Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikkea kesälomaa ei saa pitää putkeen?

Vierailija
09.03.2025 |

Miksi kesälomaa saa pitää putkeen vaan kaksi tai kolme viikkoa. Haluaisin pitää kaikki pitää kaikki kerralla

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä saa. Erittäin harvinaista, että työnantaja rajaa. Voi rajat ihan käytännön syistä eli ei varaa henkilökuntaan, sijaisten perehdytys kestää kauan ym. 

Taannoin eräs kaupan alan iso yritys "pakotti" pitämään lomat noin eli 3+1 viikkoa,ja se yksi viikko oli pidettävä touko tai syyskuussa tai muulloin. Kolme kesäkuukausina. Ei ollut eikä saanut vaihtoehtoa.

Touko- ja syyskuu on kesälomakautta. Tuossa ei tapahtunut mitään laitonta tai arveluttavaa. Olisi voinut laittaa vaikka koko kesäloman toukokuulle ja olisi ollut ihan sallittua.

Vierailija
22/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 9 viikkoa lomaa tänä vuonna koska oon tuurannut muita koko ajan ja mun työsoppari loppuu 18.7 ja alan lomailla siis jo toukokuussa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas haluaisin pitää pätkissä, mutta laki kieltää. Minulle ei ole kertynyt täyttä kesälomaa ja olisin halunnut pitää kertyneet lomani kahdessa osassa. Laki määrää että kaksi viikkoa pidettävä yhtäjaksoisesti. 

Mulla ainakin työnantajan on antanut pitää pätkissä. Pidän viikon toukokuussa, kesäkuussa, heinäkuussa, elokuussa ja lokakuussa.

Työnantajasi siis toimii laittomasti.

Vierailija
24/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 9 viikkoa lomaa tänä vuonna koska oon tuurannut muita koko ajan ja mun työsoppari loppuu 18.7 ja alan lomailla siis jo toukokuussa..

Sulle varmaan tarjotaan jatkoa ja lomat saat rahana.. jos siis tekijöistä pulaa

Vierailija
25/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilitoimistossa pitää pätkiä, että pystyisi tekemään mahdollisimman suuren osan töistä itse. Lomastressi tulee siitä palapelistä.

Vierailija
26/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas haluaisin pitää pätkissä, mutta laki kieltää. Minulle ei ole kertynyt täyttä kesälomaa ja olisin halunnut pitää kertyneet lomani kahdessa osassa. Laki määrää että kaksi viikkoa pidettävä yhtäjaksoisesti. 

Mulla ainakin työnantajan on antanut pitää pätkissä. Pidän viikon toukokuussa, kesäkuussa, heinäkuussa, elokuussa ja lokakuussa.

Ei toimi jos pätkitään omasta pyynnöstä. Ei ole määrännyt lomia näin pidettäväksi.

Vierailija
27/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työntekijä pyytää ja työnantaja sallii, loman voi pätkiä. Tuo rajoittaa enemmän sitä työnantajaa.

Ei voi, kaksi viikkoa pitää olla putkeen. Siihen ei vaikuta työnantajan tai työntekijän suostumus.

Vierailija
28/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teitä isompi työporukka jonka lomat pitää jaksottaa? Yleensä noin on tällaisissa tilanteissa ja syynä se, että mahdollisimman moni saisi pitää lomaa parhaiksi miellettyinä (kesä-elokuu) kuukausina.

Itse olen aina ollut osana sen verran pientä ryhmää joiden lomat vaikuttaa toisiinsa, niin aina on saanut lomailla 3-4 viikkoa putkeen.

Ei ole iso porukka niin luulisi onnistuvan mutta ei.

Vierailija
29/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä saa. Erittäin harvinaista, että työnantaja rajaa. Voi rajat ihan käytännön syistä eli ei varaa henkilökuntaan, sijaisten perehdytys kestää kauan ym. 

Taannoin eräs kaupan alan iso yritys "pakotti" pitämään lomat noin eli 3+1 viikkoa,ja se yksi viikko oli pidettävä touko tai syyskuussa tai muulloin. Kolme kesäkuukausina. Ei ollut eikä saanut vaihtoehtoa.

Touko- ja syyskuu on kesälomakautta. Tuossa ei tapahtunut mitään laitonta tai arveluttavaa. Olisi voinut laittaa vaikka koko kesäloman toukokuulle ja olisi ollut ihan sallittua.

En kirjoittanut että olisi ollut laitonta,kommentoin vain. Tiedän että touko- ja syyskuu on kesäloma kuukausia. Näitä tuolla tavoin lomista päättäviä on näemmä yhäkin,kun laki sen sallii.  Joku voi työntekijä voi tykätäkin  tuosta .

Vierailija
30/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi. 2 viikkoa on putkeen lomaa, kuukausi vain vaihtuu välissä. 

Vierailija
31/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleistä kaupanalalla. 

Vierailija
32/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi jos sopivat kirjallisesti ja työntekijä haluaa näin ja pyynnöstään. Työnantaja ei voi pyytää työntekijää  noin toimimaan.

Vierailija
33/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut eräässä rakennusalan yrityksessä töissä 13v ajan. Koskaan en ole pitänyt kesälomaa kesälomakaudella, vaan vasta kaikki kertyneet lomat talvella ja lähtenyt reissuun. Olen myös pitänyt siihen pari viikkoa palkatonta lisäksi. Liitosta joskus alkoivatkin lomien perään kyselemään, mutta koska tämä oli oma pyyntö, sain näin jatkaa 

Vierailija
34/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi jos sopivat kirjallisesti ja työntekijä haluaa näin ja pyynnöstään. Työnantaja ei voi pyytää työntekijää  noin toimimaan.

No kun vieläkään ei. Kaksi viikkoa on oltava putkeen, vaikka työntekijä miten haluaisi muuta.

Vierailija
35/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sijaisten perehdytys kestää kauan, on tarkoituksenmukaisinta pitää mahdollisimman pitkiä lomajaksoja. Ei sitten tarvitsisi 3 viikon pätkien vuoksi perehdyttää. Olisiko pikemminkin se syy, että ei oteta sijaisia vaan pyöritetään vakituisten voimin.

Ei minulla ole koskaan ollut omaa kesälomasijaista! Ensin sijainen sijaistaa 2-3 vko Maijaa, sitten 2-3 vko minua, sitten 2-3 vko Vesaa, sitten 2-3 vko Raijaa, 1 vko minua jne. Me kaikki teemme samankaltaista työtä, mutta jokaisella on jokin erikoisosaaminen, joka on loman ajan "hyllyllä", siksi lomailemme pätkissä. Olisi aika outoa, että kesälomasijainen tulisi vain yhtä sijaistamaan.

Vierailija
36/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa pätkiä, jos työntekijä sitä toivoo. Laki tarkoittaa, että kaikille pitää järjestää mahdollisuus siihen kahteen viikkoon, mutta keskinäisellä sopimuksella siitä voi joustaa.

Vierailija
37/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulle varmaan tarjotaan jatkoa ja lomat saat rahana.. jos siis tekijöistä pulaa

Joo. Kuulostaa kovasti siltä, että tarvetta tuuraajalle on riittänyt, jos yhtään lomapäivää ei ole ehtinyt pitää, ja 9 vko jo kertynyt. Olisi aika outoa, jos työt yhtäkkiä loppuisivat kuin seinään, ellei sitten ole jostain (talvi)kausityöstä kysymys.

Vierailija
38/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa pätkiä, jos työntekijä sitä toivoo. Laki tarkoittaa, että kaikille pitää järjestää mahdollisuus siihen kahteen viikkoon, mutta keskinäisellä sopimuksella siitä voi joustaa.

Lukekaa vuosilomalaki älkääkä vängätkö vääriä tietoja.

Vierailija
39/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun vieläkään ei. Kaksi viikkoa on oltava putkeen, vaikka työntekijä miten haluaisi muuta.

No ei ole. Turha vängätä.

Vierailija
40/44 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleistä kaupanalalla. 

Yleistä monellakin alalla. Touko- ja syyskuu ovat ihan samanlaisia kesäkuukausia kuin nuo muutkin.