Milloin nukuit viimeksi hetekalla?
Olikin tosi kammottava kokemus kaverin mökillä. Siinähän menee ihan mutkalle kun joustaa lattiaan saakka ja oli vielä liian lyhytkin. Miksi ihmeessä tuollaisia on joskus ostettu?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1977-78. Silloin sain oman huoneen vintille ja pari ensimmäistä vuotta sänkynä oli hetekka. Sen verran eroa oli normaali hetekkaan, että patjan alla oli tukena kovalevynkappale.
Tuolla keinoin siitä saa nukkumakelpoisen. Sänkynä huono.
Riippuu elopainosta.
Jep. Kevyelle ihmiselle aivan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Heteka oli aikanaan huomattava parannus entiseen.
Luteet ei päässet hetekaan.
Mulla on kivoja lapsuusmuistoja hetekalta istuen.kaverin mummo tarjoili hunajateetä ja sitä vähän hienompaa suklaista valmiskakkua, joka maistui punssilta. Tykkäsin
Mun kaveri tosin ei taitanut tykätä tuosta omasta sukulaisnaisestaan, koska se puhui minusta kylän fiksuimpana tyttönä.
Viime kesänä. Meillä on mökillä vanha hyväkuntoinen parisängyksi levitettävä hetkauta.
Ihminen nukkuu missä vaan. Minäkin olen ns paremmin pärjäävä, mutta nukun tarvittaessa vaikka kuusen alla.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen nukkuu missä vaan. Minäkin olen ns paremmin pärjäävä, mutta nukun tarvittaessa vaikka kuusen alla.
Joo. Minäkin olen nukkunut hevonvitussa.
Vierailija kirjoitti:
Intissä taisin nukkua muutaman yön päävartiossa 1991.
Jaa meillä oli kyllä laverit jo 80 luvulla,komppaniassa ja päävartiossa.
Mummolassa 60-luvulla. Niillä oli lastenlapsia varten taitettava heteka, jonka vaari kävi aina vintiltä hakemassa, kun olin yökylässä.
Tais olla vuonna 1993 tädin mökillä.
Minä olen nukkunut rautasängyssä. Muistaako kukaan?
kyllä. Vaahtomuovipatja ja muotoillut koristeelliset tangot sängynpäissä.
Paksut joustinpatjat
Jos vain jostain saa jotain pään alle ja voi nukkua, niin silloin kaikki on hyvin. Isovanhempani pakenivat aikoinaan luolaan punaisia. Minä tiedän, missä tuo louola on,
Muistan tarinat.
Veikko Lavi teki kyseisestä sänkystä laulunkin aikoinaan.Eli hyvä oli heteka.
Vierailija kirjoitti:
Veikko Lavi teki kyseisestä sänkystä laulunkin aikoinaan.Eli hyvä oli heteka.
Myös M.A. Nummisen kappaleessa Gramofoni ja muita ihmeitä lauletaan hetekasta yhden säkeistön verran.
Helsingin TeräsKaluste valmisti nerokkaita huonekaluja tilan ahtaudesta kärsivälle Suomen kansalle. Yhdestä sängystä saatiin yöksi parivuode ja päivisin toinen , sisempi sänky toimi mm. vuodevaatelaatikkona. Verkkopohja tuhosi tietysti kansamme selät, mutta esimerkiksi minulla pohja oli jäykistetty fanerilevyllä. Nukuin sellaisessa viimeksi ehkä reilut 60 vuotta sitten. Nykyisin HeTeKan perusosaa saattaa nähdä vielä apuna painepesurin käyttäjillä matonpesussa. Joustavasta pohjasta jotkut ovat leikanneet liuskoja auton renkaiden alle liukkaassa paikassa laitettaviksi hätäapureksi.
Tädin mökillä 90-luvun alussa. Omalla mökillä oli vaneriset laverit ja ohuet vaahtomuovipatjat. Tädin hetekoiden päällä oli myös patjat, ja kun se jousti vielä alla, niin oli kuin pumpulipilven keskellä olisi köllinyt. Noh, taisi mennä hetekakin tulipalossa, jonka oli salama sytyttänyt, ja kuiva maasto toi sen seinän nurkkaan. Uusi mökki tuli tietysti, mutta ei ollut enää samaa tunnelmaa. Ja mökki myytiin pois. Meillä edelleen ne laverit pienemmille. Isommille on oikeat sängyt. Patjat vaan ovat parantuneet.
Luotan isovanhempien taikaan. Tiedän itselläni olevan sitä ripauksen.
Trampoliinina käytettiin kasarilla.
Koko 90-luvun ainakin, mutta oli patjan alla kovalevy.
Minäkin