Mistä johtuu, että ihmiset vaihtavat nykyään koko ajan työpaikkoja? Onko syynä Linked in vai mikä?
Olen 50+ ja olen elänyt sitä aikaa, kun ihmiset oli samassa työpaikassa koko ikänsä. Alkuvuosina saattoi olla pientä hapuilua.
Siis mun vanhemmat oli kymmeniä vuosia samassa työpaikassa eläkkeelle asti. Samoin mun isoisät.
Tuttu oli postinkantajana yli 40 vuotta ja hänen jakoalueensa oli koko ajan sama. Eläköityi 10 vuotta sitten.
Tämä jatkuva vaihtuvuus on huono juttu. Asiakas ei voi tietää, osaako se toinen asiansa, kun esim verovirastossa ja pankissa vaihtuu yhtenään.
Syvällistä taitoa ei kerry.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita syitä... muutos ei ole mörkö enää. Työpaikoillakin tapahtuu jatkuvaa muutosta, työtehtävät vaihtuvat ja työntekijä sitten voi huomata, ettei enää pidäkään muutoksen jälkeisestä tilanteesta ja päättää lähteä. Usein työltä myös odotetaan enemmän kuin aiemmin, sen pitää olla ammatillisesti kiinnostava ja mahdollistaa urakehitys.
Pitää olla samat arvot. Mikäli valtiolla vaikka kaikki muut ovat venäjämielisiä ja rikollisia ja itse on ainoa länsimielinen ja ei-rikollinen, niin onhan siinä suuri arvoristiriita varsinkin jos muistaa kenelle sitä työtä ollaa tekemässä eli Suomen kansalle.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jos sä oot valtiolla töissä ja kaikki sun tuttavat ja kaverit on valtiolla töissä niin pistäähän se v-tuttamaan kun ulkopuolelta yksi sanoo, että en halua olla valtiolla töissä. Poikkeaahan se sun viiteryhmästä paljonkin, etkä ole tottunut muuta kuin elämään omassa kuplassa, jossa kaikki ovat valtiolla töissä ja jossa aina päätetään, että tuo ja tuo tulee olemaan meillä töissä valtiolla.
Kukaan vissiin ei ole aikaisemmin kieltäytynyt tekemästä niin kuin joku käskee. Pistäähän se v-tuttamaan kun itsellä ei olekaan valtaa käskyttää ja pompotella ihmisiä oman tahdon mukaan valtiolle töihin silloin kun mieli tekee.
Vielä kun elää siellä oman kuplan sisällä niim syvällä ettei kerta kaikkiaan pysty näkemään ja käsittämään, että elämää ja töitä on muuallakin kuln valtiolla ja politiikassa. Aika sokeasti fakkiutunut pitää olla omaan alaansa.
Siellä on varmaan sellaisia töissä paljonkin,
Ootko ollut valtiolla töissä vai mistä tämä ahdistus ja ennakkoluulo?
Muutosneuvotteluissa Excelissä pyöritellään kahta ryhmää:
Vanhat (olleet tod.näk. kauan firmassa)
Iso kk palkka (olleet joskus aikoinaan tarvittuja ja tärkeitä; sittemmin jämähtäneet ympyröihinsä eli ns kultaiseen häkkiin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jos sä oot valtiolla töissä ja kaikki sun tuttavat ja kaverit on valtiolla töissä niin pistäähän se v-tuttamaan kun ulkopuolelta yksi sanoo, että en halua olla valtiolla töissä. Poikkeaahan se sun viiteryhmästä paljonkin, etkä ole tottunut muuta kuin elämään omassa kuplassa, jossa kaikki ovat valtiolla töissä ja jossa aina päätetään, että tuo ja tuo tulee olemaan meillä töissä valtiolla.
Kukaan vissiin ei ole aikaisemmin kieltäytynyt tekemästä niin kuin joku käskee. Pistäähän se v-tuttamaan kun itsellä ei olekaan valtaa käskyttää ja pompotella ihmisiä oman tahdon mukaan valtiolle töihin silloin kun mieli tekee.
Vielä kun elää siellä oman kuplan sisällä niim syvällä ettei kerta kaikkiaan pysty näkemään ja käsittämään, että elämää ja töitä on muuallakin kuln valtiolla ja politiikassa. Aika sokeasti fakkiutunut pitää olla omaan alaansa.
Tiedoksi, että en aio tulla valtiolle enkä pv:lle töihin, että ihan turha yrittääkään.
Hammaslääkäritkään eivät tunnu pysyvän samoina kuten ennen. Kun vihdoin tuntuu, että tämä olisi nyt se vakihammmaslääkäri, niin saattaa yhtäkkiä olla vain kadonnut.
Kun nyt saisi jostain töitä. Tai ideaalia olisi jos saisi YHDEN työn jolla eläisi. Mun kavereilla on kaikilla vaan jotain pientä silppua siellä täällä eikä mitään turvaa tulevaisuuteen.
Toisaalta nykyään firmat ostavat toisia firmoja, ja hupsista hei, oletkin yhtäkkiä toisen yrityksen palveluksessa samassa tai erissä tehtävässä.
Vierailija kirjoitti:
Muutosneuvotteluissa Excelissä pyöritellään kahta ryhmää:
Vanhat (olleet tod.näk. kauan firmassa)
Iso kk palkka (olleet joskus aikoinaan tarvittuja ja tärkeitä; sittemmin jämähtäneet ympyröihinsä eli ns kultaiseen häkkiin)
Minua on turha houkutella teille töihin. En ole pyytänyt töitä, en ole teiltä hakenut töitä. En ole pyytänyt hakemaan puolestani töitä. En ole pyytänyt apua.
Sen sijaan olen kyllä jo miljoona kertaa sanonut, että jätä minut rauhaan, lopeta vainoaminen ja että ei kiitos, en ole kiinnostunut tulemaan teille töihin. Eikö mene kaaliin?
Mikä tekee minusta niin haluttavan työntekijän? Minähän voisin olla vaikka miten huono työntekijä tai tarkoituksella heittäytyä sellaiseksi. Minulla ei ole mitään erikoisosaamista, ei ole mitään erikoistietoja tai pääsyä mihinkään salaiseen. En anna seksiä kenellekään, en rahasta enkä ilmaiseksi. En ole erityisen viehättävä enkå edes mukava.
Koska me halutaan eteenpäin. Olen itsekin 50+ ja omassa työpaikassani suurin osa on vaihtanut sektoria ja työtä useasti uran aikana. Ei kaikkia munia samaan koriin.
meillä ei palkat nouse ilman firman vaihtoa, kun teet pienen kierroksen muualla niin palkka nousee
Itsensä kilpailutus, palkan saa nousuun.
Keskittymiskyvyttömyys ja nopea kyllästyminen, ei ole trendikästä sitoutua pidemmäksi aikaa.
Lyhytnäköiset, markkinakeskeiset arvot. Vaihdoksista voi kuuluttaa somekanavilla ja saa sinne sisältöä ja seuraajia.
Olen lähtenyt kahdesta vakituisesta työpaikasta kahden vuoden sisällä. Molemmat julkisen sektorin paikkoja, ja kummassakin työnteon perusedellytykset aivan retuperällä. Toisessa jouduin myös työpaikkakiusatuksi, kun nostin näitä ongelmakohtia esiin.
Ihmisillä voi olla todella erilainen kokemus samalla työpaikalla. Meillä on töissä 20-30 vuotta samassa paikassa töissä olleita. Meillä suurin osa antoi hyvää palautetta henkilöstökyselyssä, mutta osalta tuli myös huonoa palautetta. Nämä 20-30 vuotta töissä olleet ovat palkallaan onnistuneet ostamaan nuorina asunnot, ja heidän voisi kuvitella olevan tyytyväisiä turvattuun elämäänsä työ mukaan lukien.
Olen ollut itse tässä työpaikassa alle 5 vuotta ja lähden heti pois, kun onnistun saamaan uuden työpaikan. Tässä joitain syitä:
- Esimieheni on ahdistellut minua seksuaalisesti (en uskalla kertoa kellekään, koska jos tämä monen kymmenen vuoden uran työpaikalla tehnyt ukko saa pelkän varoituksen, niin työstäni tulee entistä tukalampaa).
- Avokonttorissa ei pysty tekemään rauhassa työtä, koska siellä ramppaa usein isojakin vierailijaryhmiä, toimistossa työpisteet, niin ettei pysty olemaan rauhassa, vaan vieraslaumat kulkevat oman työpisteen ohi jne. Huom. aiemmissa avokonttoreissa olen pystynyt työskentelemään rauhassa!
- Huomaan, etten saa ylennyksiä, palkankorotuksia tai vastuuta samaan tahtiin kuin kollegani.
- Palkka riittää oikeastaan vain välttämättömyyksiin, jos niihinkään.
Miksi ihmeessä jäisin tuonne töihin? Ihmisillä voi olla vaikka mitä syitä haluta pois työpaikasta, eikä sen pitäisi olla niin vaikeaa ymmärtää. Työpaikoilla ON eriarvoisuutta, ja siksi osa haluaa pois toisen unelmatyöpaikasta. Nuo 80-90-luvulla itselleen asunnon ostaneet työkaverit eivät varmasti voi käsittää, millaista on sinnitellä nykyään töissä, kun tietää ettei ole tyyliin rahaa käydä edes viikonloppuisin ulkona.
Eli työpaikkoja on ja täällä itketään että ei ole joillakin jopa varaa valita,no menkää töihin.
Talous on nykyisin dynaamisempi kuin ennen. Hyvine ja huonoine puolineen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyoppien mukaan, jos olet samassa työssä yli viisi vuotta, tulee sinusta ns. old Charlie, jota kukaan ei enää halua tai kunnioita. Saman työpaikan sisällä ainakin tulee vaihtaa tehtäväkuvaa tai yletä vähintään viiden vuoden välein.
Mikä lie Amerikan malli.
Mutta toisaalta sitäkin pidetään myös huonona, jos ei ole ''sitoutunut'' työntekijä, että tiuhaan vaihtuviakin töitä saatetaan katsoa kieroon. Pidetään liian levottomana tyyppinä. Ja ei niitä työpaikkojakaan oikein kasva puussa, jossa olisi etenemismahdollisuuksia ja urapolkuja tarjottavana.
Työpaikan vaihtaminen on nopein ja tehokkain keino saada palkankorotus.
Vierailija kirjoitti:
Eli työpaikkoja on ja täällä itketään että ei ole joillakin jopa varaa valita,no menkää töihin.
No mulla ei ainakaan ollut, vaan terveyteni menetettyäni irtisanouduin ja jäin työttömäksi. Sillä tiellä ollaan.
- Se työpaikkakiusattu
Vierailija kirjoitti:
No mulla ei ainakaan ollut, vaan terveyteni menetettyäni irtisanouduin, ja jäin työttömäksi. Sillä tiellä ollaan.
- Se työpaikkakiusattu
Mä olen ainakin vaihtanut tasan siksi, että työnantajilla on ollut tarjota vain määräaikaisuuksia. Nyt vihdoin olen vakituisessa työsuhteessa - ja olen 44v. Teen työni hyvin, olen ollut pidetty työntekijä, ei mitään henkilökohtaista. Mun alalla on tällaista.