Lapsettomat naiset kenelle jää teidän perintö kun ei ole omia lapsia?
Käytte koko ikänne töissä ja jotku omistaa asunnon ja tilille jää rahaa niin kenelle ne jää kun lähtö koittaa?
Kommentit (264)
Mitä väliä sillä on kenelle omaisuus jää? Rahaa ei saa hautaan mukana. Rahat voi vaikka lahjoittaa tai säätiöidä. Tai vaikka polttaa. Ei se muille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että testamenttia ei kannata sälyttää vain kotona lipaston laatikossa, vaan se pitäisi toimittaa digitaaliseen tallennukseen esim, mahdollisen tulvan tai jonkun muun onnettuumuuden vatalta.
Tarkoitat kai tulipaloa?
Mistä ihmeen digitaalisesta tallennuksesta tuo edellinen horisee?
Alkuperäinen testamentti määrää, eikä mikään skannattu kopio.
Sisarusten lapsille. Jos äkkirikastun, vaikka voitan lotossa, laitan paljon myös hyväntekeväisyyteen, luonnolle ja eläimille.
Ei jää mitään perintöä. Talon myin pois vuosia sitten ja uutta en osta, ei kannata. Kaiken käytän mikä tulee ja 50v kun tulee täyteen, muutan pois Suomesta. Panostan loppuelämäni itseeni ja omaan onneeni enkä jätä kenellekään mitään.
Minulla on tilan suhteen jo suunnitelma eläinsuojelun suhteen, mutta katson vielä, kuka minua vanhana auttaa. Se sukulainen voi saada jättiyllätyksen. (Jos ei auta kukaan, maksan sitten vanhainkotin itselleni.)
Käytän rahat omaan elämääni ja enkä jätä perintöjä kenellekään eikä perintöjä ole pakko jättää jälkipolville niidenkään joilla on lapsia; lapset pitää opettaa pärjäämään omillaan.
Valtiolle tai sukulaisille ehkä testamentilla kavereille osa. Jos on mökki sen voi testamentata sukulaisille ja asunto jää omaisille. Auton voi myydä. Maksaa laskut ja kulut kuin hautajaiset. On hyvä istuttaa vaikka viinimarjaa ja omenaa sukulaisten lapsille jää ruokaa.
Voi lahjoittaa hoivakodin varattomille vanhuksille eli perustaa jonkun yhdistyksen maaseudulle. Siellä niillä on kylmät asunnot . Toppakenkiä lämmin sänky ja huone. Oma tontti.
Maaseudun vanhukset on eniten kärsinyt .
Voi lahjoittaa maaseudun vanhusten taloon vaikka rollaattoreja ja pyörätuolia.
Olen perimässä lapsettoman sukulaisen ja katsoin perintöveron määrää. Jos ei ole rintaperillinen, niin kuuluu perijänä 2lk. ryhmään, jossa veroa lähtee reilummin kuin 1lk. perijänä. Jos varallisuutta on yhtään enemmän, niin lähtee kyllä aivan järkyttävä siivu valtiolle, käyttäkää nekin rahat mieluummin jo omana elinaikana.
Sisarukseni lapsille menee suurin osa. Ovat minulle rakkaita kuin olisivat omiani. 😊
Olen myös testamentannut varoja tieteen ja taiteen tukemiseen.
Käärinliinoissa ei ole taskuja, mutta kaiken voi polttaa ja hävittää kuten romanit tekevät.
Siltä varalta, että mun suunnitelma A ei toteudu, olen tehnyt testamentin, jossa rahat jakautuu eri hyväntekeväisyyksiin, joita tuen jo nyt.
Taitaa mennä ylijäävä -jos ylipäätään jää mitään- yhteiskunnalle hoitomaksuihin. Ja niin pitkään kuin järki juoksee yksityiseen hammashoitoon, lääkäriin ym. Hoitakoon sossu hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen perimässä lapsettoman sukulaisen ja katsoin perintöveron määrää. Jos ei ole rintaperillinen, niin kuuluu perijänä 2lk. ryhmään, jossa veroa lähtee reilummin kuin 1lk. perijänä. Jos varallisuutta on yhtään enemmän, niin lähtee kyllä aivan järkyttävä siivu valtiolle, käyttäkää nekin rahat mieluummin jo omana elinaikana.
Lisään tähän vielä, että perintövero 2lk:ssa on helposti 20-30 % koko perintösummasta jos perintöä on yhtään enemmän. Jopa oman sisaruksen periessä, perijä lasketaan 2.lk perijäksi. Mietikkää oikeasti haluatteko antaa valtiolle omaisuudestanne 20 %, jonka olette ehkä säästäneet jo kertaalleen rankasti verotetuista palkkatuloistanne.
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma, mutta mitään tuskin jää. Mutta jos jää, niin kahdelle hyvälle ystävälle, jos he vielä silloin ovat hyviä ystäviä. Nyt ei ole mitään syytä olettaa, etteivät olisi hyviä ystäviä myös jatkossa, mutta minusta saattaa tulla hirveän kiukkuinen vanha dementoitunut akka, ja kuka sellaista katsoo, eikä tarvitsekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään tähän vielä, että perintövero 2lk:ssa on helposti 20-30 % koko perintösummasta jos perintöä on yhtään enemmän. Jopa oman sisaruksen periessä, perijä lasketaan 2.lk perijäksi. Mietikkää oikeasti haluatteko antaa valtiolle omaisuudestanne 20 %, jonka olette ehkä säästäneet jo kertaalleen rankasti verotetuista palkkatuloistanne.
Verosuunnittelua kehiin: 3 vuoden välein tällä hetkellä 7499,99 € voi antaa verottomana lahjana, niin perintöveron määrä pienenee. Lisäksi lahjaverottomana voi maksaa toisten laskuja suoraan.
Sitä en kyllä tiedä, millaiset lahjat katsotaan kuitenkin ennakkoperinnöksi.
Lapseton voi tehdä vapaasti testamentin, kun ei ole lakiosan vaatijoita. Vaikka kodittomille kissoille.
Up