Yksinhuoltajuus
Jos joku jolla on kokemusta miten ja mistä sitä lähdetään hakemaan niin voisiko kertoa mitä teit ensin ja miten asia eteni
Luin että pitäisi ottaa yhteyttä oikeuteen? Minne sinne? Soitetaanko vain ja sovitaan tapaaminen, vai onko olemassa jotain sosiaali tms tahoa joka auttaisi tällaisessa asiassa?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte myös sopia yhdessä ne asiat ja vahvistaa lastenvalvojalla yhteiset päätöksenne. Tämä yhteisymmärryksessä tekeminen on ilmaista ja kaikille parhaaksi.
Lasteni isä lähti tuohon käräjäoikeustouhuun, katsoin parhaaksi jättää tappelematta ja luovutin lapset hänelle. Nopeampaa ja helpompaa kaikille osapuolille.
Tämä ei ikävä kyllä ole mahdollista.
apKumpi asioista ei ole mahdollista?
Me saimme sovittua ihan lastenvalvojan kautta. Tämä laati paperin ja kumpikin kävi sen vain allekirjoittamassa kaupungintalon aulassa.
Tilanteeseen liittyy vakavaa väkivaltaa ja lähestymiskielto on päällä. Enempää en halua asiasta edes täällä kertoa, haluan vain tietää miten
Eli jos sinulla jo on sitä poliisiyhteistyötä niin käytät sitä tukena. Tee se haastehakemus yksinhuoltajuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte myös sopia yhdessä ne asiat ja vahvistaa lastenvalvojalla yhteiset päätöksenne. Tämä yhteisymmärryksessä tekeminen on ilmaista ja kaikille parhaaksi.
Lasteni isä lähti tuohon käräjäoikeustouhuun, katsoin parhaaksi jättää tappelematta ja luovutin lapset hänelle. Nopeampaa ja helpompaa kaikille osapuolille.
ap
No siinä tapauksessa kannattaa ottaa yhteys sinne oikeusaputoimistoon. Lastensuojelustakin voi kysyä tukea jos teillä on ongelmia huoltajuuden suhteen, helposti lähtevät tukemaan kyllä.
&nb
No siis kuten jo sanottiin, ota yhteys sinne lastensuojeluun heti vaikka ekana. Osaavat lisäksi neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No siinä tapauksessa kannattaa ottaa yhteys sinne oikeusaputoimistoon. Lastensuojelustakin voi kysyä tukea jos teillä on ongelmia huoltajuuden suhteen, helposti lähtevät tukemaan kyllä.
No siis kuten jo sanottiin, ota yhteys sinne lastensuojeluun heti vaikka ekana. Osaavat lisäksi neuvoa.
Yksinhuoltajuus ratkaisee vain hyvin vähän asioita ja tarvitse kaiken tuen ja avun mitä saatavilla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apKumpi asioista ei ole mahdollista?
Me saimme sovittua ihan lastenvalvojan kautta. Tämä laati paperin ja kumpikin kävi sen vain allekirjoittamassa kaupungintalon aulassa.
Tilanteeseen liittyy vakavaa väkivaltaa ja lähestymiskielto on päällä. Enempää en halua asias
On kyllä, mutta sanoivat että lapseen liittyvissä asioissa pitää vastata, en ole vastannut sen jälkeen kun rikkoi lähestymiskieltoa.
Odotan nyt ystävääni ja otan yhteyttä oikeusapuun.
ap
Mihin ihmeeseen sinä mitään sosiaalihuoltoa tarvitset? Minä kasvatin lapseni omilla tuloillani ja ex-mieheni maksamalla elatusrahalla. Ei siinä tarvita valtiota väliin.
Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon ja heiltä saat apua miten tilaneteen kanssa edetään. Oikeusistuin sitten päättää mitä päättää. Muista kerätä kaikki mahdollinen viestintä lapseen liittyen talteen, oikeudessa kannattaa olla mahdollisimman paljon perusteita miksi yksinhuoltajuus olisi oikea ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No siinä tapauksessa kannattaa ottaa yhteys sinne oikeusaputoimistoon. Lastensuojelustakin voi kysyä tukea jos teillä on ongelmia huoltaju
Kyllä, lastensuojelustahan sitä juuri saa kuten muutkin ovat saaneet.
Minä otin yhteyttä ensin lastenvalvojaamme, joka yritti sovittelua, koska mies ei suostunut yksinhuoltajiuteen.
Kävimme perheneuvolassa sovittelussa jokusen kerran, ja he vihelsivät pelin poikki, koska mies vastusti lähes kaikkea.
Heidän ohjauksesta otin yhteyttä oikeusaputoimistoon, sain juristin sitä kautta
Asua eteni käräjäoikeuteen. Sitä ennen kävi kotonani lastensuojelu, juristini oli heihin yhteydessä. Heidän lausunnon mukaan olin kykenevä yksinhuoltajuuteen.
He kävivät myös miehen kotona, ja heidän lausunto oli negatiivinen miehelle
He haastattelivat myös lapsia, ilman että olin itse paikalla. Sen lausunnon mukaan lapset olivat hyvin kiintyneitä vain äitiin kuin myös päiväkotiin.
He hakivat myös lausunnon päiväkodista, jos oli minulle myönteinen, miehelle kielteinen.
Näillä eväillä mentiin käröjäoikeuteen joka myönsi minulle yksinhuoltajiuteen.
Koko prosessi oli tietenkin haastava, mutta kannatti käydä lävitse. Ei maksanut minulle paljoa, koska tuloni oli silloin vielä pienet.
Mies valitti hoviin, mutta veti sitten valituksen pois.
Oli paljon helpompi vastata yksin lapsista, sain hoidettua asiat lasten edun mukaisesti.
Toki olisin halunnut hoitaa asian miehen kanssa sovinnossa, mutta se ei ollut mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen sinä mitään sosiaalihuoltoa tarvitset? Minä kasvatin lapseni omilla tuloillani ja ex-mieheni maksamalla elatusrahalla. Ei siinä tarvita valtiota väliin.
Hän tarvitsee sitä tuekseen, selkänsä taakse olemaan hänen puolellaan. Tämä on nykyisin yleistä, toki liittyy myös siihen että joitakin syitä täytyy olla yksinhuoltajuuden hakemiseen, eihän sitä nyt muuten haeta. Raha on myös tärkeä elementti nykyisin.
Ja tapaamisoikeushan on nimenomaan lapsen oikeus, ei velvollisuus