Ylireagoinko? Tuttavat haluaa minun neulovan villasukkia heille pelkästään lankojen hinnalla
Ja ne langatkin olisivat voineet maksaa JOS TARVII. En ole suostunut vaan vedonnut siihen, että on niin kiireinen elämänvaihe (ruuhkavuodet), että hyvä jos itselleni ehdin tekemään sukkaparia tai lapasia per talvi. Ihmettelen vähän sitä, miten joku kehtaa pyytää toiselta tuollaista kun he kuitenkin tietävät, kuinka kortilla vapaa-aikani on. Teen kyllä läheisilleni mielelläni lahjaksi, jos sattuu olemaan aikaa, mutta en puolitutuille.
Ylireagoinko teidän mielestänne, jos pidän tuttavien käytöstä tahdittomana? Minulla on joskus vaikeuksia kieltäytyä (en ole heille kyllä palveluksia aiemmin tehnyt) ja minusta tuntuu hieman, ettei työtäni arvosteta.
Kommentit (75)
Eiköhän tämä asia ole käsitelty jo alkumetreillä.
Älä tee. Jokainen voi opetella tekemään villasukkia. Voivat tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lapanen ap on?
Sukka se on.
Voithan sinä sopia, että kudot sukkia jos tuttava siivoaa kotiasi. Tunti siivoamista = tunti kutomista. Jos tuttava haluaa sukat, niin käy siivoamassa niin monta kertaa että sukat tulee valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Setäni teki minulle vanhalla mallilla kirjoituslipaston, käsityönä alusta loppuun. Kun työkaverini näki sen niin sanoi: "oi kun ihana, sano että tekee minullekin". Kaikennäköistä sitä...
Kunhan oli small talkia. Tuskin oikeasti halusi samanlaista lipastoa. Ainakin itse olen monesti sanonut tuohon tyyliin jotain "mäkin haluun" ihan kohteliaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä asia ole käsitelty jo alkumetreillä.
Minulla väärikäsitys. Pidin tätä keskustelupalstana ja mielipiteiden vaihtona. Syvästi anteeksi tyhmyyteni. 🙉
Et ylireagoi. Toi on ihan tyypillistä tuttujen hyväksikäyttöä. Jos jollain on joku taito, josta joutuu muualla maksamaan, niin helpostihan sitä ajattelee, että tutulta saa sen halvalla tai ilmaiseksi. Parikymmentä vuotta sitten, kun nettisivut eivät olleet miltei jokaisen tehtävissä eli ei ollut näitä valmiita kotisivukoneita ja blogeja, niin mun olis tarvinnut tehdä sivuja ilmaiseksi, "kun ne maksaa niin paljon muualla".
Vierailija kirjoitti:
Täh? Helppoa ja nopeaa hommaahan tuo on. Meillä äiti kutoi sukan siinä samalla kun katsoi telkkaria. Se on surullista jos AP on hidas ja kömpelö kutoja. Amatööri.
Tän voisi sitten sanoa sille työn tilaajallekin, että neulo ite.
Minä olisin varmaan sanonut tuollaisille tuttaville, että voin opettaa heitä neulomaan ja auttaa sukat alkuun.
Ethän sinä reagoi oikeastaan millään tavalla. Minusta se on pikemminkin alireagointia.
Sanot aivan suoraan, että et ehdi, kutokoon itse tai pyytäköön jotain muuta kutomaan.
Et ylireagoi. Näitä lokkeja löytyy kaikkialta ja mikään ei ole riittävästi ja kylliksi ja kaikki pitäisi tehdä maksutta ja maksaa vielä tarvikkeet. Ja ne vaatimukset vain kasvavat. 9
Oli sitten villasukan neulomisesta, vetoketjun vaihtamisesta, sähkötöistä, pakettiauton lainasta tai lääkärin palveluista, lokit löytävät röyhkeästi aina perille.
Mulle ehdotettiin samaa villapaidan kanssa. Sain siitä sätkyn ja mietin asiaa myöhemmin. Sehän ei monellakaan tapaa toimi. Ihminen maksaisi satasen langoista, ei ollenkaan työstä. Minua suututtaisi tehdä ilmaiseksi ja saaja kuvittelisi maksavansa paljonkin. Tosi nöyryyttävä ehdotus. Siinä ei työllä ja taidolla olisi mitään arvoa.
Voitko pyytää heiltä vastapalvelusta, mistä todella hyötyisit?
Helpompaa, jos pysyy heistä välimatkan päässä?
Mikä tässä nyt oli se ongelma? Sinulta kysyttiin ja sinä sanoit, ei. Pidän sitä hieman ylireagointina jäädä asiaan vellomaan.
Ihmettelet vähän väliä asioita joita joku kysyi sinulta mahdollisesti monta kuulautta sitten?
Onko sulla kaikki ihan kohdillaan? Sinulla on raskasta ja nyt omalle pahalle ololle pitäisi löytää syyllinen?
Teet lähes mitä tahansa käsitöitä, niin kaikki pitäisi antaa lähes ilmatteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi koskaan kertoa mitään kellekään. Armias jos joku tuttu saa tietää että olet sähkäri tms. niin kohta saat olla tekemässä "pikku"remppoja ihan vaan kaverin palveluksena.
Sama. Kutsutaan 'kylään' istutusaikaan tai kun pitäis 'muutama' pensas leikata...
Puutarhuri
Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuus oppia ymmärtämään lukemaansa?
Aloittaja ei ole orjana kutonut yhtäkään sukkaparia vaan häneltä on kysytty voisiko hän kutoa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt oli se ongelma? Sinulta kysyttiin ja sinä sanoit, ei. Pidän sitä hieman ylireagointina jäädä asiaan vellomaan.
Tällaista on naisten elämä: ein sanomisesta tulee huono omatunto ja paha mieli pitkäksi aikaa. Kun aina pitäisi riittää aika, rahat ja innostus muiden tarpeiden tyydyttämiseksi.
Ap, lopeta välittömästi hyväntekeväisyys. Jos kynnysmatoksi ryhdyt niin siihen pyyhitään aina ne kuraiset kengät. Kun valmistuin ompelijaksi, kankaita tuotiin ja sanottiin : et sinä minulta paljon ota kun ollaan tuttuja ja naapureita. Hetken siedin, menin vieraalle töihin että voin elättää itseni. Kilttiä pyritään aina käyttämään hyväksi 😡😡