Pelkään että pojastani ei koskaan kasva kunnollista aikuista
Kirjoitan tänne, koska olen oikeasti huolissani 14-vuotiaasta pojastani. Hän on ihan hyväntahtoinen ja periaatteessa kiltti, mutta suoraan sanottuna hän on pökiö. Ei millään pahalla, mutta välillä tuntuu, että kaikki järkevä ajattelu kiertää hänet kaukaa. Koulussa hän pärjää joten kuten, mutta ei siksi, että yrittäisi. Läksyt jäävät tekemättä, koska "unohtui" tai "ei jaksanut". Kokeisiin hän ei lue, ja kun kysyn jotain yksinkertaista kuten paljonko on 7x8 hän alkaa arvailla aivan käsittämättömiä lukuja. Yleissivistys on kuin reiällinen siivilä: hän ei esimerkiksi tiennyt, mikä manner Eurooppa on, ja luuli, että kalat hengittävät keuhkoilla.
Kotona hommat eivät suju sen paremmin. Hän saattaa laittaa lusikan mikroon, vaikka siitä on puhuttu sata kertaa. Hän kävelee kengät jalassa sisälle, koska "unohti ottaa pois". Hän on myös useamman kerran lähtenyt kouluun ilman reppua siis ilman mitään kirjoja tai vihkoja! Kun kysyn, miten hän aikoi päivän hoitaa, hän vain kohauttaa olkapäitään ja sanoo "en tiedä". Mutta mikä eniten huolettaa, on se, että hän ei tunnu tajuavan, että tällä kaikella on seurauksia. Yritän puhua hänelle tulevaisuudesta, mutta hän vain murahtaa tai nauraa ja sanoo, että kyllä hän pärjää. Kun kysyn, miten hän aikoo pärjätä, vastaus on aina jokin epämääräinen "en mä tiedä vielä".
Miten tällaisesta lapsesta kasvaa vastuullinen aikuinen? Olen yrittänyt kasvattaa häntä parhaani mukaan, mutta tuntuu, että kaikki viisaus menee yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Pitäisikö minun vain hyväksyä, että hän on vähän hömelö ja toivoa parasta? Vai onko jotain, mitä voisin tehdä? Olisin todella kiitollinen, jos joku, joka on ollut samanlaisessa tilanteessa, osaisi sanoa jotain lohduttavaa tai neuvoa, miten poikaa voisi ohjata parempaan suuntaan.
Kommentit (57)
Hän on selvästi vähän yksinkertainen, mutta hänestä voi silti tulla hyvä ihminen. Siihen voit kasvatuksella vaikuttaa.
Anna sen olla nuori ja huoleton. Kyllä se kasvaa ja viisastuu.Ei se tyhmä ole nytkään . Sun tehtävä on olla tukena ja luottaa poikaasi.
Kymmenen vuoden päästä huomaat, että turhasta olit huolissasi.
On myös hyvätahtoinen kiltti,eli ei piinaa esim eläimiä... jotka ovat psykopaatin oireita..,se on jo plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin mielestä lasten ominaisuudet ovat vain kasvatuksen tulosta. Meillä on lukuisia elämässä menestyneitä ihmisiä, joiden sisarukset syyttävät vanhempiaan, yhteiskuntaa epäonnistumisestaan. Jos lapselta puuttuu kyky ymmärtää vastuu omasta elämästä, kyse voi olla ymmärryksen puutteesta. Kuka siihen voi auttaa.
Älykäs ymmärtää ottaa vastuun omasta elämästään, mutta vähemmän älykäs tarvitsee vanhempien kasvatusta ja tukea. Sisaruksissakin on eroa tässä suhteessa. Vähemmänkin älykäs voi kuitenkin pärjätä elämässä, jos hänet pienestä pitäen kasvatetaan ahkeruuden ja yritteliäisyyden kulttuurissa.
Ei siinä auta painostaa että kaiken lisäksi sinun tarvii olla superihminen pärjätäksesi tässä yhteiskunnassa. Kunhan kohtelee toisia ihmisiä jotenkuten.
Älykkyyden sijaan miettisin ennemmin motivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Minkäslainen isä hällä on? Oisko tullut sieltä?
Olen isä. Yhteishuoltajuus. Viikko - viikko.
Vierailija kirjoitti:
On myös hyvätahtoinen kiltti,eli ei piinaa esim eläimiä... jotka ovat psykopaatin oireita..,se on jo plussaa.
JSS
Voiko olla masennusta? Nauraako? Innostuuko asioista joista ton ikäset on kiinnostuneita? Normaalia on tuo ihan sama -asenne ja unohtelu tiettyyn pisteeseen asti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..
Suomalaisen miehen tärkein tehtävä on vain suorittaa syntymälahjana saatu asevelvollisuus. Siihen ei älynlahjoja tarvita.
No kun perseilee ja tekee naisille puskaullatyksiä, niin saa palkinnoksi vapautuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14 vuotias saattaa olla vielä lapsi. Älä huoli jos osaa edes vähän laskea ja lukea sujuvasti niin kyllä se siitä.
Kyllä kertotaulu tulisi osata yläasteella.
Ei jos on autistinen adhd ddhd tai alaikäisenä maahantullut 40 vuotias partainen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Hän on selvästi vähän yksinkertainen, mutta hänestä voi silti tulla hyvä ihminen. Siihen voit kasvatuksella vaikuttaa.
Lapsellani on sama isä kuin minullakin eikä isämmekään ole kovin älykäs. Olen epäillyt,että johtuisiko tuo geeneistä?
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellani on sama isä kuin minullakin eikä isämmekään ole kovin älykäs. Olen epäillyt,että johtuisiko tuo geeneistä?
Ap.
Looginen vastaus olisi ehdottomasti kyllä.
Mä en jaksa lukea kaikkea mutta samoja ajatuksia mulla oli aikoinaan. Poika ei panostanut kouluun yhtään ja muutenkin oli sellainen hm..En edes halua sanoa mitä silloin ajattelin. Sporttinen ja sosiaalinen kyllä oli. Ja on. Nyt 21-vuotiaana on löytänyt paikkansa. On kasvanut valtavasti henkisesti. Aikuistunut ja järkevöitynyt. On oma vuokra-asunto, auto, tyttöystävä, hyvä työpaikka ja urheiluharrastus. En voisi olla onnellisempi.
Tämän kun olisin osannut ennustaa niin monet itkut, riidat,turhautumiset olisin välttänyt ja murrosikä olisi ollut meillä ihan toisenlaista. 14-vuotias on vielä niin kesken. Toivottavasti teilläkin aika auttaa
Ei hätää, ei niistä muistakaan lökäpöksyistä tule.
55/56 jatkaa. Meilläkin tarjoiltiin kaikenmoisia kirjainyhdistelmiä ja hetken uskoinkin niihin. Tarkkaavaisuuden häiriöitä toki matkan varrella jonkin verran oli. Mutta sen verran rajoilla oli kuitenkin että mitään lääkkeitä tai terapiaa ei otettu käyttöön. Poika hyväkäytöksinen ja supliikki. Niillä avuilla pärjännyt elämässä hyvin.
Voimia teille !
Huom, akku kannattaa ottaa pois ennen tätä tramaattista suoritusta.