Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä johtuu, että ihmiset vaihtavat nykyään koko ajan työpaikkoja? Onko syynä Linked in vai mikä?

Vierailija
08.03.2025 |

Olen 50+ ja olen elänyt sitä aikaa, kun ihmiset oli samassa työpaikassa koko ikänsä. Alkuvuosina saattoi olla pientä hapuilua. 

Siis mun vanhemmat oli kymmeniä vuosia samassa työpaikassa eläkkeelle asti. Samoin mun isoisät. 

Tuttu oli postinkantajana yli 40 vuotta ja hänen jakoalueensa oli koko ajan sama. Eläköityi 10 vuotta sitten. 

Tämä jatkuva vaihtuvuus on huono juttu. Asiakas ei voi tietää, osaako se toinen asiansa, kun esim verovirastossa ja pankissa vaihtuu yhtenään.

Syvällistä taitoa ei kerry. 

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim mun vanhempien käyttämällä kotihoitoalueella on kaikki 4 sairaanhoitajaa vaihtunut. Menneet täysin eri työtehtävään, paitsi 1 eläkkeelle. 

Vierailija
2/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä muuttuu ja työnantajat muuttuu, ei työnantajat enää edes pysty tarjoamaan työtä, joka olisi pysyvä. Jos töitä haluaa tehdä niin on pakko mukautua tai saada kotiin makaamaan. En siis syyttäisi tästä työntekijöitä vaan työmaailmaa, sen nopeutta ja jatkuvaa muutostilaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisuudet. Olen kohta 60, mutta aina vaan määräaikaisia työsuhteita. Kerran olin vakityössä, mutta vaihdoin kun palkkaa ei haluttu nostaa. 

Vierailija
4/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ensisijainen syy ole palkassa, kun todennäköisemmin saa paremman palkan vaihtamalla työnantajaa kuin pyytämällä palkankorotusta. 

Vierailija
5/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi myös työnantajat haluavat monipuolista osaamista, ja siksi tehtäviä pyöritellään. Sitten kun sieltä joku lähtee, niin ei tarvitse etsiä uutta ja kouluttaa, ne jäljelle jääneet voivat tehdä poislähteneidenkin tehtävät. 

Vierailija
6/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jos sä oot valtiolla töissä ja kaikki sun tuttavat ja kaverit on valtiolla töissä niin pistäähän se v-tuttamaan kun ulkopuolelta yksi sanoo, että en halua olla valtiolla töissä. Poikkeaahan se sun viiteryhmästä paljonkin, etkä ole tottunut muuta kuin elämään omassa kuplassa, jossa kaikki ovat valtiolla töissä ja jossa aina päätetään, että tuo ja tuo tulee olemaan meillä töissä valtiolla.

Kukaan vissiin ei ole aikaisemmin kieltäytynyt tekemästä niin kuin joku käskee. Pistäähän se v-tuttamaan kun itsellä ei olekaan valtaa käskyttää ja pompotella ihmisiä oman tahdon mukaan valtiolle töihin silloin kun mieli tekee.

Vielä kun elää siellä oman kuplan sisällä niim syvällä ettei kerta kaikkiaan pysty näkemään ja käsittämään, että elämää ja töitä on muuallakin kuln valtiolla ja politiikassa. Aika sokeasti fakkiutunut pitää olla omaan alaansa.

Siellä on varmaan sellaisia töissä paljonkin, jotka ovat tottuneet, että mies sanoo ja nainen vikisee. Kun nainen sanookin EI niin ei mene millään kaaliin. Vielä pahempaa ettei toiselle naiselle mene kaaliin kun nainen sanookin EI valtiolla ja politiikassa työssä olemiselle.

Vierailija
7/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyys. Jokainen haluaa itselleen parasta muista piittaamatta. Miettikää myös avioerotilastoja. 

Vierailija
8/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys. Jokainen haluaa itselleen parasta muista piittaamatta. Miettikää myös avioerotilastoja. 

No, mä en kyllä ymmärrä mitä joku sais siitä, että mä tulisin valtiolle töihin. Mähän voisin olla vaikka kuinka huono työntekijä tahansa. Siinähän vaan rekrytoija ja esimies sais itse itselleen todella huonon maineen. Varmasti lähtisin jo koeajalla viimeistään pois. En mä tiedä mitä joku siitä sais, ehkä korruptiorahan? Seksiä en ainakaan missään nimessä kenellekään ukolle antaisi ikinä.

Vierailija
9/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa keino nostaa palkkaa.

Vierailija
10/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi palkka. Se on se syy. 

Vierailija
11/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se piirtää, kenellä on liitua.

Vierailija
12/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa keino nostaa palkkaa.

Tämä on juuri se totuus. T: 8700 E / kk

Vierailija
13/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyoppien mukaan, jos olet samassa työssä yli viisi vuotta, tulee sinusta ns. old Charlie, jota kukaan ei enää halua tai kunnioita. Saman työpaikan sisällä ainakin tulee vaihtaa tehtäväkuvaa tai yletä vähintään viiden vuoden välein.

Mikä lie Amerikan malli.

Vierailija
14/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen halutaan "amerikan mallia".

Siihen sisältyy, että työpaikkoja vaihdetaan paljon, paljon useammin ja laajemmin kuin mitä täällä on koskaan nähty.

Vierailija
15/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yt- neuvotteluissa menee monelta paikka alta ja silloin on tietysti etsittävä jotain muuta työtä.

Vierailija
16/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita syitä... muutos ei ole mörkö enää. Työpaikoillakin tapahtuu jatkuvaa muutosta, työtehtävät vaihtuvat ja työntekijä sitten voi huomata, ettei enää pidäkään muutoksen jälkeisestä tilanteesta ja päättää lähteä. Usein työltä myös odotetaan enemmän kuin aiemmin, sen pitää olla ammatillisesti kiinnostava ja mahdollistaa urakehitys.

Vierailija
17/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vaihdos on tuonut yli 500€ kuukaudessa lisää liksaa. Siinä syy.

Vierailija
18/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen koko työurani ollut vain kahdella työnantajalla.

Ensimmäisellä olin 10v ja toisella tulee kohta 10v täyteen.

Palkkamielessä tämä on ollut surkea valinta. Tienaan noin 60k€/v

Jos olisin kiipinyt ja vaihdellut 2v välein työpaikkaa niin palkka olisi 80k€ nurkilla.

T. 42v insinööri

Vierailija
19/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä mieluusti pysyisi samassa työpaikassa loppuelämänsä, mutta kun tarjotaan vain parin kuukauden pätkiä

Vierailija
20/47 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka ja/tai parempi työpaikka/aika/ilmapiiri/tehtävät. Joku voi vaihtaa huonompaan palkkaankin, jos työpaikka on entistä miellyttävämpi.