asuntotuki - vuokra ja muutto toiselle puolen Suomea
Kertokaahan mulle miten peruspäivärahalla oleva pystyy ottamaan työpaikan ja asunnon toiselta puolen Suomea? Säästöjä ei ole.
Eka vuokra pitäisi maksaa heti töiden alettua, mutta palkkaa maksetaan vasta kuukautta myöhemmin. Asuntotukea ei saa uuteen paikkaan koska palkka on tuen yläpuolella. Mikä avuksi?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
siis työpaikka on jo selvillä mutta nyt nämä asumiskuviot selvityksessä. Liikkuvuusavustus tiedetään mutta tulee tosiaan myöhässä kun pitäisi eka vuokra maksaa. Asuntotukea tietysti jos ei keskeytä sitä ja maksaa sitten takaisin myöhemmin
Asumistuki lienee kyseessä.
Muuttaminen uuteen on tosiaan sikamaisen kallista. Saa maksaa 1kk päällekkäiset vuokrat ja repästä vielä 2kk vuokravakuus uuteen. Lisäksi tulee muuttokustannukset.
Ei huolta.
Asuntotuki on ihan joka paikassa yhtä paljon - 0 euroa, koska moista tukea ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei huolta.
Asuntotuki on ihan joka paikassa yhtä paljon - 0 euroa, koska moista tukea ei ole olemassakaan.
No hyvä että sä tiedät edes noi tuet. Toiset meistä ei näitä tukia käytä niin ei ole täsmällisiä nimiä tiedossa
Asumistuki haetaan SEN HETKISILLÄ tuloilla.
Hakee asumistukea työttömänä asuntoon missä asuu tai asuntoon mihin muuttaa. Saa asumistuen, maksaa vuokran.
Aloittaa työn. Käy töissä. Saa palkan. Ilmoittaa, että on töissä, saa palkkaa ja pyytää lakkauttamaan asumistuen maksun. Maksaa vuokran palkkarahalla.
Vierailija kirjoitti:
Hakee asumistukea työttömänä asuntoon missä asuu tai asuntoon mihin muuttaa. Saa asumistuen, maksaa vuokran.
Aloittaa työn. Käy töissä. Saa palkan. Ilmoittaa, että on töissä, saa palkkaa ja pyytää lakkauttamaan asumistuen maksun. Maksaa vuokran palkkarahalla.
Eli tämän ohjeen mukaan Pitää hakea asumistukea uuteen asuntoon ja kun palkka kilahtaa tilille niin ilmoittaa että ei tarvita enää? Mitä ilmoitetaan tuloiksi ko. ajalta?
Eikö se asumistuki ole asuntokohtainen? Sorry olen ihan avuton näidne kanssa kun ei ole ikinä ennen tarvinnut mitään tukia
Kun ei vaan tarvitsisi itse maksaa yhtään mitään,niinkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tämän ohjeen mukaan Pitää hakea asumistukea uuteen asuntoon ja kun palkka kilahtaa tilille niin ilmoittaa että ei tarvita enää? Mitä ilmoitetaan tuloiksi ko. ajalta?
Eikö se asumistuki ole asuntokohtainen? Sorry olen ihan avuton näidne kanssa kun ei ole ikinä ennen tarvinnut mitään tukia
Asumistuki on asuntokohtainen ja sen suuruuteen vaikuttaa mm. vuokran määrä. Tukea haetaan tietysti juuri siihen asuntoon mihin sitä tarvitaan.
Tuloksi ilmoitetaan käytettävissä olevat tulo, mikä työttömällä on työttömyystuki. Kun myöhemmin saa palkkaa, tuloksi ilmoitetaan palkka ja asumistuki lakkautetaan (ellei palkka ole erittäin pieni ja riittämätön esim. osa-aikatöistä).
Vierailija kirjoitti:
Paras asuntotuki on oikein tehty sokkeli. Jos se on pielessä, turha sitä asuntoa on mitenkään tukea.
Kyllä piti toissa talvena verantaa tukea muutenkin. Oli lunta paljon
Vierailija kirjoitti:
NO minkäs teet jos ei palkka vielä kilahda tilille ja mistään ei ole tuloja. Olen sentäs poistumassa tuen piiristä kunhan pääsen alkuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NO minkäs teet jos ei palkka vielä kilahda tilille ja mistään ei ole tuloja. Olen sentäs poistumassa tuen piiristä kunhan pääsen alkuun
Millä rahalla nykyhetken asuminen maksetaan? Jos työttömänä ja ei ikinä haettu asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.kela.fi/liikkuvuusavustus#tyohon-liittyva-koulutus
Tämän mukaan saa työpaikan vuoksi, joskin jälkikäteen. Eli pitää olla säästöjä tai esim. luottokortti. Sos-toimesta voi kyllä varmaan hakea myös harkinnanvaraista tukea, joka maksetaan takaisin. Itse hain kerran sen vuoksi, että käsittelyaika jossakin korvauksessa venyi ja venyi, ja se määrättiin niin, että korvauksen maksaja maksoi sen suoraan takaisin sos-toimelle. Eli kyseessä oli käytännössä pikkuinen, koroton laina.
Muuttokulut maksetaan jälkikäteen laskulla. Jos ei ole sössitty luottotietoja.
Ai tuon liikkuvuusrahan päälle vai? Eikö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla nykyhetken asuminen maksetaan? Jos työttömänä ja ei ikinä haettu asumistukea?
Nyt olen opiskelija-asunnossa ja siihen saan asumistukea ja peruspäivärahaa. Nyt olisi muutto toiselle puolelle Suomea työn perässä. Isä ja äiti eivät ole vaihtoehto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huolta.
No hyvä että sä tiedät edes noi tuet. Toiset meistä ei näitä tukia käytä niin ei ole täsmällisiä nimiä tiedossa
Netti on kuulema läpi koluttu. Taisi jäädä asumistukisivut lukematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huolta.
Netti on kuulema läpi koluttu. Taisi jäädä asumistukisivut lukematta.
Miksi pitää olla ilkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen opiskelija-asunnossa ja siihen saan asumistukea ja peruspäivärahaa. Nyt olisi muutto toiselle puolelle Suomea työn perässä. Isä ja äiti eivät ole vaihtoehto
Ihan samaa asumistukea saa siihen toiseen asuntoon. Ihan samalla tavalla toisen kaupungin asuntoon kuin jos muuttaisi naapuriasuntoon. Ihan samalla tavalla kuin jos ei muuttaisi ollenkaan, niin asuinpaikan asumistuki jatkuisi, kunnes on tuloja eli on saanut töistä palkan.
Vierailija kirjoitti:
Eli mitä tukea saa asumiseen?
Jos saat normaalin palkan niin et saa mitään tukea. Eikä kuulu kai saadakaan.
Sen ensimmäisen kuukauden rahoitukseen + muuttoihin kannattaa kysyä tuea Kelalta tai soskusta.
Jotain muuttotukea voi saada, jon kerran työllistyy. Tämän luulisi olevan järkevääkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa asumistukea saa siihen toiseen asuntoon. Ihan samalla tavalla toisen kaupungin asuntoon kuin jos muuttaisi naapuriasuntoon. Ihan samalla tavalla kuin jos ei muuttaisi ollenkaan,
Kiitos eli palkkapäivään asti pitäisi saada asumistukea. Se helpottaa jo paljon ja samaan aikaan juoksee liikkuvuusavustus vai mikälie sen nimi olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs sinä elät tällä hetkellä, jos olet peruspäivärahalla, ja ilman tukia?
Sokkeli on eri asia kuin perustukset. Perustuksen on oltava kunnossa. Sokkeli on kosmeettinen osa.