Perhetyön tarjoama "apu",joku tulee istumaan sohvalle pariksitunniksi. Voiko tämä tosiaan mennä näin?
Maanantaina olisi taas "apua" tulossa ja koko touhu tuntuu ihan vitsiltä.
Kommentit (754)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ei ne tule sun kotitöitä tekemään.
Miksi ei? Ennen vanhaan kodinhoitaja tuli juurikin kotitöitä tekemään.
Siksi, kun ei kuulu sosionomien koulutukseen eikä toimenkuvaan. Kodinhoitajien koulutus on lopetettu jo vuosikymmeniä sitten ja vakityössä olleet siirretty vanhusten hoitoon.
Kiva näille sosionomeille, että palkka juoksee tekemättä mitään. Varmasti myös parempi palkka kuin kodinhoitajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ammattikunta pitäisi olla edelleen.Matalan kynnyksen ennakoivaa perhetyötä ja apua.
Lama-aikana nämä ammattilaiset siirrettiin kotihoidon puolelle.
Siis verorahoilla kustannettu siivooja? Eikö teille perheellisille oikeasti mikään riitä? On ties mitä tukia, etuja ja palveluita, mutta ruikutus vaan jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tehdä lapsia, jos ei oma jaksaminen riitä. Ei kukaan tee kotitöitä puolestasi. Olisit kiitollinen saamastasi avusta.
Millä tavalla jonkun vieraan ihmisen sohvalla istuminen äidin tai isän jaksamista edistää ja auttaa? En oikeasti ymmärrä.
Toiseksi jaksaminen harvalla loppuu ennen lasten tekoa. Raja tulee esimerkiksi sektion jälkeen, kun ei olisi saanut edes maitopurkkia nostaa niin kuin minulla. Tai vakavan raskausmyrkytyksen vuoksi, kun olisi pitänyt olla sairaalassa. Onneksi silloin sai vielä kodinhoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on siis 2 erityistä lasta, 9v adhd ja 7 v down joka henkisesti 3veen tasolla ei voi jättää yhtään yksin. Tilanteen takia olen vakavasti masentunut. Mies auttaa kyllä mutta jonkun on käytävä töissä. Mä hoidan lapset aamulla kouluun,koetan taikoa jotain syömistä vaikkei huvita eikä haksa ja otan lapset koulusta vastaan. Meille tarjottiin perhetyötä avuksi jaksamiseen ja kuvittelin, että veisi lapsia vaikka johonkin tai siivoaisi.
Ap
Älä enää ainakaan lisäänny!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on siis 2 erityistä lasta, 9v adhd ja 7 v down joka henkisesti 3veen tasolla ei voi jättää yhtään yksin. Tilanteen takia olen vakavasti masentunut. Mies auttaa kyllä mutta jonkun on käytävä töissä. Mä hoidan lapset aamulla kouluun,koetan taikoa jotain syömistä vaikkei huvita eikä haksa ja otan lapset koulusta vastaan. Meille tarjottiin perhetyötä avuksi jaksamiseen ja kuvittelin, että veisi lapsia vaikka johonkin tai siivoaisi.
Ap
Sinun pitää vaatia kotiapua! Se on aivan eri työtä ja siihen on erilainen koulutus kuin perhetyöhön. Niin, sitähän ei enää nykyisin ole, joten pitäisikin perhetyön sijasta saada palveluseteli johonkin siivousyritykseen, esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hän on apuna, ei palvelijana.
Ei kai ne lapsiakaan vahdi vaan sitä miten perheessä toimitaan. Itse tein sen virheen että oletin heidän ikään kuin "näyttävän mallia" miten kiukkuavan lapsen kanssa toimitaan ja seurasin vaan vierestä. Joten heidän tulkintansa oli että annan lapsen riehua puuttumatta asiaan, joten olen kykenemätön huolehtimaan lapsesta ja lasun tädit kävi hakemassa kiireelliseen sijoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
maksa itse kodinhoitajasi. ei veronmaksajien kuulu sinulle kodinhoitajaa maksaa
Miten se auttaa jaksamista, että joku vieras tulee istumaan sohvalle, vaatii kahvia ja seuraa? Itse kuormittuisin tuosta vain enemmän. Onneksi en aikoinaan hakenut apua, vaikka loppu olinkin, kun mies oli reissutöissä. Kyllä me pärjättiin ihan ilman sohvalla istujaakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja se sohvalla istuminen auttaa miten?!
Ihan ensiksi älä tarjoa heille istumapaikkaa äläkä varsinkaan kahvia. Kun joutuvat seisomaan tai istumaan lattialla saattavat lähteä aikaisemmin pois.
Siis sohvalla istumisesta maksetaan vielä palkkaakin? Sosionomikoulutuksen saaneen henkilön istuminen on suuri apu kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ammattikunta pitäisi olla edelleen.Matalan kynnyksen ennakoivaa perhetyötä ja apua.
Siis verorahoilla kustannettu siivooja? Eikö teille perheellisille oikeasti mikään riitä? On ties mitä tukia, etuja ja palveluita, mutta ruikutus vaan jatkuu.
Ajattele, noin tehtiin ennen. Nyt sitten apu on kovapalkkaisempi sosionomi istumassa sohvalla. Hyvä kehitys.
Järjetöntähän tuo on. Ja vaikka miten vingutte että vai siivotako pitäisi!, niin sanon että kyllä. Jos siitä se apu tulee. Sosionomi voi käydä katsomassa ja antaa sitten päätöksen, että palkataan siivooja tai lastenvahti autettavan kotiin. Kaikille niin arvokkaita veroeuroja ei kalise turhaan sosionomin autettavaa lähinnä stressaavalle kahvitteluille, vaan luultavasti halvemmat työntekijät tekevät jotain, mistä on oikeasti apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kustannettu pelkästään verorahoilla vaan lasku tuli tulojen mukaan. Yhä vähemmän on todellisia palveluja ja tukia. Mutta onhan meillä onneksi runsaasti ulkomailta tulijoita, jotka lisääntyvät keskenään eivätkä ruikuta palveluja niin kuin me veroa maksavat alkuperäisasukkaat.
Vitsi se onkin. Ja uhkailevat lasulla jos haluat lopettaa. Muistan miten hauskaa oli autistisen nukkumattoman vauvan kanssa kun nämä kävivät kahvilla. Pyysin apua kun olin niin väsynyt, että vauva putosi.
Kovasti korostivat, ettei oikeasti kuulu heidän hommaan kärrytellä vauvaa et saisin nukkua. Voivat vahtia huutavaa vauvaa sisällä sen tunnin et voin nukkua, jos mielellään rauhoitan, syötän ja kuivitan vauvan ensin. Sitten valitusta siitäkin jos en pysty nukkumaan siinä metelissä ja yritän tehdä kotitöitä. Ei heidän pidä joutua kuuntelemaan kovaa melua koko ajan. Pääpaino oli heidän oikeuksissa.
Maailman helpoin homma istua pikkurilli pystyssä toisten sohvalla tölläämässä vanhempien nukkuttamaa lasta ja kertomassa suuria viisauksia lasten kasvatuksesta.
Ja kaikki tietää, että lapset on vieraskoreita eikä samalla lailla käyttäydy vieraille aikuisille kuin omalle vanhemmalle eikä kyse ole pelkästään taidoista tai auktoriteetista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Selitä nyt meille, miten sinun käsityksesi mukaan sohvalla istumisesta on jotain apua!
Meillä oli samoja kokemuksia. Koin että kuormitti ja stressasi vaan enemmän,kun ventovieras istui nojatuolissa ja tuijotti. Kolmannen käyntikerran jälkeen ilmoitin ettei tarvitse enää tulla.
Onneksi saimme sitten ihanan tukiperheen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vastaava kokemus. Sain perhetyötä kun jäin yksinhuoltajaksi kun lapset olivat pieniä ja yhdellä oli diagnosoitu aspergerin oireyhtymä.
Tätit tulivat kahvittelemaan ja istumaan sohvalle. Siinä se.Nyt on jo isot lapset mutta vieläkin mietin että sosionomit sohvalla on kyllä varmasti helpoin työ ikinä.
oletko itse ikinä tehnyt mitään työtä, vai oletko vaan nostanut tukia niin kuin yh:t yleensä tekevät
Ap