Ylireagoinko? Tuttavat haluaa minun neulovan villasukkia heille pelkästään lankojen hinnalla
Ja ne langatkin olisivat voineet maksaa JOS TARVII. En ole suostunut vaan vedonnut siihen, että on niin kiireinen elämänvaihe (ruuhkavuodet), että hyvä jos itselleni ehdin tekemään sukkaparia tai lapasia per talvi. Ihmettelen vähän sitä, miten joku kehtaa pyytää toiselta tuollaista kun he kuitenkin tietävät, kuinka kortilla vapaa-aikani on. Teen kyllä läheisilleni mielelläni lahjaksi, jos sattuu olemaan aikaa, mutta en puolitutuille.
Ylireagoinko teidän mielestänne, jos pidän tuttavien käytöstä tahdittomana? Minulla on joskus vaikeuksia kieltäytyä (en ole heille kyllä palveluksia aiemmin tehnyt) ja minusta tuntuu hieman, ettei työtäni arvosteta.
Kommentit (75)
Aikuisuudessa ei enää tarvitse olla se äidin vaatima kympintyttö, 6,5 suoritus riittää. Lähde korjaamaan asioita askel kerrallaan. Miksi kudot itsellesi, jos ei aika riitä? Kysy itseltäsi tämän tyyppisiä kysymyksiä. Miksi ja kenen takia tätä kaikkea teen?
ps myös rasittavat tyypit voi heivata.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin ystävälle langat ja 30e kun teki villasukat.
Kysyi siis ystävältäsi voiko tämä kutoa ja loukkasit häntä verisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyi siis ystävältäsi voiko tämä kutoa ja loukkasit häntä verisesti?
Suurimalta osalta meni tämä aloituksen pointti ohi. Kukaan ei tajua millaista kärsimystä aloittajan arki on.
Mä en tee käsitöitä tilauksesta kenellekään ja kerron sen avoimesti kaikille, jotka kyselee. Se on mun harrastus ja pidän kaiken tuollaisen ikävän siitä pois. Usein kyllä annan lahjaksi näitä käsitöitäni, jos esim. löydän läheiselle sopivan mallin.
Seuraavalla kerralla sano, että toki teen sukat ihan ilman hintaa, mutta korvaukseksi voit tulla pesemään ikkunani. Sovitaan päivä, jooko? Toinen vaihtoehto on että ostat langat ja tulostat ohjeen ja annat ne vaikka synttärilahjaksi kyselijälle.
Vierailija kirjoitti:
Teet lähes mitä tahansa käsitöitä, niin kaikki pitäisi antaa lähes ilmatteeksi.
Eikä työn tulos sittenkään kelpaa. Jos erehtyy vaikka pyynnöstä kutomaan mattoja jollekin, ei olla tyytyväisiä ja saa haukkumiset päälle.
No meitä on moneksi. Minä ja monet ystäväni olemme niin innokkaita neulomaan, että kaikki rahat menevät lankoihin (ovat yllättävän kalliita) ja toisekseen valmiita töitä on niin paljon, että ei tiedä mihin niitä panisi. Kaikki sukulaiset ja ystävät on jo moneen kertaan lahjottu villasukilla.
Jos siis joku pyytäisi minulta sukkia, lapasia tms. ja kaiken lisäksi ostaisi vieläpä itse langat, olisin ikionnellinen!
Mutta minä neulonkin siksi, että pidän siitä, se on minun harrastukseni.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tee käsitöitä tilauksesta kenellekään ja kerron sen avoimesti kaikille, jotka kyselee. Se on mun harrastus ja pidän kaiken tuollaisen ikävän siitä pois. Usein kyllä annan lahjaksi näitä käsitöitäni, jos esim. löydän läheiselle sopivan mallin.
Seuraavalla kerralla sano, että toki teen sukat ihan ilman hintaa, mutta korvaukseksi voit tulla pesemään ikkunani. Sovitaan päivä, jooko? Toinen vaihtoehto on että ostat langat ja tulostat ohjeen ja annat ne vaikka synttärilahjaksi kyselijälle.
Miksi hitossa aloittajan pitäisi kutoa sukkia kun aika niiden tekemiseen ei riitä? Hyvä kun itselleen ehtii kutomaan. Aloittaja on toiminut kuten pitääkin, sanonut ei. Miksi hänen pitäisi sen sijaan alkaa etsimään jotain kompromissi ratkaisua?
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla kerralla ap pitää heittäytyä lattialle kuin pikkulapsi, joilta on viety kaikki lelut ja karkit miten kehtaat edes kysyä minulta jotain tuollaista, kun minun arki on loputonta kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään ylireagoi ap eikä sun tarvi suostua kaverisyyllä. Mun ystävä on himoneuloja ja on tehnyt mulle sukkia ostamistani langoista ja määritellyt tekopalkan. En todellakaan oleta hänen neulovan ilmaiseksi tai halvalla koska kaveri joka muutenkin kokoajan neuloo jotain. Mutta auttaa kun en itse pysty neulomaan.
Olet siis kysynyt joltakin, että voisiko tämä neuloa? Koko ajan neulova ei voi olla uupunut taakkansa alle, kuten sellainen joka ei neulo? Mitä, jos hän ei kehtaa sanoa ei, kuten ap teki?
Hän sanoo jos ei sillähetkellä ehdi tms. Minulle ok.
Sellainenkin juttu työnteossa on, että pitäisi maksaa verot yms velvoitteet hoitaa.
Eli, siis kysytään "etkö voisi tehdä veropetosta näin ystävän palveluksena, kun sinä muutekin teet työtä x, niin tämä menisi siinä samalla vaivalla kätevästi."
Minulta välillä kysytään omalta alaltani "yhtä asiaa", joka taas johtaa seuraavaan kysymykseen jne, eikä ymmärretä, että kysymykseen vastaaminen saataa vaatia kunnollisen tilanteeseen perehtymisen, itse työn ja tulosten kertomisen kirjallisesti.
Eli, jos tekee työn hyvin, niin siihen voi mennä useampi työpäivä.
Monet ei vaan hahmota mitä kysyvät.
Tein aikanaan kirjoneulepaidan. Suunnittelin kuvion, tein mallitilkut, mittasin, laskin. Kannoin neuletyötä ja työohjettani kaikkialla mukanani, jotta saisin sen myös valmiiksi opiskelun, töiden, harrastusteni ym. elämän ohella.
Siitä tuli kiva, yleensä ihmiset ihmettelivät että miten sä osaat. Sanoin totuudenmukaisesti että kuka vain osaa kun vain viitsii opetella ja harjoitella. Kokeilla, yrittää, erehtyä ja lopulta onnistua.
Eräs neropatti ehdotti, että mähän voisin ruveta tekemään niitä muillekin, bisnestä niinku. Laskin nopeasti, että joo, hinta olisi semmoset 20000 mk ottaen huomioon työhön kuluvan ajan ja sen että mulla on muutakin tekemistä kuin kutominen. Vinkkasin myös kaupan, joka möi erittäin hienoja koneella neulottuja kirjoneulepaitoja, ne maksoivat vain 2000 mk.
Siihen loppuivat kyselyt.
Moni ei ymmärrä myöskään sitä, että langankulutuksen lisäksi se aika on pois muista neuletöistä. Esim. Ap voisi silläkin ajalla, kun neuloa muille sukkia, neuloa jotain kivaa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Ne langatkin voi ostaa itse kaupasta ja ohjeita on kirjat ja netti pullollaan.
Muistaakseni neulomista opetetaan koulussa, että jokaisella on taitopohjaa.
Mutta onhan se aina helpompaa teettää muilla. Itse en tekisi 30€:lla, mun aika on kalliimpaa. Ystävälle teen kyllä lahjaksi.
Läheisille teen sukkia pyynnöstä ja ilmaiseksi. Kenellekkään muulle en. Kutomaan voin opettaa ihan ilmaiseksi.