä minulle tarvitse ulista perinnöstä, kun henkilö aivan itse on sen ottanut puheeksi. Jotkut kykenevät keskustelemaan asioista asioina. Olen ennenkin sanonut palstalla, että tiedän sisimmässäni, että tulevaisuuteni on taloudellisesti turvattu. Siitä idiòotit saivatkin aikaan kunnon peemyrskyn :'DD Kai minä tiedän millaisessa ympäristössä olen kasvanut, mitä vanhempani ovat tehneet työkseen, mitä omistavat jne. Ikinä en ole yhtäkään perintöä odottanut 🥱 Se, että TIEDÄN ja TIEDOSTAN jotain on vain fakta, hohhoijaa.
Tämä ei sitten ole minun kirjoitukseni. Ap
No ihanko tosi :D ei olekaan, kun se on MINUN kirjoitukseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ne myyvät sen mökin pois ja käyttävät rahat itseensä. Tuollainen ahne perintöä kärkkyvä ei ansaitse mitään.🤗
Ei myy mökkiä, koska asuu siinä. Olen kyllä kannustanut käyttämään rahaa itseensä ja on niin tehnytkin. Mutta mökkiä ei tule myymään, se on täysin varma.
Minä puhuin hänelle mökkikuumeestani, ja että olen käynyt katsomassakin mökkejä. Hän otti puheeksi että minullehan jää mökki. Ap
Pitäisi olla tehty testamentti jos hänellä on muitakin perijöitä, pelkkä sanominen ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ne myyvät sen mökin pois ja käyttävät rahat itseensä. Tuollainen ahne perintöä kärkkyvä ei ansaitse mitään.🤗
Pitäisi olla tehty testamentti jos hänellä on muitakin perijöitä, pelkkä sanominen ei riitä.
Ketjun aihe on aloituksessa, itse asiassa jo otsikossa. Ap
Löytyisikö vuokramökkiä jostain läheltä? Omaa en varmaan tuossa tilanteessa ostaisi vaan lomailisin vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aihe on aloituksessa, itse asiassa jo otsikossa. Ap
Juu, ymmärsin , tuli vaan mieleen että perit mökin jos olet ainoa perillinen, jos on muita niin testamentti tarvitaan. Kesän odotusta sulle.
Olen ollut tuossa tilanteessa. Asiat eteni lopulta nopeammin, kun vanhempani vanhenivat käsiin. Oli pian oma mökki ja lisäksi huollettavana vanhempieni mökki. Lopulta myin oman mökin pois ja ostin vanhempieni mökin sopuhinnalla. Toinen vanhempi elää vielä
Kannattaisi ehkä kokeilla, että haluaisitko harrastaa karavaanari hommaa ennen, kuin perit mökin. Saattaa tulla edullisemmaksi. Vaunut tai autot saa kyllä myytyä pois.
Kun vähän kyselee, niin asuntovaunulle voi löytyä kiinteä paikka järvenkin rannassa, jonne voi telakoitua pidemmäksi aikaa. Toisaalta niin syrjässä, että kukaan ei valita.
Eräällä tuttavalle tämmöinen on erittäin huonokuntoisen vanhan kesämökin piha. Mökki on siis purkukuntoinen, mutta luonto/paikka ok. Saanut vuokralle tosi halvalla. Huussit, kaivot ym. kuitenkin tontilla.
Vuokraa pitempiaikaisella sopimuksella joku mieleinen mökki. Esimerkiksi viideksi vuodeksi. Eihän se oma ole mutta eiköhän vuokramökistäkin saa oman maun mukaisen, vähintään sisustamalla. Mietit asian uusiksi jos ja kun perintö on osaltasi ajankohtainen.
10 vuotta on aika pitkä aika odotella että pääsee mökkeilemään. Ostaisin jonkun toisen, ja myisin sen sitten 10 vuoden päästä pois jos se perintömökki silloin vielä tuntuu mieluisammalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tuossa tilanteessa. Asiat eteni lopulta nopeammin, kun vanhempani vanhenivat käsiin. Oli pian oma mökki ja lisäksi huollettavana vanhempieni mökki. Lopulta myin oman mökin pois ja ostin vanhempieni mökin sopuhinnalla. Toinen vanhempi elää vielä
Kannattaisi ehkä kokeilla, että haluaisitko harrastaa karavaanari hommaa ennen, kuin perit mökin. Saattaa tulla edullisemmaksi. Vaunut tai autot saa kyllä myytyä pois.
Hauska huomio. Karavaanareita ollaan oltu jo pitkään ja myös siellä mökillä siten lomailtu. Pidemmän päälle se ei kuitenkaan ole ratkaisu. Ja nyt ollaan alettu kaivata veden läheisyyttä ihan tosissaan, lomailua paikallaan.Ap
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta on aika pitkä aika odotella että pääsee mökkeilemään. Ostaisin jonkun toisen, ja myisin sen sitten 10 vuoden päästä pois jos se perintömökki silloin vielä tuntuu mieluisammalta.
Siis kukaanhan ei tiedä kauanko menisi tai käykö niin, että minä kuolen ensin. Sehän on selvä. Tänään viimeksi olen katsonut onko tullut mökkejä myyntiin. Ap
Ei kannata tuudittautua perintöodotuksiin.
Mökin hankkiminen on ääliömäisintä mitä voi tehdä koska sen ajan mitä siellä nykytyöelämän vaatimuksista johtuen ehtii olemaan joutuu raatamaan että mökki pysyisi edes entisellään ja siitä huolimatta paikat menevät jatkuvasti huonompaan kuntoon.
Puhumattakaan ihan vältettävissä olevasta rahanhaaskuusta.
Vierailija kirjoitti:
Mökin hankkiminen on ääliömäisintä mitä voi tehdä koska sen ajan mitä siellä nykytyöelämän vaatimuksista johtuen ehtii olemaan joutuu raatamaan että mökki pysyisi edes entisellään ja siitä huolimatta paikat menevät jatkuvasti huonompaan kuntoon.
Höpsis. Pakko ei ole raataa ja minä pystyisin olemaan mökillä 24/7. Työtkin onnistuisi sieltä käsin täysin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Pakko ei ole raataa ja minä pystyisin olemaan mökillä 24/7. Työtkin onnistuisi sieltä käsin täysin. Ap
Niinhän sitä jossakin vaiheessa olettaa, mutta todellisuus on toista, useimmilla 60 on rajapyykki jonka jälkeen joutuu katsomaan että miten menee sen jälkeen.
Se ei ole sinun päätettävissä kuka kuolee ensin, perittävä vai sinä itse. Osta oma mökki, jonka saat helposti myytyä. Tee hyvä kauppa, hintataso on nyt halpa. Muuta sitten siihen perittyyn, jos se mahdollisuus tulee. Ja muista pitää hyvät suhteet tähän perittävään, ettei hän tee testamenttia jollekin, vaikka syöpäsäätiölle.
Tee joku sellainen yöpymisaitta tai saunamökki, alle 30-neliöisen saa nykyään rakentaa ilman rakennuslupaa.