Aggressiiviset ja väkivaltaiset lapset päiväkodissa
Onko kokemuksia? Mitä heille voi tehdä? Tai ylipäötään tilanteelle?
Kun haen lasta päiväkodin sisätiloista, todistan usein yhden lapsen hyökkäyksiä muita lapsia tai aikuisia kohtaan. On tahallista korvaan karjumista, vaatteiden/tavaroiden piilottamista tai rikkomista, piirustusten tuhrimista/repimistä, tönimistä tai lyömistä. Lisäksi on yrittänyt lyödä muita vanhempia jne.
Mitä asialle voisi tehdä että lasten tai työntekijöiden ei tarvitsisi elää pelossa? Yhteydenotot johtajaan eivät ole auttaneet ja näen että henkilökunta tekee parhaansa niillä resursseilla jotka heillä on.
Kommentit (106)
Ei mitään voi tehdä. Lapsia yleensä pitää kasvattaa. Jos se jää välistä niin on jo myöhäistä.
Toisella vanhemmalla voi olla ongelma, esimerkiksi isä käyttää viinaa, hormoneja ja huumeita. Onko väkivaltainen isä tai kiusaako isoveli, miten ruutuaika? Tai jokin on pielessä. Ehkä voi kysyä lapselta mikä on hätänä. Ettei päästä muiden kimppuun. Tunteita voi ohjata muualle tekemiseen tai erilailla ilmaista. -Ellei ole tiuskiva äiti joka ei ymmärrä sanoa lapselle ei ja saa. Lasta pitää myös ohjata tarhassa, sekä kotona kivasti. Tunneasiat ovat lapsillekin vaikeita vielä.
Se on rakenteellinen ongelma naisvaltaisella alalla. Koska työntekijöistä valtaosa on naisia, niin väkivaltaan naisia kohtaan ei puututa.
Jos on pieniä niin siihen apinahäkkiin jäähylle ja muutamat lelut perään jolla voi leikkiä. Kyllä se siellä rauhottuu
Siinä ei valitettavasti johtaja eikä johtajan pomo voi mitään kuten ei koulussakaan. Lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen, vaikka hänen todellinen psyykkinen kuntonsa olisi niin huono, että päiväkotiryhmä olisi hänelle huonoin mahdollinen paikka. Usein näilll lapsilla jo isot tuen prosessit meneillään, mutta kaikki virallinen tapahtuu niin hitaasti, että vakavaa vahinkoa ehtii tapahtua. Varhaiskasvatus on pääsääntöisesti laadukasta ja monenlaisia arjen keinoja on käytössä. Ne eivät valitettavasti riitä, henkilökohtaisia avustajia ei saada tai he eivät ole tarpeeksi koulutettuja. Osalla vanhemmat kieltävät tilanteen täysin, osalla vanhemmat myös aivan hädissään siitä, että ammattiapua tai hetkellistä sairaalapaikkaa ei ole saatavilla. Päiväkodeissa on tällä hetkellä TODELLA sairaita lapsia.
Ei kuulosta kovin aggressiiviselta vielä
Hei, onneksi näin ei ole kaikissa ryhmissä, mutta allekirjoitan vakaopena sen, että psyykkisesti vakavasti oireilevien lasten määrä on kasvanut selvästi. Ja kun ryhmässä ei ole vain se yksi haastavasti käyttäytyvä vaan usein muutamalla muullakin on erilaista oppimiseen tai oman toiminnan ohjaukseen liittyvää taustahaastetta, lisäksi todella paljon kielellistä tuen tarvetta.
Joku käytöshäiriö lapsella on. Taustalla voi olla jotain erityisyyttä eikä olla osattu puuttua oikealla tavalla ja/tai sitten ei ole saanut tarvitsemiaan tukitoimia kotoa tai muualta.
Kyllä tuohon on pakko puuttua. Ei voi jatkua noin. Mun tytön eskariryhmässä oli tuollainen poika ja repi mun tyttöä hiuksista monta kertaa ja kiusasi muitakin. Itsensäkin uhkasi t@ppaa ja oli laitoksessa. Tämä siis jo eskari-iässä. Äitinsä kanssa juteltiin muutamasti niin siitä tiedän ne im- jutut. Nyt tämä samainen poika on 15 ja voin sanoa että siitä pojasta luetaan vielä lehdestä eikä mistään hyvästä asiasta. Hän ei selvästikään saanut oikeita tukitoimia. Ei kotona eikä muuallakaan. Ei tommonen pompottelu laitoksesta toiseen ja rankat lääkitykset taida toimia noin pienillä ainakaan positiivisesti.
Voithan ap sinäkin tehdä lasun? Jos tämä lapsi saisi tarvitsemansa avun ajoissa.
Annas kun arvaan, tuokin sankari on poika.
Aggressiiviset vanhukset hoidetaan psykogeriatrisella osastolla, joten lapset kuulunevat sitten psykopediatriselle.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan ne on.
Vierailija kirjoitti:
Joku käytöshäiriö lapsella on. Taustalla voi olla jotain erityisyyttä eikä olla osattu puuttua oikealla tavalla ja/tai sitten ei ole saanut tarvitsemiaan tukitoimia kotoa tai muualta.
Kyllä tuohon on pakko puuttua. Ei voi jatkua noin. Mun tytön eskariryhmässä oli tuollainen poika ja repi mun tyttöä hiuksista monta kertaa ja kiusasi muitakin. Itsensäkin uhkasi t@ppaa ja oli laitoksessa. Tämä siis jo eskari-iässä. Äitinsä kanssa juteltiin muutamasti niin siitä tiedän ne im- jutut. Nyt tämä samainen poika on 15 ja voin sanoa että siitä pojasta luetaan vielä lehdestä eikä mistään hyvästä asiasta. Hän ei selvästikään saanut oikeita tukitoimia. Ei kotona eikä muuallakaan. Ei tommonen pompottelu laitoksesta toiseen ja rankat lääkitykset taida toimia noin pienillä ainakaan positiivisesti.
Voithan ap sinäkin tehdä lasun? Jos tämä lapsi saisi tarvitsemansa avun ajoissa.
Ei se lasu mitään auta. Meilläkin on näitä lapsia ja ovat jo lastensuojelun piirissä. Ei silti tipu päiväkotiin edes avustajaa, vaikka tällainen lapsi vie yhden ryhmän aikuisen täysin.
Mutta muistakaapa äänestää seuraavissa vaaleissa heitä, jotka ovat sitä mieltä, että inkluusio hittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan ne on.
Useimmiten. Olen ollut alalla 20 vuotta ja kerran oli tyttö.
Tämä. Oman lapseni ryhmässä oli poika joka terrorisoi kaikkia satuttamalla ihan ohikulkevia ihmisiä. Jatkuvasti ärsyttämässä ja kiusaamassa muita.Muutti onneksi pois. Olisin hommannut lapseni toiseen kouluun jos olisi ollut vaara että tulee samalle luokalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan ne on.
Oho. Itse olen ollut alalla 25 vuotta, eikä vielä yhtään aggressiivista tyttöä ole osunut kohdalle, poikia kymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan ne on.
Oho. Itse olen ollut alalla 25 vuotta, eikä vielä yhtään aggressiivista tyttöä ole osunut kohdalle, poikia kymmeniä.
Tällä lapsella oli hyvin traumaattinen tausta. Sellainen, jota ei voi edes oikein kuvitella.
Työntekijät ELÄÄ PELOSSA alle kouluikäisten tiitiäisten kanssa?
Nunnuu.
- nuorisokodin ohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan ne on.
Tällä lapsella oli hyvin traumaattinen tausta. Sellainen, jota ei voi edes oikein kuvitella.
Eli joku mies/miehet käyttäneet hyväkseen. Niinpä tietysti. Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan ne on.
Eli joku mies/miehet käyttäneet hyväkseen. Niinpä tietysti. Huokaus.
No ei. Kuten sanoin, sellainen mitä on vaikea kuvitellakaan. Mutta en tietenkään täällä ala kertomaan.
Pomon pomo?