Kuinka iso palkka on ammattikoulun/AMK:n opettajalla?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini Helsingissä AMK-opettaja ja palkka 5500 kuussa. Kun ottaa työnmäärän huomioon, niin todella hyvä palkka. Viikossa oppitunteja noin kymmenen. Pitkät lomat kesä, joulu, syysloma, hiihtoloma.
Sinä siis kuvittelet, että hänen työmääränsä on 10 tuntia viikossa? Amk-opettajat ovat kokonaistyöajassa 1600 tuntia vuodessa. Ja moni tekee muitakin tehtäviä kuin opetusta.
En kuvittele! Mutta hänellä on niiden tunnin valmistelujen, tehtävien ja kokeiden korjaamisten päälle hyvin aikaa pyörittää omaa firmaansa. Viikossa itse AMK-duunien tekemisen päälle jää kuulema hyvin aikaa ja pari päivän verran viikossa ehtii tekemään oman firman projekteja.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini Helsingissä AMK-opettaja ja palkka 5500 kuussa. Kun ottaa työnmäärän huomioon, niin todella hyvä palkka. Viikossa oppitunteja noin kymmenen. Pitkät lomat kesä, joulu, syysloma, hiihtoloma.
Mitä oppitunteja sillä on 10? Olen itse tänäänkin ollut opettamassa klo 8-16. Keskellä opetusta oli 45 min. tauko, joka on omaa aikaa (palkatonta). Silloin syön ja vastaan sähköposteihin. Lisäksi tein sunnuntaina tämän päivän valmistelua 2 tuntia (sitomaton työaika). Huomenna on helppo päivä. Työelämäfoorumin kokous klo 9-11, ja opetusta klo 12-16. Arvelen voivani aamulla tehdä peda-suunnitelman iltapäivälle. Diat on valmiina, opetusaihe tuttu. Keskiviikkona olen opettamassa vasta illalla klo 16-20. Ehdin sitä ennen korjata tentin vastaukset ja kirjoittaa palautteet, siihen menee noin 4 tuntia. To ja pe en muista kalenteria ulkoa, mutta la olen koululla: viikonloppuryhmän opintotehtävien purkupäivä ja esitykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis AMK:ssa. Amiksessa ei oo niin hyvä
Eipä oo kummassakaan opettaja palkkka 5000 € / kk.Ei edes yliopostossa.lehtorin palkka ole tuo.
Ketkä kahelit taas aamutuimin linjoilla täällä?
Täh. Mulla on 5300. Keskiasteen oppilaitos.
Vierailija kirjoitti:
3200 - 3600 e
Opinto-ohjaajalla on 3500 e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä oo kummassakaan opettaja palkkka 5000 € / kk.Ei edes yliopostossa.lehtorin palkka ole tuo.
Ketkä kahelit taas aamutuimin linjoilla täällä?
Täh. Mulla on 5300. Keskiasteen oppilaitos.
Etkä osaa kirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis kuvittelet, että hänen työmääränsä on 10 tuntia viikossa? Amk-opettajat ovat kokonaistyöajassa 1600 tuntia vuodessa. Ja moni tekee muitakin tehtäviä kuin opetusta.
En kuvittele! Mutta hänellä on niiden tunnin valmistelujen, tehtävien ja kokeiden korjaamisten päälle hyvin aikaa pyörittää omaa firmaansa. Viikossa itse AMK-duunien tekemisen päälle jää kuulema hyvin aikaa ja pari päivän verran viikossa ehtii tekemään oman firman projekteja.
Ja hänen työnantajansa varmaankin tietää, että hän pyörittää päätoimisena lehtorina omaa firmaa lehtorin työajalla?
Olen tekniikan puolella AMK:n lehtori. Bruttopalkkani noin 5800 eur/kk. Koulutukseni on DI + AmO-pedagogiset, kokemusta 15v+.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oppitunteja sillä on 10? Olen itse tänäänkin ollut opettamassa klo 8-16. Keskellä opetusta oli 45 min. tauko, joka on omaa aikaa (palkatonta). Silloin syön ja vastaan sähköposteihin. Lisäksi tein sunnuntaina tämän päivän valmistelua 2 tuntia (sitomaton työaika). Huomenna on helppo päivä. Työelämäfoorumin kokous klo 9-11, ja opetusta klo 12-16. Arvelen voivani aamulla tehdä peda-suunnitelman iltapäivälle. Diat on valmiina, opetusaihe tuttu. Keskiviikkona olen opettamassa vasta illalla klo 16-20. Ehdin sitä ennen korjata tentin vastaukset ja kirjoittaa palautteet, siihen menee noin 4 tuntia. To ja pe en muista kalenteria ulkoa, mutta la olen koululla: viikonloppuryhmän opintote
Tuo kuulostaa enemmän siltä, millainen kalenteri minullakin on. Opetan sairaanhoitajia AMK. Opetusta on 75% työajasta ja opetukseen lasketaan oppituntien lisäksi ohjaustunnit, esim. opinnäytetyöhön tai työelämäjaksoon liittyvät ohjaukset ja opiskelijoiden ohjauskeskustelut. Oikeastaan kaikki se, missä olen läsnä opiskelijoille, on opetukseen laskettavaa aikaa. Keskimäärin työtunteja noin 39-40t/vko. Siitä kun laskee 75%, saa sen oikean ajan, mitä opetukseen käytän. Toisin sanoen opetusaika (sisältäen ohjaukset) on n. 30 t/vko. Loput on kaikkea muuta, eli kokouksia ja opetuksen valmistelua, tehtävien tai tenttien korjaamista. Koulutuspäiviäkin on, niitä ei lasketa opetukseen eikä myöskään tuohon opetuksen ulkopuoliseen osuuteen, mutta niistä saa vähentää työaikaa.
Kävin syksyllä työelämäjaksolla itse, olin siis tekemässä käytännön työtä sairaanhoitajana viikon. Joskus ennen korona-aikaa tein myös viikonloppuisin keikkaa sijaisena. Nykyisin ei jaksa. Jos valehtelematta sanon, niin ei työaika riitä omiin töihin. Jos haluaa tehdä jotain uutta, mikä vaatii paljon suunnittelua, teen sitä vapaa-aikana. Luen myös viikoittain tieteellisiä julkaisuja ja tutkimuksia. Jokin artikkeli on hyvä silloin tällöin pullauttaa pihalle itsekin. Sinänsä työssä on paljon vapautta. Opetustunnit pitää olla juuri täsmällisesti, ei yli eikä ali, mutta käytettävissä menetelmissä ja sisällöissä on lupa olla luova. Olen ollut aiemmin myös innovaatioprojektityöryhmässä. Sellaisten isompien projektien työajasta sovitaan erikseen, montako tuntia siihen saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei kerro sinulle kaikkea. Vuosityöaika on 1600 tuntia. Sen hän tekee elokuun ja kesäkuun välillä. Tietty tunnit jakautuvat epätasaisesti.
Tässä periodissa hänellä on 10 opetustuntia viikossa. Arvioin, että hänellä on tässä periodissa 2 tai 3 opintojaksoa, joiden laajuus on 5 op. Tunteja hän saa yhdestä opintojaksosta 80-100 h koulusta riippuen. Jos niitä on kolme, niin 3 x 100 h. Ehdoton MAX.
Tästä seuraa, että hänen on vielä tehtävä 1300 tuntia elokuun ja kesäkuun välisenä aikana.
amk-ope 18 vuotta
Luin tuoreet tilastot. Kahdeksan kymmenestä ammatillisesta opettajasta saa palkkaa 3500-5200€ kuukaudessa. Huom! Tuo sisältää myös ylityötunnit. Itselläni esimerkiksi palkkaa nostaa vuosityöajassa se, että teen ajoittain sairastuneiden kollegojen sijaistuksia, iltaopetustakin olen opettanut, vaikka itse toimin ainoastaan päiväkoulutusten opettajana. Silloin jos itse suostun ja haluan tehdä, ylityöt on tällä alalla ok. Hyvin vaikeaa saada päteviä sijaisia lyhyisiin sijaisuuksiin. Ylitöitä tulee itselleni vuodessa sellaiset 80-100 tuntia. Se näkyy sitten palkassa, mutta silti en pääse viittä tonnia lähellekään kuukausiansioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hänen työnantajansa varmaankin tietää, et
Minä en usko hetkeäkään, että joku tekee töitä 10 tuntia ja saa tuollaista palkkaa. Kuten joku kertoi, työaika vuodessa 1600 tuntia, jos on kokoaikainen. Meilläkin on osa-aikaisia opettajia, erityisesti johtamiskoulutuksissa, mutta he saavat tuntien mukaan palkkaa, eivätkä kuukausipalkkaa,
AMK puolella jutteli sähköpuolen opettaja että menee karvan alle 5000 euron kokonaispalkalla. Sisältää siis lauantailabrat ym koska viikolla ei saa tunteja täyteen. Oletan että "vkl-talkoilu" eli kokonaispalkka on aika yleinen tapa siellä koska viikolla eivät saa työtuntejaan kasaan. En ollut sähköpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Amiksesta sen verran, että hakijoita on yhtä avointa toistaiseksi voimassa olevaa opettajan työpaikkaa kohden noin 100-300. Se että saa hakea amk-taustalla ja että voi hakea monilla työkokemustaustoilla ei poista faktaa, että lähes kaikilla on lisäksi ylempi korkeakoulututkinto, jotkut ovat tohtoriksi väitelleitä. Lisäksi laaja työkokemus, opettajan pedagoginen pätevyys ja monilla lisäkoulutuksia.
Luinko oikein, että väität ammattikoulujen opettajilla olevan yleensä ylempi korkeakoulututkinto? Jep, tukkatieteen tohtoreita kaikki, jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei kerro sinulle kaikkea. Vuosityöaika on 1600 tuntia. Sen
Minun entisessä työpaikassa yksi op oli 15 tuntia. Eli 5 op oli 75 tuntia. Lisäksi opiskelijamäärän mukaan ohjaukseen jollain laskentakaavalla tunteja. 20-25 opiskelijaa oli mielestäni 20 tuntia, jos muistan oikein. Siihen oli ihan oma taulukko, miten ohjaustunnit meni, ja se näkyi meillä suunnittelulakanassa. En muista koskaan saaneeni 5 op:n kurssista sataa tuntia työaikaa. Jos oli yhteisopettajuus, opiskelijamäärä vielä puolittui ohjaustunteihin. Meillä suurin opetusryhmä oli neljän opettajan yhteisopettajuus. Käytännössä toteutus oli siten, että oli kaikille kurssin opiskelijoille yhteistä opetusta ja lisäksi jokaisen opettajan pienryhmät, ohjaukset jakaantui pienryhmittäin. Silloin tuntimäärä jää pienemmäksi per opettaja, mutta toisaalta ei itse tarvitse opettaa kaikkea, koska aiheita jaettiin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amiksesta sen verran, että hakijoita on yhtä avointa toistaiseksi voimassa olevaa opettajan työpaikkaa kohden noin 100-300. Se että saa hakea amk-taustalla ja että voi hakea monilla työkokemustaustoilla ei poista faktaa, että lähes kaikilla on lisäksi ylempi korkeakoulututkinto, jotkut ovat tohtoriksi väitelleitä. Lisäksi laaja työkokemus, opettajan pedagoginen pätevyys ja monilla lisäkoulutuksia.
Luinko oikein, että väität ammattikoulujen opettajilla olevan yleensä ylempi korkeakoulututkinto? Jep, tukkatieteen tohtoreita kaikki, jep jep.
Ylempi korkeakoulututkinto ei ole sama kuin tohtori. Se tarkoittaa maisteria tai YAMK-tutkintoa. Meillä on hius- ja kauneudenhoitopuolella opettajina mm. estenomi YAMK: n suorittaneita. Ravitsemusta opettavat kotitalousopettajat. Sairaanhoidon puolella terveystieteiden maisteri yleisin koulutustausta. Kasvatustieteiden maisterit opettavat kasvatusta. Monella on aiemmin ollut amk-tutkinto, josta jatketaan koulua, mutta ei kaikilla. Esimerkiksi yhteiskuntatieteiden maisterit (sosiaalityöntekijät) opettavat yhteiskunnallisia aineita ja lastensuojelua. Liikuntatieteiden maisteri opettaa mm, työkyvyn edistämistä ja asiakkaiden liikunnan ohjaamista, ja lisäksi usein heillä fysioterapeutin tausta. Ammatillisen opettajan ja ammattikorkeakoulun opettajan koulutus on sama AmO eli ammatillinen opettaja. Se antaa pedagogisen kelpoisuuden toimia kummassa tahansa, jos koulutus riittää. Monet ovat opettaneet sekä amk:ssa että ammatillisessa koulutuksessa omaa ammattialaa.
Vierailija kirjoitti:
Lehtoreolla ei ole 5000 euron palkkoja kuukaudessa. Se on paskapuhetta.
Ja riippuu kokonaan oppilaotoksesta ja koulutuksesta.
Esimerkikiso ammattokouluuissa on opettajina insinöörejä opettajina, samoin ammattikorkeakouluissa.
He ovat vain suorittaneet oman koulutuksesnsa lisäksi pedagogisia opintoja.
Noissa molemmissahan opetataan opiskelijat käytänön työhön. Y
Ei tieteelliseen.
Luepa kirjoitus 13. Yritä päästä tuosta AMK vihastasi ja omituisesta tarpeestasi pitää ainoastaan yliopistoa koulutusmuotona jolla on jotain arvoa. Mikähän sinua riepoo? Menestyneempi AMK-tutkinnon suorittanut kaverin lapsiko, kun omasi yliopistotutkinnolla on työtön ja rahaton?
En ymmärrä, miten jotkut kehtaa opettajia vastaan kirjoitella kaikenlaista sontaa, ilman opettajia ei ole ammattitaitoa. Olen ollut kiitollinen kaikesta opetuksesta mitä saanut ja hyviä opettajia kohdannut. Minä en olisi yhtään mitään, jos en olisi saanut koulutusta, sivistysvaltiossa onneksi eletään,
Vierailija kirjoitti:
Olen tekniikan puolella AMK:n lehtori. Bruttopalkkani noin 5800 eur/kk. Koulutukseni on DI + AmO-pedagogiset, kokemusta 15v+.
Hyvä palkka. Kaveri pääsi AMK-opettajaksi ja on korkeastikoulutettu teknisestä yliopistosta. Alkupalkka oli 3300 e ja kun suoritti pedagogiset opinnot palkka nousi 3600 e. Opettaa rakennuspuolella.
Aloitan amk-lehtorina tekniikan alalla ja 5v kokemuslisällä saan n 5200e/kk. Siitä sitten pikkuhiljaa ylöspäin 10v, 15v, 20v portailla päättyen jonnekkin 6000 paremmalle puolelle.
Joo, veikkaan, että noin puolet tuosta summasta on se totuus, tuskin edes puolikasta.